Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Pražská ZOO vypsala soutěž na nové logo

Zájemci o účast v soutěži mají měsíc na vytvoření max. tří návrhů, z nichž minimálně jeden musí obsahovat výtvarnou stylizaci symbolizující koně Převalského. Další návrhy, naštěstí, tento motiv obsahovat nemusí. Termín uzávěrky prvního kola soutěže je 21. 2. 2011 v 15.00 hod.

Nová soutěž je, oproti té předchozí, připravena profesionálně a požadavky na návrhy v prvním kole nejsou tak složité (není už nutné vytvářet návrhy vzoru napsaného e-mailu nebo faxové zprávy...). Aplikace logotypu se provádí až ve druhém kole (např. na titulce produktového letáku, na osobním vozidle, na billboard...).

Porota bude složena z managementu ZOO, náměstka primátora hl. m. Prahy a rektora VŠUP. Jako jeden z náhradníků je určen např. Petr Babák (snad tedy alespoň jeden z porotců zůstane při výběru loga v zácpě). :-)

Pět návrhů postoupivších do druhého kola bude honorováno částkou 10 000 Kč. Za vítězný návrh obdrží autor 150 000 Kč, za druhý 30 000 Kč a za třetí 10 000 Kč. Následně může být autor vítězného návrhu vyzván k tvorbě grafického manuálu za 150 000 Kč.

Kompletní vyhlášení vč. zadání a návrhu smlouvy zde. Výsledky soutěže budou oznámeny na webu ZOO 14. března 2011.

Pražská ZOO o své logo s motivem koně Převalského přišla po neshodách s autorem loga Michalem Cihlářem. O celé kauze jsme toho napsali mnoho. Nejprve jsme psali o tom, že ZOO může, po rozhodnutí Městského soudu v Praze, logo nadále používat, pak ale o logo definitivně přišla po verdiktu soudu vrchního, byla tedy vyhlášena soutěž na nové logo, kdy v podmínkách splnění zadání byl požadavek na stylizaci koně Převalského. Do ZOO dorazilo asi 130 návrhů, z nichž žádný nebyl vybrán (několik desítek návrhů je zobrazeno na Design Portálu). Žádný z autorů nebyl odměněn skicovným a tak ZOO po projevených reakcích grafiků darovala každému alespoň volnou vstupenku. Na názor na soutěž a na to, jak se bude situace vyvíjet dál, jsme se, přímo v ZOO, zeptali ředitele Petra Fejka (Rozhovor ve Fontu č. 97). Proti rozhovoru se pak Petr Fejk ohradil. Po čase vzniklo provizorní logo ZOO, načež se na billboardech a citylightech ZOO objevily černé přelepky s textem "Místo pro nové logo".

Celá kauza je velice zajímavá a my se těšíme na výsledek této soutěže, ze které už snad vzejde kvalitní logotyp a následně vizuální styl alespoň zčásti tak zajímavý a atraktivní, jako byl ten Cihlářův.

Zúčastníte se? Bude vítězné logo obsahovat stylizovaného koně Převalského?


Komentáře k článku

24. 2. 2011 22:41 Adra

http://bobek.posterous.com/logo-pro-prazskou-zoo
5 postupujicich log... Trochu vysmech!

2. 2. 2011 18:25 Jana

akát :
směšná odměna?... kolik bys chtěl vysávat ze zoo ?? milion ?... to jsi dobrej frajer... ja myslím že 150 000je dost za to že talentovanej člověk hodinu bude klikat.....!! ty co jsou chormý a klikaj tejden a pak to stojí stejně za hovno těch je mi líto....ale ZOO by měla vrážet miliony myslím uplně jinám než do loga...:)

2. 2. 2011 15:43 Karel

Milé Stáníček, přišel jsem, votevřel jsem a viděl jsem, že to nepude zmenšit, čili nesplní jednu z podmínek zadání. Co je na tom povýšeneckého. Jinak masturbaci doporučuje deset doktoru z jedenácti.

1. 2. 2011 19:10 Lubos Bilacic

Hm logo zoo praha ma so svojim logom evidentne dlhe roky problem a stale dokola ho riesi. Este som sa sutaze nezucastnil, a nemyslim si ze by to bol vhodne straveny cas.

