Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

ZOO Praha už má logo!

Při příležitosti zahájení 81. sezony dnes pražská ZOO představila své nové logo od newyorské společnosti Charmayeff&Geismar. Několik let trvající výběr nové značky jste mohli sledovat v tištěném Fontu i na tomto blogu.  Informace o způsobu výběru autora, ceně atd. zjišťujeme a ještě dnes večer bychom je měli mít k dispozici.

Od doby, kdy ZOO přišla o logo od pana Cihláře byly vyhlášeny dvě soutěže pro veřejnost. Ve druhé soutěži se do finále dostalo pět průměrných až podprůměrných (i v porovnání s některými konkurenčními návrhy) konceptů. Nakonec ale vedení žádný návrh nevybralo.

Limitující podmínkou při tvorbě návrhů v obou soutěžích byla nutnost stylizovat koně Převalského (ve druhé soutěži tuto podmínku musel splňovat minimálně jeden návrh ze tří možných). Zda nové logo alespoň z části tuto podmínku splňuje si nejsme jisti (oranžová stopa dole by koníkovi patřit mohla).

Proč si ZOO nechala zpracovat logo až v New Yorku? Je praktické, aby corporate identity tak komplexního subjektu, jakým pražská ZOO je, bylo řešeno z Ameriky? Na kolik asi celá akce vyšla?

Odpovědi zde:

Tisková zpráva

O tvůrcích nového loga

Logo v PDF

 

Zdroj: http://aktualne.centrum.cz/domaci/fotogalerie/2012/03/31/sedm-znacek-za-81-let-podivejte-se-na-loga-prazske/


Komentáře k článku

20. 5. 2013 22:26 Daniel Pospíšil

Logo je evidentne dobe, ma uz i nejake ty bodiky: http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/the_best_and_worst_identities_of_2012_part_v_worst_of_the_b-side.php

Ale mam pocit, ze minusove...

25. 4. 2012 14:25 Tom Laurinec

Teď u nás pro Zoo Praha něco děláme a dodaný manuál a formáty jsou taky docela zábavný popravdě.

25. 4. 2012 11:28 domju

muhehe

citace "Logo pro nás vyvíjeli ti nejlepší z nejlepších. Podle mého názoru je přitažlivé, výrazné i optimistické. Věřím, že si vydobude přízeň veřejnosti a že spolu s novým vizuálním stylem, který na něj naváže, bude Zoo Praha dobře sloužit po dlouhá léta,“ prohlásil dnes ředitel zoo Miroslav Bobek"

a já dodávám cena 1 800 000

http://silicmedia.cz/

24. 4. 2012 15:33 Martin Homola

Otřesné pseudo logo.
Nechápu, nechápu a opět nechápu!
A už vůbec si nedokážu představit černobílou verzi.
Původní logo z rukou Michala Cihláře byl skutečný skvost a originál.

13. 4. 2012 10:51 Šimon Sedláček

Nechtěl jsem věřit, že návrh logo je opravdu od renomovaného studia CG, ale opravdu je: http://www.cgstudionyc.com/newwork.

10. 4. 2012 14:42 Jan Kubeš

Já nechci být špatný prorok, možná jen nemám informace, ale dělá to na mě dojem, že k tomu logu žádný nový vizuální styl dělat nebudou. Prostě to nové logo plesknou na místo toho černého čtverce, který byl dosud. Asi tak, jak to je nyní na jejich webu.

8. 4. 2012 01:21 masterblaster

V Čečensku už mají zoo?

7. 4. 2012 17:17 Silvie Valchářová

Kdybych viděla poze toto logo a neznala minulý vizuální styl... teoreticky by mi nevadilo. Třeba jako logo zoo někde v Horní Dolní. Ale když vidím pražskou zoo jako jedno z míst, které reprezentuje Českou republiku, čekala bych něco víc než tohle.
A názory, ke kterým se přikláním: barevnost google, stopy z obrázkové banky, chybí kompletní vizuál k nahlédnutí, černobílá verze?!

