Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Ústecká univerzita má nové logo – letos už druhé…

V polovině roku 2006 vypsala Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem výběrové řízení na nový vizuální styl.
V říjnu téhož roku vybrala odborná komise (složená ze tří grafických designérů a dvou zástupců UJEP) z 41 návrhů zaslaných do soutěže vítězný projekt studentů MgA Pavla Friče a MgA Lukáše Müllera.

Slovy autorů:
„Když jsme navrhovali nové řešení vizuálního stylu pro ústeckou univerzitu, vycházeli jsme z toho, že víme, jaké to je na UJEP studovat. Proto jsme chtěli vytvořit vizuální styl, s kterým by se současní a budoucí studenti univerzity rádi identifikovali. Chtěli jsme využít šance osvěžit image UJEP.″

Zde si můžete prohlédnout vítězné logo (1.6 MB) a manuál (2.2 MB). Krátká charakteristika celého projektu:

„Značky jednotlivých součástí UJEP jsou konstruovány na základě jednotného principu. Každá značka je vepsána do rastru 3 × 3 body, v jehož levém horním rohu se nachází černý čtverec s literou ‚u′. Na ostatních pozicích daného rastru jsou umístěny grafické znaky, které jsou vytvořeny přímo pro každou součást univerzity a významově se vztahují k jejich zaměření.

Univerzitní značku tvoří syntéza grafických znaků používaných jednotlivými součástmi při zachování stavebního principu 3 × 3 body. Struktura značky UJEP vizualizuje myšlenku propojení různých odvětví v organickém celku univerzity. Litera ‚u′ přítomná ve všech značkách tvoří výrazný grafický prvek odkazující jak k instituci univerzity, tak k městu Ústí nad Labem.″

Celý projekt se ale začal brzy komplikovat...
Velkou část práce zabraly diskuze s vedením univerzity a fakult, jelikož zaměstnanci školy logo nepřijali jako vítězný návrh doporučený profesionály z oboru, ale začali sami do jednání vstupovat s doporučeními, jak by se dalo logo „vylepšit″.

Poté nastoupily další etapy práce na vizuálním stylu – tvorba manuálu, tisková produkce manuálu a tisk pilotní sady merkantilních tiskovin pro rektorát a děkanáty. Vše uzavřela finální prezentace a odevzdání hotového vizuálního stylu univerzitě k implementaci a užívání.

K implementaci bohužel kvůli rozhodnutí rektorky a děkanů z ledna 2008 nedošlo. Vedení univerzity se rozhodlo místo toho vypsat novou, tentokrát neveřejnou, soutěž určenou několika osloveným agenturám.
Zvítězila agentura MediaFlow, zde (1.0 MB) si můžete prohlédnout vítězné logo a aplikace.

Informace o finančních nákladech celé akce se nám nepodařilo sehnat, asi by to nebyla dobrá vizitka pro univerzitu…

Celkové řešení vypsané soutěže se nám nezdá moc podařené a ptáme se, kdy začne laická veřejnost (v tomto případě vedení Univerzity Ujep) přijímat rozhodnutí odborné komise, složené z grafických designérů (jedním ze členů byl i Alan Záruba, současná špička v řešení vizuálních stylů)? Jeho stanovisko k soutěži si můžete přečíst zde (67.7 KB).

Jak se Vám líbí obě loga? Co si myslíte o soutěži a jejím výsledku?  

Stala by se taková věc na pražské VŠUP?

Napište nám svůj názor.

-DM-


Komentáře k článku

27. 2. 2009 16:04 alabaster

fňuk fňuk, kník kník - smutné

2. 12. 2008 16:34 Aldus

Dle mého názoru jsou si obe loga kvalitou srovnatelná. Cili nahozují koncept (jedno vice, jine mene zdarile). Obe resení ale zustavají na pul cesty.

Dohady které z log je lepší povazuju za zbytecne. Co nedokázu pochopit jsou ty vyhozene peníze.

26. 11. 2008 14:05 Alan

Naklady na tisk materialu prvniho loga cinily nejmene 250 000 bez dph. Jednalo se o tisk samotneho manualu v preciznim provedeni (plnych 600 ks, vazba v8), dale tisk fakultnich i univerzitnich desek, vizitek, a hlavickovych papiru. K tomu je treba pripocist naklady na samotnou soutez a odmenu designerum a mozna i nejake dalsi, me nezname naklady na tisk. Pro me je tento projekt dostatecnym duvodem k odstoupeni vedeni skoly nemluve jiz ani o nesrovnatelne urovni obou navrhu.

