Nevybrané návrhy loga ZOO Praha
Prohlédněte si návrhy, které nepostoupily do dalšího kola výběrového řízení. Sledujte také komentáře tohoto a předchozího článku, kam čtenáři Fontu průběžně umisťují odkazy na své návrhy. Pošlete nám i vy své práce na font@kafka.cz. Návrhy, prosím, zasílejte ve formátu JPG nebo PNG v maximální šířce cca 600 px. V PDF pouze rozsáhlejší prezentaci. Samotné logo ale jako samostatný obrázek. Všechny návrhy také budou od soboty k vidění v ZOO v pavilonu velkých savců. V tomto počasí ale doporučujeme spíše prohlídku z domova na našem blogu. :-)
Pro zvětšení kliněte na obrázky.
Kateřina Štěpánková, DiS - GRAFiS
Vojtěch Beran
Michaela Horáková
Adriana Prokopisová
Michal Švec, www.mishox.com - celé prezentace:
Návrh 1.pdf 4.6 MB
Návrh 2.pdf 4.8 MB
Návrh 3.pdf 910.6 KB
Andrea Borovská, MachART
Michal Wein
Tereza Hájková
Radomír Mikuláš
Petr Volný
Pavel Michal
Miroslav Karlíček
Andrea Michálková
Michal Mervart
Michal Kajnak
Luděk Michelfeit
Lucie Šuhajová
Lucie Hana Valentová
Lucie Boháčková
Lenka Pinkavová
Kateřina Huráková
Jan Koubek
Ivo Děrkas
Irena Vronská
EL Tobias
Daniel Medek
Petr Zetek
Prezentace ke stažení zde: návrh01.pdf, návrh02.pdf, návrh03.pdf
Eva Hudečková
Komentáře k článku
7. 4. 2012 11:28 Převalská
26. 3. 2011 11:58 Blanka
A aby bylo jasné všem, nejsem výtvarník, který se zúčastnil, čili se mě to prakticky vůbec netýká, ale jsem výtvarník oděvů a kritiky si také užívám více než dost.
A tohle čecháčkovství - že každý je najednou umělec a každý všemu rozumí a musí vrtat do každého kdo se něco snaží pěkného udělat mě tedy už štve.
A ti co takhle píchají do lidí většinou sami nic neumí a svůj komplex méněcennosti si takto vybíjí na místních diskuzích.
Apropos - ten leguán je perfektní a líbí se mi tento návrh ze všeho nejvíce.
16. 3. 2011 17:48 Odhadce
16. 3. 2011 08:32 ana
10. 3. 2011 09:44 AlesV
7. 3. 2011 11:21 ondřej
dalo by se s nima fakt pracovat, nejsou to mrtvoly
http://www.font.cz/res/data/060/007612_03_048879.jpg
http://www.font.cz/res/data/060/007601_03_048839.jpg
http://www.font.cz/res/data/061/007672_03_049078.jpg
http://www.font.cz/res/data/061/007730_03_049268.jpg
pořád tu ale postrádám další loga, font je brzdí, nebo je neposíláte?
6. 3. 2011 21:58 Zvykněme si už konečně na ten ukradený čtvereček!
Tak co tu vlastně řešíme? Že pravděpodobnost už není co bývala. A proto si rychle zvykejme na ukradený trapný čtvereček.
Ať je to jakkoli, tak ZOO PRAHA, pokud náhodou tuto soutěž nezruší, z těchto důvodů ztrácí svůj morální kredit.
4. 3. 2011 22:31 Dude
4. 3. 2011 02:09 nezhrzený návrhář
co vidím já, je průměrně zdařilá geometrická stylizace "zvířátek", jakých jsou tuny na mikinách, samolepkách, žvýkačkách všude kolem. což znamená i všude okolo zoo:) "trendy" tvář zoo mi přijde velmi krátkozraká a světová zoo mi celkem dávají za pravdu.
škoda, zoo praha za důstojné logo stojí.
4. 3. 2011 00:08 Martin
Nejlepší je na tom to, že úroveň by od této autorky opravdu zůstala asi stejná - jedním slovem VYSOKÁ :-). Mně přijde práce pinxit hravá hodně a zvířecí také. A za nápadíté originální ikonky a za tu preciznost, která neubrala zábavě, smekám.
