Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Pardubický zámek má nové logo

Pardubický zámek má nové logo i nové upomínkové předměty. Odborná komise vybrala ze sedmi návrhů dílo akademického malíře Vlastimila Beránka ze Žďáru nad Sázavou.

             

Logo se příští rok stane symbolem turisticky zaměřeného webu, směrovek i dárkových a upomínkových předmětů. Návštěvníci značku uvidí už i o letošních vánočních svátcích, kdy se objeví na plakátech akcí, které se budou na zámku konat. „Začíná se naplňovat snaha Pardubického kraje o zviditelnění značky Zámek Pardubice. Ten se po celkové rekonstrukci stal opravdovou renesanční perlou našeho regionu, která je navíc velmi ojedinělá svým opevněním. To nakonec znázorňuje i nové logo,“ uvedla náměstkyně hejtmana Jana Pernicová.

Soutěž na výtvarné zpracování loga Zámek Pardubice posuzovala komise, ve které zasedly ředitelky Východočeského muzea Jitka Rychlíková a Východočeské galerie Hana Řeháková, ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea Helena Koenigsmarková, autorka nového školního písma Radana Lencová spolu s typografickým odborníkem Petrem Vlčkem a dalšími.

„Celkem jsme dostali sedm návrhů, ze kterých dva postoupily do druhého kola,“ upřesnila Rychlíková. „Tito autoři pak návrhy dopracovali podle našich požadavků a přidali i názorné příklady využití loga v praxi, třeba na upomínkových předmětech. Nakonec jsme se shodli na tom, že nejzajímavější pro marketingové využití je návrh akademického malíře Vlastimila Beránka,“ dodala.

„Za základ loga pardubického zámku jsem zvolil motiv půdorysu areálu opevňovacích valů,“ upřesnil Beránek. „Systém opevňovacích valů s rondely je dominantním prvkem, vymezujícím celé území nedílně spojené se zámkem. Právě tento typ fortifikace je jedinečný v českém i evropském kontextu,“ dodal.

Zdroj a více zde.


Komentáře k článku

15. 1. 2013 06:43 davidkotulan

Co furt mají s tím spojením ZC/EE. To to mám jako číst jako Zámek Pardubice Castle? To podle designera budeme říkat Město Praha City nebo Plzeňský kraj Country?
Jinak "nerozdělený" prvek (asi vstup) není špatný, ale ta barevnost, ta barevnost :-(

21. 12. 2012 12:00 Roman

Pavle, to že je to písmo od Solpery, ještě neznamená, že se z něj někdo posadí na zadek. Bertone má mezi kastlemi také skvosty i propadáky. Vybrané písmo, práce s ním i slova, které tvoří, je na celé věci to nejhorší.

19. 12. 2012 01:20 Pavel Stourac

Ano Davide, je to Areplos v zakladnim navrhu od Jana Solpery, pokud ti jeho jmeno neco rika.Uz jsem videl pouzity na vice projektech v CR. Velmi noblesni a nadherny font.

18. 12. 2012 23:26 David

Nevím, co je to za font. Ale opravdu byl navržen s těmi uříznutými patkami dole?

18. 12. 2012 09:28 Pavel Stourac

lh a pavle me uplne staci vase komentare k dilu a nepotrebuji videt vasi praci. Ale nepopiram ze muzete byt i sikovni, ale nelibi se mi, ze by jste mohli byt verejnosti chapani v nize napsanem vazne.

Ceska republika je plna trendy amaterismu, ktery je z duvodu vyprahlosti po talentech a grafickych designerech i jakz takz prodejny. Bohuzel zadna slava to nyni neni na grafickych skolach ani v lihni samouku. Ale to je jine tema.

Libi se mi prace autora v tomto clanku, prave proto, ze ma alespon nejakou chut a vytvarne je originalni a velmi cista. Pro mechanicke kritiky grafiky se chape a srovnava obtizne, tomu rozumim.

Ziji stridave v zahranici a pracuji v oboru, ale take nejsm primo grafik.

14. 12. 2012 12:00 Pavel

Stourac: " povedomi o grafickem designu je nizke" :D kdyby jsi věděl na čem, co a kde pracuji, tak by ti spadla čelist a tenhle tvuj blábol by jsi rychle stáhl. Ted vím, že z tvojí strany je to obrovská neznalost a můžu tvrdit a říct že větu co jsi napsal sedí tak akorát na tvou hlavu.

