Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Odpovědi k logu MPO

Ministerstvo průmyslu a obchodu reagovalo na otázky Fontu ohledně nového loga…

Pavel Vlček: „posílám Vám odpovědi na otázky. Jsem přesvědčen, že vyvrací nejrůznější neopodstatněné spekulace, které se bez znalosti věci začaly objevovat.“


Jde opravdu o nové logo ministerstva ?

Jedná se o nové logo Ministerstva průmyslu a obchodu, které jsme začali používat od října 2011. Dosavadní podoba loga Ministerstva již neodpovídala nárokům na kvalitní a moderní vizuální komunikaci. Tři použité litery v různých barvách působily roztříštěným nebo dokonce chaotickým dojmem a nemohly plnit roli moderního a sjednocujícího grafického prvku. Jako celek původní značka vycházela z tvarosloví a estetiky 80. let a ve vztahu k současným kompetencím Ministerstva byla zastaralá a zavádějící.

 

Kdo je jeho autorem?

Autorem loga je Michal Sloboda, student 5. ročníku Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace VŠUP.

 

Jaké byly podmínky přijetí nové značky? Proběhla soutěž nebo výběrové řízení, kdo se účastnil?

S žádostí o zpracování návrhů jednotného vizuálního stylu jsme cíleně oslovily právě Ateliér grafického designu a vizuální komunikace Vysoké školy umělecko průmyslové v Praze, který se vizuálnímu stylu institucí veřejné správy věnuje na vysoké úrovni dlouho prakticky i teoreticky. (Právě zde vznikla jediná ucelená doktorandská práce Aleny Ježkové na téma vizuální styl státní správy.)

Důležitými argumenty pro toto rozhodnutí byly úspěchy Ateliéru při zpracování podobných zadání. Studenti této školy realizovali loga a grafické manuály Ministerstva kultury, Středočeského kraje, Městské části Praha 5, Městské části Praha 6 a Městské části Praha 10, Státního památkového ústavu, Městské knihovny v Praze, Univerzitní knihovny, Univerzity v Pardubicích a celé řady dalších. Vedoucí ateliéru prof. ak. mal. Rostislav Vaněk spolu s ak. mal. Pavlem Hrachem jsou autory knihy 1000 log.cz, jediné souhrnné publikace, která v ČR vyšla.

Dalším vítaným rozměrem této spolupráce byla podpora vzdělávací instituce, která spoluvytváří tvůrčí zázemí i pro český průmysl a zasahuje tak nepřímo i do rezortu Ministerstva. Podařilo se dát zároveň příležitost mladým lidem, aby do svých návrhů promítli své vidění této veřejné instituce.

 

Jaká byla cena loga a licence k užívání?

Ministerstvo se dohodlo s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou na odměně za vytvoření návrhu výtvarného řešení loga, který bude sloužit jako podklad pro zpracování jednotného vizuálního stylu. Smlouva vymezila také přesný rozsah zpracování návrhu, který měl již zahrnovat podobu loga v české jazykové verzi v barevné a černobílé variantě a jeho zapracování do celé škály aplikací jednotného vizuálního stylu (např. merkantilní tiskoviny, prezentační tiskoviny, vizitky, prezentačního či dárkového předmětu, mediální stěny, vizualizace loga ve spojení se sídlem objednatele…). Odměna určená vysoké škole za vypracování a předání vítězného návrhu činila 190 000 Kč.

 

Existuje i grafický manuál k logu a jaká byla jeho cena (ev. autor, proběhla soutěž)?

Grafický manuál se všemi náležitostmi a množstvím přesně definovaných aplikací vytvořil pro Ministerstvo autor vítězného návrhu Michal Sloboda. Součástí smlouvy s ním bylo i poskytnutí výhradní licence k užívání jednotného vizuálního stylu v plném rozsahu. Odměna činila 195 000 Kč.

 

Jací odborníci byli v komisi vybírající nové logo?

Vyhodnocení celé soutěže mezi studenty VŠUP probíhalo v nejužší spolupráci s vedením Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. Hlavním garantem výběru byl profesor Rostislav Vaněk. Rozhodování probíhalo ve dvou kolech, kdy pro konečný výběr jsme požádali o upřesnění celkem 15 návrhů z původního množství více než 30 návrhů.


