Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Slavnostní představení loga eu2009.cz

Doslova před pár minutami jsem se vrátil z Veletržního paláce, kde za účasti premiéra Topolánka a místopředsedy vlády Alexandra Vondry představil vítěz této sledované grafické soutěže – Tomáš Pakosta – svůj návrh…



Byla to show opravdu velkolepá a v našich končinách nevídaná. Velká písmena odhalily tančící baletky, k tomu hrál houslista Šporcl, vše zaznamenávaly desítky novinářů…

Vítězný návrh je tedy od Tomáše Pakosty, se kterým jste si náhodou :-) mohli přečíst rozhovor ve Fontu 101, který vyšel asi před 14 dny.

Podle zástupců renomované hodnotitelské komise (Aleš Najbrt, Rostislav Vaněk, Alan Záruba, Ladislav Kopecký) zvítězilo jeho řešení nikoli jen pro samotné barevné typografické logo, ale především zaujalo jeho rozpracování celého vizuálního stylu. Například animovaná mapa Evropy, kde státy nahrazuje zkratka v barevnosti daného státu.

Komisí bylo také oceněno, že autor zvolil původní česká písma (Politica od Franty Štorma se k takovému logu hodí už svým názvem).


Grafikovi Tomáši Pakostovi, který působil jako velmi skromný sympatický člověk (na pódiu se členy komise Najbrtem a Vaňkem), jsem na místě pogratuloval k vítězství. A to zcela upřímně i přesto, že naše studio Kafka Design v této soutěži skončilo na nevděčném druhém místě a jak se vtipně vyjádřil jeden člen komise „Kdyby to nevyhrál tady Pakosta, tak jste to pane Kafko vyhrál vlastně vy“. :-)

Dva novináři směli předložit premiérovi své dotazy. Inu, nelenil jsem a hned jako první jsem premiérovi Topolánkovi soutěž pochválil (transparentní, s kvalitní komisí…) a zeptal se, jak to bude se sjednocením vzhledu celé státní správy (např. loga ministerstev, velvyslanectví atd.). Odpověď premiéra přineseme v příštím Fontu.
Návrhy všech pěti finalistů a další zajímavosti vám také předložíme v nejbližším čísle Fontu. Máte Font předplacený? :-)

Pro srovnání: loga předchozích předsednictví (klikněte si pro zvětšení). O řadě z nich jsme zde již psali (francouzské zde http://www.font.cz/logo/francouzi-predstavili-svou-znacku-predsednictvi-eu.html, slovinské zde http://www.font.cz/logo/predstaveno-logo-slovinskeho-predsednictvi-eu.html)

-OK-

Jak se vám líbí návrh Tomáše Pakosty?


Komentáře k článku

30. 12. 2008 20:28 font -OK-

jarda: odpověď premiéra jsme otiskli v posledním Fontu.
Máte Font předplacený? :-)

30. 12. 2008 02:18 jarda

mohl bych se jen zeptat pana kafky, jak mu odpovedel pan premier na tu statni spravu? ono se totiz proslycha, ze pan najbrt v porote nelenil, vyuzil nove kontakty a uz na necem takovem dela nebo minimalne zpracovava nejakou "studii". tak jen, co je na tom pravdy... ono se rika, ze A.N. jako kope za ten nas obor a tak. no aby nam jen potaji nekopal za sebe, ze...

20. 11. 2008 18:31 Šumák

Nejvíc ze všeho mi to připomíná logo na nějaký fotobalový turnaj :-)
Fotka a výraz pana Topolánka je tak nějak v souladu s logem.

16. 11. 2008 16:52 Lukas Veverka

Souhlasim s Filipem Blazkem. Osobne nemam rad pouze typograficke logotypy bez znacky, pokud je cilem znackou (obrazkem) nahradit slovni oznaceni, a tak docilit snadnejsi a rychlejsi identifikaci produktu. Ale jsou pripady kde znacka opravdu neni potreba (kratkodoba loga, loga tv stanic aj). Je velmi nepravdepodobne ze by logo predsednictvi melo sanci prejit z logotypu do cisteho symbolu. Jednoduse proto, ze cas tu hraje hlavni roli. Proto je jednoznacne ciste typograficke logo v tomto pripade spravnym resenim.

15. 11. 2008 17:39 PS

"Řekli jsme si, že chceme inteligentní a chytré logo. To byla naše základní idea," uvedl přední český grafik a člen hodnotící komise Aleš Najbrt.

Tak to je přesně to, co bohužel nemáme.

15. 11. 2008 17:15 P

Nezaměňujte minimalismus s banalitou!
Petr Krejzek má pravdu, systém může zafungovat, pokud bude realizován v celé šíři,ale logo samotné už asi moc ne.
A stejně aplikaci loga v celé šíři nikde nikdo neuvidí pohromadě, kromě manuálu.
Nakonec vždy uvidíte logo aplikované na jedné konkrétní věci,třeba na bilbordu nebo na tužce. Nikde nikdo žádný systém nenajde ani hledat nebude.
Mě u toho loga chybí nápad. A barevnost vlajek států unie? To už tu bylo, rakouské logo, to je nápad! Není třeba ho opakovat.
Jako hymnu navrhuju píseň Ivana Mládka o zkratkách, samozřejmě ve všech jazycích zemí EU.