7. 4. 2012 11:10 Kůň Převalský

fuj chce se mi blejt. a brecet. zapada to naprosto dokonale do "log" českých měst. fuj fuj fuj, je to hnusssss

6. 4. 2012 15:46 Jan Janeček

Nuda v Praze... Iveta Bartošová mezi logy

5. 4. 2012 16:40 Čenda

5. 4. 2012 15:41 Google Zoo

(\_/)
( '.' )
()_()

5. 4. 2012 11:05 hieronymus

Vážení, buďme rádi že logo dopadlo tak jak dopadlo. Původně tam místo stop byly bobky v barvě hnědo-hnědé. V naší ponížené žádosti o tvorbu loga špatně formulované do angličtiny New Yorské studio vyhodnotilo, že tam má být nějaký bobek. Poněvadž o Česku měli v podvědomí jenom Havlův slogan sametové revoluce tak pod grafiku zakomponovali text: Pravda a rozum zvítězí i v ZOO Praha. Teprve při osobní návštěvě Prahy pochopili o co jde. Při večeři s českou svíčkovou v michelínské restauraci guru z Yorku na bílém ubruse pomocí potravinářských barev, kuřecích separátů a několika éček vytvořil logo nové. Po zjištění z čeho ta svíčková byla přidělal ještě stopu kopyta zmíněného lichokopytníka. Akorát nerozuměl, proč se z kuchyně ozývá smích a zaštěkání.
Následně nad stopy zakomponoval ještě sexy michelinskou hvězdu. Proti tomu k ránu protestoval pomocný kuchař a kečupem ji přeměnil v červenou šipku, aby panstvo vědělo jakým směrem má už vypadnout.
A tak vzniklo nové logo naší ZOO. A z části je proto také naše-České.
Diskutující pan Galajda se třeba malicherně pozastavuje nad “čudnými “ rozpaly některých liter. Chtěl bych vás pane vidět jak děláte vy mezery po hutné svíčkové s šesti a několika velkých panácích padesáti procentní slivovice.

Honorář byl řádně vyplacen s podmínkou ve smlouvě, že studio stejné logo už neprodá žádné jiné zoologické zahradě na světě.

4. 4. 2012 19:40 Jan Kubeš

To anonym: Já jsem se se svým návrhem dostal do 2. kola a budeš se divit, nejmenuju se Kotrba, neznám ho a nemám s ním nic společného. Dělal jsem tu soutěž poctivě a s plným nasazením, i když byla špatně vypsaná, protože mám k pražské zoo citový vztah. Z jakého důvodu byla špatně vypsaná, je samozřejmě otázka jiná.
Do kritiky nového loga se pouštět nebudu, mluví samo za sebe. Kolik péče tomu autor věnoval, je vidět na první pohled.

Jen možná pár faktů k porovnání podmínek pro práci českého grafika a američanů:
Odměna pro vítěze české soutěže byla 150 tisíc Kč. Podmínkou bylo zachování motivu koně Przewalského s požadavkem, aby logo bylo max. jednoduché, nejlépe ve dvou barvách, zmenšitelné na 10x10 mm. Po postupu do 2. kola bylo 6 dní včetně víkendu na zpracování kompletních návrhů vizuálního stylu, což zahrnovalo: logo ve verzi barevné, černobílé, barevné na barevném pozadí, černobílé na černém pozadí, ochrannou zónu, rozkres na mřížku, vizitku, obálku, dopisní papír, obálku výroční zprávy, informační leták DL, billboard, polep vozidla, potisk propisky a počítačovou ikonu rozpracovanou do rozměrů 48x48, 32x32, 24x24 a 16x16 pixelů se zachováním čitelnosti graf. symbolu. Podmínkou aplikací loga na billboardech bylo, aby bylo užito společně s logem hl. m. Prahy a logem AWK. Doplňkové fonty byly předepsány, tzn. Butterbrotpapier a Frutiger. Vše absolutně bez jakékoliv komunikace s klientem. Při nesplnění kterékoliv z podmínek měla porota právo okamžitě vyloučit ze soutěže.
Zajímavé bylo, že po odevzdání návrhů do 2. kola, což bylo 4. 3. 2011 (jak jsem uvedl po 6 dnech od vyhlášení 1. kola), se komise sešla a vyhlásila verdikt o zrušení soutěže po dalších 19 dnech, 23. 3. 2011. Návrhy CI zaslané do 2. kola soutěže se nikde neprezentovaly.
Toť vše.

4. 4. 2012 19:30 nicnovyho

to si tady někdo dělá prd..!!!!!!!!!!!!

4. 4. 2012 17:00 Kanibal

Jo jo, já jim poslal tip.

