Škola AVE ART Ostrava s.r.o. má nové logo
Ze Soukromé střední umělecké školy a Základní umělecké školy AVE ART Ostrava, s.r.o. nás požádali o umístění zprávy o novém corporate identity. Je změna k lepšímu nebo k horšímu? V článku naleznete také ukázky dalších podznaček.
"Základní myšlenkou existence školy je oživení tradiční řemeslné tvorby v regionu severní Moravy, s přesahem do dalších míst republiky. I přes své krátké trvání - v červnu 2006 opustili školu první absolventi - se již výrazným způsobem zapojila do mnohých uměleckých aktivit. Studenti pravidelně vystavují a účastní se sympozií nejen v městech našeho kraje, ale jméno AVE ART začíná být známé i v mnohých částech Moravy, Čech, Slovenska a Polska.
Autorem loga je keramik Petr Kracík, který na této škole působil od začátku. Logo a škola vznikaly postupně, na čas se s logem nic neprovádělo i přes to jsme si byli neustále vědomi určitého redesignu a nebo vytvoření zcela nového loga školy. I přes určitá snažení studentů naší školy – jejich nápady - se tvorba loga neustále odkládala na pozdější dobu a myslíme si, že nastala doba, kdy je nutné zahájit již nový školní rok s novým logem. K tomu nás vedly i okolnosti jako je používání loga na různé propagační tiskoviny a další užívání, protože stará verze loga se většinou nehodila k modernímu pojetí dnešní grafiky (přiznáváme, že jsme se setkali i s posměchem a s opovržením). Snažili jsme se na logu pracovat delší dobu, připravit i verze pro web i pro ostatní školní tiskoviny.
Nové logo by mělo svými tvary odrážet moderní trendy v grafice. Zároveň je na něm vidět, že se drží tradice školy a je ponechán hlavní motiv ruky. Se starým logem byl často problém s jeho umístěním do grafik studentů a některé modernější designy toto logo spíše hyzdilo. Těchto dvou podmínek bylo nutné se při jeho tvorbě držet. S novým logem je spojena i nová typografie, tu je možno také samostatně používat. Na nové logo dále navazují piktogramy jednotlivých oborů, které jsou umístěny do zaobleného rámu loga. Nové logo by se mělo začít používat od září, tedy s novým školním rokem a chtěli bychom slyšet i objektivní názory lidí nejen z naší školy."
Font tuto změnu neshledal jako příliš povedenou. Logotyp školy, která své studenty připravuje pro uplatnění v budoucnosti a zároveň navazuje na tradice, by neměl být poplatný módním trendům. Navíc trendům několik let starým. Viz další podznačky. Na to, že má logo prezentovat uměleckou školu jsou symboly až příliš neumělé a počítačové. Typografie – snad v jistém období zajímavá a nová...
Bez kontextu a upřesňujícího textu „Soukromá střední umělecká škola a Základní umělecká škola“ logotyp neříká vůbec nic – jedná se o firmu na zpracování videa? Nebo výrobce hasicích přístrojů? 3D kino? Dnes již (v logotypech) přežité a při zmenšení loga pak nečitelné „s.r.o.“ také posouvá značku na úroveň běžné komerční firmy.
Původní logo sice nebylo nic extra, byl v něm však alespoň náznak ruční práce, řemesla, výtvarna. Zmíněný problém s jeho umisťováním do prací studentů bychom viděli právě spíš s rádobymoderním novým logem.
Zde je další důkaz toho, že corporate by měli dělat grafici, ne keramici. Tento přístup je opravdu zvláštní. Výrobce keramiky asi neosloví grafika aby vytvořil novou kolekci čajového servisu. Jaký je v tom rozdíl?
PS: Škola nabízí také rekvalifikační kurz grafického designu za 32 100 Kč...
A co říkáte na logo AVE ART vy?
Komentáře k článku
23. 12. 2012 13:19 Mirca
26. 9. 2010 14:50 Petra Janečková
14. 9. 2010 01:12 Adam eLi
7. 9. 2010 13:07 dfs
2. 9. 2010 17:24 Čenda
1. 9. 2010 17:28 Filip Blažek
Fascinuje mě, že nabídka rekvalifikačního kursu za 32 100 Kč (viz http://www.aveart.cz/ssus/kurzy_design.htm) obsahuje tolik typografických chyb, že by se s nimi mohla dláždit silnice z Prahy do Ostravy. To tam musí učit machři, když nepoznají spojovník od pomlčky a desetinnou čárku od tečky. Nebo že by tam grafický design učil keramik?
