Font

písmo

Výběr jazyka

cs / en

 

Briefcase Type Foundry vydává písmo Civitas

uvodni-obr

Při příležitosti 100. výročí od narození typografa a grafického designéra Jiřího Rathouského vydává písmolijna BriefCase Type Foundry jeho charakteristické písmo z navigašního systému pro sídliště Jižní Město.

Autorské písmo Civitas byIo výrazným prvkem celého orientačního systému Jiřího Rathouského pro pražský sídlištní komplex Jižní Město II budovaného převážně mezi lety 1976–1984. Briefcase Type Foundry nyní zdigitalizované písmo vydává pod hlavičkou BC Civitas.

 

BC Civitas_Briefcase Type Foundry (2)

„Sté výročí od narození jednoho z nejvýznamnějších československých grafických designérů jsme nemohli nechat bez povšimnutí. Díky tomu, že se v naší písmolijně Briefcase Type Foundry Rathouského práci dlouhodobě věnujeme, využili jsme jedinečnou příležitost uvést do současné vizuální produkce i tento grafický poklad z tzv. Jižáku,“ říká Radek Sidun z Briefcase Type Foundry, která již vydala Rathouského zdigitalizovaný font Alphapipe známý z edic nakladatelství Odeon a Barell vytvořený pro karlovarský Hotel Thermal. Díky tomu se nyní písmo vrátilo zpět do navigačního systému hotelu Thermal.

 

BC Civitas_Briefcase Type Foundry (6)

Samotný název Civitas odkazuje k myšlence polidštění rozlehlého monotónního sídliště tematikou člověka a životního prostředí, kterou navrhli architekti Jan Zelený a Vítězslava Rothbauerová. Na základě této koncepce byl architekty osloven typograf a grafický designér Jiří Rathouský, jehož cílem práce mělo být propojení šesti obytných souborů symbolikou slunce, vody, země, vzduchu, fauny a flóry.

Jiří Rathouský pojal tuto zakázku komplexně a do navigačního systému zahrnul nejen piktogramy pojaté barevně dle zadané symboliky, ale také monumentální označení domů, orientační mapy, směrovky, ale i drobnější označení místních obchodních a zdravotnických středisek. Do všech těchto materiálů se propsalo Rathouského autorské písmo Civitas vytvořené přímo pro tuto zakázku.

„Civitas byl původně nakreslen pouze v jednom řezu. Konstrukce písma ale měla potenciál dalších kresebných stupňů a tučností. Ze základního typu jsme vytvořili komplexní dílo, nabízející celou řadu doplňkových znaků. Vznikla tak písmová rodina, která je funkčním grafickým nástrojem pro současná grafická studia u nás i v zahraničí,“ popisuje písmovou sadu BC Civitas typograf Tomáš Brousil z Briefcase Type Foundry.

 

BC Civitas_Briefcase Type Foundry (3)       BC Civitas_Briefcase Type Foundry (5)

 

Pro Jiřího Rathouského se nejednalo o ojedinělou státní zakázku, během 70. let pracoval také na vizuálním styl tehdy vznikajícího pražského metra, pro které navrhl grafickou podobu stanic linky C a informačně-navigační systém využívající jeho autorské písmo Metron. Podílel se na výtvarném řešení tří československých pavilonů EXPO – v roce 1958 v Bruselu, 1967 v Montrealu a v roce 1970 v Ósace. Mimo jiné vytvořil i vizuální prezentaci hotelů Intercontinental a Parkhotel v Praze.

„Přestože u Jižního Města II nebyl z důvodu zpřetržené kontinuity výstavby po roce 1989 zcela dokončen, i samotnou realizovanou část lze spolu s pražským metrem řadit mezi nejobsáhlejší Rathouského projekty grafického designu v architektuře,“ dodává grafický designér a teoretik Pavel Coufalík k výjimečnosti celého navigačního systému.

 

BC Civitas_Briefcase Type Foundry (4)


Ke stému výročí narození Jiřího Rathouského vydala Česká pošta pamětní známku na motivy původního plakátu Rathouského k propagaci typografického kongresu ATypI, jenž se konal v Praze roku 1968. Známku graficky ztvárnil Otakar Karlas.

 

Popis písma BC Civitas od Petry Dočekalové zde.

Článek ke 100. výročí narození Jiřího Rathouského zde.

Článek grafického designéra a teoretika Pavla Coufalíka zde.


Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.