Kameel taky dobrý. Prostě dva různé přístupy, oba kvalitní.
3. 3. 2011 18:24 Tom
3. 3. 2011 09:42 eix
3. 3. 2011 08:31 František Hejda
v kontrastním prostoru a rozpracované v prezentaci to musí vypadat báječně.
1. 3. 2011 23:18 miretc
Myslím, že "vizuál" pana Cihláře , byl do jisté míry inspirací a impulsem k tomu, jak udělat v pražské ZOO některé věci jinak. Samozřejmě, že se okolnosti sešly i díky osobě pana Fejka, jak to dopadlo je jiná věc.
Práce Ivany Návojové Pechmanové má ten samý náboj sdělovaný poetikou nového století. Nevím jestli je ještě v hodinách výtvarky "povinný " linoryt, ale tolik zábavy a napětí, jako při této tvorbě se nám už v hodinách výtvarné výchovy ZŠ zažít nepodařilo. Dnešní děti mohou experimentovat s výtvarnýni technikami pomocí rozmanitých počítačových editorů a rozvíjecích her ještě ve věku, kdy by se pro ně rydlo mohlo stát sakranebezpečným.
Práce Ivany Návojové Pechmanové je hravé,stručné a jasné sdělení, že tady v ZOO můžete vidět spousty krásných a prapodivných tvorů a něco se o nich dozvědět. Kůň Převalského je tady taky, ale je ohrožený, takže je ho třeba hledat, milé děti.....
Tak jak to protlačíme....?! ;)
1. 3. 2011 18:41 Věra Marešová
ikdyž sama jsem taky dělala návrh - musí opravdu se kriticky na svůj návrh podívat, že to nemám dotažené jak Iva - doufala jsem - že takových konceptů-log
jako předložila Iva bude více - a že to má Iva rozpracované je vidět, že to funguje
na dalších piktogramech zvířát - přece nešlo jen o koně - ale o celé spektrum stylizací zvířat. Iva ukazuje opravdu kvalitní práci - a bohužel co zde zatím vidím
nedosahuje srovnatelné kvality práce jakou má Iva.
1. 3. 2011 16:54 Miloslav Černý
Pak asi machart, ale to předchozí do minulého "ročníku" mě bavilo více.
Jestli ovšem bude zoo ozdobena jedním z 5ti vybraných, které jsou k videní ve vedlejší diskuzi, pak to bude asi pro celou komunitu kolem ZOO spíše smutná perioda. Jsem velmi zvědav jak to nakonec dopadne.
1. 3. 2011 16:43 Andrea M.
1. 3. 2011 15:56 Kateřina Štěpánková
1. 3. 2011 15:39 Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 15:29 lh > Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 15:11 Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 15:08 HEHE
1. 3. 2011 15:04 Tereza
Mám pocit, že v Zoo Praha vůbec neví co vlastně chtějí, hlavně aby už zaplácli kauzu s Cihlářem a měli klid...a to jestli se radili s nějakýma grafikama, to sice nevím ale určitě co se týče soutěže, měli sjednotit první i druhé kolo v jedno a nechat navrhnout logo i s logomanuálem...pak by se teprve ukázalo co kdo umí a neumí.... :-)
1. 3. 2011 15:02 Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 14:53 HEHE
1. 3. 2011 14:48 HEHE
1. 3. 2011 14:38 Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 14:31 Filip Blažek
Tereza > Píšete: "Bohužel v zadání pro první kolo soutěže bylo vytvořit logo, co se týče celého konceptu CI se tato část promítá až v druhém kole, tudíž je tu celkem zbytečné rozebírat CI vybraných i nevybranách log."
Představte si, že se rozhodnu nechat si v salonu ušít oblečení na ples, košili, kalhoty, sako a kravatu. A protože si neumím vybrat svého krejčího, požádám rovnou všechny, aby mi zadarmo navrhli kravatu, že ta je nejdůležitější, oblek zvládne kde kdo, ale kravatu, to se musí umět. Profesionální salony si vesměs řeknou, že jsem blázen, a kravatu mi zdarma nenavrhnout. Ozvou se mi studenti, pár starších krejčí na volné noze a také hromada levných salonů snad ze všech koutů republiky a pošlou mi své kravaty. Jelikož oblečení vůbec nerozumím, pozvu si na hodnocení došlých kravat své sousedy, protože vím, že se - stejně jako já - oblékají.
