Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nové logo Ministerstva kultury

Ministerstvo kultury má nejen nové webové stránky, ale i logo a navíc vlastní znělku. Vše najdete na staré adrese: www.mkcr.cz. Opět změna po relativně krátkém čase?



(předchozí logotyp MK ČR)

 

V článku Nové logo Ministerstva životního prostředí? jsme před časem ukázali i logo MK ČR a poznamenali, že jde o "relativně čerstvé logo". No vidíte, neuplynul ani rok a je zde zase další logo! Hotová lavina… Kolik asi stojí času a peněz zavedení značky ministerstva? Po nedávném zrušení soutěže na nové logo Ministerstva dopravy jsme zadoufali, že se možná chystá nějaká jednotná koncepce. Tak asi nechystá... :-(

Tiskového mluvčího ministerstva kultury Jana Cieslara se na www.mistnikultura.cz zeptali:

Co vedlo ke změně loga, kdo je jeho autorem a jaká je jeho filosofie?

"Ministr kultury oslovil VŠUP, konkrétně grafický ateliér prof. Rostislava Vaňka s žádostí o návrhy studentů na nové logo MK. Sešlo se cca 10 návrhů, z nichž zvítězil návrh Heleny Jiskrové. Nová značka Ministerstva kultury vizuálně komunikuje obsahově mnohotvárné poselství. Je to označení autorství prostřednictvím mezinárodně známého symbolu pro Copyright, který skládají tvarově modifikované výseče písmene C.

Každá jeho část uplatňuje jinou barvu. Barevná škála šesti různých odstínů pak reprezentuje rozmanité oblasti v působnosti ministerstva. Od správy našeho duchovního dědictví, přes všechny formy kulturních aktivit a péči o významné památky, až po komunikaci státní správy s církvemi a náboženskými organizacemi.

Rozmanitost jednotlivých dílů písmene C spojená v jeden funkční celek nového loga reprezentuje nezastupitelnou roli ministerstva jako centra pro organizaci, podporu a vývoj české kultury. Ve své výtvarné koncepci je nová značka moderní a dostatečně výrazná, svým jednoznačným sémantickým významem nadčasová. Kvalitním logem chce MK vyjádřit profesionalitu a solidnost."

zdroj: článek na www.mistnikultura.cz.

Zde je nové logo ke stažení ve vektorech – soubor MKCR_logo.pdf (169.4 KB)

Za tip děkujeme Lucii Čížkové.

Symbol barevného copyrightu se nám vcelku líbí (principiálně je trochu podobný logu Schneidersoehne papier), ale vyzná se běžný občan v tak často měněných a pestrých logách státní správy?


Jak se vám líbí tento symbol?


Komentáře k článku

19. 10. 2008 15:30 Lumir Kajnar

Souhlasím s již uvedenými názory, že nad rámec hodnocení kreativity nového loga Ministerstva kultury jednoznačně stojí nekoncepční jednání celé státní zprávy v pohledu jednotné komunikace. Nemůžu si pomoct, ale roztržený pytel s logy pro státní instituce, města, kraje dokládá, že naši zastupitelé objevili kouzlo symboliky a snaží se vměstnat svou komunikaci do grafické zkratky. Nedivím se, ve své agendě mají stovky aktivit a další tisíce projektů přímo či nepřímo zaštiťují. Mají silný mediální potenciál – na každém rohu lze vidět plakát s jejich podpisem. Vizuální styl ovšem osekali na razítkování, logo se vlepí tady, tam, támhle. Myslím si, že na ministerstvech neví, jak vlastně s takovou identitou pracovat, nemají nastavené procesy, na níž by se dlouhodobě dala vystavět. Už samotný přístup k zadání může odhalit jejich nepřipravenost. Můžeme být rádi, že politici po dlouhých časech uslyšeli volání grafiků po moderním přístupu k vizuální komunikaci, ale nezapomeňme, že časy se nám opět změnily. Dnes je základem úspěšného fungování jednotného vizuálního stylu jasná vize a tzv. "brand management" jako silný komunikační nástroj. Za novým logem ministerstva opět vidím nezájem o kontinuitu a koncepční řešení. Proč si musí každé ministerstvo hrát se "svým" logem? Proč to není otázka pro celou vládu, aby mohla navenek vystupovat pod stejným vizuálním stylem, jak se o to pokoušejí například v Dánsku, Nizozemí nebo Německu?