25. 11. 2008 18:24 ála

Nebylo by záhodno navrhnout nějaké řešení akademickému senátu?(hahaha)
Vím,že se některým fakultám jejich loga nelíbila ,ale tohle vypadá jako logo nějakého totalitního podniku na barvení textilií,tu žlutou čárku budeme mít na dveřích fakulty?Jak se to dá zobrazit na razítko?Budem si to dobarvovat fixou,abychom poznali,která jsme fakulta?
Pan učitel na střední škole nám říkal,že základními pravidly pro logo je:
aby upoutalo(no,stalo se)
aby se dalo převést do barevné i černobílé polohy
aby mohlo být velké jeden centimetr,ale také dva metry a stále bylo čitelné
no nevím...
Snad by bylo lepší prodiskutovat a změnit některé prvky na tom starším znění...
Paní rektorka je rozumná milá dáma,určitě s ní bude řeč.

25. 11. 2008 11:30 adam P

čus luke! jo, jasně. to máš pravdu. svoje klienty si taky vybírám a předem jim sděluji jak budeme komunikovat. a když to nejde, tak se prostě rozloučíme. bohužel to takhle jde jen pokud děláš na sebe, když makáš ve studiu, kde šéf je technik (Ing.) a jeho představy o designu jsou dosti mimo, je to těžké. protože on klienta nechce ztratit. takže ty holt musíš stáhnout ocas a posunovat doleva doprava. to by musel být osvícený šéf, nebo někdo z oboru, i tací jsou, ale moc jich není. ve většině případů je to doslova zákazník, náš pán. a je to tak bohužel i v jiných oborech. ale souhlas, je to na nás, určit ty hranice ... asi na to hodím kakoš a budu taky radši makat na sebe :)

24. 11. 2008 22:53 Lukáš Veverka

S těmi klienty je to i naopak. Ty klienti se nikdy nezmění, když jim jejich přistup budou studia tolerovat. Ja osobně s klienty níže popisované problémy nemám. Částečně také proto, že si je pečlivě vybírám. Ovšem znám studia, kde klient sedí u grafika a řiká mu: nahoru, doleva, doleva, jesště trochu doleva, to je moc, do prava, dolů, --- hmmm, dobry, tak to nechte.
Dokud budou grafici tolerovat přístupy jako tyto, nikdy se nic nezmění.

24. 11. 2008 22:34 budlix

Stare logo (aj vizual) - roztancene, vesele, cisi z nej studentska bujarost.
Dokazu si predstavit motivy z loga pomalovane steny univerzity atd..
Nove logo (aj vizual) -nuda. Vyrianty na jednotlive fakulty vypadaji spise jako seznam zastavek trasy MHD.
Inu dukaz, ze student to cesky dokaze vymysliti a vyrobiti veci kvalitni. Slovo "agentura" jeste neznamena "kvalita". Saafra. Studentiku mi je lito, rektorku a dekany liskat!

24. 11. 2008 12:15 adam P

jo, přesně tak - tady v česku si každý myslí, že všechno umí nejlíp sám a že do všeho může kecat. tento pocit ještě vzrostl s nástupem nové generace podnikatelů, kteří mají pocit, že když to platí, tak jsou kompetentní zasahovat úplně ale opravdu úplně do všeho!! nejradši mám hvězdy, co přijdou do studia s wordovým dokumentem, kde to jako "mají už udělané" a chtějí to teda jenom vytisknout ofsetem. je to opravdu děs! copak chirurgovi by si dovolili radit a přikazovat kde má co sešít a řezat? dokonce už i architektům diktují co a jak postavit! až jim pak ta jejich tpitvořená nádhera spadne na hlavu, bude jim líp :) prostě ještě dlouho bude trvat, než se běžný zadavatel naučí, že do jistých věcí by asi neměl moc zasahovat. češi jsou prostě národem fušerů a největších odborníků na všechno. všechno ví hned, nejlíp a taky to nejlíp umí udělat. hlavně z hospody od piva...