Pěkně praštěné, že? Copak se dá na základě kravaty vybrat krejčí, který umí šít oblek? Poznám z kravaty, jaké látky používá, z čeho šije podšívku, jestli mi sako padne? A dá se vůbec ušít padnoucí oblek bez pečlivého měření a zkoušení?
Řada diskutujících tu jako mantru opakuje tezi, že ZOO chtělo v prvním kole soutěže jen logo a že tedy přece stačilo odevzdat logo a kdo dělal něco navíc nerespektoval zadání. He? Dobrý grafik přemýšlí v kontextu celku od první skici. I když odevzdá třeba jen logo, musí mít promyšlený a ověřený corporate design alespoň v hlavě. Jinak to není dobrý grafik.
1. 3. 2011 14:27 HIHI
1. 3. 2011 14:17 HEHE
Fakultní nemocnice Praha:
"Vaše matka zemřela. Sice jsme to strašně zdrbali tu operaci, dopadlo to naprosto strašně. To proto, že to dělal někdo kdo to neumí a vůbec na to nemá talent. Ale víte co, důležité je že se toho hodně naučil a ve finále je to pro nemocnici ohromná reklama, sice negativní ale hlavně že reklama. Novináři se jen hrnou a je toho plné zpravodajství. No a nekritizujte, to je moc jednoduché kritizovat, když jste si sami tu operaci nezkusili, kritizovat umí každý. Pro nás je to každopádně zajímavá zkušenost."
1. 3. 2011 13:19 Iva N. P.
1. 3. 2011 13:02 Andrea M.
1. 3. 2011 12:38 Karel Novák
1. 3. 2011 12:31 Pepa
Vzhledem k tomu, že do diskuse zavítalo mnoho negrafiků, tak upřesním:
Přístupem „medvěd stylizovaný do písmene D“ obvykle vznikne prvoplánový banální absurdní kýč. To prostě napadne i skladníka ve šroubárně že si vezmu nápis „zoo praha“ a buď k němu přimaluju rádoby uměleckou hlavu nějakýho zvířete nebo ty písmenka stylizuju do tvaru hada, stop nějakýho zvířátka, nebo textury tygří kůže. Ale grafik/designer by měl udělat ten druhý krok, zamyslet se jestli to dává nějaký smysl, jestli to vůbec nějak funguje v širším kontextu, atd.
Chápu když poptá jen „logo“ malinká firmička „Klempířství Novák a syn.“ Horší je, když to poptá instituce velikosti a významu zoo praha. Prostě nejde poptávat „nejdřív logo a až v dalším kroku vizuální styl“ (i když nevím jak přesně znělo zadání soutěže.) A i když jo, tak slušnej grafik stejně musí vymyslet celej vizuální styl, než dojde k tomu logu. To že to nikdo z těch lidí tady vystavených neudělal, je jasně prokázáno tím, že do té soutěže poslali 2-3 úplně rozdílný návrhy.
Z toho co jsem viděl tak jediná Iva to udělala a navrhla vizuální styl, ne jen nějaký banální logo. A přesto že se mi její návrh subjektivně téměř vůbec nelíbí, tak bych ho jako člen komise s klidným srdcem doporučil, protože z hlediska objektivních kriterií mu lze vytknout asi jen drobnosti (který se dají doladit v další fázi). A vo tom to je.
1. 3. 2011 10:50 Ota Livers
1. 3. 2011 10:13 Richard Bartoš
1. 3. 2011 10:12 Ondřej | trueblue.cz
1. 3. 2011 09:59 Iva N. P.
..nebo celý koncept? ale porota měla možnost vidět celou prezentaci tak, jak ji mám na webu.