Komentáře k článku

28. 10. 2011 01:50 Lukáš

Proč by renomé školy nemohlo fungovat stejně jako renomé firmy ? Nikdo se také nepozastavuje nad tím, že např. studio Najbrt realizuje většinu své práce na přímou objednávku bez soutěže. Navíc se jedná o školu s více jak 100 letou tradicí, jaká jiná umělecká agentura nebo studio u nás se může tímto prokázat ?
Fakt, že jde o studenty není vadou, pokud výsledek jejich práce je srovnatelný se špičkovou prací profesionála. A to podle mě je. Nefunguje i po letech snad vizuální styl Brna od Marešové, nebo vizuální styl Stredočeského kraje od Kopeckého, nebo Městské knihovny od Jelínka, nebo vizuální styl Pardubic od Koláře apod. ?
Navíc většina výše vyjmenovaných studentů patří i po absolvování školy ke špičce oboru a jejich práce je i nadále nadstandardní. Zaplaťpánbůh za to, že alespoň ve výuce umění tady máme Harvard, když už ten běžný český design není na světové úrovni.

26. 10. 2011 11:21 Čenda

Tyhle vládní "pololetní" loga stejně nemají žádný význam, kromě nonstop sypání rozpočtů dílčích ministerstev rovnou do Vltavy. Celý rebranding určitě nestojí jen ve výměně loga na webu... A kdo si zapamatuje logo instituce, která má za týden nové? Jen balast a špína...

25. 10. 2011 10:17 Font OK

Nehodnotím nyní ani kvalitu návrhu (opravdu zatím není moc vidět), ani podmínky za jakých vznikl... Co je ale nejhorší je ona neustálá potřeba mít zase nějaké nové a zcela jiné logo. Ministerstva by měla potlačit svá ega (e ev. potřeby vyvedení peněz) a řešit to konečně opravdu systémově, jako jednotný vizuální styl státní správy (viz to Německo nebo nedávno Polsko). Píšeme o tom léta... Byl bych rád, kdyby ateliér prof. Vaňka, kterého si vážíme, v tomto na ně také apeloval a třeba i odmítl dělat stále nové značky, které neplní svou roli. Znáte někdo třeba jak vypadá logo ministerstva zdravotnictví nebo min. pro místrní rozvoj? Běžný občan tyto značky (s různou kvalitou a často se měnící) není absolutně schopen identifikovat se státem.

24. 10. 2011 21:55 hanka

Číst diskuze na fontu, je bohužel ztráta času. Jen špína a zhrzené ego těch, kteří by mluvili úplně jinak, kdyby u Vaňka studovali a měli možnost vyhrat...Bez výběrového řízení? Pokud vím studenti dělají většinou tak okolo cca 30návrhů, většinou velmi kvalitních, myslím, že je to dost slušné výběrové řízení. A poslední věc, která mě zaráží. JAK MŮŽETE HODNOTIT LOGO, KTERÉ JSTE VIDĚLI JEN Z MALÉHO OBRÁZKU??Nebo někdo viděl víc???? Já si počkám a teprve pak bude čas na komentář-i když,tady, se bude opět jen házet špína, protože diskuterum z fontu není dobre nic, nikdo,všichni jsou zkorumpovaní atd...

24. 10. 2011 21:15 bert

Proč by to studenti neměli dělat, když to uměj? A líp než většina přispěvatelů tady? Mě ten jejich web prostě přesvědčil, i když logo samotný se mi vlastně nelíbí a nešel bych do něj. Sorry ale když jsem z něj zjistil, že třeba dělali i logo na Ministerstvo kultury, zkrátka se nedivím, že se na ně další ministerstvo obrátí. Když ti někde udělaj dobrý jídlo, zajdeš tam zase, když někde opravujou dobře auta, vyzkoušíš jít tam a nepůjdeš k nějakýmu patlalovi. Co to je, prosímtě zase za nesmysl, když napíšeš: dělat kšefty pro pana profesora? Oni to dělaj pro něj, ty peníze jdou k němu? Mohl bys mi to nějak objasnit?
Samo MPO napsalo, že oslovilo VŠUP, jestli to dobře chápu. Ať se tady bude psát sebevětší špína, z celýho toho mi vychází jedna věc - že ti lidi co z tý školy vyjdou se budou umět, narozdíl ode mě třeba :) uživit, protože se prostě ve škole učej tyhle věci dělat. Mimo jiné jsem třeba zjistil, že tam studoval i Adam Macháček, kterej se mi líbí moc a spousta jinejch.