9. 10. 2008 11:00 Le_Chuck

Doporucujem mrknut na logo C-2 Pictures (hned po Intermedia) ... trochu farbiciek a lala...
http://www.dailymotion.com/video/x49k5k_intermediac2-pictures-2003_shortfilms

8. 10. 2008 13:29 kolemjdouci

Ad najbrt: zajimave je, ze vetsinu cerne prace u nej ve studiu delaji prave studenti na stazi... a kolikrat stredoskolaci, znam jich nekolik osobne... co dodat, je to pokrytec, ale s tim jak ma zmaknuty vsechny statni "tendry" (da-li se tomu tak vubec rikat kdyz mu to dohazuji kamaradicci) tak je to asi jedno :(

6. 10. 2008 11:00 keff

... a nápad? že umění spočívá v copyrightu? To by si akademie věd mohla dát do loga patentový formulář :(

6. 10. 2008 10:58 keff

Škoda že slečna studentka navrhla logo před absolvováním úvodu do typografie - i v umění mají věci svá pravidla...

4. 10. 2008 17:33 Enti

Logo v cernobilem provedeni muze vypadat nejak takto: http://www.seagatepromotion.com/au

3. 10. 2008 13:18 JaK

Logo se mi líbí.
Trochu podobné je Atlantis Computer (ale to není podstatné):
http://www.atlantiscomputers.co.za/images/Atlantis%20Logo.gif

2. 10. 2008 09:51 Petr

Vždy, když vidím nějaké logo, podrbně si ho prohlídnu, aniž bych věděl, kdo ho dělal nebo s jakým záměrem... tak člověk dospěje k neovlivněnému osobnímu názoru.
U loga MKČR (ač pravda je po krátké době měněno) mne oslovila jednoduchost a jasná myšlenka. Nápad je pro někoho možná "levný", ale alespoň dává do povědomí běžných lidí nějaké poselství - nějak komunikuje. hodně lidí si s "kopyrajty" neláme hlavu. Otázkou je, zda to je vše, co chce MK komunikovat. Slova o svěžesti a všech těch oblastech vyjádřených barvami v logu jseou jen prázné kecy, jen omáčka kolem, protože tohle nikdo dekódovat v logu nebude, respektive to se dá říci o každém barevnějším logu...

Opravdu nechápu ale jednu věc... proč se tu navážíte do autorky (studentky)? kdo vám dává mandát rozhodovat o tom, co by studenti při studiu měli zvládnout? Když je dobrá a vybrali ji, tak ať je autorkou loga... má někdo problém tohle zkousnout? Že to udělal "obyčejný" student? Trochu z toho cítím závist...
Studenti na vysokých školách běžně pracují a spolupracují na všemožných projektech. A to, že medici neoperují je hláška fakt od věci. Logo přece neohorožuje něčí život nebo zdraví... bylo vybráno (doufejme) za fér podmínek. Nebuďme takoví závistiví a nepřející Čecháčci...

1. 10. 2008 19:18 Grafik

K čemu jsou vůbec takováhle loga? Úřad, který se nechce tvářit jako úřad, ale jako "in" open pozitivní společnost? K ničemu. Pan Beneš měl pravdu už v době vzniku loga ČR.

30. 9. 2008 16:29 Jirka

Podle mého názoru, to staré logo bylo mnohem kvalitnější a pro danou instituci vhodnější (tečka)

30. 9. 2008 14:12 Petr Skriečka

Filip Blažek>
Chtělo by to zodpovědné osoby na problém upozornit a rovnou nabídnout řešení - nějaké příklady. Oni asi grafické blogy a časopisy nečtou. Co pro ně uspořádat konferenci s občerstvením a malým dárekm? Pozvat zástupce všech ministerstev nebo rovnou ministry, lidi z úřadu vlády atd. Ukázat jim jak by to mohlo (mělo) fungovat. Pozvat i média, aby to bylo zároveň zviditelnění pro pozvané osoby...

30. 9. 2008 14:03 Kanibal

Logo se mi vizuálně líbí, ale ministerstvo, které má v popisu práce péči o umění nebo památky s motivem copyrightu? Připadá mi to jako vyložený výsměch a výplod dnešní penězi řízené doby. Kdo má copyright na katedrálu Svatého Víta?