4. 4. 2012 14:40 Michal Malina:. /  michalmalina.cz

4. 4. 2012 13:39 daw

Třeba v ZOO pan sochař postaví sochu V. I. Lenina :-)

Viz http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/leninova-socha

4. 4. 2012 12:41 paolo

Logo je špatné, jedinou věc co můžu říct na jeho obranu, že by za to byly jen necelé 2 metry poctivé české dálnice - takže se vlastně vyplatilo. ZOO=další ze zastávek Corrupt tour...

4. 4. 2012 12:37 anonym

Podle toho, co jsem se dozvedel je logo z Ameriky jen k odlakani pozornosti od pana Kotrby.
Puvodne mel logo delat kamarád pana reditele, ak. sochar Kotrba, ale i kdyz pod ruznymi jmeny obsadil (tedy jaoby vyhral prvni kolo) skoro cele minule VR (pod svym mel jen navrh a lá Hudy sport, ktery preferoval, ale delal i ty dalsi stejne zelené, se stejnyma ocima a rukopisem, pod cizimi jmeny), hrozilo to skandalem, tak vycouvali. Mimojine se zacalo toiz zjistovat, kdo jsou ti lide (zkuste si je vygooglovat, co delaji za design).
Nyni je zde tedy propirane logo z renomovane americke agentury (jsem zvedav, zda se tim Chermayeff pochlubi na svem webu) a uz se nemluvi o tom, ze pan sochar bude delat bez VR cely vizualni styl (orientacni system) za stovky tisic. Bude to pravdepodobne dost hrozne a zcela mimo logo (apropo proc asi neukazali zadne aplikace loga?)
Je to cele mala domu...

4. 4. 2012 10:56 wein

ví někdo, kdo byla ta další vyzvaná studia, které bylo to z ČR. Vzhledem k tomu, že to děla Zoo za peníze poplatníků, tak by zveřejnění celého procesu mělo být samozřejmostí. Jo, vím, jsme v Česku..., ale zeptat se snad ještě může, ne.

4. 4. 2012 10:05 pavel

Logo celkově působí dobře, pro mě to však bude vždy "to logo s červenou šipkou".
Spolu s nevyvážeností velikosti textové a grafické části musím přiznat, že se mi logo nelíbí.

3. 4. 2012 14:52 Tomáš Galajda

Veľmi ťažko sa k tomuto vyjadruje objektívny názor. Logo ako celok ma nezaujalo z viacerých dôvodov, ale nebudem ho "zhadzovať". Nemám za sebou takú dlhú prax ako dané grafické štúdio ale aspoň jednu vec si neodpustím - o typografii tohto loga sa tu už čo to napísalo...nezdá sa mi rozpal v slove PRAHA...je viac ako divný - medzera medzi literami "AHA" je akási "čudná", a prečo sú litery "RA" spojené? Možno by nezaškodilo aj trošku väčšiu medzeru medzi ZOO a PRAHA, veď ako to bude vyzerať v 100%-tnej čiernej? "nezleje" sa nám to v jedno "slovo"?

Pozeral som si práce Štúdia a zdieľam názor, s tými, ktorí tvrdia, že toto štúdio "ťaží" zo starších návrhov. Nemožno povedať, že práce sú zlé - ba priam naopak niektoré sú naozaj skvelé, ale kto bol na stránke a pozrel si aj inú tvorbu než len IDENTITY tak mi možno dá za pravdu, že za niektoré ich práce by nám v realite (v našich končinách) zákazník otrieskal o hlavu prvý ťažký predmet, vysmial sa nám a viac by sme ho nevideli...tvorba ako spred 50-tich rokov.

Toľko môj postoj k tomuto logu a všeobecne, dúfam, že som nikoho neurazil, ani sa nikoho nedotkol - nebolo to mojím cieľom.

3. 4. 2012 13:08 .

Napadají mne jen stará přísloví o domácích prorocích, házení perel, hrachu a malém českém člověku.
S jakou lehkostí se zbavili výjimečné Cihlářovy grafiky je neuvěřitelné.

3. 4. 2012 10:47 tesiltouch

2 sh: Stopa koně převalského se dá celkem dobře obhájit jako stylizace (okzaz na) koně převalského. Pokud by tě to napadlo a měl jsi odvahu mohl jsi to do návrhu dát.
Dnes už se mi logo skoro začíná líbit. Ideální by bylo úplně vyhodit text a používat znak jen jako grafický podpis.

