Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Pražská ZOO má nové dočasné logo

V pražské ZOO se dějí velké věci. Opička Moja slaví páté narozeniny, přichází nový ředitel a ruší se dosavadní logo Michala Cihláře, aby bylo nahrazeno nový logem Vladimíra Veselého.

Podle Víta Kahle, mluvčího zahrady, se logo mění nezávisle na rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky ve sporu s Michalem Cihlářem (více o sporu zde, o soutěži na nové logo zde, vyjádření ředitele Fejka k soutěži zde. Na Design Portálu si můžete prohlédnout návrhy zaslané do soutěže). Kahle uvedl, že ZOO na přeměně vizuálního stylu pracuje již několik let.

Zatím jsme žádný dopracovaný vizuální styl neviděli, spíše se můžeme již nějakou dobu setkávat s "linoryty", které se snaží napodobit Cihlářův styl. Známá je také kampaň s fotografiemi zvířat opatřených cedulkou Made in nature.

pro zvětšení klikněte na obrázky

Bohužel ve všech těchto materiálech je použito jak nekvalitní typografie, tak spíše nezajímavé, neatraktivní fotografie. Celkové grafické zpracování je ve většině případů tristní. Pro tak rozsáhlou kampaň by si zadavatel měl najmout špičkového, specializovaného fotografa. Materiály jsou nejednotné, nepojí je jediný společný grafický prvek, barevnost - nic.

Např. u billboardu s papouškem je jako tvůrčí tým uveden ředitel Fejk, Vladimír Veselý a tiskový mluvčí Vít Kahle... Škoda, že kampaň nebyla svěřena profesionální reklamní agentuře nebo grafickému studiu. Vždyť s fotkami zvířat můžou vzniknout nádherné vizuály...

Prohlédněte si ale také práce, které pro ZOO vytvořil Michal Cihlář. Zvláštní je, že tyto práce jsou povedené ne jen výtvarně, ale také obsahově, nepostrádají vtip a nadhled. Např. podložka pod myš s linoryty myší, hrnek se sdělením kolik, se do něho vejde myšek drobných, slon na cedulce SEM / TAM. Tyto materiály dodávají ZOO velice přátelskou atmosféru.

 pro zvětšení klikněte na obrázky

O ZOO už jsme toho my i jiné portály napsali dost, Unie grafického designu dokonce řediteli Fejkovi nabídla pomocnou ruku při tvorbě nového vizuálního stylu, výběru výtvarníka atd. Bohužel vše bez výsledku.

Nové logo je podle všeho jen dočasné. Jestli v budoucnu bude nahrazeno novým, v současné chvíli nevíme. Tato dočasná značka sice neobsahuje žádné zajímavé symboly nebo koně převalského, ale jako logo zoologické zahrady by díky čisté a dobře čitelné typografii, výrazné barevnosti a bilingvnosti fungovat mohla. Důležitý ale bude celkový vizuální styl, se kterým se budou návštěvníci setkávat (snad ne utkávat :-) ) především.

Co říkáte na nové (dočasné) logo a na materiály, které nejsou dílem Michala Cihláře?
A co na nové logo říká opička Moja?

Zdroje:
www.praha.eu
www.strategie.cz
www.tyden.cz
www.lidovky.cz
www.designportal.cz

 


Komentáře k článku

30. 12. 2009 13:08 Pavel

visačka "made in naure" je špatně významově i jazykově:
1) v AJ "nature" není lokalita ve stejném smyslu jak v ČJ, takže by se spíš hodilo "made by nature"
2) většina zvířat v zoo se v zoo narodila a byla vychována chovateli, takže lákání na pravou příroduje zavádějící

30. 12. 2009 10:32 krenek

Visacka Made in narture,

at se toto nekomu libi ci ne, je zapotrebi zminit ze veskere napady na logotypy a CI jsou si obcas velmi pdobne. To ze visacku jiz mela Wella vubec nic neznamena, pokud bychom usilovne hledali dal, urcite by se nasel nekdo kdo to mel pred wellou,

26. 12. 2009 10:18 BB

Tož, milé AA, ZOO PRAHA PRAGUE je správně nebo to jen tak blbě vypadá?