26. 8. 2010 23:38 Kuki
24. 8. 2010 18:35 Ondra
Jakube, působí to spíš jako ikonka na sušičku rukou na WC - ne jako logo velké společnosti ;o)
23. 8. 2010 22:32 Jakub
Hodně stěstí škole a panu řediteli.
18. 8. 2010 23:02 mirtec
18. 8. 2010 22:53 miretc
17. 8. 2010 23:29 jit
17. 8. 2010 18:21 Jirka Dvořák
Nás teda na Orange Factory taky koncepčně myslet neučili...:-)
Každopádně držim palce jak škole, tak autorovi.
17. 8. 2010 17:50 Open UP!
17. 8. 2010 16:32 nee
17. 8. 2010 14:56 Roox
17. 8. 2010 14:21 kurec
17. 8. 2010 13:49 knaks
to petr: nemyslím, že by jakékoliv dělení na grafiky a grafické designéry bylo k něčemu dobré. koneckonců, kolik architektů dělá "špatnou" architekturu. Průkazné bude vždy jen portfolio a ne nějakej titul v CV a na vizitce. Nakonec by to dopadlo stejně jako u developerů, kde každej barák dnes již jest rezidencí.
Prostě grafici vždy byli a budou špatní, průměrní i dobří a nějaký titul na tom těžko něco změní.
LOGO DO 500 Kč!
A abych usnadnil život těm řezníkům, co by si chtěli logo mastit sami doma, jenže zatím nemají ty onlinové tvůrčí nástroje tak nabízím, ať si ztáhnou nějaká loga z fotobanky, kde si určitě vyberou. Bude to rychlé a do 500 Kč. Stačí vyhledat na shutterstock.com pojem logo, zaškrtnout volbu vectros (aby se to dalo pa použít i jako vyplotrovaná samolepka na váklad apod.) a ono vypadne spousta krásných levných log. CI v podobě vizitek a dopisáků pak už lehce udělá i pani účetní ve wordu.
17. 8. 2010 11:41 kurec
17. 8. 2010 11:39 kurec
17. 8. 2010 11:09 Jana
Ruka - volební místnost
Myš - vaginální vejce v sex shopu
Kamera - umístnění kam.systému v objektu
3D - programy hraných filmů
Plamen - plnění zapalovačů
Baňka /?/ - privátní mlékárna
17. 8. 2010 11:00 Jana
17. 8. 2010 10:39 Klára
17. 8. 2010 10:25 davidkotulan
17. 8. 2010 09:41 yawn | inkink.cz
Jinak řemeslně ty značky nejsou špatně ale na logo je to trochu núďo a bral bych je spíš jako webové ikonky.
U typa se mi moc nezdá zaražení k symbolu (nedejchá to) a to že když už bylo pro tohle zaražení nutné zmenšit AVE oproti ART, měly by tahy AVE být nasílené. Takhle to není ani stejné ani výrazně rozdílné takže to ruší.
17. 8. 2010 01:28 Investigator
16. 8. 2010 22:57 HEHE
16. 8. 2010 22:48 HEHE
16. 8. 2010 21:42 font
A pokud "unie, s podporou Fontu a nejzvučnějších jmen českého designu", jak píšete, vyjádří nějaké stanovisko (NTM), co je na tom špatného? Mlčet se muselo za komunistů... V tomto konkrétním případě jde o "Národní" muzeum, nikoli o soukromý subjekt, kde si majitel může dělat na svou odpovědnost co chce a platit za to kolik chce, komu chce.
16. 8. 2010 21:08 HEHE
16. 8. 2010 21:01 HEHE
16. 8. 2010 20:35 cancer
16. 8. 2010 20:32 font
16. 8. 2010 19:11 HEHE
16. 8. 2010 18:42 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Jinak jsem se jen podivil nad tou částkou 50. Tady se nějak rozmohl takovej soutěžní standart okolo 50 za logo bez ohledu na to o jaký subjekt jde. To je dost směšné.