24. 10. 2011 20:04 jh

to stope a bert : ano, na VSUP umí delat hezké veci. Ale odkdy mají delat studenti dulezité (státní) zakázky? Navíc bez vyberoveho rizeni, kterym musí kazdy bezny smrtelník v takovych pripadech stále prochazet? O tom uz se ve Fontu psalo. Vozí pana ministra student autoskoly? Chapete to??? Studenti se mají ucit, ne delat ksefty pro pana profesora. Navic za nase peníze (kdo tu skolu platí z daní?) To neni o zavisti, mam prace dost :)

24. 10. 2011 19:19 stope32

@bert bert - to máš tak: Roky tady (i jinde) všichni nadávají na to, jak sou veřejná výběrová řízení děs, který akorát degraduje hodnotu designérské práce a stejně se pak dohodí známému místo toho, aby zadavatel rovnou vybral konkrétního dodavatele s kvalitním portfoliem.

A když to pak MPO udělá a vybere (třeba) VŠUP - jakožto líheň designérů z podstaty věci - tak se tay můžou všichni zesrat, že zakázku nedostali oni se svými parodiemi na logodesign...

24. 10. 2011 17:47 petr

Jak Font často poukazuje - státní správa by mohla ušetřit mnoho milionů korun, kdyby se vytvořil jednotný vizuální styl pro všechna ministerstva, úřady a jiné podobné instituce. Ušetřilo by se jak na neustálých opakovaných honorářích za nová loga a manuály, tak za např. webové stránky, propagační předměty, tiskoviny, signaking. Ale hlavně by takový systém FUNGOVAL!

Strašně mě to s..e...

24. 10. 2011 17:20 bert

Soudě podle stránek gdvk.cz má za sebou ten atelier tolik kvalitně odvedený práce, že mi vlastně ani nepřijde divný, když se na ně někdo obrátí se zakázkou. Když odtamtud vylezli takový lidi jako třeba Marešová, která zvládne udělat Brno, nebál bych se jim svěřit cokoli. Přijde mi lepší oslovit někoho kdo má za sebou kvalitní práci a umí to, než udělat anonymní soutěž a vybírat z kresbiček v korelu. Co je divnýho na tom, že se obrátii na ně? To je protizákonný, nebo co? Nerozumím tomu. ...tady se zase bude, klasicky, házet špína, že je to hnusný, zkorumpovaný a jánevím co. Jestli je to zkorumpovaný, tak to dokažte. ...už mě to nebaví, furt dokola.

24. 10. 2011 16:58 Lars

Je to trochu mimo téma, ale nepřehlédněte aktuálně vyhlášenou soutěž na další nové logo ČR:

http://www.czechtourism.cz/media/tiskove-zpravy/czechtourism-vypsal-soutez-na-nove-logo.html

24. 10. 2011 15:19 http://gdvk.cz/

Argumentovat úspěchy podobně nestandartně vybraných log a CI je vrchol drzosti a stupidity.
Přidanou hodnotou je vyučování jak obcházet soutěže a eliminovat konkurenci.
Pravda, asi jediný atelier u nás, kde učí, jak mít dlouhé prsty.
Logo je na studenta 5. ročníku ubohé.

Což takhle napsat diplomku na téma korupce a klientelismus ve státní správě z pohledu grafického designu?

24. 10. 2011 14:50 honzaiks

To ze atelier RV funguje jako firma je prave pridanou hodnotou tohoto atelieru, studenti pak maji moznost za velkou cast penez cestovat a vzdelavat se po celem svete. To jiny atelier ani skola u nas nenabizi. Jina vec je ze toto logo zatim (neznam aplikace) vypada dle meho nazoru opravdu podprumerne, coz skole zadne plus nepridava :(

24. 10. 2011 13:36 m

Atelier RV opravdu funguje jako firma. V pripade loga MPO bohuzel jako regionalni reklamka ). Logo tomu odpovida...ale treba se jeste vynori bombasticke aplikace.

24. 10. 2011 12:39 DH

Zajímalo by mě, čím zrovna tohle logo respektuje nějaký jednotný vizuální styl státní správy. A co tedy znamená ta věta pana Vlčka, obhajiující výběr VŠUP: "Právě zde vznikla jediná ucelená doktorandská práce Aleny Ježkové na téma vizuální styl státní správy."

24. 10. 2011 11:14 JAKUB

Bezva, takže skola dostala 400 tisic bez vyberoveho rizeni. Ta VSUP funguje opravdu jako uspesna firma.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.