14. 12. 2012 10:12 lh:pavel strouhac

tak prazdne placnuti do vody uz jsem dlouho necetl, skoda casu se o tom rozepisovat.

13. 12. 2012 11:23 Pavel

Pripustite, ze ani jeden z Vas nize diskutujicich - nevytvarniku neni ani z poloviny erudovany se k problamatice a teto vytvarne praci vyjadrovat na potrebne urovni?

Nema smysl s vami vest jakoukoliv diskusy. Vase povedomi o grafickem designu je nizke, je to dane nasi lokalitou a obrovsou propasti ve vzdelani. Jen o trochu pokorny pristup prosim. Pouze hlavne vam.

12. 12. 2012 09:24 Pavel

Pokud se pouštím do něčeho co je něčemu podobné, už z hlediska profesionality a logiky od toho přece upustím a snažím se jít jinou cestou. Pokud má však někdo jiný odlišný názor, proč neudělat jedno logo pro všechno a měnit jen barvy.

11. 12. 2012 20:30 Jan Michoin

tea: Souhlas. Podobnost v rámci regionu je určitě naškodu. Tak buďme rádi, že zvolili návrh o poznání jiný:-)

11. 12. 2012 19:45 tea

Jan: O svědomí tu nejde, nikdo vás neobviňuje ze zlého záměru. Jde o vhodnost té značky v celém výsledném kontextu. Zmínka o podobnosti log v rámci příbuzných oborů (viz Česko-Maďarské železnice) je relativně nesmyslná, existuje-li nějaký kánon v rámci destinačních značek či log měst, pak jím rozhodně není natočený půdorys významného architektonického prvku. Věřím, že jde o náhodu, protože nápad to sám o sobě není nijak hluboký, to ale nic nemění na faktu, že logo (a vizuální systém sám ještě více, zkuste si někde dohledat rozpracovaný vizuál Mýta - je to tam všechno včetně těch patternů) které navrhujete je prakticky totožné, jako logo regionálně významného města jež leží vzdušnou čarou cca 30 km od Pardubic. To je prostě strategicky velice nešťastné, pravděpodobnost že se tyto dvě věci reálně "setkají" je to totiž v rámci jednoho regionu bojujícího o turistický ruch značná.

Ve zkratce: formální slovník převážně o minimalismus se opírajícího designu log je samozřejmě omezený a konečný, ale tím více obezřetnosti je třeba. Že se to logo podobá logu banky nebo zahradnictví někde na druhém konci světa vůbec nevadí, že se silně podobá turistické značce města 30 km vedle prostě moc dobré není, a je-li v tom záměr či není je úplně lhostejné.

11. 12. 2012 18:11 Jan Michoin

tea: O vizuálu Vysokého Mýta jsem věděl jen zběžně a rozhodně to nebyl žádný inspirační zdroj. V tomto mám svědomí čisté. Tento závod o podobnost log se dá sehrát prakticky s jakýmkoliv logem. Vždy se najde něco, co už je někde použité a pokud to není opravdu do nebe volající např.: Pálavsko apod., tak to podle mne zásadní problém není. Kolejová tématika používá okřídlené kolo, zdravotnictví kříž (tedy to západní), vodohospodáři budou mít asi vlnky nebo kapku. Jsou to – pravda – klišé, která nám ale pomáhají zařadit subjekt do dané oblasti. Netvrdím také, že můj návrh je v tomto ohledu nějak zvlášť originální. Půdorys stavby nebo části města by se po důkladnější rešerši asi našel také mnohokrát. Obzvlášť u takto jednoduchých geometrických tvarů lze očekávat, že se vždy najde něco podobného. Kolečko bude vždycky kolečkem a čtvereček čtverečkem.:-) Nicméně moc nechápu, o jaké napadnutelnosti mluvíte. Myslím, že můj návrh se od Vysokého Mýta zcela jasně odlišuje barevostí, tvaroslovím i typografií.

11. 12. 2012 14:46 tea

Jan: je to sice výrazně čistší než vítězné logo, ale podobnost s vizuálem Vysokého Mýta je tu už za hranicí dobrého vychování, funguje to prakticky totožně i v aplikacích. Obvykle jsem ten poslední kdo se hrabe ve vzájemných podobnostech různých log, ale tady jde v obou případech o destinační značky, obě v ČR a aby toho nebylo málo, Mýto je z Pardubic coby kamenem dohodil. Jinak řečeno, natočený půdorys zámku a jeho promítnutí do vizuálu je v daném kontextu naprosto nevhodné, diskutabilně i na hranici napadnutelnosti.