Preco ZOO Praha vyhlasuje znova za kazdym nezdarom sutaz a nevyhlada odbornu pomoc? :) to je ale vyraz...

Kto sa ma teraz zamysliet na tom, kto robi chybu? Zaciatocnici, freelance dizajnery, profesionalny dizajnery? Alebo ZOO? Kto sa do sutaze zapoji? Ten, kto ma cas a nebude mu vadit prehra, ved skusim mozno to vide.

Tak dokedy to budu natahovat, kym nezistia ze otvorena sutaz s neistym ziskom pre sutaziacich (co vytlaci odbornych pracovnikov), vide dobre iba s malou pravdepodobnostou. kazdy ma predsa svoje problemy, pracovne terminy... nie? Asi to zle vidim, alebo to nestoji za nic

1. 2. 2011 10:56 Petr Staníček

Milé Karel, opravdu tuhle povýšeneckou masturbaci ega tak nutně potřebujete? Nestačilo by to prostě jen ignorovat, když o to nemáte zájem a/nebo se vám to nelíbí? A soutěžní podmínky jsem četl, fyi.

1. 2. 2011 10:46 Karel

Tak už náhradní mateřství dorazilo i do českého dyzajnu. Obrat "udělal se mi nápad" je k zamyšlení. Zvědavost mi nedala (taky podezřelej obrat...) a mrk jsem se na odkaz. Stáníčkovi mohu poradit jen důkladnější čtení soutěžních podmínek. Jinak moc si to neškrabat.

31. 1. 2011 23:48 Petr Staníček

Udělal se mi jeden nápad, ale nemám čas ani chuť ho zpracovávat. Pokud by se čirou náhodou někomu zamlouval a chtěl (a dokázal) ho nějak použít, viz: http://pixycz.posterous.com/napad-na-logo-prazske-zoo

24. 1. 2011 23:20 Matěj

Crowd sourcing je teď populární, proč to rovnou nezadají sem http://www.crowdspring.com

Přeji hodně štěstí ZOO a Praze abychom se všichni nemuseli dívat na nějaké "zvěrstvo".

24. 1. 2011 18:34

neanonymní soutěž? a není tohle taky trošku problém? není snad trendem všech korektních soutěží anonymní charakter?

24. 1. 2011 08:27 Wein

1) Hahaha, vlastně uznávám, že jste se už omluvil v původním příspěvku a že si uvědomujete, že některé pojmy nemají svá opozita. Jo nutkání je sviňa.
2) K méně suché části: pokud na něco zapomenu, riskuji, že to zopakuji. Ale jako metafora pochopitelné. Zdravím. mw

23. 1. 2011 19:33 Petr

Tak sucha a primocara pointa se skryva opacne casti tela nez hlava.. Jiste, kazdy si muze predstavit jinou cast, ale verim, ze leckdo vi kam jsem tim smeroval :)
A ta mene sucha pointa spociva v tom, ze pokud se snazime odlisit se od vzoru a vymezit se vuci nemu jakkoukoli transformaci, nikdy nedosahneme skutecne odlisneho pristupu, proze mnohe vlastnosti vzoru zustavaji v nas i ve vysledku hluboko zakoreneny... Jedinou moznosti odliseni je zapomenout na vzor.

23. 1. 2011 18:59 Wein

To nepopírám, Petře, zabloudit se dá všude, i ve vlastním bytě. Ale uniká mi pointa vaší narážky. Můžete být jasnější, pls.

23. 1. 2011 18:13 Petr

MC vsadil na hlavu kone - pan Wein zobrazi.. :D
Moc se omlouvam, za tu narazku, ale i hladani cesty formou opositu muze byti zaludne :)

23. 1. 2011 11:50 Berni

Abych pravdu řekl, nechápu přístup vedení ZOO k takto důležitému úkonu, jako je tvorba nového logotypu. Proč neosloví přední grafické agentůry (řekněme 3) u nás a nenechají si od nich vypracovat návrhy za předem stanovené skicovné. Vybraný návrh by pak agentůra dotáhla až do finále.
Takto se může zůčastnit „každý“ a toto mnoho profesionálu odradí, neboť nemají jistotu žádné finanční odměny (skicovné) a šance na vítězství se snižuje. Toto samozřejmě platí také pro některé neprofesionální tvůrce, kteří mohou vytvořit lepší návrh než profesionálové.
Proto mnoho zaslaných návrhů vypadá často hodně podprůměrně a v tomto případě to dopadne nejspíše podobně, jako posledně.