30. 9. 2008 12:00 Filip Blažek

Já bych nechtěl, abych byl v tomto případě vnímán jako někdo, komu se toto logo nelíbí. Přestože jsem v této diskusi uvedl jistou podobnost s plakátem Josefa Müllera Brockmana z roku 1955, tak se mi logo líbí a považuji je za lepší a výstižnější než logo předchozí. Stylizace lva nebyla špatná, ale do rámečku se mohl dosadit název jakéhokoli ministerstva.

Na stávajícím logu se mi líbí, že vychází z evropské kulturní tradice, já tam vidím Müllera Brockmana, někdo jiný Kupkovy abstrakce, další copyright, jiný anglické slovo culture — můžeme jít ještě dále do historie k latinskému slovu colere (kultivovat). Tato mnohovýznamovost mi přijde sympatická. Logo jsem před několika dny dával na leták (na poslední chvíli jsem ho vyměnil za lvíčka) a vedle ostatních značek vypadá dobře.

Co mi vadí — a myslím, že to na tomto blogu už bylo řešeno — je totální nekoncepčnost české vlády při tvorbě vizuálního stylu. Každé ministerstvo musí mít svůj vlastní styl, který se navíc mění s osobou ministra, ale stejně není nikdy pořádně dodržován.Chybí celková koncepce. Je třeba si říct: ministerstva tady budou i poté, co odejdeme, pojďme společně s profesionály udělat pořádný vizuální styl, který vydrží deset patnáct let. Obávám se ale, že ješitnost a osobní spory ministrů a jejich neochota poslouchat cizí názory způsobí, že si na moderní styl prezentace našich ministerstev ještě budeme muset počkat. Odhaduji deset let.

30. 9. 2008 09:39 Karel

na udělení copyright je v Česku státní úřad - Úřad průmyslového vlastnictví. Ten není v gesci ministerstva kultury. Číst c v kroužku jako culture je nepochopení místa ministerstva - ostatně, blahé paměti pan ministr kultury Tigrid prohlásil, že by nejraději takové ministerstvo zrušil, což je také můj názor. Název tuzemského ministerstva MUSÍ být nejdříve český, až případné verze řeší jeho cizojazyčné podoby. Ministerstvo je státní instituce, tak nějaký odkaz na toto postavení by se mělo v logu objevovat.
Jak už zde bylo dříve a jinde nejen mnou řečeno, zatím asi nejlépe se s tím vypořádali v Dánsku. Ateliér VŠUP by se, dle mne, měl vrhnout na to, co zatím nelze řešit jinak, než jako ideální úkol - bez zadání zakázky - soubor ministerských značek jako dánská obdoba koruny, tedy soubor značek se lvem jako základním motivem.

30. 9. 2008 09:36 Jana

Já s logem problém nemám. Nápad se mi zdá dobrý a to že v tom někdo vidí culture je jenom přidaná hodnota. S tím, že logo by neměli dělat studenti obecně nesouhlasím. Pokud na takové zakázce studenti pracují pod vedením Vaňka, myslím že je vše jak má být. Jiná situace by všek byla, kdyby si student logo pro takle velkou zakázku + manuál dělal doma po večerech jako dobře placený melouch a to vše bez jakékoli odborné konzultace.
Jinak i mě zaráží všudypřítomná kritika všeho, co se na stránkách Fontu objeví. Kritika je navíc vesměs od neprfesionálních grafiků, kteří se navíc nestydí prezentovat svoje amaterské práce na webu.

30. 9. 2008 06:57 pipe

Nebylo by to v případě MK ČR poprvé (např. nedávnému projektu na zastřešení nádvoří Nostického paláce od arch. Pleskota nepředcházela vůbec žádná soutěž - když se trochu vzdálíme grafické branži).
Už to zaznělo na i jiném místě, ale toto logo silně připomíná abstraktní obrazy Františka Kupky. Jen nevím, zda jde o záměr - resp. proč se o tom mluvčí MK ČR nezmiňuje...

