Nové logo Prahy 20? Objednané, ale nezaplacené.
Jak jsme se dozvěděli, městská část Praha 20 řeší problém. Předchozí vedení oslovilo na základě referencí studio Lemon design (zvítězili v soutěži na logo a vizuální styl města Příbram, Frýdek-Místek, MČ Praha 11 nebo MČ Praha 14) a objednalo u něj zpracování svého znaku (jeho stylizaci) a nové logo. Následně studio k tomu řádně vypracovalo i dva příslušné grafické manuály. Když ale mělo dojít k úhradě za tuto práci (mimochodem za cenu velmi vstřícnou), nové vedení městské části ji odmítá…
Požádali jsme o vyjádření Štěpána Holiče ze studia Lemon design:
S předchozím vedením Prahy 20 (Horních Počernic) jsme vedli diskusi o potřebě změny vizuální komunikace od května 2018. Od původního návrhu pokusit se „pouze“ překreslit a upravit znak městské části vyvstal požadavek nahradit stávající amatérské logo Počernic novým symbolem, který bychom graficky začlenili do celého systému vizuální identity, podobně jako v případě sousední Prahy 14. Probírali jsme často připomínaný fakt, že komunikace Prahy jako celku je roztříštěná, avšak společný grafický postup (nutně podpořený zákonem či vyhláškou) je v nedohlednu a radnice tudíž preferovala nastavit vizuální podobu městské části prakticky z nuly na reprezentativnější úroveň. Výsledkem práce jsou dva manuály kodifikující jak práci s faceliftovaným znakem, tak logem, které by se mělo uplatnit především v kulturní oblasti a volnočasových aktivitách.
Po volbách v říjnu 2018 došlo k obměně vedení radnice. Bohužel, ani osobní schůzka u paní starostky na jaře letošního roku nevedla k tomu, aby byla tato práce odpolitizována a bylo na ni nahlíženo spíše po stránce marketingového potenciálu, úspory nákladů a možného zapojení lokálních institucí do grafického systému. Rozšířená část manuálu se tak již nebude realizovat. Vedení městské části, aniž by smluvně ošetřenou práci k dnešnímu dni uhradilo, neváhá využít logo jako nástroj politické dehonestace předchozího vedení radnice v místním periodiku. Autor článku prokazuje učebnicově svou nekompetentnost v dané věci a používá oblíbené přepočty práce grafického designéra na cenu sportovního zázemí. Rozhodli jsme se tudíž obratem odpovědět zveřejněním práce v co nejširším rozsahu.
Oba manuály si můžete prohlédnout v PDF zde: Manual_logo.pdf Manuál znak.pdf
Nové vedení má jiný názor. Viz článek zastupitele Miloše Vacka. Bohužel typickým nepochopením smyslu jednotné vizuální komunikace (a poněkud populistickým argumentem) je věta: „Prostředky přitom mohly jít třeba na opravu hřiště“.
Názor redakce:
Nad podobou loga můžeme diskutovat (my s ním problém nemáme, byť je jasné, že městské části žádná loga nepotřebují a Praha by měla komunikovat jednotně, jako třeba Amsterdam aj.), a potřeba stylizace heraldického znaku (vyčištění, zde navíc ve spolupráci s heraldikem) je nezpochybnitelná a nadčasová. Rozhodně je ale problém, když si městská část něco objednala, bylo to vytvořeno v souladu se zadáním, kvalitně a za velmi slušnou cenu (obě loga a dva manuály za částku 140 tisíc bez DPH), vše bylo řádně a včas předáno a pak se najednou zadavatel rozhodne, že nic nechce a že to nezaplatí (grafika nezajímá, že se změnilo politické vedení). Takový postup je nepřijatelný a předpokládáme, že, dojde-li to až k soudu, bude muset MČ autorovi jeho práci uhradit (a navíc zatíží svůj rozpočet o soudní výlohy). Když si v restauraci objednáte jídlo a pak zjistíte, že už nemáte hlad, také ho kuchařovi nemůžete vrátit a musíte jej zaplatit.
Jaký je váš názor?
Komentáře k článku
24. 8. 2019 18:41 Tomáš
Do placení „čehokoli“ by se mi ale rozhodně nechtělo – pokud bych například neměl žádnou možnost kontroly a korekcí nad tím, co mi bude dodáno. Otázka je, co bylo ve smlouvě a jak probíhala realizace a na základě čeho – v soutěži vyhrálo konkrétní logo a bylo dopředu známé a po uzavření smlouvy se už „jen“ vytvářely manuály k užití loga a znaku, nebo firma vyhrála na základě referencí, finanční nabídky apod., a logo dopředu známé nebylo a nebyla ani možnost výsledek kontrolovat a připomínkovat?
Těžko tedy takto vynášet jednoznačné soudy.
Mimo téma – mně osobně se logo příliš nelíbí. Zvlášť nedobře je mi z vyplněného objektu věže vedle zbylých prvků v logu, které jsou vzdušné. Manuály jsou nicméně zpracovány luxusně.
28. 6. 2019 18:48 pala
12. 6. 2019 09:27 Petr
11. 6. 2019 14:50 Ivan Civín
Ale názory na grafiku mohou být různé, asi jich bude stejně, jako názorů na fotbalovou reprezentaci a její optimální složení.
11. 6. 2019 12:45 adam P
11. 6. 2019 12:44 adam P
10. 6. 2019 09:41 Štěpán Holič
10. 6. 2019 00:33 Martin Pecina | book-design.eu
8. 6. 2019 14:37 Šimon
Já bych ten návrh loga ocenil jako milý jednorázový žert, který opravdu neodpovídá té požadované ceně ani zadání. Autorovi bych poslal 300 Kč a klíčenku.
Co se týče obsahu, dosavadní grafika byla velmi xaverovocentrická, nové logo zase zdůrazňuje dva prvky ze Chval, zatímco z vlastních Horních Počernic tam není nic. Ostatně ono to někdejší město svého času udělalo hodně pro to, aby identitu původních vesnic (Horní Počernice, Chvaly, Xaverov a Čertousy) co nejvíc smazalo - katastrální hranice nechalo smazat, domy přečíslovat a původní hranici Chval a Horních Počernic dnes člověk nevysleduje už ani ze statistického vymezení základních sídelních jednotek. Novým kulturním mocenským centrem se staly Chvaly, ale bůhví proč si název nového celku ukradly ze sousední vesnice, která vlastní dominantu neměla a nemá žádnou. Kdyby měl být žert s identitou městské části dotažen do konce, měl by do loga být zanesen ještě symbol dálničního křížení a symbol logistického parku v ukrajinských národních barvách.
7. 6. 2019 15:32 eix
6. 6. 2019 17:17 Michal
Stejně tak, jako nelze stavět domy bez atestace, měl by i grafický design a jeho práce podléhat něčemu, co by jej dostalo do regulérních cenových a pracovních realit.
5. 6. 2019 15:58 jirka
5. 6. 2019 13:50 lf
5. 6. 2019 13:35 Milan
5. 6. 2019 09:52 jakub
5. 6. 2019 08:47 Ivo Koníček
5. 6. 2019 00:06 DH
4. 6. 2019 14:11 stará škola
Panu Holičovi přeji pevné nervíky a směle do nich......