23. 1. 2011 09:49 Wein

No kolego Veverko, to jste mi nasadil brouka do hlavy! Projdete-li si znova na designportálu uveřejněné návrhy, tak těch, které se snaží na Cihláře navázat, moc není. Nenechte se mýlit častým výskytem okrové barvy nebo jak nazvat ten barevný odstín srsti koně Przewalskeho. Ani zjednodušení na tři barevné tony - pestrá, černá a bílá nejsou navazováním na Cihláře, to vám prostě tak vyjde, ten kůň je tak barevnej, pokus třeba o zelenou tam byl taky, ale.... A samozřejmě použití pouhé hlavy - na ní se charakteristické rysy toho divokého koně ukazují nejmarkantněji.
Když dovolíte, pokusím se popsat – jako si A. E. Poe vypočítal, jak má psát Havrana – úvahu, která mne vedla k návrhu, který jsem přeložil. Vyšel jsem právě z chtěné odlišnosti od způsobu Cihlářovy grafiky. MC staví výraz na kresbě a živé obrysové lince, já pracuji s malířskými plochami; MC používá detaily až drobnokresbu, já spíše malířskou metodu velkých ploch; MC postupuje od čb kresby k vybarvení některých vnitřních ploch, já šíbuji s barevným pratvarem; MC pracuje s fotografickou realitou, já stylizuji až k hranici abstraktna; MC vytváří osobité „ruční“ písmo, já neváhám použít hravý zaoblený Týfův Juvenis ze Štormovy Písmolijny; MC sází na vtip a snadnou čitelnost, já počítám s větší spoluúčastí diváka na tvarové hře v rámci jakéhosi dekorativního panó; MC prezentuje jedno divoké zvíře, já naznačuji dvojicí dospěláka a mláděte chovnou činnost zoo; MC svými kreacemi uvnitř zahrady někdy konkuroval samotným zvířatům, já preferuji odlišení reality přírody a reality grafického designu.
Jestli jsem se ve svých úvahách někde mýlil, tak se p. Cihlářovi omlouvám; jen hledám cestu...

Mně se velmi líbilo, že instituce velkou částí populace a návštěvníků vnímaná jako vzdělávací a rekreační, se nebála položit si i ambiciózní kulturně-výchovné cíle. Možná to jsou příliš silné výrazy, namítnete, ale tady to můžou nasávat i lidé, kteří by jinak grafický design a vizuální kulturu lehce minuli nebo jsouce s ní nepokrytě konfrontováni by to mohli cítit jako školometský nátlak a zašprajcovali by se. Průzkum výzdoby dětských pokojíčků (chlapeckých i dívčích) by přinesl velmi zajímavé údaje, ostatně do mnohých nahlížíme už dnes na netu, že a je to často děs a běs. A Cihlářovy plakáty byly všechno možné, ale kýč v žádném případě, takže pronikly-li do dětských svatyněk, byla to výhra kvality. Navázat na tento moment Cihlářovy působnosti v CI Zoo Praha bych tedy zase naopak považoval za chvályhodnou aspiraci.

23. 1. 2011 00:56 Cancer

Veverka: Já si teda ze Zoo Praha nepamatuji nic, protože jsem tam nebyl, ale logo ano. Je to asi jediné logo, které si ve spojení se zoo pamatuji.

Ohledně toho "dobrého" CI pro Zoo ano či ne, je to také vedle. Dobře zvládnuté CI pro Zoo je tahoun, který přináší do kasičky víc jak vstupné. Reklamní předměty, trička, blbosti a blbovinky jsou tak namaržované, že na jednom hrníčku se vydělá to co na 2 lístcích. Nerozumné podcenit logo a vše kolem. Nezapomínej na děti, rodiny, turisty... to je něco jiného než procházka se svou milou a foťákem. Tam se nakupuje ve velkém.