1. 3. 2011 09:48 tesiltouch
1. 3. 2011 09:46 Adriana Prokopiusová
1. 3. 2011 09:45 ana
K všeobecně opěvované práci Ivy: rovněž mne hned zaujala a myslím si, že je opravdu podařená, ovšem dovoluji so zopakovat to, co už tady pár lidí přede mnou uvedlo: velmi pěkně má Iva provedenou webovou prezentaci, která se podle mně však nedá srovnat s tím, co bylo předloženo porotě. Když jsem měla možnost spatřit všechny panely s logy "naživo", Ivynu práci bych velmi lehce přehlédla, nebýt toho, že jsem ji znala z webu...Aby se zde daly porovnávat jednotlivá loga, měla Iva předložit to co všichni ostatní - jeden panel.
Velmi se mi líbí také první logo od Michaely Horákové, coby krásně provedená nápaditá grafická práce. Dokážu si představit, že by hezky vypadala na vizitce, dopisním papíře...ale velké billboardy? Mám pocit, že na to je například tohle logo velmi jemné a decentní.
Z tohoto hlediska se mně třeba zamlouvá první logo dvojice Beneš-Benešová. Je jednoduché, vtipné, veselé, hravé... Ano, už slyším ten nápor výsměšných protiargumentů, že je to infantilní apod. Ale mně se zdá, že se takovýto styl k ZOO hodí a velmi jednoduše by se dal rozšířit na celý vizuální styl zoo.
1. 3. 2011 09:10 Kateřina Štěpánková
1. 3. 2011 09:09 Kateřina Štěpánková
Je třeba si uvědomit, že ty práce nyní neslouží pouze k výběru nové vizualizace pražské ZOO, ale hlavně a to zdůrazňuji - pro potěchu dětí a široké veřejnosti. O ty jde přece nejvíc, to oni ZOO navštěvují především. Nehledě na to, že tahle těžce rozvířená bouřlivá debata na téma logo přitáhla do ZOO spoustu návštěvníků a je to pro ZOO mohutná reklama, byť možná částečně negativní.
1. 3. 2011 07:16 wein
1. 3. 2011 01:52 alergik
i kdyby o teto "soutezi" rozhodovala kompetentni porota, vase logo zcela urcite nevybere
28. 2. 2011 22:59 J.B.
28. 2. 2011 22:50 teploz
28. 2. 2011 22:45 HEHE
Tu vizualitu děčínské zoo, za zdařilou nepovažuji, ale nechme to klidně tak že je to osobní dojmologie.
28. 2. 2011 22:36 Martina
.... Pinxit a DRAWetc..... MOC pěkné - baví mě celý ten koncept a navíc dotažené. Mohly by to být cesty dopředu.
28. 2. 2011 22:36 Pepa
28. 2. 2011 22:10 wein
tady je vidět trochu lépe systém:
http://www.zoodecin.cz/new/cz/design.php?str=VmxWMFUweElRbWhhTWxVNVVHMVNiR1JIUm5CaVF6VjNZVWhCTDJNelVubFFWbHB6V2tSQ1ZFMVdXa2RhVlZadllXMVdkR1ZHU2xwV00yaElWRlJHVTA1c1VuSlRiRUpYWVRCd05GWlhlRzlVTWtaR1RVaHNhRkpHUlRsTVJ6VnZZbmM5UFE9PQ==&menu=1
Nemám v rukou veškeré komunikáty Zoo DC, sorry.
P. S.: Jsem rád, že na té kresbičce poznáváte medvěda. A opět, co je podivné na tom, že medvěda stylizuju do iniciály D a skládám ho z dalších "déček" tak jako další piktogramy infosystému?
Ještě k té kontraproduktivitě: Já jsem si to prostě chtěl zkusit, to téma, i když jsem si nedělal iluze o výsledku (viz předchozí komentáře). Račte si prosím také povšimnout, že nenadávám na konkrétní výsledky. Spíš se bavím o obecné povaze veřejných soutěží v Česku, apod.
P. P. S.: Příklad Ivy N. P. ukazuje, že i blbě zadaná soutěž může v širším kontextu zdařilou práci vygenerovat, teď je ovšem na zadavateli, jestli se jí chopí. Pravidla soutěže by se tím neporušila...
