Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Kniha se zajímavým typografickým prvkem

uvodni

Nová kniha izraelského historika Martina Weina s názvem Dějiny židů v českých zemích: Od Hilsnera po Slánského, kterou připravilo Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci (VUP), představuje mj. ojedinělý typografický prvek, který neotřelým způsobem vnáší příspěvek do diskuze o židovské identitě – tzv. „střední ž“.

dejiny_zidu_07      dejiny_zidu_09   dejiny_zidu_10   dejiny_zidu_08

 

O tom, jak obtížné může být pro českou veřejnost pochopení komplexity židovských identit, vypovídá už onen nekonečný a patrně neřešitelný jazykovědný spor, zda v češtině používat velké či malé písmeno ve slově ‚Žid‘ / ‚žid‘,“ uvádí v anotaci ke knize Zbyněk Tarant z katedry blízkovýchodních studií Západočeské univerzity v Plzni. „Rozhodli jsme se proto do této problematiky vstoupit prostřednictvím důvtipného typografického konceptu, který se současně stal symbolem celé knihy,“ doplňuje Aleš Prstek, ředitel VUP.

 

VUP si nechalo od písmolijny TypeTogether upravit font Edita, do něhož grafička Veronika Burian doplnila znak pro takzvané „střední ž“. Cílem není přepsat pravidla českého pravopisu, ale upozornit na problematiku, které má mnohem hlubší dosah, než by se mohlo na první pohled zdát.

Šlo o zajímavý a neobvyklý požadavek, jak vizuálně převést intelektuální koncept do tvaru písma. Naším řešením bylo sloučit prvky malých a velkých písmen do jednoho,“ vysvětluje autorka neotřelé typografické varianty Veronika Burian.

S novým znakem pracuje sazba celé publikace i její design, vytvořený Markétou Cole ze studia ASKDesigners.Navrhovat knihu Martina Weina byla radost. Celý koncept stojící na vizualizaci myšlenky středního ž jsem promítla jak do obálky, tak do volby materiálu, a především samotného písma. Při výběru písma jsem kladla důraz na detail a jemné provedení serifů. Font Edita v tomto ohledu splňoval mé představy,“ přibližuje grafickou stránku knihy Markéta Cole.

 

Obálka knihy je vyrobena z upycklovaného papíru Remake Sky (o upcyklingových materiálech více viz Font 178).

 

Zdroj a více zde.

 


Komentáře k článku

21. 9. 2021 16:13 Pes Laika

Pane Karle, domnívám se, že pokud autoři nejsou úplně natvrdlí, slovníková definice jim není neznámá. Problém bych viděl v tom, že v židovství je náboženský a národností silně prolnutý a je nesnadné rozsoudit, jaké hledisko je v daném kontextu převažující. Situaci nezjednodušuje ani to, že můžete být sekulární žid nebo Žid-Čech.

17. 9. 2021 11:28 Kobe

zajímavost, která bohužel postrádá výtvarnou kvalitu
to v čr vychází málo skvěle upravenjech knih potažmo vobálek, že tu jednou za rok vystrčíte zrovna tuhle tuctovku?

16. 9. 2021 21:00 ad karel

„...patrně neřešitelný jazykovědný spor, zda v češtině používat velké či malé písmeno ve slově Žid/žid...“

Kterýkoliv slušný slovník to popisuje jednoznačně:
malé písmeno - náboženská příslušnost - hinduista, křesťan, muslim, žid, izraelita
velké písmeno - národnost, etnikum, státní příslušnost - Čech, Žid, Izraelec, Arab

15. 9. 2021 18:40 * Karel *

Co se týče středního ž, jsem v rozpacích...
Jinak to vypadá typograficky čistě upravené. Bohužel jsou ale v náhledu dvojstránky k nalezení jedna nebo dvě typografické chyby... :/
Titulka působí banálně (což mi nevadí) a ne moc esteticky (to mi vadí), jako když nebyl čas na navrhování...

15. 9. 2021 18:37 karel

>>nekonečný a patrně neřešitelný jazykovědný spor, zda v češtině používat velké či malé písmeno ve slově ‚Žid‘ / ‚žid‘,“




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.