23. 1. 2011 00:07 Richard Studenovský

Nevíte někdo, proč se nesnaží s panem Cihlářem dál spolupracovat? Nové vedení má jistě prostor pro obnovení spolupráce.

22. 1. 2011 12:20 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Me se nikdy ten Cihlaruv vizual nelibil, ale chapal jsem to jak popisuje pan Wein jako osobity projekt jednoho vytvarnika. Podobnym zpusobem resim dva sve projekty na kterych dlouhodobe pracuji, kdybych z projektu odesel skonci tim i vizual ktery je na me postaven. Na tyto autorsky resene projekty se neda navazovat.

Chybou vetsiny navrhu nebyl kun (navic byl soucast zadani), ale jeho zpracovani kterym se snazili na cihlaruv vizual navazat. Osobne si umim predstavit vizual postaveny na tom konickovi a pritom to bude absolutne novy vizual nezatizeny dedictvim Cihlare.

Chybu tudiz nedela ani Zoo, ze na koni trva. Ono je totiz uplne jedno co bude logo zobrazovat. Ze zadneho Zoo, ktere jsem u nas nebo v zahranici si logo nepamatuji. Pamatuji si expozice ale ne logo. Tim nechci rict, ze by idea autorskeho vytvarneho zpracovani byla nevhodna, ale rozhodne neni nutna.

Urcite by bylo zajimave kdyby praha mela ve svem vizualu system na oznacovani institucich zrizovanych mestem. Vizual Zoo by tak navazoval na vizual mesta s nejakou modifikaci ktera by zohlednila specificke potreby teto instituce.

Tak nejak ten vyznam vizualu v tomhle pripade precenujeme.

22. 1. 2011 08:33 HM

Ještě jednou jsem si přečetl ty podmínky. Je vidět že zoo poučena tahanicemi se chce jistit ve všech směrech. Trochu se ale zapomíná na autory. Pominu honorář apod. Zato regule na téma zpracování vizuálu je pro mne odstrašující. Povaha práce jasně ukazuje že je třeba přijít s ojedinělým konceptem. Takže autor vytvoří logo a aby ukázal jak bude "pracovat", tak navrhne varianty a nějaké užití. Po případné výhře mu řeknou "díky a čau" a třetí strana (např. nějaký kamarád, rodina atd.) zprzní logo svým pojetím vizuálu a nebo vyždímá nápad autora loga.
Nevím, je to standardní přístup, nebo co si tom myslí ostatní?

22. 1. 2011 03:41 Cancer

Je to bohužel tak. Takovej zásah původního CI asi nečekal nikdo. Prostě Cihlář a ZOO Praha budou navždy spolu. Můžete dělat soutěže, hledat miliony variant, ale ten původní styl se nějak vnitřně otisknul do každého z nás. Nejsem schopen to konkrétně popsat, ale hlavička na hřebíček je asi to správné slovo.
Tady nepomůže ani sebelépe vypsaná soutěž pro studia zvučných jmen. Můžete hledat 1000 důvodů, proč se nepovedlo to či ono... Prostě ty odfláknutá zvířata vydlabaná do nějakého podkladu formou dřevorytu (linorytu), věc kterou dělají na každé umělecké škole děti od 6ti let nějak podivně funguje, tady ano.

