Pražská ZOO vypsala soutěž na nové logo
Zájemci o účast v soutěži mají měsíc na vytvoření max. tří návrhů, z nichž minimálně jeden musí obsahovat výtvarnou stylizaci symbolizující koně Převalského. Další návrhy, naštěstí, tento motiv obsahovat nemusí. Termín uzávěrky prvního kola soutěže je 21. 2. 2011 v 15.00 hod.
Nová soutěž je, oproti té předchozí, připravena profesionálně a požadavky na návrhy v prvním kole nejsou tak složité (není už nutné vytvářet návrhy vzoru napsaného e-mailu nebo faxové zprávy...). Aplikace logotypu se provádí až ve druhém kole (např. na titulce produktového letáku, na osobním vozidle, na billboard...).
Porota bude složena z managementu ZOO, náměstka primátora hl. m. Prahy a rektora VŠUP. Jako jeden z náhradníků je určen např. Petr Babák (snad tedy alespoň jeden z porotců zůstane při výběru loga v zácpě). :-)
Pět návrhů postoupivších do druhého kola bude honorováno částkou 10 000 Kč. Za vítězný návrh obdrží autor 150 000 Kč, za druhý 30 000 Kč a za třetí 10 000 Kč. Následně může být autor vítězného návrhu vyzván k tvorbě grafického manuálu za 150 000 Kč.
Kompletní vyhlášení vč. zadání a návrhu smlouvy zde. Výsledky soutěže budou oznámeny na webu ZOO 14. března 2011.
Pražská ZOO o své logo s motivem koně Převalského přišla po neshodách s autorem loga Michalem Cihlářem. O celé kauze jsme toho napsali mnoho. Nejprve jsme psali o tom, že ZOO může, po rozhodnutí Městského soudu v Praze, logo nadále používat, pak ale o logo definitivně přišla po verdiktu soudu vrchního, byla tedy vyhlášena soutěž na nové logo, kdy v podmínkách splnění zadání byl požadavek na stylizaci koně Převalského. Do ZOO dorazilo asi 130 návrhů, z nichž žádný nebyl vybrán (několik desítek návrhů je zobrazeno na Design Portálu). Žádný z autorů nebyl odměněn skicovným a tak ZOO po projevených reakcích grafiků darovala každému alespoň volnou vstupenku. Na názor na soutěž a na to, jak se bude situace vyvíjet dál, jsme se, přímo v ZOO, zeptali ředitele Petra Fejka (Rozhovor ve Fontu č. 97). Proti rozhovoru se pak Petr Fejk ohradil. Po čase vzniklo provizorní logo ZOO, načež se na billboardech a citylightech ZOO objevily černé přelepky s textem "Místo pro nové logo".
Celá kauza je velice zajímavá a my se těšíme na výsledek této soutěže, ze které už snad vzejde kvalitní logotyp a následně vizuální styl alespoň zčásti tak zajímavý a atraktivní, jako byl ten Cihlářův.
Zúčastníte se? Bude vítězné logo obsahovat stylizovaného koně Převalského?
Komentáře k článku
24. 2. 2011 22:41 Adra
5 postupujicich log... Trochu vysmech!
2. 2. 2011 18:25 Jana
směšná odměna?... kolik bys chtěl vysávat ze zoo ?? milion ?... to jsi dobrej frajer... ja myslím že 150 000je dost za to že talentovanej člověk hodinu bude klikat.....!! ty co jsou chormý a klikaj tejden a pak to stojí stejně za hovno těch je mi líto....ale ZOO by měla vrážet miliony myslím uplně jinám než do loga...:)
2. 2. 2011 15:43 Karel
1. 2. 2011 19:10 Lubos Bilacic
Preco ZOO Praha vyhlasuje znova za kazdym nezdarom sutaz a nevyhlada odbornu pomoc? :) to je ale vyraz...
Kto sa ma teraz zamysliet na tom, kto robi chybu? Zaciatocnici, freelance dizajnery, profesionalny dizajnery? Alebo ZOO? Kto sa do sutaze zapoji? Ten, kto ma cas a nebude mu vadit prehra, ved skusim mozno to vide.
Tak dokedy to budu natahovat, kym nezistia ze otvorena sutaz s neistym ziskom pre sutaziacich (co vytlaci odbornych pracovnikov), vide dobre iba s malou pravdepodobnostou. kazdy ma predsa svoje problemy, pracovne terminy... nie? Asi to zle vidim, alebo to nestoji za nic
1. 2. 2011 10:56 Petr Staníček
1. 2. 2011 10:46 Karel
31. 1. 2011 23:48 Petr Staníček
25. 1. 2011 14:01 admatěj
24. 1. 2011 23:20 Matěj
Přeji hodně štěstí ZOO a Praze abychom se všichni nemuseli dívat na nějaké "zvěrstvo".