Jinak nemám nic proti tomu aby se designu věnovali amatéři. Naopak. Jen houšť.
Bylo by skvělé, aby každý člověk vytvářející design, tak dělal s určitým povědomím o pravidlech a zákonitostech designu. Zde by měla pomoct unie, výstavy a jiné oborové aktivity které mezi "laiky" šíří osvětu. Ale rozhodně bych design nikomu nezakazoval. Myslím, že pro spoustu subjektů naprosto stačí amatérské logo. Nějaké řeznictví z horní dolní určitě nepotřebuje logo za 5 tisíc od profesionální agentury. Ideální bude až si logo bude moct pan řezník udělat sám, relativně dobře a snadno nějakou online aplikací tak jako když odesílá mail. Nalepí si to nad vchod a je to. Co by na tom měl řešit designér. Bohužel dneska takové nástroje a takové povědomí o designu v naší zemi chybí. Zatím. Ale to se změní.
K těm spolkům a uniím a jiným insitucím definujíci co je dobrý design a co ne. Vemte si příklad s češtinou, já píšu jako prase z lesa špatnou češtinou což je špatná věc. Číst se to sice po mě dá, ale bolí to. Ale dokud si tak píšu svoje texty, sám za sebe nebo pro sebe, můžou si lidé akorát tak říct že jsem negramota a budou mít pravdu. Kdybych se ale začal psaním živit a prodával bych svoji zprasenou češtinu a gramatiku dál jako službu, pak by se ale jistě hodila instituce která by mohla poukázat na to, že dělám něco špatně. Část psaného projevu je otázka vkusu, stejně jako u designu je ale jiná část otázka pravidel. Smysl těch institucí je v tom, aby odlišily tu kvalitu od nekvality. Ne proto, aby někomu zakazovali tvořit.
16. 8. 2010 18:29 Petr
16. 8. 2010 18:28 plusminus
16. 8. 2010 18:16 HEHE
16. 8. 2010 17:50 Petr
Ja jsem asi udelal chybu, ze jsem reagoval na Lukase Veverku, ktery hodil do placu nejakou castku. Tim jsem mozna vyvolal dojem, ze kdokoliv, kdo je pod touto castkou neni graficky designer.. Ale presne takhle to nemelo byt. Ja jsem na nej reagoval proto, protoze jsem chapal, proc on to takto bere. Resp. chtel jsem si ujasnit, jestli to chapu dobre.. A na zaklade toho mi pak dal plynuly myslenky.
HEHE > Faktem je, ze pokud se bude umele prosazovat nejaky pojem, pak z toho nic nebude. To je pravda. Jen si myslim, ze pokud by to takto vyplynulo, ze by to prece nicemu nevadilo... Naopak by to pomohlo profesni profilaci. Tak jako je profilovany architekt od projektanta. Delaji podobnou praci, ale svuj rodinny netypicky dum bych radeji prvne zadaval v radach architektu. Naopak budovu prumyslove vyroby, bych se architektovi dat bal..
16. 8. 2010 17:30 HEHE
16. 8. 2010 16:58 Petr
Jinak pokud se jeste vratim k tomu tematu, pak jsem chtel rict, ze portfolio a cenova relace jednoznecne hovori samy o sobe. Dokladaji uroven i zamereni. Bohuzel verejne mineni nijak neovlivni, protoze bezny clovek a bezna firmicka portfolia nestuduji. Kouknou na cenu a tim konci.. Logicky.
A prave ze tato skupina lidi a firem je pomerne velka. A kdyby se mezi ne podarilo dostat informaci, ze vam logo muze nakreslit grafik nebo taky graficky designer a ze se od sebe budou lisit predevsim v pristupu k danemu problemu a aplikovanim mnoha informaci z mnoha oboru, pak by to prece usandnilo praci uplne vsem. Nekdo by se priklonil k pouhemu nakresleni znacky a vybiral podle toho firmy. Jiny by radeji sve logo prenechal nekomu, kdo mu udela kvalitnejsi rozbor spojeny s celou CI...
Proste, ze by pojem grafik bylo spise remeslne povolani, naopak graficky designer tvurci. A zase tim nechci nikoho schazovat. Vytvarne umeni bylo od sveho pocatku remeslem. Jako o umeni se o nem zacalo hovorit v podstate az kdyz do neho vstoupila abstrakce. Takze to asi zase az tak od veci neni..
