Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Veřejné soutěže z pohledu designéra

Náš čtenář Lukáš Veverka připravil v rámci konference Kupé studii o vztahu kvalitního zadání a odborné poroty při vyhlášení veřejné soutěže, jejímž výsledkem má být kvalitní logo a corporate identity firem, organizací, akcí atd. Rozhovor s Lukášem Veverkou si můžete přečíst v novém Fontu č. 108.

Rozhodl jsem se na základě porovnání dvou faktorů ovlivňujících výsledky soutěží (odměna a složení poroty) dokázat, jak důležité je, aby soutěže měly profesionální porotu a byly dobře finančně ohodnoceny. Většinu dat jsem posbíral zde na blogu Fontu a šlo o soutěže na loga za letošní rok.

Je samozřejmě rozdíl mezi tím, jak se na veřejné soutěže dívá designér-účastník a firma-organizátor. Nicméně se ale shodneme v tom co očekáváme od výsledku veřejné soutěže. Obě strany očekávají, že se vybere nejlepší možná práce na vysoké profesionální úrovni. Pro klienta je největší výhodou soutěže právě možnost vybrat si z mnoha návrhů ten, který je pro jeho účel nejvhodnější. Pro designéry jde o fakt, že se můžou poměřit s ostatními v souboji, kde soudci jsou respektovaní jedinci - profesionální porota. To zní skvěle. Nebo ne?

Věřím, že většina z nás má představu o nejdůležitejších faktorech ovlivňující výsledek každé soutěže. Jde o složení poroty, formu zadání a samozřejmě odměnu pro vítěze. Tyto faktory tvoří celkové zadání soutěže. A právě zadání má zásadní vliv na průběh i výsledek každé soutěže.

Bohužel v České republice to tak úplně vždy neplatí. Proč? Kde je problém? Jaké důvody vedou k tomu, že se z prestižní příležitosti stane nepříjemná zkušenost?

Většina společností, jež sáhnou po veřejné soutěži, se paradoxně neuchyluje k této volbě protože by chtěla získat nejlepší možný výsledek, ale proto že vidí v soutěži možnost jak ušetřit. Tato odlišná motivace naprosto mění význam soutěže jako takové. Je to celé postavené na hlavu.

Společnosti tohoto typu nikdy nebudou investovat odpovídající peníze do soutěže. Nikdy nesestaví porotu z odborníků. Nikdy nevytvoří korektní zadání soutěže.

A z druhé strany. Do takto vypsané soutěže nikdy nepošlou práce renomovaná studia a designéři. Nebude je motivovat ani cena, ani složení poroty a nelogičnost zadání.

Snažil jsem se dokázat, jak moc může špatné nebo dobré zadání ovlivnit výsledek konkrétních soutěží. Sestavil jsem jedinečnou kolekci zadání a výsledků soutěží proběhnuvších v tomto roce v České republice. Každá ukázka obsahuje složení poroty a odměnu pro vítěze a je doplněna ukázkou vítězné práce. Z této kolekce příkladů dělá jedinečnou studii právě ten kontext - zadání versus výsledek. A na základě tohoto kontextu může každý sám posoudit jednotlivé soutěže a jejich výsledky.

Mým cílem bylo ukázat, jak moc klíčovým faktorem je špatné zadání soutěží ovlivňující situaci kolem veřejných soutěží v České republice.

Bohužel, do soutěží tohoto typu se zpravidla přihlásí začátečníci a amatéři s pracemi podprůměrné kvality. A pokud se zde v soutěži přeci jen objeví nějaké dobré logo, porota složená z nekvalifikovaných lidí celkem spolehlivě kvalitní návrhy ze soutěže vyřadí. A které logo si vyberou? Jaká loga vyhrávají? Některé z nich můžete vidět v mé kolekci.

Co jsem zjistil? Bohužel to, že kvalitní výsledky nejsou podmíněny odměnou ani složením poroty. Původně jsem si myslel, že poskládám všechna loga do tabulky podle výše odměny a složení poroty a získám přesvědčivý materiál pro potvrzení mých tezí. Mýlil jsem se. Právě tabulka mě ukázala, že tyto faktory nemají vždy přímý vliv na výsledek.

Jirka Toman ze studia TOMAN DESIGN, který měl přednášku na konferenci Kupé hned po mě, definoval další faktory, které výsledky soutěže ovlivňují. Motivace. Prestiž. Kreativní potenciál zadání. Ale to by bylo na další článek.

Prezentace byla připravena pro konferenci Kupé. Celou prezentaci si můžete stáhnout zde (PDF 2.3 MB).