28. 2. 2011 20:44 Tereza
28. 2. 2011 18:49 Petr
a také samozřejmě chválim Ivu N.P alias pinxit - je to asi nejlepší co jsem zatim viděl
moc pěkné
28. 2. 2011 17:53 cancer
28. 2. 2011 17:43 cadis aType
My hlasame, ze nic lepsiho nez jeho logo nikdo nevymysli. Dle meho jde ale o to, ze s snazime do uz vytvoreneho ducha cele identity ZOO nasilne vlepit xicht (logo) zvenci a myslime si, ze to tam padne, ale nepadne.
Pinxit nam ukazal cestu. Smaznout celou CI a postavit svou vlastni znovu a jak se ukazalo, muze z toho vzniknout velice zajimava vec, i kdyz treba s uplne jinou fylozofii.
Bud nechme celou CI tak jak je a nebo prijdme s jinou. Lepit "novym" logem starou myslenku se mi zda jako hodne nestastne a myslim, ze to bude velice patrne... a jedina nebolestna cesta je vytvorit temer identicke logo, jako pana Cihlare. K cemuz to cele smeruje.
28. 2. 2011 17:28 cadis aType
28. 2. 2011 16:41 snake
28. 2. 2011 16:05 speedy
Pavel Michal - srdce / kůň by byl zajímavý symbol (s upravenou typografií)
28. 2. 2011 12:08 Pepa
28. 2. 2011 12:08 lh
28. 2. 2011 11:35 cadis aType
Dnes je to skutecne o celkovem grafickem pojeti znacky. Nikoli o logu. Navic u zoologicke zahrady je treba celkoveho systemu, navigace, propojenosti spousty elementu. To se neda jednim logem, kdy ho budu vsude nudne opakovat, idealne vpravo dole.
Slecna Iva to vsem ukazala, presne taklhle by to melo vypadat. Projdete si ZOO PRAHA a budete mit jasny pocit. A o tom to je. I pan Cihlar to nemel jen o logu, ale o celkem grafickem pojeti, ktery na nas dycha celou ZOO.
Tech 5 vybranych log je nic, Stejne tak ty loga zde ukazana (az na par koncepce schopnych vyjimek).
28. 2. 2011 07:49 HEHE
27. 2. 2011 22:39 wein
1. No, někdy vyjdu do hnusnýho počasí, i když bych mohl sedět doma, a jen čumět do ulice, jak se s tím nečasem lidi potýkaj. Pak taky téma zoologických zahrad jsem už několikrát zpracovával jak publicisticky (viz archiv Fontu), tak designérsky, starší logo Zoo Ústí n/L a současné logo Zoo Děčín.
2. Kdybych opravdu věděl, jak má takový „vizuál“ vypadat, tak nejdu do soutěže, ale rovnou za ředitelem Bobkem. Obávám se, že jste můj text pochopil moc vyhraněně. Můžete mi vypíchnout tu pasáž, kde popisuji, podle Vás, ten správný „vizuál“?
3. Vyzkoušel jsem tři různé způsoby, jak se návrhu chopit – požadovaný „převalák“, typograficky a nějaký jiný obrazový prvek než „převalák“. Můžete mi, prosím, nějak ozřejmit, v čem jsou moje pokusy podprůměrné, jistě to přesně víte, když to takhle tvrdíte. S písmem Vám pomůžu, je to Juvenis od Týfy-Štorma ve všech třech případech. Samozřejmě, že líbit se Vám mé návrhy nemusí, ale líbí-nelíbí není objektivní meřítko. Tak do toho, nešetřete mne, vyargumentovanou popravu snesu, na pocitologii ale nejsem zvědavej.
27. 2. 2011 22:38 wein
Překlep u jména pana R. mne mrzí. Umístění odkazu na typo.cz bylo zakončeno smajlíkem, tak si to tak neberte...
Srdečně Vás zdravím a těším se na další rozbory.
27. 2. 2011 20:49 ZuX
27. 2. 2011 20:47 HEHE
27. 2. 2011 20:12 ZuX
27. 2. 2011 19:17 Filip Blažek
Všimněte si také, že u bodů 2, 3 a 4 vztahujících se k zahraničnímu přístupu k corporate designu uvádím slovo MŮŽE, které je pro pochopení mého názoru důležité. Zahraniční přístup je otevřenější a zahrnuje jak živá loga typu aol., tak značky ve stylu 80. let, ovšem pokud je splněna podmínka č. 1, tedy důraz na celek a vzájemné provázání všech elementů corporate identity.