Cele je to jen takova moje soucasna teorie. Nic vic :)
16. 8. 2010 16:56 Petra
16. 8. 2010 16:46 HEHE
16. 8. 2010 16:26 Petr
Protoze cim vice ctu a prijimam informace z oblasti GD, cim vice do toho pronikam, tim vic si uvedomuju, kolik toho neumim a kolik bych toho umet chtel. A kolik veci je potreba umet, aby se clovek mohl povazovat za dobreho grafickeho designera...
Ja jsem po nicem nehlasal. Jen jsem se ptal.
16. 8. 2010 16:24 HEHE
16. 8. 2010 16:15 Petr
Nicmene graficky design, stejne jako kazdy jiny design (architektura ci prumyslovy design) je predevsim o funkci. Funkce je cilem a estetika prostredkem. A tim padem, je urcita komplexni znalost pojmu, principu, teorii a dalsich informaci proste nutnosti.
A kdyz pak pod jeden pojem, jedno oznaceni a jednu profesi spada clovek, ktery ma ohromne znalosti vytvarneho umeni, a to jak volneho, tak i aplikovaneho, veskereho designu a estetiky a remesla, a stejne tak i clovek, ktery si prave udelal rekvalifikacni kurz a umi v "Corááálu" zmensit obrazek, pak je podle me proste neco v neporadku...
A nejde mi o elitarstvi. Jen jsem chtel, aby povolani "graficky designer" vyvolavalo to spravne vseobecne povedomi. Aby to bylo spravne vnimano jako sofistikovana prace, ktera je zalozena na komplexnich poznatcich a principech z mnoha oboru a nasledneho reseni a moznostech.
A ne jako povolani, kde si clovek u pocitace cuca z prstu, co ho zrovna napadne a rika tomu "design"
16. 8. 2010 15:58 HEHE
16. 8. 2010 15:36 Font
16. 8. 2010 15:35 Petra
16. 8. 2010 15:25 HEHE
16. 8. 2010 15:19 Petra
16. 8. 2010 15:08 HEHE
Le Corbusier ... " do žádné školy jsem nechodil a proto jsem se nemusel nic pracně odnaučovat"
16. 8. 2010 14:59 font
16. 8. 2010 14:35 HEHE
16. 8. 2010 14:01 aaape
Důležité je, aby si zadavatelé uvědomili a správně rozhodli, koho s osloví. I cena by v oboru grafický design měla hrát roli při rozhodování o partnerovi, kterému vytvoření CI zadavatel svěří - stejně jako v jiných oborech.
16. 8. 2010 13:30 cer.t
PS: doufám že jsem někoho neurazil... ;)
16. 8. 2010 07:34 Petr
A je mi tedy jasne, ze bys rad, aby kazda takova instituce vkladala do CI kvalitni financni prostredky a oslovovala prave jen profiky, cimz by do jiste miry omezila vstup amaterum do techto vod a ocistila tak toto povolani.
Myslenka je to naproto skvela a s takto polozenou s ni ja naprosto souhlasim, i kdyz sam bych na to patrne doplatil..
Presto je tady neuveritelne velke mnozstvi firem, ktere nikdy do sve "CI" vic jak 50tis. nedaji a nikoho, kdo by jim to udelal ve sve firme nemaji. A je tedy logicke, ze poptavka vyvola nabidku, coz vyvolava ( a vzdy vyvolavat bude ) prostor, ktery je celkem obrovsky, ale ktery je pro obor grafickeho designu skodlivy..
A jak to tedy resit? Striktne oddelovat grafika od grafickeho designera? Nechat zpracovani grafiky na grafikovi a pokrocilejsi a sofistikovanejsi prace na grafickem designerovi? Nebylo by treba od veci, aby pojem "graficky designer" nabral svoji exkluzivitu treba jako jakkykoli titul? Ze by treba "graficky designer" byl pridelen az po overeni znalosti a zkusenosti... Jde mi proste jen o to, aby se jednoznacne vyprofilovala povolani, na zaklade pristupu ke grafice. Tak jako se napr. umelecky kovar vyprofiloval od kovare bezneho...