23. 11. 2008 20:02 flat

Prvni logo univerzity jako celku mi prijde dost hrozne, kdyz je zmensene nevypada dobre a ani nejde poznat co na nem vubec je. Ovsem loga pro jednotlive fakulty se mi moc libi. Libi se mi i celkova koncepce. Graficky manual ukazuje ruzonorode aplikace a take se mi velmi libi. Ovsem hlavni logo pro celou univerzitu z meho pohledu neni vubec povedene, koncept chapu ale mozna by to slo dilensky lepe zpracovat. Druhe je nuda, clovek si aspon muze udelat obraz o vedeni univerzity podle toho jake logo vybrali...
To, ze nekdo z univerzity chtel to logo "tweekovat" je v ceskych pomerech zcela bezne, myslim, ze se to jen tak nezmeni. Kazdy je preci odbornik, kdyz jde jen o nejaky ten "obrazek" ne? ;)

23. 11. 2008 17:34 Martin John

Hmmm, UJEP se rozhodla pro DOWNGRADE svého CI. A ty tanečky jsou zkrátka divnéééééé. a moc.

22. 11. 2008 08:21 DavidB

Nové logo, zvášť v tom zmenšeném náhledu, silně připomíná plán zasávek metra :-)

21. 11. 2008 20:53 LK

U původního návrhu se mi líbilo rozpracování pro jednotlivé fakulty, bylo to originální a mohlo to vypadat velmi dobře při praktickém použití. To logo univerzity jako takové je příšerné až děsivé. Chápu jak bylo myšleno, ale stejně se mi nelíbilo. Nové logo je nudné a nevýrazné jako šedá myška.

Celkově jsou na tom české vysoké školy hodně špatně se svojí prezentací. Jakožto student ZČU, která má logo příšerné, stránky některých fakult jako ze začátku devadesátých let a nejednotný vyzuální styl o tom vím své.

21. 11. 2008 19:49 JM

Nechci se vyjadřovat k tomu, který návrh je lepší. Z mého pohledu je vítěz jasný.
Co mě mrzi, kromě jiného, je přistup univerzity. Pořád se naivně domnívám, že škola, obzvláště VŠ, ze které se její "chovanci" mají uplatnit na trhu práce, by měla fungovat jako jakýsi inkubátor. Tím bych se nerad dotkl těch, co styl pro UJEP navrhli a zvítězili. Jen mi přijde škoda, že soutež, ze které odborná porota vybere vítěze - studenty školy, která soutež vypsala, je následně tímto způsobem zmanipulována.
Není i dobra vizitka pro samotný UJEP, že její studenti jsou schopni takto obstát?

21. 11. 2008 19:27 romano bongo

me se u prvniho reseni moc libi rozpracovani vizualniho stylu pro jednotlive fakulty, ale logo univerzity coby celku, mi jako prvni evokovalo pohled na veceri, ktera se z zaludku dostala zpatky ven jinym otvorem nez je obvykle :(

21. 11. 2008 16:36 Adam B

No smutné. Ale ještě smutnější je že na otázku zda by se to mohlo stát na VSUP je jednoduchá odpověď. ANO, stalo se to několikrát a zrovna teď se to děje také.

21. 11. 2008 14:43 Jiric

Mě se původní návrh líbí mnohem více. Podle mě je promyšlený, je hravý a je v něm nápad. Baví mě, se na něj koukat. Díky tomu se dobře se pamatuje a snadno si ho zařadím jako logo Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Nové logo s čárama trochu nudí, postrádám nápad. Myslím, že pouhé barevné rozlišení fakult nestačí. Barevné čáry zapadají mezi mnoho dalších podobných log.

21. 11. 2008 14:42 miretc

původní logo se mi opravdu líbí víc, i když ještě více stylizace by neškodilo. V porovnání s novým, do "šedi" barevných konceptů zapadajícím, logem opravdový originál. To mají všechny ty redesignujicí subjekty tolik zbytečných prachů.....?

21. 11. 2008 12:39 yawn

Původní organický návrh u mě tak o jednu koňskou délku vyhrál. Ten nový návrh není špatný, ale nápad je chabý a aplikace na výročkách se mi nelíbí.
Další logo a la čárový kód, toho už bylo opravdu dost.
Podle mě je odlišování barvou různých podsubjektů zbytečné, myslím, že lidi si už konkrétní barvu nebudou pamatovat (ani u samostatných log, pokud nejde zrovna o Colu nebo jiná notoricky známá loga). Spíš si zapamatují pocit který z loga měli.
Třeba u tříděného odpadu nejsem schopen dát do hromady barvy popelnic, pamatuju si to spíš podle různých otvorů na odpad v popelnicích nebo podle umístění u domu. Prostě barvy na odlišení různých podskupin jsou podle mě v současnosti už nezapamatovatelné a musí k nim přibýt další odlišovací prvek. A to se u prvního návrhu povedlo dobře.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.