Proto se mýlíte, když návrh Ivy N. M. řadíte do "české" cesty. Iva představila systém, v němž jednotlivé prvky spoluvytvářejí image, kde logo je jen jedním z mnoha dílků. Že logo neobsahuje žádný symbol? To je v kontextu, který představila, irelevantní. Návrh Ivy se mi líbí, ale nejsem jeho vášnivým obhájcem, používám ho jako příklad komplexního přístupu ke corporate designu pražské zoo. Jiný komplexní návrh jsem neviděl.
Proto pro jistotu opakuji: nemám nic proti výrazně stylizovaným černobílým logům, jaké dělal třeba pan Rathouský. Vadí mi design velkých a významných institucí, kde hlavní roli hraje pouze logo. Neměl jsem tento komentář zveřejnit na Designportalu, když vy reakci na článek publikovaný na Typo.cz zveřejňujete na blogu Fontu? :-)
27. 2. 2011 16:52 wein
vlevo: leguán modravý a pražské věže
střed: dospělec a hřívě "převaláka"
vpravo: stopa koňského kopyta, případné různočtení jako srdce či silueta tučňáka apod. taky dobrý
27. 2. 2011 16:43 wein
Není to nakažlivý?
27. 2. 2011 16:38 wein
Jen abych v tom měl jasno, pane kolego: zahraniční běžné nebo neběžné? S Vámi definovaným ideálem souhlasím. Ano, ideál. Je jich málo obecně, všude.
27. 2. 2011 16:00 Kateřina Štěpánková
ad) Nadšení z návrhu Ivy N. M.- na tom jsme se právě shodli, zcela s tím souhlasím a píšu to už níže :-)
27. 2. 2011 15:55 Pavel Jílek
27. 2. 2011 15:30 wein
ad Corporate design - česká cesta kontra evropská cesta.
Já bych se národnostně tak nebičoval, vždyť dobrých realizací bylo možno v Česku zaregistrovat v posledních (20) letech několik, např. Technická knihovna Praha, Brněnská filharmonie (EDA!!), CID Letní filmové školy v UH, grafika TV COOL.... no a CID pražské zoo se také počítá k české tvorbě, že. Publikace Czech LOGO 1989–2008 nabízí slušnou kolekci kvalitních značek (CID) z české kotliny a moravských úvalů. Nakonec sám píšete, že v ČR existují kvalitní designéři a studia, jen jich je málo. Jak kde. Vzhledem k soutěžím viz níže.
V rámci české cesty fungoval Pan Grafik Rathauský, od něhož ostatně pochází hláška, že logo si má grafik škicovat tlustou tužkou na okraji novin, nebude se tak utápět v zavádějících detailech. Dodnes platná rada!
V podstatě i Cihlářova zoo vykazuje rysy spíš české než evropské cesty, tak jak ji F. Blažek charakterizoval.
Samozřejmě, až příliš často mají české veřejné tendry výsledek nemastný neslaný, mnohdy dokonce tristní. Kandidatura Prahy na OH, MS 2004 v hokeji, atd. apod.
Jistě se někdo povolanější fundovaného rozboru ujme, ale odvážím se tvrdit, že žalostné výsledky zpravidla nejsou vizitkou malé invence českých grafiků, ale že to jde na triko špatného zadání, personálního složení výběrových komisí a úzkoprsosti, nepoučenosti až nevzdělanosti zadavatele. A existence kamaráda, co taky rád, není vůbec vyloučena. Zdůrazněme, že řeč je o veřejných soutěžích, kdy jde o veřejné projekty placené z veřejných peněz. Jestli zakopaný pes nespočívá v tomhle...cizí peníze se vydávají tak snadno... Otázkou je, co s tím můžou dělat samotní grafici. I oni jsou a mají kamarády. Děkujeme, odcházíme! nebude to pravé ořechové. Založení České evropské strany grafické je již předem odsouzeno k zániku, ale lobbing je v mezích zákona, občasné informace o něm se objevují, takže asi jen víc tlačit na pilu.