15. 8. 2010 22:52 Jirka
15. 8. 2010 12:19 Petr, Font
AVE ART nepožádali Font o pomoc, ale o umístění na blog za účelem hodnocení.
Věříme, že kritika Fontu i čtenářů přiměje vedení školy ke standardnímu postupu při tvorbě nové CI. My jsme škole poradili e-mailem, Filip Blažek zde v komentářích. Škola ještě nemá logo ani na webu, tak by snad neměl být se stažením tohoto problém.
15. 8. 2010 10:56 Tezz
15. 8. 2010 10:37 Filip Blazek
Vazeni, jak zde napsala rada diskutujicich, logo se nepovedlo. Doporucuji vam - dokud je jeste cas - loga okamzite stahnout z uzivani a provizorne nahradit treba nazvem skoly vysazenym z nejakeho slusneho pisma. Pak si projdete portfolia ceskych designeru, seznam najdete napr. na www.typo.cz, dalsi najde Google. Vyberte si dve tri studia, jejichz prace se vam libi a ktera maji zkusenosti s corporate designem. Studia obvolejte, zjistete podrobnosti o harmonogramu, cene a zpusobu spoluprace. Vyberte si pro vas nejvyhodnejsi nabidku, tzn. jedno konkretni studio, ktere vam bude i lidsky sympaticke, a sverte mu celou zakazku. Soutez nedoporucuji. Bude-li bez skicovneho, profesionalu bude mezi soutezicimi minimum. Bude-li skicovne, vyjde vas to draho. A vysledek je tak jako tak nepredvidatelny, protoze zaslane navrhy vznikou bez dukladne znalosti vasi skoly, budou to akademicka cviceni na tema skola kdesi v Ostrave. Osobni osloveni konkretniho studia vam umozni od pocatku spolupracovat na zadani, na analyze toho, co skutecne potrebujete, aby vam nove logo dobre a dlouho slouzilo. Aby bylo funkcni, atraktivni a originalni.
(Omlouvam se, ze pisu bez diakritiky, pisu z mobiku.)
15. 8. 2010 01:16 --
15. 8. 2010 01:03 ---
14. 8. 2010 16:06 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Zvolil jsem si to hlavně proto, že jsem tenkrát měl různé výstupy, existoval ParaSITE (web) pak ParaMOTION (animace) a třeba ParaPRINT (tiskoviny). Přepona PARA signalizovala, že jde o trochu odlišný přístup než je normál (paranormální jevy).
Nešlo tedy jen o negativní konotaci ve smyslu cizopasník.
Nicméně uplně bez souvislostí to není. Design jako obor je pro mě takový cizopasník. Bez svých hostitelů (ať už komerční subjekty a typické reklamní výstupy nebo i věci mimo reklamu typu kniha atd) by nemohl vůbec existovat.
Je to takový umělý obor, který cizopasý na druhých oborych. Knihy, plakáty, firmy a i služby by tu existovali i bez nás designérů a studií, ale my by jsme tady bez nich být vůbec nemohli. Parazité jsme... :)
14. 8. 2010 15:17 Petra
http://www.designiskinky.net/
14. 8. 2010 15:08 Miroslava
zajímavé vskutku, pan Malina tu plácá něco o tom, že všichni jsou sebrankou a chovají se jako hovada a vysmívají se, zalistujeme-li kousek zpět, kde pan Malina směle vypisoval komentáře a to hojně několik měsíců dříve, zjistíme, že pan Malina ryze se vysmíval, choval jak sám říká jako hovado a vysmíval se všem, neustále nám tvrdil jaký je odborník, až jednou napsala jedna osoba, ať předvede své výkony, najednou napsal, já jsem jen amatér, ještě nemám nic k ukázce, zajímavé, že takovíto lidé nejprve haní, a když jim někdo řekne, ať ukáží své věci, tak najednou sklapnou a nyní zase vypisuje obráceným metrem, to jsou mi věci. Zde jde poznat typický čech, mluví jak se mu to hodí a vypisuje do diskuzí jen tak, aby rozpoutal boje, to pana Malinu zřejmě hřeje v určitých partiích.
