„Nové“ logo českého předsednictví EU
Doslova nás šokoval článek na Seznamu s titulkem: „Vláda pro EU oprášila staré logo. Obešla autora a ještě zaplatila třikrát víc.“ Bude tato pro ČR prestižní značka pouhou recyklací?
Značka předsednictví jednotlivých zemí vzniká obvykle z prestižní a transparentní soutěže nejlepších designérů dané země a je silným prvkem image.
Česko se ujme šéfování Evropské unii za necelý rok, v červenci 2022. Vláda nechala k akci překreslit staré logo. A to za 150 tisíc korun, původní návrh přitom stál třikrát méně.
Slovinské předsednictví EU, které právě běží, si za své logo vybralo kopcovitý profil krajiny – má připomínat národní horu Triglav a podle Lublaně i vzestupy a pády Evropské unie. Portugalci půl roku předtím i uprostřed covidové krize zvolili optimističtější znak. Slunce a kormidlo odkazovaly k portugalské tradici mořeplavectví a věštily navigaci za šťastnou evropskou hvězdou.
Jaká bude podoba loga českého předsednictví EU a co jím bude chtít Praha sdělit Evropě, je zatím přísně tajné. I když už je logo podle zjištění Seznam Zpráv hotové. Všichni, kdo jej již spatřili, jsou však vázáni mlčenlivostí. Konečná podoba loga může paradoxně nejvíc překvapit jeho původního tvůrce. Babišovi úředníci chystající předsednictví vzali původní logo, kterým se Česko prezentovalo při své premiéře v čele Evropy v roce 2009, a jeho aktualizaci zadali i přes avizovaný důraz na úspory přední pražské PR agentuře.
Původní autor, grafik-samouk Tomáš Pakosta, se ale na nové podobě nepodílel. „Jak bude vypadat nové logo, se mnou nekonzultovali,“ řekl Seznam Zprávám. Původně to přitom vypadalo, že se Pakosta na úpravě svého loga podílet bude. „Minulý rok za mnou přišli z Úřadu vlády, zda bych vytvořil redesign původního loga. Nějaké návrhy proběhly, ale na výsledku jsme se neshodli,“ uvedl Pakosta v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Jím navržené „předsednické“ logo moderně využilo webovou adresu, výrazná barevnost měla značit rozmanitost. Česká vláda jím chtěla tehdy prezentovat, že Češi nejsou „žádní suchaři“.
Dnes Pakosta nechce popisovat, proč se s vládními úředníky loni nedohodl a v čem se jejich představy o verzi loga pro rok 2022 rozcházely. Osud „jeho“ loga mu ale zjevně není lhostejný. „Bohužel ale na to kvůli smlouvě z roku 2009 již nemám vliv, podepsal jsem tehdy pro mě z dnešního pohledu nevýhodnou licenční smlouvu,“ dodal.
Vláda před historicky prvním českým předsednictvím EU vypsala na logo veřejnou soutěž, do které se mohl v podstatě přihlásit každý. Odměnou byla částka 50 tisíc korun a k tomu smlouva na vypracování manuálu jednotného vizuálního stylu.
Loni podle dokumentů ve veřejném registru smluv vláda zaplatila 150 tisíc korun za „aktualizaci loga českého předsednictví v Radě EU 2009 pro potřeby českého předsednictví 2022 a za vytvoření manuálu vizuálního stylu obsahujícího pravidla a příklady užití výše uvedeného loga“. Zakázku získala pražská PR agentura Dark Side. Ta sama sebe na webových stránkách označuje za „přední digitální a komunikační agenturu“. Smluvní dílo měla podle veřejné smlouvy dodat do 3. 12. 2020.
Úřad vlády Seznam Zprávám nesdělil, proč si vybral právě agenturu Dark Side. „Smlouva a veškeré další kroky byly realizovány v souladu se zákonem a s dříve uzavřenými smlouvami,“ uvedla Alžběta Kuchařová z kabinetu státní tajemnice pro EU Mileny Hrdinkové.
Jisté je, že premiér Babiš si na kvalitním marketingu zakládá, a to včetně vizuální stránky komunikace. Platí to minimálně o jeho osobním PR v politice, na své volební kampaně si najímá přední české i mezinárodní odborníky a spolupracuje s nimi na intenzivním politickém marketingu i v nevolebních časech.
Babišovský důraz na marketing se projevil i na přípravách předsednictví EU. Zatímco jeho vláda původně na celkové přípravy vyčlenila minimalistickou částku, která nemá v jiných členských státech obdoby, na jedné položce až tak nešetřila – šlo o marketing a komunikaci předsednictví EU. Už v roce 2018 na ně nachystala 86 milionů.
Zdroj a více zde.
Vítězný návrh Tomáše Pakosty pro rok 2009.
Hodnocení redakce:
Podle nás je to velká škoda (byť se již stalo, že Nizozemci v roce 2016 své geniální logo od Studia Dumbar z roku 2004 také zopakovali). To z rozpočtu 86 milionů na marketing akce nemohli vzít pár set tisíc a udělat opět úspěšnou velkou soutěž na nový vizuál pro rok 2022? A to, že původní autor neměl možnost do redesignu zasáhnout je už jen smutné. Kdo jsou grafici z PR agentury Dark Side, že to zvládnou lépe?
Pozn.: Informace Seznamu, že úprava loga bude 3× dražší než nový návrh z roku z 2009, je asi trochu zavádějící, protože v roce 2009 byla tvorba grafického manuálu oceněna navíc, zatímco nyní je podle dostupných informací 150 tisíc korun za aktualizaci loga včetně grafického manuálu. Tady si ale musíme počkat, až v příštím roce vláda logo zveřejní, jak bude vlastně výsledek vypadat a jak moc „nový“ bude i manuál vizuálního stylu.
Jak se vám tento postup vlády líbí? Zúčastnili byste se i Vy případně soutěže na novou identitu předsednictví v roce 2022?
O logu českého předsednictví v roce 2009 jsme psali mj. i zde.
Komentáře k článku
16. 6. 2022 17:09 jonáš jonas(zavinac)atlas.cz
Mmch info Seznamu je zavádějící zcela pravidelně. Cenu toho novýho výtrysku nám neřeknou?
9. 9. 2021 10:39 * Karel *
Zajímalo by mě, proč se s autorem původního návrhu nedohodli, co za tím vězí. A také by bylo fajn zveřejnit, co bylo v licenční smlouvě uvedeno, že byla pro autora nevýhodná. Mohli bychom se z toho pak všichni poučit.
Valance: Mě přijde i částka za licenci k logům pro Pavel Fuksa s.r.o. také velice zajímavá a to je tam třikrát.