3. 4. 2012 10:11 Pavel Michal

Kdyz nebudu komentovat namet stop, ktery je podle mne ubohy a vyhnu se zpracovani loga - coz zde uz mnoho lidi dobre popsalo, tak mne zarazi fakt - ze ZOO prezentuje pouze obrazek loga, bez nahledu jeho aplikaci. Navic jen v barevne verzi...Kdybych takto prezentoval logo ve skole, tak bych dostal pohlavek a sel si sednout....Co to jako je???? A zo to nekdo dostane penize???

2. 4. 2012 19:07 Čenda

2 Minduser - Takže pokud neplesám při pohledu na cíšařovy nové šaty, protože prostě nemůžu, znamená to tedy, že si jedu svůj provinční mindráček???

2. 4. 2012 19:06 Ctirad Přikryl

Je vidět, že jsou v New Yorku o krok dál... Umějí prodat už jednou prodané a ještě do ciziny. Takových stop se dá poshánět mraky.

V Praze v ZOO jsem ještě nebyl a ani už se tam podívat nechci... A to kopyto dole bude kůň, který proslavil pražskou ZOO, takže je to i originální a na míru.

2. 4. 2012 18:50 škoda peněz

Je to moderní asi tak na rok1985, je vidět, že některá grafická studia a nejen ta česká, žijí pouze ze jména, které si kdysi zaslouženě vytvořili. Dnes to jsou jen průměrné reklamky.
Srovnání s Cihlářovým logem to nesnese.
Je v tom typicky český přístup, radši zaplatí profláklé renomované studio,
místo aby zaplatili stejné peníze za nadčasovou originalitu jednotlivci.

2. 4. 2012 18:50 sh

minduser - v klidu, třeba ten váš koment u nové identity televize VIVA patří mezi "oboru přínosné a věci znalé komentáře"?:

"Celkově dobré, ale abych z toho orgasticky sténal, to tedy opravdu ne...."

Já pro změnu nyní nesténám z postupu a výsledku mnohaletého hledání loga pražské zoo... :-)

Spíš mne naopak s**e, že když jsem se účastnil soutěže, musel jsem kreslit jen koně Převalského... kdyby to takhle neomezili, vsadím se, že by se v těch stovkách často kvalitních prací objevily i stopy zvířat... a jistě ne horší...

2. 4. 2012 17:31 mindless

já dávám kanibalovi za pravdu

2. 4. 2012 17:12 minduser

> Kanibal

Díky – přesně takové oboru přínosné a věci znalé komentáře jsem měl na mysli. Kvůli tomu vážně stojí za to blog navštěvovat! Tolik úžasných, povznášejících a edukativních příspěvků od tolika špiček v oboru na jednom místě... A stále zadarmo!

2. 4. 2012 16:07 Kanibal

To že jsou součástí loga vektory z mikrofotobanky je výsměch - vzhledem k částce, kterou ZOO za logo zaplatila se jim asi ani nevyplatilo vytvořit unikátní stopy, které by vyladili a vycizelovali do podoby, kterou si slušně platící klient zaslouží. Armáda accountů vygenerovala mnohastránkovou zprávu a pak to jeden externista zbastlil na svém macbooku během pauzy na oběd. Omluvte tak extrémní fabulaci, ale takhle se dělají loga pro pekaře v ulici...

2. 4. 2012 14:06 minduser

Na osobitý styl Michala Cihláře, který profiloval image celé zahrady, to objektivně nemá. Nový "originál" se tedy nalézt nepodařilo. Nicméně samo o sobě toto logo považuji za velmi moderní, podařené a výstižné. Cena pak odpovídá hodnotě značky – nic abnormálního (nelze ji totiž přepočítávat z hlediska výše průměrného měsíčního příjmu průměrného designéra v ČR). Bydlím pár set metrů od zahrady, tak jsem hodně zvědavý, jak se bude nová image zavádět v praxi...