Lukáš Veverka
parasite.cz


Komentáře k článku

22. 12. 2009 12:58 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Bert: Já jsem to zde uváděl, to s těmi cenami za vizuál a s cenami pouze za logo. Stačilo si to přečíst.

Každopádně, pro ten graf to má smysl i takto smícháné. Snažil jsem se všude uvést tu nabídnutou cenu za projekt, protože šlo o ten motivační faktor. Dělat soutěž na logo za 40tisíc, nebo dělat soutěž na logo a manuál celkem za 200 tisíc jsou motivačně odlišné věci. Do soutěže, kde je jen logo, bez manuálu, za takovou částku, se prostě určitá studia nebo designéři nikdy nepřihlásí, ale je pro ně už zajímavé dělat tu zakázku celou i s vizuálem. Ačkoliv té práce je logicky pak více, a je pořád relativně málo zaplacená.

Tak jako tak, šlo o porovnání motivačních faktorů.

22. 12. 2009 11:09 bert

Hele, já se musím smát, sám jsem se zůšastnil soutěže na Dobříš (vypadl jsem v prvním kole, jako vždycky:-)) ale moc dobře vím, že za logo do soutěže byla třetina peněz, co uvádí Lukáš Veverka. On zde uvádí cenu za celý vizuální styl. To samé, bych řekl, že dělá u Rakovníku. Fakt parádní graf, srovnávat u některých log ohodnocení za logo a u jiných za celý vizuál. To se teda nedivím, že Rakovník a Dobříš jsou nejmastnější. Jinak - zajímalo by mě, co udělal Pavel Buben. Já se aspoň snažím těch soutěží účastnit a vím co tam lidi posílají za hrůzy. Logo Dobříše, Rakovníku, Sčítání lidu, UHK, nebo třeba Ekofilm, jsou, podle mého názoru poctivě odvedenou prací s velmi kvalitním výstupem.

20. 12. 2009 15:44 Pavel Buben

Hmm a logo Dobrise nejmastnejsi a nezmastenejsi :-D

18. 12. 2009 20:25 Bedikk

Mmm koukám v obrázku na logo univerzity v HK .. nejen výborná práce, ale měl jsem možnost být na přednášce autorů (studenti UJEP) o jejich škole a právě tvorbě a vzniku tohoto loga .. výborné :).

18. 12. 2009 19:32 Petr

Bylo by asi dobre cilit toto vice na zadavatele, ale jak?

18. 12. 2009 18:06 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No to je zajímavá otázka. Ono ani tak nešlo o přednášku, tenhle text, co jsem zvěřejnil tady, jsem v takové formě tam neřikal. Jen jsem odprezentoval ty loga a častky a potou, vysvětlil kriteria a nijak zvlášť extra jsem to nevysvětloval. Já osobně považuji už zajímavé vidět ten jeden rok pohormadě v těch souvislostech.

Podle ohlasu z konference nebo i tady na fontu mám pocit, že to nějaký smysl má.

18. 12. 2009 13:50 m2s

Je nutné takovéto přednášky cílit na designéry? Mám pocit, že si tyto skutečnosti uvědomuje vetšina g. designérů.

17. 12. 2009 18:35 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Jirko nezucastnil jsem se dosud zadne souteze na logo. Obcas se zucastnuji soutezi v oblasti motion designu.

Prave Filharmonie a Ekofilm naprosto bouraji tu moji puvodni predstavu. V obou pripadech vybrala neodborna porota dobre a bylo za to malo penez. A presto byli obe souteze obeslany velkym mnozstvim kvalitnich praci prednich designeru. To jasne dokazuje ze ta prestiz a kreativni potdncial (filmovy festival, filharmonie) hraje pro nas designery vetsi roli nez penize a porota. Porovnej tyhle dve loga napriklad se znackou jako je Revis. Je to ocividne.

17. 12. 2009 13:10 jir_ka /www.zou.cz

Díky Lukáši, záslužná práce.

Jen tak pro zajímavost, účastnil si se ty sám některé ze soutěží? Nemusíš konktrétně, jen jestli ano - díky. Jinak téma je to opravdu zajímavé, stejně tak, by bylo možná zajímavé vidět všechny ty smlouvy - co a jak je ošetřeno (mířím tím například k dlouhodobému sporu, nyní již jen jednoho z dvojice autorů, ve věci logotypu ČSA a jeho licenčních podmínek na užívání) a sporů by se našlo bohužel více, že ano...

Jinak, nemůžu si pomoc, ale ta Filharmonie Brno je opravdu parádní a nádherná práce.