21. 1. 2011 21:34 Wein

Cihlářův styl nebyl založen na motivu koně Przewalskeho, logo bylo jen logickou součástí Cihlářova pojetí CELÉHO STYLU CI zoo. Pokud by bylo CHOVATELSKOU CHLOUBOU zahrady jiné zvíře, nebyl by pro Cihláře problém udělat stejně dobře fungující logo s tím jiným zvířetem.
Patřím k těm, kteří by taky nejraději viděli pokračování Cihlářovy práce pro zoo.
Těšil jsem se na každou novou realizaci. Jak jsem již kdysi ve Fontu o logách zoo napsal, byl Cihlářův styl použitý ve prospěch pražské zoo ukázkou sice barnumské, ale kvalitní reklamní práce. Povýšil, dle mne, tiskoviny pro zoo na výsostně výtvarnou záležitost, která měla obdobný ohlas jako Muchovy plakáty pro pařížská divadla. Některé věci však již nejde vrátit a život jde dál svými cestami.
Silnou stránkou Cihlářovy grafiky pro zoo byla její snadná čitelnost, v podstatě minimální stylizace, vlastně "jen" linořezový přepis fotografie, ovšem výsostně graficky provedeno a s obrovským citem pro zamýšlený výsledek.
Tehdy nastala šťastná situace, že grafik s vyhraněným projevem se dostal ve správnou dobu na správné místo a mohl rozvinout velkou úspěšnou podívanou.
Bude to vyžadovat jak velkou odvahu od vedení zoo a tak značnou toleranci a absorpční schopnost divácké obce, aby se ujal nový vizuální styl Zoo Praha.
Nechť mají všichni kompetentní na paměti, že hlavní, nejdůležitější vlastností loga je distinktivnost čili odlišnost. To vůbec nevylučuje motiv koně Przewalskeho. Ba naopak. Prostudoval jsem značnou část značek zoo celého světa. Solo lichokopytníků je mezi nimi jen pár, a to zebry. Kůň, natož divoký, žádný.
Dovedu si představit i zcela jiný styl pražské zoo. Budu jen rád, když se podaří zopakovat to, že jejich plakáty (a další grafické komunikáty) budou výtvarná záležitost, i když zcela jiné estetiky než byla ta báječná trochu cirkusová Cihlářova.
Jen mi připadá lhůta pro dodání návrhů hodně šibeniční. Vypadá to opravdu asi na repete...

21. 1. 2011 21:10 miretc

tak zase bude veselejc v tom našem rybníčku!

21. 1. 2011 19:35 HM

No, věřím že jde udělat i kvalitní logo s tématem koně. A stejně tak rozpracovat celý vizuál. To, že výsledky minulé soutěže stály za ..... není směrodatné. Výsledky, potažmo kvalitu tvůrců, si zavinila zoo svým nekorektním přístupem. Jinak nechápu to melodrama kolem koně. Jestliže se zoo rozhodla založit marketing a rozvoj na propagaci za pomocí chovu jedinečného plemene, tak proč ne. Potom není nic nelogického na tématu loga. Nikdo po grafikovi nechce intervence do marketingu, ale logo odpovídající cílům subjektu.

21. 1. 2011 15:42 leguán

A co dát do loga leguána? "Pražská zoo chová jako jediná v Evropě kajmanské leguány", četl jsem teď na netu...

21. 1. 2011 14:10 Kuba

Googloval jsem si loga zoo a našel jedno takylitografické :)

http://www.open-comms.com/work/projects/bristol%20-zoo-gardens-marketing-communications

21. 1. 2011 13:56 Font

Je to uvedeno v podmínkách, bod č. 7, hned pod termínem uzávěrky prvního kola. Věta zní:

Minimálně jeden návrh musí obsahovat výtvarnou stylizaci symbolizující koně Převalského (Equus przewalskii).

21. 1. 2011 13:46 ivana hanzlíková

Zajímalo by mne, kde je v podmínkách napsáno, že opět musím být alespoň jeden návrh koně Převalského? Čtu je odshora dolů, ale nevidím to tam. Není to deziformace?

21. 1. 2011 13:44 Jana

AlesV > Nene... Vy se pletete. :) Nemůžete od jednoduchého loga chtít, aby bylo osvětovou informací! To je, jako kdybyste chtěl od jablíčka Apple informace o nejnovějších technologiích této firmy... Logo je "jen" logo.
U každé zoo má být hezké, výrazné a lákající k návštěvě. Ostatní detailnější informace o zvláštnostech té které zoo nechť přinese návštěvníkům až ta vaše stezka, infopanely atd. ...