A zdější výtky k novému logu (když pominu tunelovou paranoiu) ohledně barevnosti, typografie a dokoce toho, že stopa se podobá stopě... no jako malé děti (ukřivděné že nevyhráli). Už sem nechodím tak často, ale neodpustím si povzdechnutí: Kde jsou ty časy, kdy byly komentáře na tomto blogu zajímavé, podnětné a motivující? Můj osobní dojem je, že on sám o sobě hluboce demokratický a pozitivní fakt, že sem může přispívat anonymě kdokoliv, postupně od diskuzí odradil všechny, kteří skutečně měli co říci... Docela škoda...

Radim Dvořák

2. 4. 2012 12:50 Čenda

Je to pyšný zmetek za všechny peníze (bohužel doslova). Explikace mi přijde už jen jako úsměvně podané PR s nostalgickým ohlédnutím za dílem pana Čapka. Dejte prosím lidem se vstupenkou i návod, ať význam a promyšlenost loga pochopí.

2. 4. 2012 12:00 Font

:-) Nebo se podívejte na otisk mloka dole na tomto obrázku:

http://www.shutterstock.com/pic-54288103/stock-vector-animal-footprint-track-vector.html

Nejděte 5 rozdílů :-) No, snad to renomované studio nekupovalo u fotobanky (nebo to pak alespoň trochu změnili)...

2. 4. 2012 10:27 lh

Je to uplne debilni a nezajimavy a strasne prumerny. Barevnost - klasika + oranzova, typoska impotentni, a stopy vypadaji jako automaticky trace podle fotek. Tohle hnusny logo me vazne urazilo.

1. 4. 2012 19:49 Michal Malina:. /  michalmalina.cz

Mně se tomu nechce věřit, není to apríl :D

1. 4. 2012 15:35 Karel

Claim jedné severočeské zahrady zní: „Zoo Děčín ve vás zanechá stopu. “ Tohle pražská zoo snad ví, nebo by aspoň měla vědět.

1. 4. 2012 00:34 Matyáš Bartoň

Myslím si, že chtěli nějakým /ať už jakkoli drahým způsobem/ očistit předešlé nepovedené soutěže právě tím, že vybrali studio 'až' z Ameriky. Což se jím /zatím to tak vypadá/ nepovedlo.

1. 4. 2012 00:05 http://be.net/RichardJaros

Holt, Amerika je nevyspytateľná:-) Berme to ako taký malý útok na náš, už tak zdecimovaný, vizuálny priestor.

31. 3. 2012 21:36 koník

za ty peníze je to více než smutný,
radši bych je dal Cihlářovi, nebo férovou soutěž

31. 3. 2012 20:19 Ondra

Z toho může být jednomu akorát tak smutno.

Zajímavou identitu nahradilo po několika letech sporů a amatérského hledání něco, co by žádný český solidní designér nikdy nevypustil ven. Vypadá to jako logo od někoho, kdo vyrostl na clipartech v Corelu. Font se k tomu vůbec nehodí a celé to na mě působí jako velký odfláknutý omyl. Za 1,8 milionu!!!

Myslím, že minimálně 100 freelancerů nebo studií v ČR by odvedlo mnohem lepší práci, kdyby k tomu dostali prostor i jinak, než jen nějakým podivným výběrovým řízením s neuvědomělou porotou.

Ale tak je to u nás se vším... Ach jo. Kdyby za ty dvě mega raději udělali nějakou osvětu, přednášky na školách, pustili pár zvířat do přírody a motivovali lidi k ochraně přírody.

31. 3. 2012 19:08 Font

Do článku jsme přidali tiskovou zprávu.

31. 3. 2012 18:42 Omar

No vzhledem k věhlasu společnosti Charmayeff&Geismar bych tipoval, že se lidé ze ZOO něchtěli po vlně kritiky, která jim neustále padala na hlavu, zabývat něčím, jako je logo a vizuální identita a proto oslovili rovnou renovované studio s velmi silným pozadím, aby již nikdo nemohl říct ani ťuk. Na druhou stranu takové studio si asi neúčtuje zrovna lidové ceny za tvorbu vizuálu.

31. 3. 2012 18:19 Kanibal

Totálně nudná typografie a grafický symbol jak z logobanky. Cena asi hodně vysoká - za ty peníze, které si vezme podobné studio by byla soutěž jako víno. Značka by měla českého autora a rouzhodně by bylo z čeho vybírat. Jen tak mimochodem by se vypustil ten nesmysl s koněm a nově nabytá volnost by nechala česká studia vybuchnout do kreativity.... Jenže tenhle postup je poměrně častý - vyhlásí se mizerná soutěž nebo se osloví školy, návrhy stojí za hovno, tak se to předá vybranému studiu a je to. To si vymíní odstranění omezení v zadání a je to. Ve Zlíně o tom taky vědí. Ach jo.