23. 12. 2009 18:36 AA

"A hlavně s emi nelíbí upředňostňování anglického jazyka nad českým. (Prague je nad nazvema až praha pod.)"

Tak to je snad jasný ne? Slovosled. Praha ZOO? Co to je Praha ZOO, a naopak. Jedině takhle to dává smysl. Jinak je to taková nouzovka...

16. 12. 2009 12:59 Helena K

Jsem ráda, že se konečně k dané problematice můžu vyjádřit.

Osobně jsem z celé aféry kolem vizuálního stylu ZOO dost smutná. Ze "šťavnaté" práce pana Cihláře jsem byla opravdu nadšená. ZOO díky němu získala opravdu pěkný a přitažlivý kabát, který se perfektně zrcadlil i v pojetí nových prostor a všeho ostatního. Linoryt jde parádně dohromady s použitými materiály v ZOO a je to pak perfektní celek. Je mi neskutečně líto, že byla spolupráce přerušena a myslím, že by ZOO moc prospělo, kdyby se nové vedení pokusilo dát spory do pořádku a dál spolupracovat s panem Cihlářem než za velké peníze realizovat tuto ubohou myšlenku pana Veselého.

Chtěla bych poznamenat, že ZOO v rukách pana Cihláře byla veselá, barevná, taková, jaká příroda je. Zvířat zírajících z plakátů pana Veselého v mdlých, až vyšisovaných barvách a neosobním pojetí (narážím zde hlavně na změnu popisu zvířat - Moja, kterou každý znal, je nyní pouhá gorila nížinná, kterých je v ZOO několik, avšak Moja je jen jedna!) je mi spíš líto, než by mě motivovaly k návštěvě ZOO. A co mně nejvíc vadí je "camfdlík" s nápisem "Made in nature". Podobné visačky mají přece pouze věci - cožpak je zvíře mončičák? I pokud bych se odprostila od tohoto chabého nápadu, cožpak není panu Veselému trapně, že už používá něco, co před ním použila Wella a kdo ví kdo další, což jen nasvědčuje tomu, že nejde o nijak velkou originálnalitu a nápaditost autora?

S lítostí musím konstatovat, že vizuální styl ZOO jde od desíti k pěti a mám takový pocit, že se vrací ve svém pojetí hluboko zpět, do doby, než započala spolupráce s panem Cihlářem.

Doufám, že rozum a zdravé oko zvítězí a udělá přítrž dalšímu působení pana Veselého. I když laťka zpracování pana Cihláře je opravdu vysoko, myslím, že ji i tak lze určitě něčím překonat. Bohužel, pan Veselý na to nemá ani z 10 %.

14. 12. 2009 18:12 Filip Mrázek

No tak logo je takové suché. A hlavně s emi nelíbí upředňostňování anglického jazyka nad českým. (Prague je nad nazvema až praha pod.)

12. 12. 2009 00:41 Pavel

Lukáši s tím souhlasím, ale osobně nevím jak je to s licencí na vizuální styl a jestli se vůbec nějaká vydává. Nejsem si úplně jistý, jestli se vizuální styl dá prodat s licencí, jako se prodávají třeba loga, s určenou dobou po kterou ho může instituce užívat. Asi ano.

Každopádně pokud pan Cihlář neprodal vizuální styl s licencí, má možná smůlu.

Další věcí je, jestli by se vůbec dala koncepce jakou vytvořil Michal Cihlář definovat tak, aby bylo jasné že jde o originální přístup. Myslím si, že zde by to nešlo. Je to postavené na třech věcech – na technice linorytu, na vtipu a na autorském přístupu. Jediný třetí bod by podle mě byl napadnutelný, ale s tím, že v tomto případě velmi těžko, protože Cihlářův rukopis stojí zase silně na technice a na vtipu.


Ten příklad z Brna jak popisuješ bych musel ale znát více, abych si o tom mohl pro sebe udělat závěr.