21. 1. 2011 13:24 AlesV

Pletete se Jano. Logo neni jen logo. Logo neni jen maly obrazek k upoutani navstevniku. Staci se podivat v jakych podobach a kde bylo aplikovano logo pana Cihlare a pochopite, ze nejde jen o "maly obrazek". Prazska zoologicka zahrada je konem prevalskym proslavena po celem svete, nevidim duvod, proc by v novem logu nemel bych zachovan, stejne jako nesouhlasim s tim, ze je zoo pouhym zabavnym parkem. Kohokoliv, kdo do ni zavita by mela krome zabavy obohatit i o informace, ktere doposud nevedel. A historie kone Prevalskeho je hodne zajimava.

21. 1. 2011 11:50 Jana

AlesV> logo zábavního parku (což je) nemůže fungovat jako osvětová informace o jednom vzácném koni. Jde jen o malý obrázek k upoutání návštěvníků. Asi proto má většina světových zoo ve značce zvířata, která lépe zaujmou (než je kůň) a nalákají k návštěvě. A vědí proč.
Koně mají logicky zase ve značkách různé hřebčíny lákající k výjižďkám na koních.
Poznání určitě může být na místě zoo formou různých stezek atd.
Logo je "jen" logo.

21. 1. 2011 11:32 AlesV

Je uplne jedno, co bude obsahem finalniho loga. Zoologicka zahrada by nemela byt jen centrem zabavy, ale i poznani a pokud mi tu nekdo tvrdi, ze do Zoo se chodi s detmi. Dobre. V tom pripade by melo logo Zoo Praha obsahovat Kone Prevalskeho a detem by se tento unikat mel v ramci nejakych poznavacich stezek, besed, setkani priblizovat co mozna nejvic. Slony, zirafy, hrochy a dalsi zvirata maji v kazde prvni zahrade.

21. 1. 2011 10:49 akát

důvody, proč se neúčastnit:
1. složení poroty (jediný grafik je náhradník)
2. blbé zadání (kůň jako podmínka - to už tu bylo a nikam to nevedlo)
3. směšná odměna

21. 1. 2011 10:43 speedy

Jak už padlo dřív, stejně by bylo nejlepší, kdyby se domluvilo nové vedení zoo s Cihlářem a nechali dál běžet jeho logo a CI. Lepší nikdo nevymyslí. A proč taky?

21. 1. 2011 09:53 Jana

AlesV> Moje děti zajímají v zoo opravdu víc jiná zvířata, než je kůň Převalského. A většinou se do zoo chodí kvůli dětem. Nemělo by se to v soutěži takto omezit. To myslím pak uznal i pan Fejk. I když nyní v zadání je i možnost loga bez symbolu. To by bylo lepší. A zvířata používat různá, ale jako doplňkový prvek.

21. 1. 2011 09:47 Honza

Chápu, že kůň Převalského je unikát, zatímco slona mají všude...
Ale obecně vzato - co upoutá malé dítě víc (nebo turistu)? A naláká do zoo?
Kůň???? Nebo slon??? Málokteré dítě a málokterý turista chápou specifikum koně Převalského - pro ně je to v logu jen kůň... A to není zrovna typické a atraktivní zvíře ze zoo...

21. 1. 2011 09:36 AlesV

@Honza. Kun neni uplne symbolem Zoo? Kun Prevalsky je celosvetovym symbolem prazske Zoo a unikatem, na ktery muze byt prazska zahrada pravem pysna. Nerikam, ze je dobry napad ho davat do loga, ale rozhodne bych jeho vyznam nepodcenoval.

21. 1. 2011 09:29 Honza

Myslím, že nejlepší by bylo, kdyby do soutěže všichni poslali jen to, co udělali do soutěže předchozí. Nic nového nedělat.
I tenkrát bylo v zadání pražské zoo nakreslit koně Převalského (kůň přitom třeba pro cizince není úplně symbolem zoo, ale budiž).
Zadavatelé v této zemi by si měli uvědomit, jaké množství práce taková výběrka znamenají pro spoustu lidí... A vážit si jí... i když je zadarmo (a pro zoo nikdo nedostal ani korunu)...

21. 1. 2011 08:53 CzechOne

A je to tady znova.. doufám že bude Všem stačit poučení z předchozí soutěže.. :/

20. 1. 2011 22:24 Michal

No zajímavá soutěž. GL všem




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.