11. 12. 2012 12:09 Jan Michoin

Tak abyste měli o čem diskutovat, přináším svou kůži na trh. Soutěže jsem se také účastnil. Její zveřejnění bylo pravda trochu delikátní – prostřednictvím webu grafika.cz nebo myslím i designcabinet.cz. Peněžitá odměna byla stanovena na 50 000 Kč včetně manuálu. Součástí zadání byl i návrh webu (samozřejmě bez konkrétního zadání, natož pak obsahu) a případných dalších prvků CI.
Můj návrh vychází – stejně jako vítězný – z půdorysu opevnění zámku. Jeho natočení je dáno geografickou polohou. Není to určitě příliš originální řešení, nicméně pro pardubický zámek asi nejvíce charakterizující symbol. Návrh jsem zpracovával poměrně narychlo jako spíše ideový základ pro další rozpracování. Náhled jest zde: http://duel.portfoliobox.net/gallery/image/49673#1

10. 12. 2012 09:49 Honza

Na to, že logo posuzovalo tolik odborníku jak se v článku píše, tak musím říct že tyhle odborníky bych teda k posuzování dalšího loga raději nezval !!! Protože tohle je tragedie jak po typografické stránce tak po stránce designu.

10. 12. 2012 09:30 Pavel

Co k tomu dodat? Jen to, že "nevkus : profesionalita" 1:0 bohužel

9. 12. 2012 22:54 věra marešová | vgrafik.cz

myslím, že zde měla rozhodnout odborná porota a soutěž zrušit a vypsat novou soutěž, proč to neudělala? zámku by stačila jednoduchá typografie...

8. 12. 2012 07:44 S.h

Tak napad k insipraci loga kompletne totozny s http://www.font.cz/logo/vysoke-myto-vybralo-nove-logo.html

7. 12. 2012 18:42 Honza

PANÍ RYCHLÍKOVÁ, vy jste prostě nějak nezvládla organizaci té soutěže !
Není vám trapné, že porotců bylo snad víc než účastníků soutěže ? 7 kusů návrhů v soutěži, to jsem ještě nikdy neslyšel. Pokud jste paní Rychlíková neměla dostatek prostředků na normální publicitu, tak jste se měla obrátit s prosbou o radu na někoho, kdo tomuto rozumí. Pak by jste se dozvěděla, že do dobře vypsaných a viditelně publikovaných soutěží se obvykle přihlásí cca 200 návrhů. V této konkurenci by určitě návrh, který jste vybrali neobstál. Nejen, že je hodně prasecky nakreslený (což bych od malíře nečekal), jeho autor má nulové povědomí o typografii (což bych od malíře čekal), ale hlavně tenhle obrázek (nejedná se o logo) není žádný vizuální styl. Prostě ten obrázek umístíte na tuctový letáček do pravého dolního rohu a když k tomu nenapíšete zámek Pardubice, tak to může být leták k jakémukoliv hradu (např. Švihovu), nebo jiné tvrzi. A ten letáček bude asi tak všechno, co si jako státní instituce budte moci dovolit, takže návrh prstenu nebo designérského hrnečku je úplně mimo ! Sumasumárum: nikde nepíšete nic o autorské odměně, ale bez ohledu na její výši úplně marná práce !

7. 12. 2012 10:11 Roman

Netradičně pojaté logo vtipně se inspirující půdorysem stavby. Originální, charakteristické tvarování základů pardubického hradozámku (mimochodem, jistě nechtěně, připomíná žábu s jasně zvýrazněným konečníkem) společně s barevným pojetím symbolu, rozličnou tloušťkou kontur a flirtovním natočením v sobě snoubí to nejlepší z francouzského a anglického romantismu. Celou tuto dokonale vyváženou harmonii, srovnatelnou snad jen s vyrovnaností schizofrenika na práškách, podtrhuje typografie. Přechod z aristokratických serifů a kapitálek do bahnitého, groteskního účaří jako by říkalo: ano, jsem jenom naleštěná bída.
Já jen doufám, že se dlouhodobým pozorováním nekvalitní grafické identity nedá dostat rakovina. Vzhledem k expanzi tohoto civilizačního onemocnění bych to úplně nevylučoval.

6. 12. 2012 21:52 Jakub

Grafiku dělám už 13 let a 100% vim, že kdybych tohle ukázal nějakým z mých klientů, tak by mi řekl, ať zaklepu nohavicí o trochu víc, aby ze mě vypadlo něco lepšího...