V podstatě souhlasím i s posledním bodem co píšeš a z toho vyplívá, že asi jediné vhodné řešení problému koncepce vizuálního stylu do dalších let by bylo, kdyby si zahrada nechala navrhnout jiný, výrazně odlišný styl, který by se nedal moc dobře srovnávat s Cihlářovou prací, a který by tedy nebyl napadnutelný z „plagiátorství“. Také proto, že Cihlářem vysoko nasazená laťka v tomto typu tvorby vizuálního stylu, je těžko překonatelná. Jak by ta změna dopadla po marketingové stránce si však odhadnout netroufám...


Ještě zde pro zajímavost přidám krátkou citaci Michala Cihláře z knihy Radany Lencové „Rozhovory o písmu rukopisném“, kdy odpovídá na otázku „Jak hodnotíte vlastní rukopis a jaký k němu máte vztah?“
„(…) Například pro mou práci, kterou dělám pro ZOO Praha se linorytové písmo stalo neoddiskutovatelným stylotvorným prvkem, na kterým jsem celou grafickou image zoo založil. (…)“

11. 12. 2009 08:57 Hanuš

Spor byl o prachy, jak jinak.

11. 12. 2009 08:55 úča

Lukáši, už jsem ti říkala, že velká písmena ve jménech....

11. 12. 2009 02:04 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Pavle: to s tím "plagiátorstvím" lynoritu jako techniky to taky moc nechápu. Nicméně, ten vizuální styl se dá přece posuzovat i z jiné roviny, možná mnohem důležitejší, než je rovina zpracování.
Cihlář jim vymyslel koncept založený na linorytu (pravděpodobně ne proto, že by to byl na počátku marketingovej záměr, ale prostě proto že je to technika kteoru cihlář ovládá) a ten spor se dá chápat v rovině, kdy já jako autor vizuální koncepce nechci, aby dál používali mnou navrženou koncepci.

Pamatuji si na spor jednoho brněnského hudebniho klubu. Grafiku jim delal grafik, ktery vse postavil na jednoduchych ale vyraznych grafickych principech, dalo by se to prirovnat k cihlarovi a lynoritu. Kdyz se s klubem rozesel, vedli spor a designer nakonec vyhral, a oni prestali jeho principy pouzivat (ackoliv je urcite nemel patentovane).

Nevim co je spravne a co je spatne. Osobne take vubec moc nevidim do podstaty ci pravniho opodstatneni sporu zoo vs. Cihlář, ale dokazu si predstavit, ze se zde resi ten vizualni koncept (kterym je stylizace lynoritem) jako takovy.

A osobne, se trochu domnivam, ze pro Zoo je ztratou uz jen to, ze ten Cihlář pro ně nedělá, i kdyz budou dal pouzivat jim navrzeny vizualni koncept linorytu. Proste proto, ze fontem popisovany Cihlářův humor a cit se narozdíl od linorytu tak lehce napodobit nedá. Což se právě ukázalo na těch grafikách pana Veselého.

11. 12. 2009 01:49 Pavel

V logu spatřuji opravdu přímo amatérské chyby jak píší "10. 12. 2009 16:45 tom" a "10. 12. 2009 18:09 Ps1cho", je to hrozné. Jinak souhlasím s tím jak hodnotí logo Font.

S "Ps1cho" mám také stejný názor na spor Cihlář vs. Fejk.


Pozastavil bych se ale u této věty co zde píše Font: "Zatím jsme žádný dopracovaný vizuální styl neviděli, spíše se můžeme již nějakou dobu setkávat s "linoryty", které se snaží napodobit Cihlářův styl."

Dost jsem nad tímto problémem už přemýšlel, o to víc, když jsem nedávno otevřel nějaké staré číslo Fontu a tam si přečetl o Cihlářově vizuálním stylu (číslo patrně vyšlo dávno před vzniklým sporem) něco v tom smyslu, že Cihlářův vizuální styl je téměř "dokonalý", jedinou chybou je pouze přílišné propojení vizuálního stylu s autorským rukopisem. Přičemž Font ještě dodává, že by to mohl být v budoucnu problém. A hle, co Font předpověděl, to se stalo...