Ani zahraniční Evropa neoplývá nepřeberným množstvím vynikajících CID, ostatně z místa komisaře v ED Adwards F. Blažek určitě viděl, že diametrální rozdíl mezi Českem a zahraničím není. Znovu jsem si minulé vítěze v archivu EDA prošel, výsledky EDA názor F. Blažka zcela nepotvrzují, sorry.
Pokud zaznělo hořekování nad českým rybníkem, tak budiž připomenuto, že v zahraničí, zrovna v oblasti zoologických zahrad došlo v nedávných letech k několika redesignům, a u většiny to z pohledu grafického nebyla změna k lepšímu. Za všechny připomenu např. Zoo Minnesota (opomeňme, že je to Amerika...): hravý systém založený na stylizaci zvířat do písmen a čísel (logo zoo M jako moose čili los) bylo změněno v těžko čitelný obrázek hlavy pumy skryté ve větvích. Proč?
ad informovanost pedagogů a studentů o dění v oboru ve světě
Při dnešních možnostech velmi propojeného světa, je svědectví F. Blažka, který se pohybuje ve vzdělávacích institucích, hodně smutná zpráva, ani se nechce věřit...
ad Zoo Praha
Vyjádřil jsem jinými slovy zhruba totéž co F. Blažek již 21. ledna v diskuzi pod článkem oznamujícím vyhlášení soutěže na logo zoo v lednu http://www.font.cz/logo/prazska-zoo-vypsala-soutez-na-nove-logo.html
Nadšení z návrhu Ivy N. M.: bylo by férové zdůraznit, že jsme v jejím případě měli možnost vidět (skoro) CELÝ PROJEKT. Pokud srovnáme JENOM LOGO, tak z průměru došlých log moc nevybočuje. Půvab je v jeho doplňování obrazovými prvky, piktogramy, v aplikacích loga esteticky velice elegantně a precizně zpracovaných. V samotném logu ty hravé stylizace zvířat vůbec NEJSOU. A nakonec, podle zmíněného třídění F. Blažka, je to také česká cesta – malý černobílý obrázek, zúžená barevnost...
Co s tím?
Už několikrát jsem ve Fontu psal o mezinárodních standardech veřejných soutěží. Znovu připomenu mj. povinnost komisařů písemně zdůvodňovat, proč vybrali ten který návrh. Není nutné, aby výsledky soutěže jako kompletní důvodová zpráva vycházely tiskem, jak se občas děje např. v Holandsku i při méně významných soutěžích, než je CID proslulé zoo. Na web se vejde za podstatně menší peníz podstatně větší množství informací, než do tlustého katalogu-zprávy.
Ohledně výsledků současné soutěže: ještě není všem dnům konec...
27. 2. 2011 15:29 wein
http://cs.wikipedia.org/wiki/Legu%C3%A1n_modrav%C3%BD
Nakonec, ta Godzila není také špatná asociace, lidi by to do zoo určitě přitáhlo, ale kde ji mají, aby ji aspoň půčili, he...
27. 2. 2011 14:35 Pepa
27. 2. 2011 12:20 vitt86
http://www.vitt86.cz/kone.png
27. 2. 2011 12:04 snake
27. 2. 2011 11:13 Pepa
27. 2. 2011 10:02 Kateřina Štěpánková
27. 2. 2011 09:30 wein
mw
27. 2. 2011 02:05 HEHE
26. 2. 2011 22:22 Filip Blažek
26. 2. 2011 20:50 Viktor
26. 2. 2011 17:35 Johny
26. 2. 2011 12:44 Bára Tesnerová
26. 2. 2011 08:06 Viktor
Co se týče často zmiňovaného návrhy Ivy, tak celou koncepci musím hodnotit jako velice zdařilou. Podobný nápad s rozpracováním jednotlivých zvířat jsem sice dostal taky, jen mi nebylo jasné, jak ho prezentovat pouhými třemi logy, aby byl hodnotící porotou pochopen. To se zřejmě stalo i s návrhem Ivy. Celá koncepce vypadá velice působivě, ale pokud byla prezentována jednotlivá loga zvlášť bez návaznosti, chápu, že nemusel být celý koncept pochopen správně. Tím se samozřejmě nezastávám poroty. Vybraných 5 návrhů je skutečné fiasko a naprosto nechápu porotu, jak mohla z tolika návrhů, mezi kterými musela být aspoň hrstka velmi zdařilých, vybrat takové zoufalé výkřiky.