6. 12. 2012 19:22 Swantoviet

Pokusím se trumfnout v hnidopišství, co němčina? Jezdí sem hodně Němců.

6. 12. 2012 18:16 Karel

pro DN font
Ještě špica, jako pečetní prsten by to fungovalo. Podívejte se po rukou některých českých soudců, advokátů, dále některých celebrit, ale - abych byl spravedlivý - i mnohých jiných Češek a Čechů; budete se divit, co si všechno lidi navlíknou na prst. A jsou i celá etnika, kde patří ke kultuře ověsit se všemožnými cingrlaty z různých kovů, nejraději však zlatem, že.
- já bych si ještě zahnidopišil okolo slova >castle

6. 12. 2012 17:43 jn

Myšák Mikey..

6. 12. 2012 17:34 muklik

DN font:
...možná kastelán.

Jinak celkem souhlasím s připomínkami "lh" a dalších diskutérů. Logo je jaksi nedotažené a je patrné, že člověk, který jej zpracoval, sice má nějaké estetické cítění, ale o tvorbě loga toho moc neví.
Obecně si nemyslí, že je špatné, aby měl každý hrad a zámek své logo, ale už jen tím, že je každý architektonicky jiný, unikátní a každý se prezentuje v jiných lokalitách, by asi neměly hrady a zámky spadat pod "sdílenou identitu".

6. 12. 2012 17:22 tea

nechci být hnidopich ale myslím že jde spíš o kroužek na ubrousky. jinak, je to zlo na tolika různých úrovních, že to asi ani nestojí za komentář. když už tak za samostatný článek na obecnější úrovni.

ale možná ani to ne, každý svého štěstí strůjcem.

jinak, nenapadlo nikoho logo Vysokého Mýta?

6. 12. 2012 16:59 DN

Nechci být hnidopich ale myslíte že by někdo nosil takový prsten?

6. 12. 2012 15:18 Swantoviet

Předpokládám, že se jedná o nemovitost v držení státu a NKP. Nebylo by lepší pro rozvoj turismu v ČR vytvořit vizuální (a informační) systém na bázi tzv. sdílené identity?

6. 12. 2012 15:11 mwein

>eix
??? Prosím, rozpracujte Vaši myšlenku a doložte ji příklady. A prezentaci proveďte nejlépe na půdě VŠUP, máte-li na to koule, anonyme.

6. 12. 2012 14:53 Swantoviet

Jo

6. 12. 2012 14:14 tesiltouch

Nebo co, Svatovíte? Pošleš na ně krupobití?

6. 12. 2012 13:52 Swantoviet

101% nová vizuální identita pro konkrétní tvrz/hrad/zámek má smysl POUZE pokud není znám rod zakladatelů a jejich heraldika nebo o rod, který měl nemovitostí vícero. Takové vizuální identity by se turistům navzájem pletly.
*
Pokud chtějí Pardubice tuto značku používat, prosím. Ale:
1.) Otočit a narovnat tvar půdorysu (pryč s tím 3D).
2.) Použijí pouze jednu barvu.
3.) Text posunou více doprava, zmenší (ideálně na velikost opsaného čtverce (nýnější zelený)) a vyberou lepší font.

6. 12. 2012 13:36 TomB

Musí zámek mít své logo... podle mě je to úplná blbost. Zvláště když mají heraldické znaky.

6. 12. 2012 12:25 eix

Typický výtvor akademického malíře.

6. 12. 2012 12:20 nicnovyho

piktogram a font si spolu moc neladí (prakticky vůbec) aplikace je nedotažená...
kdyby si člověk upravil piktogram a dal mu jakousi štábní kůltůru a stejné proporce a ktomu byl zvolen patřičný font tak by logo nebylo špatné.

6. 12. 2012 10:21 lh

Proc se mi to nelibi: 4 barvy v zakladni verzi jsou v tomto pripade moc, typo je nalepene na pikto, nechapu smysl natoceni pikto - pokud to neodpovida jeho skutecne pozici vuci svetovym stranam, tvaroslovni pikto a typo mi k sobe nepasuji - takze bud jiny font, nebo upravit pikto v duchu typo, pokud ma pikto naznacen vchod proc toto neni v aplikacich, tento pudorysovy koncept pouzilo uz nekolik subjetku (nar. pamatkovy ustav).




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.