24. 1. 2011 18:34 rš
24. 1. 2011 08:27 Wein
2) K méně suché části: pokud na něco zapomenu, riskuji, že to zopakuji. Ale jako metafora pochopitelné. Zdravím. mw
23. 1. 2011 19:33 Petr
A ta mene sucha pointa spociva v tom, ze pokud se snazime odlisit se od vzoru a vymezit se vuci nemu jakkoukoli transformaci, nikdy nedosahneme skutecne odlisneho pristupu, proze mnohe vlastnosti vzoru zustavaji v nas i ve vysledku hluboko zakoreneny... Jedinou moznosti odliseni je zapomenout na vzor.
23. 1. 2011 18:59 Wein
23. 1. 2011 18:13 Petr
Moc se omlouvam, za tu narazku, ale i hladani cesty formou opositu muze byti zaludne :)
23. 1. 2011 11:50 Berni
Takto se může zůčastnit „každý“ a toto mnoho profesionálu odradí, neboť nemají jistotu žádné finanční odměny (skicovné) a šance na vítězství se snižuje. Toto samozřejmě platí také pro některé neprofesionální tvůrce, kteří mohou vytvořit lepší návrh než profesionálové.
Proto mnoho zaslaných návrhů vypadá často hodně podprůměrně a v tomto případě to dopadne nejspíše podobně, jako posledně.
23. 1. 2011 09:49 Wein
Když dovolíte, pokusím se popsat – jako si A. E. Poe vypočítal, jak má psát Havrana – úvahu, která mne vedla k návrhu, který jsem přeložil. Vyšel jsem právě z chtěné odlišnosti od způsobu Cihlářovy grafiky. MC staví výraz na kresbě a živé obrysové lince, já pracuji s malířskými plochami; MC používá detaily až drobnokresbu, já spíše malířskou metodu velkých ploch; MC postupuje od čb kresby k vybarvení některých vnitřních ploch, já šíbuji s barevným pratvarem; MC pracuje s fotografickou realitou, já stylizuji až k hranici abstraktna; MC vytváří osobité „ruční“ písmo, já neváhám použít hravý zaoblený Týfův Juvenis ze Štormovy Písmolijny; MC sází na vtip a snadnou čitelnost, já počítám s větší spoluúčastí diváka na tvarové hře v rámci jakéhosi dekorativního panó; MC prezentuje jedno divoké zvíře, já naznačuji dvojicí dospěláka a mláděte chovnou činnost zoo; MC svými kreacemi uvnitř zahrady někdy konkuroval samotným zvířatům, já preferuji odlišení reality přírody a reality grafického designu.
Jestli jsem se ve svých úvahách někde mýlil, tak se p. Cihlářovi omlouvám; jen hledám cestu...
Mně se velmi líbilo, že instituce velkou částí populace a návštěvníků vnímaná jako vzdělávací a rekreační, se nebála položit si i ambiciózní kulturně-výchovné cíle. Možná to jsou příliš silné výrazy, namítnete, ale tady to můžou nasávat i lidé, kteří by jinak grafický design a vizuální kulturu lehce minuli nebo jsouce s ní nepokrytě konfrontováni by to mohli cítit jako školometský nátlak a zašprajcovali by se. Průzkum výzdoby dětských pokojíčků (chlapeckých i dívčích) by přinesl velmi zajímavé údaje, ostatně do mnohých nahlížíme už dnes na netu, že a je to často děs a běs. A Cihlářovy plakáty byly všechno možné, ale kýč v žádném případě, takže pronikly-li do dětských svatyněk, byla to výhra kvality. Navázat na tento moment Cihlářovy působnosti v CI Zoo Praha bych tedy zase naopak považoval za chvályhodnou aspiraci.
23. 1. 2011 00:56 Cancer
Ohledně toho "dobrého" CI pro Zoo ano či ne, je to také vedle. Dobře zvládnuté CI pro Zoo je tahoun, který přináší do kasičky víc jak vstupné. Reklamní předměty, trička, blbosti a blbovinky jsou tak namaržované, že na jednom hrníčku se vydělá to co na 2 lístcích. Nerozumné podcenit logo a vše kolem. Nezapomínej na děti, rodiny, turisty... to je něco jiného než procházka se svou milou a foťákem. Tam se nakupuje ve velkém.
23. 1. 2011 00:07 Richard Studenovský
22. 1. 2011 12:20 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Chybou vetsiny navrhu nebyl kun (navic byl soucast zadani), ale jeho zpracovani kterym se snazili na cihlaruv vizual navazat. Osobne si umim predstavit vizual postaveny na tom konickovi a pritom to bude absolutne novy vizual nezatizeny dedictvim Cihlare.
Chybu tudiz nedela ani Zoo, ze na koni trva. Ono je totiz uplne jedno co bude logo zobrazovat. Ze zadneho Zoo, ktere jsem u nas nebo v zahranici si logo nepamatuji. Pamatuji si expozice ale ne logo. Tim nechci rict, ze by idea autorskeho vytvarneho zpracovani byla nevhodna, ale rozhodne neni nutna.