Nenazval bych asi práci pana Veselého napodobováním Cihlářova stylu. Protože se obávám, že kdokoliv by chtěl navázat na již zaběhnutý a funkční styl, který rozjel pan Cihlář, sáhl by po linorytu a byl by hned označen za napodobitele (resp. za někoho kdo něco "krade"). Předpokládám, že pan Cihlář a nikdo jiný, nemá techniku linorytu patentovanou a že s tímto rizikem do této zakázky šel.

V tomto směru bych vážil slova. Ono asi také, pokud by vznikl nějaký právní spor o plagiátorství, pan Cihlář by neuspěl, domnívám se. Něco jiného by bylo, kdyby pan Veselý napodobil "linorytem" původní logo.

Jinak tedy Cihlářova práce by se podle mého názoru těžko překonávala...

10. 12. 2009 19:44 miretc

nevím, jakou smlouvu to uzavřeli, ale moc standartní a jsná asi nebyla.Rozhodně mě mrzí, že jsem pražskou zoo nenavštívil v době, kdy jsem si mohl užít vtipné a sakraoriginální vychytávky p.Cihláře...samo, že ne donekonečna, ale s elegantním koncem..?! Nový "překlenovací styl" neurazí, ale krapet nadchnout by mohl, a taky by mohl vynechat visačky s logem zoo, když jsou ty zvířátka "made in nature"...

10. 12. 2009 19:18 Jack Penate

Ano, Cihlářova nadčasovost a originalita je nenapodobitelná přes všechny amatérské snahy o tento styl. Pokud chtějí změnu a novou identitu měli by se především oprostit o napodobeniny Cihláře a začít zgruntu. Tedy vyhlásit novou soutěž na logo s odbornou porotou za podpory nového ředitele.

10. 12. 2009 18:09 Ps1cho

tom > A stejně tak P, R a A...

Když to vidím, chce se mi brečet. Něco výjmečného, krásného, originálního a vtipného je nahrazováno něčím ošklivým, nudným a nevýrazným.

Na rozdíl od některých si netroufám tvrdit na čí straně byla ve sporu Cihlář x Fejk chyba, ale rozhodněje je sakra škoda, jak to celé dopadlo.

10. 12. 2009 18:03 lh

myslim ze tady je videt jak nadcasova byla cihlarova prace. Nerikam ze byl nejaky vizionar, ale rozhodne to porad pusobi sveze.

10. 12. 2009 17:27 Honza

Od úsvitu po soumrak, bohužel...

10. 12. 2009 16:45 tom

na tom novém logu (které je jinak vcelku průměrné - nenadchne a neurazí) je ale největší prasárnou že nechali stejné znaky O v nápisu ZOO (se stejnými tečkami).
Pokud to má působit jako individuální ruční kresba, tak si někdo mohl dát těch pět minut práce navíc a trochu je v illustratoru poupravit (některé fleky smazat, jiné posunout nebo přidat).
Takhle je hned jasné, že jde jen o nějaký font (z Dafontu?) a ne o ruční kresbu.

10. 12. 2009 16:04 HEHE

je smutné jak to vše dopadlo...

10. 12. 2009 15:05 emerykn citizn

Takhle vypadá zoo po úspěšném působení ředitele? To se máme na co těšit v Českém domě v NjúJorku nebo kam pan exředitel povýšil...

10. 12. 2009 13:32 Kanibal

Známe ta naše "dočasná" řešení. V zadání soutěže byl kůň převalský, všichi se ho urputně drželi a nakonec žádný z návrhů nevyhraje a na dobu dočasnou ale neurčitou je vybrán "nijaký" návrh bez kobylky. Vizuální styl očividně existovat nadále nebude, bude se to lepit jak jen to jde... Tak to je konec jak se patří.
PS: Zoo má nové vedení, snad se ledy pohnou...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.