31. 3. 2012 18:17 tesiltouch

je to na prd. Ale možná že je moje (naše) zklamání způsobeno tou celkovou anabází, dlouhou dobou výběru loga a tudíž jaksi přehnaným očekáváním od výsledku (podobné to asi bude u loga ČR). Prostě geniální zázrak, který chytne za srdce, se nekoná. A proč by vlastně měl. To logo samotné v podstatě asi špatné není, tedy až na tu typografii. Výběr studia mimo republiku je v naší prohmilé společnosti docela dobrý nápad.

31. 3. 2012 18:16 Ladislav Červinka

To snad ani není logo - je to zcela nepraktická sbírka jakých-si stop. Jsou to vyhozené peníze. Jistě dloho nevydží.

31. 3. 2012 17:40 Simindr.cz

31. 3. 2012 17:18 stope32

Parádně se tady ukazuje, že oslovení jednoho profi studia je tisíckrát lepší, než probírat se stovkami soutěžních návrhů, které měly, ale nemohly vzniknout úzkou spoluprací zadavatele a designera.

Není to sice žádná extra sláva, ale i o půlnoci a potmě je to lepší, než ty výplody choré mysli z předchozích soutěží.

K původnímu logu nemá smysl přirovnávat, to vzala voda a čas...

31. 3. 2012 17:18 Jana H.

To logo samo o sobe vypovida....je to poradne slapnuti - vedle.

31. 3. 2012 17:16 kapik

Když jsem to logo dneska viděl v televizi, tak mne jen napadlo, no to je škoda

31. 3. 2012 17:11 eix

Vidím v tom otisky pařátů těchto zvířat: žlutý pes, vodník čochtan, rudá saň, Klaus & Paroubkovo kopyto.

31. 3. 2012 17:11 za hubičku

"Stanovili jsme si finanční limit na vytvoření nejen loga, ale i celého grafického manuálu, a to na stejnou částku, jakou po nás za užívání svého loga soudně požaduje Michal Cihlář, tedy 1,8 milionu korun," uvedl ředitel zoo Miroslav Bobek. Spor se nyní přesunul až k Ústavnímu soudu.

Nové logo představuje pět stop zvířat. Lví stopa připomíná jedno z prvních zvířat zahrady, lvici Šárku. Stopa ptáka upozorňuje na světově významné chovatelské úspěchy na příkladu kondora andského z roku 1937. Stopa koně Převalského zdůrazňuje podíl Zoo Praha na záchraně tohoto druhu. Stopa varana symbolizuje rozvoj zahrady po povodních a stopa velemloka má s odkazem na dílo Karla Čapka upozornit na širší kulturní význam zahrady.

31. 3. 2012 14:07 Marek

Na staré logo to nemá. Jak nějaký clipart stažený z fotobanky doplněný o absolutně nudnou typografii. Jestli je tohle finál, tak je ostuda.

31. 3. 2012 14:06 DH

moc se nepredvedli, Americani... tlapy jsou nakresleny jako prvni skica... navic ma otisk tlapy cela rada jinych zoo...

http://www.exmoorzoo.co.uk/
http://www.akronzoo.org
....

PS: kdyby cesky grafici nemuseli delat jen motiv kone Prevalskeho, dopadlo to lip a hlavne mnohem levneji...

31. 3. 2012 13:45 Ach! ach!

Můj rok starý komentář, stále aktuální (jen logo teď asi nedělal "kamarád" Kotrba, ten bude nenápadně dělat asi už "jen" všechno ostatní...):

25. 2. 2011 10:36 Ach!
Soutěž opět špatná - neanonymní a především v komisi ani jeden grafik.
Postoupil proto i podivín, exkomunista a sochař Kotrba, známý z ČRo ředitele Bobka (s betonovou zdí ve stylu Hudysport a National Geographic, uvnitř které pak třeba bude uzavřené nějaké nebohé zviřátko).

Navrhuji sepsat petici za návrat Cihlářovy identity!!!!

31. 3. 2012 13:39 Vladimir Strejcek

.... cicham cicham tunylek ;) ...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.