17. 12. 2009 12:21 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Obecní dům – tam je luxusní paradox, že právě Štěpánovo logo se umístilo jako uplně poslední v celé soutěži na logo obecního domu :)

Jinak většinou ty loga pod čarou jsou další místa, například u filharmonie to jsou první tři místa, ale u radia jihlava je to pelmel z přihlášených návrhů.

17. 12. 2009 12:16 Dan Friedlaender

Pepa: Problém je v tom, co Lukáš Veverka psal už níže v příspěvcích a to že průzkum nerozlišuje, jestli je částka za logo, nebo za celý vizuální styl.

S ohledem na to, že u Rakovníku šlo pradvěpodobně o celý vizuální styl (jehož rozsah neznáme, pravda) a že se jednalo o soutěž (při které by měla být odměna zpravidla vyšší, než při běžné zakázce), je 7000 Euro dle mého názoru minimálně adekvátní odměna, ale spíš bych řekl, že je mírně pod cenou. (vzpomeňme si například na propíranou cenu vizuálního stylu Ostravy)

Argumentovat tím, jestli se jedná, nebo nejdená o "sračku" je naprosto irelevantní, protože podoba vítězného návrhu není při vyhlášení soutěže běžně známa, narozdíl od ceny, kterou vítěz získá a jako taková se nedá měnit v závislosti na kvalitě vítězného návrhu (nehledě na to, že neexistuje objektivní měřítko, podle kterého by se cena dala přizpůsobit).

Toho Malovcova Obecního domu je škoda :(

17. 12. 2009 11:54 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Rakovník a Dobříš jsou částky včetně manuálu.

17. 12. 2009 11:29 Pepa

Hezká kompilace, díky že sis dal tu práci.

Ty vole ten Rakovník - 7000 euro za takovou SRAČKU ??? to si tam nějakej radní poslal malou domů, jinak to není možný. Já chápu, že vnímání designu je subjektivní, ale tahle práce je objektivně katastrofální.

Z těch logotypů mi přijde nejlepší poměr kvalita/cena u Rádia Jihlava a Lašské brány Beskyd - možná to nejsou zázraky, ale za tak směšnou cenu jsou to solidní práce. Ještě se mi docela líbí do sčítání lidu. Ostatní je brak.

17. 12. 2009 03:21 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Jo jo. Je to bez závěru. Ale mě původně prostě šlo o to dokázat ten vztah mezi zadáním a výsledkem, bohužel jsem ten vztah nenašel, mohl jsem to ignorovat ale rozhodl jsme se to přiznat.

17. 12. 2009 02:38 Pavel

Lukáši taky díky.
Jsem z toho ale trochu rozpačitý, člověku to moc neřekne, jak píšeš nemá to vlastně žádný výsledek, je to jakoby bez pravidel. Asi je to taky hodně povytrhané z kontextů, ale to jsi taky zmínil…
Možná by to chtělo zvolit jinou metodu analyzování.

Myslím, že jeden z faktorů který velmi silně ovlivňuje výsledek soutěže je hlavně typ vyhlášení, tedy oznámení o soutěži na veřejnosti. Ono totiž není veřejná soutěž jako veřejná soutěž. Dost často se setkávám s tím, že se někdy až divím na co byla vypsaná soutěž a ani jsem se o tom nedozvěděl, i když aktivně sleduji média, tedy hlavně ta odborná atd., a jedná se třeba o logo pro instituci, se kterou se nějakým způsobem setkávám.
Některý soutěže jsou zase vyhlášeny tak, že to napíšou do regionálního tisku, který zase sleduje určitá skupina lidí. Jindy mám pocit, že je skoro záměrem o tom nedat vědět, nebo o tom dát vědět jen určitým směrem, ale nechtěl bych nikoho očerňovat. Jak píšu, je to asi jen pocit.

Jinak mě tedy zaujalo, že jsi zařadil logo pro Obecní dům. Jak to s ním vůbec dopadlo, neví to někdo? Nové logo se totiž zatím nikde neobjevilo. A ta soutěž tenkrát byla velmi prapodivná… K některým kauzám", mi tu na Fontu chybí pokračování, resp. závěr. Zůstává to dost často stejně otevřené jako tvá prezentace. Alespoň si však může každý udělat svůj závěr, to je zase výhoda.