14. 11. 2008 13:47 z webu

Podle Petra Krejzka ze studia ReDesign je logo "typickým produktem optimistického minimalismu v designu posledních let. "Sympatické písmo evokující streetstylovou estetiku lepicích pásek. Bravurní systém, který, pokud bude dobře doveden do realizace, může zafungovat," řekl Krejzek ČTK. Vyjádřil jen obavy o to, aby dnes představené logo neskončilo jako "bublinové" logo České republiky, které "pod práh zbytečně zametla naše nedospělá politická nomenklatura". Bubliny se nadále používají, podle některých názorů by ale měly být vidět.

Souhlas.

14. 11. 2008 13:06 RS

podivejte se na toto:
http://vystavy.archii.cz/vystava.php?v=czech-100-design-icons-26
Barevná hra a minimalismus a lá logo EXPO. Vse made in Najbrt. Snad se tím ale uz vycerpali a podobné práce uz nebudou stále vse vyhrávat :-)

14. 11. 2008 12:34 Tomas D

Dost bylo minimalismu. To jsme na tom opravdu tak spatne? Tento styl LOG tvorenych ve WORDU nejak nechapu. :(

13. 11. 2008 20:48 Filip Blažek

Nejprve bych chtěl panu Tomáši Pakostovi poblahopřát k vítězství.

Samotné logo mě zprvu trochu zaskočilo (i když ne tolik, jako významného odborníka na grafický design Jiřího Paroubka), ale když jsem si na webu autora prostudoval manuál, docela mě to přesvědčilo. Je to jednoduché, funkční, srozumitelné. Není to nic převratně nového, ale je to poctivá skládačka grafických motivů. Nejsem nadšen z některých detailů písma, ale minimálně je to abeceda výrazná a zapamatovatelná. (A Franta Štorm možná získá pár nových zákazníků, až se budou lidi ptát, co že je to za písmo.) Myslím, že je to logo naprosto adekvátní současné kulturní, společenské a politické situaci v naší zemi.

Doufám jen v drobnost, a to že autor opraví apostrof u francouzské věty „présidence tchèque de l’Union européenne“, kde je místo apostrofu symbol pro minutu. Apostrof je Alt-J na Macu nebo Alt-0146 na PC. Taky bychom nechtěli, aby nám Francouzi pokazili třeba naši diakritiku.

Mimochodem, neodkazují barvy v literách 2009 náhodou na politickou situaci u nás: první modrá - ODS, v koalici se Zelenými, šlape jim na paty oranžová ČSSD, která se paktuje s komunisty - červená? Lidovci jsou tam představováni asi tou tečkou…

13. 11. 2008 18:52 P

Dobrý manuál dnes nestačí, k tomu je potřeba i dobré logo.
/Například logo holandského předsednictví./
A logo nejsou jen vysázená a obarvená písmena.
Navíc písmo není vhodně vybrané.
Kdyby to písmo alespoň nakreslil nebo upravil.
Logo i manuál, případně aplikace loga mají být v rovnováze,
a ne aby jedno zachraňovalo druhé.
Bohužel je to nuda bez nápadu stejně jako EXPO.

13. 11. 2008 13:58 pavel

Teď je mi konečně jasné, proč jste obhajovali tohle graficky slabé nelogo. Je to pořád jednodušší než vysvětlovat vlastní prvenství v nezávislé soutěži v té naší kotlince:) Škoda... Vybrat tak fádní nelogo, protože má skvělý manuál vlastně pro nás není tak zcestné:)

13. 11. 2008 13:25 Roman Kyselý

Z barevnosti bych ubral 20%, jinak bezva. Blahopřeji!

13. 11. 2008 12:06 yawn

Mě se líbí a ještě víc ta mapka ze zkratek.
Jen mám takvou drobnost (opravdu jen drobnost). Taky jsem se snažil a měl jsem stejný nápad (ale na rozdíl od vítěze to moc hezky nedopadlo). Tedy barevnost vlajek členů eu. napčítal jsem jich ale 12, vítězný návrh jich má 9.
(viz. http://www.font.cz/logo/soutez-na-logo-eu2009-cz-druhe-kolo.html)
Chápu ale, že vzhledem k drobným barevným nuancím bylo lepší toto číslo zredukovat na 9.

To Luděk: ten komentář a hlavně to oslovení jste doufám nemyslel vážně. Přimlouval bych se za mazání takových komentářů.

13. 11. 2008 11:38 medea

je to takové logo nelogo..trochu mi to připomíná návrh letní filmovou školu..ale ten byl výrazně jiný a lepší..
ale dost by mě zajímaly návrh ostatních studií a grafiků, zejména logo ze studia Kafka..