30. 9. 2008 00:28 P

Já si myslim, že MK porušuje zákon o zadavání veřejných zakázek.
Vytvoření loga a manuálu je zakázka jako každá jiná.Tak jaképak pan ministr kultury oslovil... To mohl oslovit třeba také Karla Gota.
Škoda, že se proti tomu nikdo z profesionálů neozve. Třeba Unie graf. designerů.
Proč MK nevyhlásilo soutěž? Proč to dělají studenti jen od prof. Vaňka?
Když už studenti, tak proč jen od Vaňka, na VSUP jsou 3 ateliery, které se zabývají graf. designem! At je z čeho vybirat. Jenže to se asi někomu nehodí. To se to soutěží mezi pěti lidma, když to pan prof. protlačí.

Jako logo pro Ochranny svaz autorský by to slo.

29. 9. 2008 23:56 SKÁKALA

Je škoda, že zase není moc důvodu k radosti. Ostrava!!!, Kopřivnice, teď MKČR. Ale tohle je fakt jak z půlky 90. let. (http://www.chemiway.co.jp/en).
Nechápu.
To logo ani nemusí být ultra malý, aby se nedalo pořádně vytisknout. Nápad s © není úplně nejhorší (ale postavit to na něm... no...), ale spíš mě napadlo hned Culture - tenhle druh světáctví bych od ministerstva očekával.
A už to tady psal m2s - to prostrkání určitě nemůže být definitivní.
Ale bacha - to není kvůli té holce, vždyť je na škole, ta má právo dělat co jí napadne.
Stačilo ji prostě nevybrat.

Nemá někdo link na ostatní návrhy?

29. 9. 2008 23:20 adam

logo celkem dobry, az na ten text... to prostrkani je ulet
a pan Najbrt... co k nemu dodat – nevim proc by toto nemohli delat studenti – ale mozna se pletu a je to jen tim ze se v Ostrave!!! dostatecne NENAPAPAL !!! :)

29. 9. 2008 23:09 Venca

Domnívám se, že nové logo je poněkud mimo mísu. Mě se teda copyright jako zástupný symbol pro kulturu vůbec nepozdává.. Copyright se mnohem více hodí do právní problematiky (autorský zákon) než jako symbol "vystihující" kulturu a ohledně údajné originality použití copyrightu v logu to také nebude tak žhavé.. takových logotypů existují stovky. Myslím, že logo pro takovou instituci by si zasloužilo mnohem více experimentální přístup – jako např. nové logo Domu umění města Brna (zkusím najít odkaz), které vzešlo ze soutěže a pochází z dílny studenů od P. Babáka.. Nejlepší rešení však samozřejmě je vytvořit jednotý systém pro všechna ministerstva a státní orgány...

29. 9. 2008 22:25 martina

s Najbrtovo námitkou, že to nemají dělat studenti, nesouhlasím, takový student je leckdy lepší než kdejaké normální grafické studio v dnešní době... Stále se tu zadávají práce tzv."grafikům", kteří toho ví mnohem míň než student.... Student se na tom také může učit!!!
Dále k logu, připadá mi velmi složité a přespříliš strakaté, takže pérovka asi není vůbec možná :) Vše co se bude s logem tvořit, bude drahé.
Fakt je, že je ale dobře zapamatovatelné a lvíčci jsou všude :)

29. 9. 2008 21:18 Filip Bačák

častá změna log není rozhodně dobrá... poté to postrádá hlavní funkci loga - jednoznačná identifikace a rozlišovací schopnost. Když budu mít každý týden jiné logo (byt výstřel poslední vlny módy) nikdo nebude schopný logo zařadit a okamžitě rozpoznat... proč asi velké společnosti používají stejné logo desítky let a redesign dělají jen výjimečně a když už, tak jen "kosmetický"??

mi se osobně více líbilo minulé (no jo, ale které je vlastně teď už minulé :-) se lvíčkem

29. 9. 2008 20:53 30

zajímala by mě černobílá varianta loga, ale ta už je v poslední době často opomíjena.. -a jak už zde bylo řečeno, trochu mi přijde problém v hodně zmenšené podobě loga, kde se ztrácí čitelnost jednotlivých barev a složitých tvarů...
co se týče loga samotného, můj názor je celkem pozitivní, logo působí "svěžejším dojmem" (jako je tomu u mnoha současných log).
Symbol copyrightu mi připadá vhodný, jako představení vyššího orgánu, starajícího se o umění a kulturu..

-shrnutě, hezké, pěkné, neurazí, nevyrazí dech.