26. 2. 2011 02:31 Ivan
26. 2. 2011 02:30 Ivan
25. 2. 2011 23:47 eye
http://www.pinxit.cz/graficky-design/zoo-praha/
25. 2. 2011 23:03 marius corradini
25. 2. 2011 22:42 Mirka
http://www.pinxit.cz/graficky-design/zoo-praha/
Ta příjemná hravost, vtip a grafická stylizace mohly být natolik výrazným kontrastem vůči Cihlářově CI, že by se ZOO ve vizuální komunikaci dostala na zcela novou úroveň. Přešla by tak konečně po dlouhých peripetiích z bludného kruhu k nové kvalitě. A hlavně moderní a přitom nadčasové. Škoda! ZOO s tímto vizuálem mohlo ožít úpně novou energií. To by byla zábavná a estetická podívaná!
Možná návrh nepostoupil proto, že se vedení ZOO obávalo, aby se lidé více nekoukali po plakátech a cedulích s grafickými zvířátky, než po těch živých tvorech :-)
25. 2. 2011 22:05 Petr Staníček
25. 2. 2011 21:20 flynight
25. 2. 2011 20:50 mky
25. 2. 2011 20:44 taky Karel
25. 2. 2011 20:38 Janeta
25. 2. 2011 20:14 Eva
25. 2. 2011 19:28 lh > Karel Hlavacek
25. 2. 2011 19:25 Karel S
25. 2. 2011 19:09 Karel Hlaváček
25. 2. 2011 18:51 lh
25. 2. 2011 18:36 Martin Pecina | martin.typomil.com
Ad František Holý. Možná že kdyby se z té party kámošů (UGD) ke kvalitě soutěže a k vybraným finalistům vyjádřili tiskoví mluvčí Ondřej Kafka nebo Filip Blažek, jejich názor by váhu měl. Myslím, že oba už za posledních 15—20 let prokázali, že jejich zájem o obor a rozhled přesahuje drtivou většinu lidí (včetně mě), kteří pravidelně rozumují v komentářích pod články Fontu. Nebo kdyby se vyjádřili někteří členové — studio Najbrt, Side2? Taky by to nemělo žádnou váhu?
25. 2. 2011 18:35 Lostindream
Logo Michaely Horákové: Líbí se mi zde již ta zmiňovaná práce s lineární kresbou :-)
Logo Michala Švece: Líbí se mi ta třetí, i když ne zcela originální, varianta :-)
Loga v Komentářích:
Iva N. P.: Podle mého zatím nejlepší práce, kterou jsem tu v návrzích viděl. Palec nahoru!
25. 2. 2011 18:31 Eva
25. 2. 2011 18:07 František Holý
25. 2. 2011 18:03 Kanibal
25. 2. 2011 17:59 Andrea M.
jinak celkem bída.... místy velká :(
25. 2. 2011 17:37 ter
25. 2. 2011 17:36 Jan Škuta
25. 2. 2011 17:28 Atlas
25. 2. 2011 17:26 Martin
25. 2. 2011 17:24 Marek
Vsechno je to o krok zpatky od stavajici podoby.
At uz se proboha dohodnou a nechaji to tak, jak to je.
25. 2. 2011 17:17 Lolan
2 MŠ: Zaujal mne pouze poslední pokus a i tak, když jsem dnes ze zvědavosti projížděl některá loga zahraničních zoologických, tak se podobný motiv opakoval celkem často.
25. 2. 2011 17:03 Adam
25. 2. 2011 16:53 MISHOX Michal Švec
Obrázek o kvalitě porotou vybraných 5 log si udělejte sami.
ZOO Praha Logotyp - Varianta A
http://goo.gl/Si61p
ZOO Praha Logotyp - Varianta B
http://goo.gl/bWFWD
Varianta C
http://goo.gl/Vk0h4
25. 2. 2011 16:49 wein
(Jsem rád, že někdo dokáže pracovat s prvky děčínské zoo takto tvůrčím způsobem.)
Ať se daří!
mw1