17. 12. 2009 01:27 ---

porotou som myslel + (profesionalov), ked porovnam ciste x a same + zodpoveda to tvojim predpokladom. akurat statistika postrada ludsky faktor ;-) teda fakt, ze sa Vera Maresova rozhodla urobi logo pre Ekofilm, (neviem kto) Filharmoniu a zase napriklad pri scitani ludu bola mozno porota lepsia ako akdamici v bb ;-) mal by si do toho zahrnut nieco ako rejtng ludi v porote ;-) pripadne sposob vyhlasenia sutaze (kvalita prispevkov), lebo o bb pocut nebolo

17. 12. 2009 00:07 ---

ved s porotou su loga lepsie. asi bolo naivne ocakavat, ze najvyssia cena/porota = najlepsi vysledok, kedze skuseny profesional moze vytvorit cvi preto co mu je osobne blizke aj bez naroku na honorar, za symbolicku odmenu a zlozenie poroty je diskutabilny faktor

16. 12. 2009 23:03 Pjenkava

Parádní analýza :-)

16. 12. 2009 21:48 Karel

Zajímavý. Jako základ pro větší doktorandskou práci dobrý. Kdyby k tomu mohly být připojený tanečky, které kolem některých soutěží vznikly, tak by se to četlo i jako detektivka. Nebo taky horor.
Až se vyspím, tak se pokusím najít nějaké závislosti/souvislosti. Z Lukášova podání mám dost skeptický dojem, že vlastně nic už nic neovlivňuje, že tu neplatí žádná zákonitost, o zákonnosti ani nemluvě. Svého času ve Fontu vyšel nějaký článek o mezinárodních standardech pro zadávání soutěží, a co si pamatuju, že když jsem to porovnal s českou realitou, tak jsem udělal závěr, že účastnit se veřejných soutěží je v podstatě ztráta času. Nepamazujete se někdo?
Zajímavý postřeh z Lukášovy studie je, že ani peníze nejsou na prvním místě.

Dobrou. Zejtra nashle.

16. 12. 2009 21:45 Marek Leschinger

1) Lukáši díky za pěkně udělanou studii a tabulku. Je dobré vědět, že profesionál si svůj profesionalismus neschovává doma ale rád se pochlubí (jeden z mála)

2) Musím souhlasit s Meela meela(zavinac)dlb.cz. bylo by dobré, všem zadavatelům soutěží ukázat zpětně za uplynulý rok, kde brát příště inspiraci a podle čeho se vlastně řídit.
Ještě jednou díky a přeji mnoho dalších úspěchů.

16. 12. 2009 21:11 pamu

Ahoj Lukáši, hodnotím to také velmi pozitivně. Velmi zajímavá studie

16. 12. 2009 20:13 ---

tabulka... som unaveny ;-)

16. 12. 2009 20:12 ---

mozno by bola dobra aj marketingova tabulka, ktora ukaze ci cvi pomohlo predat produkt, aj ked neviem kde by sa k tomu brali data. mam totiz vzdy, ked skusam nieco vymysliet, problem s tym ci vysledok realne pomoze ;-)

16. 12. 2009 18:55 ---

a mimochpdom kktve aktivity nesledujem ;-)

16. 12. 2009 18:14 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Dík. Jen ještě dodám, že jsem přepočet na Euro udělal v kurzu 25kč za Euro. Což je dnes jinak, a zítra bude taky jinak a tak dále.
A potom ten faktor peněz je problematický, poněvadž někdy jde o částku za celý vizuál včetně manuálu a někdy jen za logo. Faktor poroty má zase problém v tom, že jsem jen počítal osazení dle definice v soutěži, to znamená, že když někdo určil že XY je odborník, a nominoval ho ve své soutěži jako odborníka, tak jsem to tak bral. Chtěl jsem se uplně vyhnout subjektivnímu hodnocení.

Fontu jsem studii poskytnul rád, už jen proto, že bez tohohle blogu bych ty data dával velmi těžko dohromady. I tak to bylo celkem maso dohledat zpětně všechna zadání, linky často nefungovali, a zároveň jsem si v komentářích četl jak ve starých dopisech :). To ostatně doporučuji všem. Sám jsem si zpětně občas říkal: Co jsi to zas jenom plácal...

16. 12. 2009 18:10 ---

co mi pripomina, ze Rakovnik som skicoval na papier, prevedene do vektorov, mam prve 3 miesta ;-)))

16. 12. 2009 18:06 Meela

Ahoj Lukáši, skvělá prezentace. Je fajn, že ještě někteří lidé věnují svůj čas tomu, aby se podělili o své zkušenosti/názory. Námět je super a bylo by fajn, pokud by tento článek nezůstal jen zde na fontu, ale aby se dostal hlavně k zadavatelům. Mohli by se inspirovat.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.