RWE s novu tváří (a s odlesky)
RWE je třetí největší evropskou energetickou skupinou se sídlem v Německu. Nyní koncern po letech opouští známou značku s lidskou dlaní a zcela nepochopitelně volí efektní módní nápis, navíc netradičně zasunutý do sloganu…
Co je RWE
Hlavními trhy RWE jsou Německo, Velká Británie a střední a východní Evropa. Energií a vodou zásobují celkem 44 milionů zákazníků.
Společnosti skupiny RWE v ČR organizačně patří pod divizi RWE Energy. Řídící společností v České republice je společnost RWE Transgas, jejímiž hlavními obchodními aktivitami jsou dovoz zemního plynu a obchod se zemním plynem.
Do skupiny RWE v ČR patří regionální plynárenské společnosti Západočeská plynárenská, Středočeská plynárenská, Severočeská plynárenská, Východočeská plynárenská, Severomoravská plynárenská a Jihomoravská plynárenská, zaměřené na prodej zemního plynu koncovým zákazníkům.
U nás má na webu dosud původní logo (http://www.rwe.cz).
Jít napřed
Výrobce energie si stanovil smělý cíl – do budoucna by chtěl „jít napřed“ (z německého vorweg gehen). Tímto sloganem v těchto dnech prezentoval nový vzhled. Byla vytvořena i vlastní internetová adresa, kde je na čtyřech stránkách vysvětlena nová firemní filozofie. Dá se ale s tímto novým vzhledem opravdu jít napřed?
Dr. Jürgen Großmann, předseda představenstva RWE AG ke změně oznámil následující: „Slogan VoRWEg gehen (jít napřed) pro nás znamená zdůraznění míry, jakou může RWE přispívat k celosvětovému snižování emisí CO². Jdeme napřed, abychom efektivním využitím energie z uhlí a jádra zajistili energetický mix budoucnosti. Abychom mohli vyvíjet nové, na zákazníky orientované produkty, jako např. sazba za elektrický proud s tříletou zárukou ceny. Abychom mohli hnát dopředu investice do energie z obnovitelných zdrojů a mohli poskytnout nové služby a technologie, jakými jsou např. inteligentní elektroměry."
(Zdroj: RWE)
17 let byla firemním logem bílá ruka v modrém oválu. Svého času bylo zavedení tohoto loga v určitých aspektech odvážným krokem. Tečkovaný obtisk ruky, který se opíral o kulturu původních australských obyvatelů Aborigine, byl vyjádřením firemního motta „Vše z jedné ruky“. Po odchodu šéfa RWE Harryho Roelse v uplynulém roce se započalo se zaujímáním nové pozice na trhu. Tímto se tedy vysvětluje aktuální reorganizace se zaměřením na výrobu elektrického proudu a plynu.
Logo a slogan splývají dohromady
Ohledně čitelnosti je pozorovatel vystaven těžkému úkolu. Existuje někdo, kdo na první pohled tuto konstrukci „dva v jednom“, sestávající z loga a sloganu, správně pochopí a přečte? O tom lze pochybovat. Oko či čtecí jednotka se musí nutně zaseknout u „VORW….“. Přečíst „RWE“ jako jméno prostě už dál nejde.
O pozornost má RWE ale nepochybně postaráno. První díl kampaně vypadá, že se povedl. Prostě se o firmě mluví. Otázkou je, o čem se lze bavit? O tom, jestli televizní divák zaregistruje poslání reklamního spotu nebo jestli se mu dokonce vryje do paměti? O tom, jestli lze na plakátech a v reklamních inzercích na první pohled rozeznat RWE jako adresáta? Podle loga skrytého ve sloganu těžko. Již na modifikované internetové stránce má čtenář potíže s tím, aby ji mohl identifikovat jako oficiální webovou stránku koncernu. Forma sloganu jako loga je jednoduše moc měkká, málo pregnantní a velmi nepřímá. Vznikl tak jakýsi hybrid…
V Německu se navíc již objevily parodie loga, vycházející ze slov, ve kterých se také vyskytují písmena RWE...
Nehledě na výše popsanou problematiku formální struktury, též co se módního odlesku ve stylu Web 2.0 pod písmeny RWE týče, napadne v souvislosti s grafickou formou spontánně slovo „splácané“. Řeč tvarů, kterou koncem 90. let uvedla do oběhu firma Apple a která je nyní spíše na ústupu, opravdu nemůže být označena jako krok dopředu.
Na webové stránce to na některých místech drhne – chybí sekundární barva, která by zde vystupovala jako barva odkazů. Navigování po jednobarevné webové stránce se ukazuje být mnohem pomalejší, než kdyby byly barvy odkazů a titulků odděleně zdůrazněny. Skutečnost, že se obrazec z loga a sloganu zobrazuje na homepage a následujících stránkách v různých velikostech a mění také svou pozici, rovněž nezanechává pozitivní dojem.
Primární barvou je nadále modrá. Nadpis RWE je posazený do modré barvy a zůstává ve své formě zachován. Nová firemní značka pochází ze studia Jung v. Matt/brand identity.
Závěr
Energie, která byla věnována nové reklamní kampani, se rozplývá přesně tam, kde není jasně a dostatečně rychle definováno, kdo vůbec za touto (reklamní) výpovědí stojí. Místo splynutí loga a sloganu by ohledně lepší čitelnosti bylo efektivnějším řešením klasické a oddělené uspořádání obou prvků, které by zostřilo obrysy značky. Zvolená typografie ze dvou druhů písma neladí a odstranění symbolu s rukou sebralo značce hlavní identifikující motiv.
http://www.vorweggehen.com/"www.vorweggehen.com
Ve Fontu 92 jsme se pozastavili nad podobným logem realitní kanceláře Slavia s podobným řešením ruky v oválu (viz http://www.inforeal.cz/ospolecnosti.htm).