Urcite by bylo zajimave kdyby praha mela ve svem vizualu system na oznacovani institucich zrizovanych mestem. Vizual Zoo by tak navazoval na vizual mesta s nejakou modifikaci ktera by zohlednila specificke potreby teto instituce.
Tak nejak ten vyznam vizualu v tomhle pripade precenujeme.
22. 1. 2011 08:33 HM
Nevím, je to standardní přístup, nebo co si tom myslí ostatní?
22. 1. 2011 03:41 Cancer
Tady nepomůže ani sebelépe vypsaná soutěž pro studia zvučných jmen. Můžete hledat 1000 důvodů, proč se nepovedlo to či ono... Prostě ty odfláknutá zvířata vydlabaná do nějakého podkladu formou dřevorytu (linorytu), věc kterou dělají na každé umělecké škole děti od 6ti let nějak podivně funguje, tady ano.
21. 1. 2011 21:34 Wein
Patřím k těm, kteří by taky nejraději viděli pokračování Cihlářovy práce pro zoo.
Těšil jsem se na každou novou realizaci. Jak jsem již kdysi ve Fontu o logách zoo napsal, byl Cihlářův styl použitý ve prospěch pražské zoo ukázkou sice barnumské, ale kvalitní reklamní práce. Povýšil, dle mne, tiskoviny pro zoo na výsostně výtvarnou záležitost, která měla obdobný ohlas jako Muchovy plakáty pro pařížská divadla. Některé věci však již nejde vrátit a život jde dál svými cestami.
Silnou stránkou Cihlářovy grafiky pro zoo byla její snadná čitelnost, v podstatě minimální stylizace, vlastně "jen" linořezový přepis fotografie, ovšem výsostně graficky provedeno a s obrovským citem pro zamýšlený výsledek.
Tehdy nastala šťastná situace, že grafik s vyhraněným projevem se dostal ve správnou dobu na správné místo a mohl rozvinout velkou úspěšnou podívanou.
Bude to vyžadovat jak velkou odvahu od vedení zoo a tak značnou toleranci a absorpční schopnost divácké obce, aby se ujal nový vizuální styl Zoo Praha.
Nechť mají všichni kompetentní na paměti, že hlavní, nejdůležitější vlastností loga je distinktivnost čili odlišnost. To vůbec nevylučuje motiv koně Przewalskeho. Ba naopak. Prostudoval jsem značnou část značek zoo celého světa. Solo lichokopytníků je mezi nimi jen pár, a to zebry. Kůň, natož divoký, žádný.
Dovedu si představit i zcela jiný styl pražské zoo. Budu jen rád, když se podaří zopakovat to, že jejich plakáty (a další grafické komunikáty) budou výtvarná záležitost, i když zcela jiné estetiky než byla ta báječná trochu cirkusová Cihlářova.
Jen mi připadá lhůta pro dodání návrhů hodně šibeniční. Vypadá to opravdu asi na repete...
21. 1. 2011 21:10 miretc
21. 1. 2011 19:35 HM
21. 1. 2011 15:42 leguán
21. 1. 2011 14:10 Kuba
http://www.open-comms.com/work/projects/bristol%20-zoo-gardens-marketing-communications
21. 1. 2011 13:56 Font
Minimálně jeden návrh musí obsahovat výtvarnou stylizaci symbolizující koně Převalského (Equus przewalskii).
21. 1. 2011 13:46 ivana hanzlíková
21. 1. 2011 13:44 Jana
U každé zoo má být hezké, výrazné a lákající k návštěvě. Ostatní detailnější informace o zvláštnostech té které zoo nechť přinese návštěvníkům až ta vaše stezka, infopanely atd. ...
21. 1. 2011 13:24 AlesV
21. 1. 2011 11:50 Jana
Koně mají logicky zase ve značkách různé hřebčíny lákající k výjižďkám na koních.
Poznání určitě může být na místě zoo formou různých stezek atd.
Logo je "jen" logo.
21. 1. 2011 11:32 AlesV
21. 1. 2011 10:49 akát
1. složení poroty (jediný grafik je náhradník)
2. blbé zadání (kůň jako podmínka - to už tu bylo a nikam to nevedlo)
3. směšná odměna
21. 1. 2011 10:43 speedy
21. 1. 2011 09:53 Jana
21. 1. 2011 09:47 Honza
Ale obecně vzato - co upoutá malé dítě víc (nebo turistu)? A naláká do zoo?
Kůň???? Nebo slon??? Málokteré dítě a málokterý turista chápou specifikum koně Převalského - pro ně je to v logu jen kůň... A to není zrovna typické a atraktivní zvíře ze zoo...
21. 1. 2011 09:36 AlesV
21. 1. 2011 09:29 Honza
I tenkrát bylo v zadání pražské zoo nakreslit koně Převalského (kůň přitom třeba pro cizince není úplně symbolem zoo, ale budiž).
Zadavatelé v této zemi by si měli uvědomit, jaké množství práce taková výběrka znamenají pro spoustu lidí... A vážit si jí... i když je zadarmo (a pro zoo nikdo nedostal ani korunu)...