13. 11. 2008 11:35 Ondra

Manuál je kvalitní a obsáhlý, líbí se mi např. i to, že jsou tam takové ukázky jako použití loga na konferencích a další mnohdy nevídané detaily.
Ale logo jako takové mi přijde opravdu hrubé a nevhodné.
Barvy bych ještě při jiném použití zkousl, ale daly se podle mě využít jinak než tímto pro mě dost šíleným fontem. Jak už tu někdo psal, třeba písmeno "Z" vypadá ve velkém i v malém opravdu hrozně. A schválně se podívejte v manuálu na číslo "4" u čtvrté kapitoly.
Akutně mi v tom chybí elegance, lidskost, náznak nějakého patriotismu a hrdosti, pokud nám jako Čechům ještě nějaká zbyla. A navíc to vůbec nenavazuje na styl kampaně "Evropě to osladíme".
Tohle loho by možná mohli prodat do LEGA jako nový brand místo značky DUPLO ;o)

13. 11. 2008 11:27 plechi

myslím font v logu, né font magazín :-D

13. 11. 2008 11:27 plechi

font mi přijde hooodně krutý, až fašistický

13. 11. 2008 10:55 kolemjdouci

Za mě to formálně celkem ujde, ale vadí mi nedostatek invence. Jsem přesvědčen o tom, že originálnější řešení by se určitě našlo.

13. 11. 2008 10:47 font

grafický manuál ke stažení zde:
http://www.tp-design.cz/pdf%20net/eu2009.pdf

13. 11. 2008 10:46 Jirka

Logotyp se mi nelíbí - podle mého je ten font moc hrubý...

13. 11. 2008 10:19 Tonda

Jedním slovem nelíbí. Mám neodbytný pocit, že se zde často nahrazuje nedostatek invence u samotného základu CI, tedy u loga, spoustou obrázků, animací a keců okolo! Vím naprosto přesně, že dát jakémukoliv klientovi pár obarvených písmen a ještě opatřených třemi vykřičníky a vydávat to za logo, tak se mi vysměje a pošle k šípku. Na jiné úrovni se to ale označuje za progresi, rozdávají se za to ceny a milionové honoráře. Hlavně neříkejte, že císař je nahý!!!

13. 11. 2008 08:56 Martin

Pouze dobré logo už dneska nestačí - je potřeba vytvořit další vizuální prvky, jednotný vizuální rámec, kde logo bude jen jednou z jeho součástí. To se myslím celkem povedlo a na zdejší poměry to není málo.

13. 11. 2008 08:34 Karel

no, vlastně ta multikolora k tomu předsednictví patří - jak jste snad již seznali, bude obé (mimo p. Pakostu, nejsem nepřejícnej i když je to zatáhne daňovej poplatník...) na dvě věci. Jak p. Štorm pro mne představuje kvalitu atd., tak tady mi ten font jaksi zadrhl v krku. Pro jistotu jsem se podíval na web písmolijny, a aha, font byl navržem pro Stranu zelených a jejich volební kampaň v roce 2004. Nemohu si pomoci, tohle písmo mi trhá očima, u Z znejistím, jestli nemám něco s obrazovkou, u devítky totéž. Proč je číslice pět v bříšku oblá, něco mi uniká?
Co se rozpracování týká, uvedené ukázky jsou už několikrát použité postupy, od rakouské verze se to liší jen málo, navíc u zkratek států jsou problémy s trikolorami, a nemyslím tím bílou, ale žlutou a červenou u DE a BE.
Takže by mi opravdu spíš zajímal návrh Studia Kafka.

13. 11. 2008 03:07 Petr Lozan

Díky za článek i za ten dotaz!

13. 11. 2008 02:12 martin

barevná písmenka frčí. toto, od porotce Aleše Expo v Šanghaji (myslím, že vzniklo až po výše uvedeném předsednickém logu, i když bylo ukázáno dříve). uvidíme, co ještě přijde, koho co ovlivní, kdo co vyhraje a kdy se u nás přestane dělat z průměrných věcí (z pohledu zpoza hranic naší kotliny) "haló". asi nikdy.

13. 11. 2008 02:06 WOODS

Zdravím, typografie se mi moc nezamlouvá, ale dostalo mě rozpracování s animovanou vlajkou Evropy s písmeny států - DOBRÝ! :-)

12. 11. 2008 23:59 bert

Protože je špička v oboru grafický design.

12. 11. 2008 22:27 Vojta

Pěkné logo to je, ale možná bych jej zvolil spíše pro mistrovství Evropy ve fotbale.
Dotaz trochu mimo téma: Proč si myslíte, že je u všech významnějších grafických soutěží jméno Aleš Najbrt?

12. 11. 2008 18:38 Tomáš Ledba

nápad dobrý, ale zpracování se mi nelíbí:-(

12. 11. 2008 18:21 Kanibal

Mno a co ten váš návrh made in Kafka? :)

12. 11. 2008 17:39 speedy

Tak to jste teda rychlí - skoro reportáž v přímém přenose!!! Díky

12. 11. 2008 17:35 JD

ale jo, dobrý, jen ten vtip se všema barvama z vlajek měli hold dřív Rakušani...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.