Co se týče loga, je to tak jak se tu píše, dokud budou lidé, kteří dělají pod cenou, nebo zadarmo vypouštět svá díla, tak profesionální sféra nebudeme mít mnoho úspěchu. Na škole by především měli učit, že nejcenější je nápad a ne, že přijde grafik, který dělá na kradeném software a za celou zakázku si pobere 5tisíc. Bohužel taková je ale realita, na kterou by se mělo apelovat především. Pokud budou mezi námi lidé, kteří dělají zadarmo nemá úroveň šanci vzrůst. Snažme se, aby úroveň rostla, aby se nestalo v grafickém designu to, co dělají obchodníci s oblečením, kteří prodávají padělky za desetinové ceny.
14. 8. 2010 13:21 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Poznámka pod čarou. Mě vůbec nevadí, že logo dělal keramik. Věřím, že grafický design je výsadou všech lidí, kteří jakkoliv upravují nebo publikují dokumenty grafického typu. A to jsou dnes prakticky až na vyjímky uplně všichni lidé používající počítač.
V blízké budoucnosti se situace dost změní. Zanikne poměrně velké množství grafických studií a "profesionálové" se budou věnovat jen velmi sofistikovaným a přiměřeně odměněným zakázkám. Pokud dnes někdo chce investovat do loga maximálně 50 tisíc, za pár let si takové logo bude dělat sám. On by si ho totiž nejraději už sám udělal i dnes, akorát ty aplikace jsou pořád poněkud složité. Ale už dnes se pracuje na vývoji online aplikací kde si kdejaký laik bude moci navrhnout cokoliv od knihy po logo a vypublikovat do patřičných grafických formátů. Ostatně už dnes existuje spoustu rádoby profesionálních nýmandů v oboru, kteří se od takzvaných laiků odlišují jen tím, že umí soubor poslat v správném formátu do tiskárny. Já osobně budu jen rád, když tyhle pseudo profesionální služby zmizí a přesune se velký objem práce do rukou samotných zákazníků. Tato škola evientně nechce žádný speciální vizuální styl. Nic čím by se potřebovala odlišit od ostatních. Potřebovali něco, co můžou aplikovat na tiskoviny, propisky a tašky. A to mají. Bezproblémově.
Spíš se podivuji nad tím, že jsou mezi námi "profesionály" lidi, kteří tu hodnotu loga vidí na úrovni plazmové televize nebo 14 dení dovolené nebo třímesíčního nájmu stometrového bytu někde na periferii.
Tím neřikám, že je špatné dělat na zakázkách které jsou podhodnoceny. Sám dělám hodně charitativních projektů vůči normálně zaplaceným, možná to mám tak 50% na 50%. Ale pokud někdo chce vypisovat soutěž na vizuální styl v hodnotě 50litrů tak ať to opravdu raději zadá svému zaměstnanci který má v grafice největší zkušenosti. Třeba keramikovi. A nebo ať osloví konkrétního profesionála který má třeba určitou vazbu na daný subjekt a bude ochotný se tomu věnovat.
14. 8. 2010 13:05 pudingo
14. 8. 2010 11:44 Michal Malina:.
Jitka to vystihla, většina z vás se tu chováte jako hovada a vysmíváte se lidem, kteří žádají Font o pomoc a radu. Nedivte se, že GD v Čr je tam, kde je (...)
Čeští grafici v diskuzích fontu (a nejen zde) působí jako namyšlená sebranka. Ani se nedivím, že sem tam udělá logo keramik :)
14. 8. 2010 10:51 miretc
13. 8. 2010 21:39 jitka
13. 8. 2010 18:28 Jakub
13. 8. 2010 17:56 cefo
13. 8. 2010 17:05 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Myslím že vizuální identita takového subjektu by měla začínat nejméně na 100 tisících. Kdyby šlo o soutěž tak by odměna měla být o řád vyšší. Třeba 150.000,–
Zde prezentovaný vizuál snad ani nemá cenu komentovat. Vše už napsal font a to byl hodně vstřícný.
13. 8. 2010 16:36 Jakub
13. 8. 2010 16:03 cancer
U písmen AV nastal pravděpodobně velký nádech a zrodil se nápad, který dorazil bohužel až do finále logotypu :( není to to dobré
13. 8. 2010 15:26 Dalibor
Taková grafická halucinace. Web je teda jak na kolotoče. škoda