-co se týče časté obměny log- alespoň je dost práce pro grafiky:)

29. 9. 2008 20:39 stop stop nature

..opravdu nechci patrit mezi vecne nespokojene kverulanty, ale logo mi prijde jako slusna vykradacka..souhlasim s blazkem. na druhou stranu netusim, proc by ministerstvo nemohlo oslovit primo nejaky atelier...co se tyce radka a jeho rypnuti do studentu, byl jste se nekdy podivat na klausury u babaka, nebo vanka?...kdo je podle vas profesional vy? absolventi vsup?, nebo samozvani photoshop boys? Skladajici krasna loga z comicu sans a delajici krasne funkcni weby?Na vsupce studuje spousta schopnych lidi, pral bych si aby se jim darilo jeste vic---i presto ze to jiskrove nesedlo...

29. 9. 2008 19:22 D

Nápad s © se mi také nezdá špatný (ačkoliv otázka autorských práv je v kontextu se současným uměním dosti komplikované téma, které by v souvislosti s novou značkou vydalo na zajímavou a dlouhou debatu, ale asi ne úplně vhodné pro místní podmínky).

Z čeho bych měl obavy je aplikace loga v malých velikostech, což by mohl být kvůli jaho členitosti a barevnosti, celkem oříšek (už na webu ministerstva kultury se mi zdá, že je ta velikost dost na hraně a začíná z vznikat celkem chaos). Nezbývá než doufat, že tvůrci vědí co dělají.

Ten rebranding ministerstev už začíná být celkem přehnaný.

Na škole typu VŠUP není zas až takový problém zvládat při škole kde co :))

29. 9. 2008 18:29 font

Vážený (nebo Vážená) Nene,
tuto značku snad s nekvalitním logem Kopřivnice nemůžete srovnávat! Symbol © je přece docela dobrý nápad a je řešen graficky zajímavě – je moderní a pestrý – jak má kultura být. Až na detaily jej proto hodnotíme kladně.
Líbí se vám, lidi drahý, vůbec něco?
Jiná věc ovšem je, zda takové logo vůbec mělo vzniknout. Ale to není problém autorky...
Další zajímavá diskuze zde byla nakousnuta Radkem: zda je pro obor dobré, když takto velké projekty dělají studenti... Klienti by pak opravdu mohli získat mylný dojem, že i rozsáhlý vizuální styl (mj. kodifikovaný v mnohastránkovém manuálu) je věc jednoduchá (zvládá-li to při škole student) a proto může být i levná... Pokusíme se proto k tomuto získat vyjádření prof. Rostislava Vaňka.

29. 9. 2008 18:06 Nene

profesionalita a solidnost je právě to, co nové logo neobsahuje, já se snad radši na font přestanu koukat nebo si skazím chuť, nejdřív Kopřivnice a teď tohle.:)))

29. 9. 2008 18:01 Nene

Hmm lev byl super, osobitější jak píše VV, tohle je nic neříkající logo, mě teda neoslovilo, možná by to chtělo nějaký ten vykřičník, nebo tak něco:))) tohle školácké logo si zaslouží.

29. 9. 2008 17:56 Jarda

Nápad Copyright je ok, klidně i s malým copyrightem nad sebou (to je přece dobrý grafický vtip .-)
Ale překvapuje mě u studentů VŠUP tak špatně udělané prostrkání - třeba na sebe nalepené LT...

29. 9. 2008 17:53 m2s

tak tj v pohode, ze se oslovi jeden atelier jedne skoly (: nechapu tu trendy barevnost (stupne sedi) a rozpaly v pismu?

29. 9. 2008 17:43 Martin John

lvíček byl super, dynmaciké tvary asociujíci lemování standarty perzidenta republiky... tohle je mynisterstvo copyrightu, asi dělal vizuál obdivovatel OSY... to logo se mi nelíbí. pžedstavte si čb simbol se cyporightem, malý a velký kopirajt... mueehehehehe

29. 9. 2008 17:07 Filip Blažek

Já si nemohu pomoci, já v tom vidím jeden slavný plakát Josefa Müllera-Brockmana.

http://devkick.com/blog/design-inspiration-european-graphic-design-from-1950-1970/

29. 9. 2008 16:50 Vitezslav Valka

Hmm. Nove logo je zajimave. Ale lev na me pusobil osobiteji a identifikovatelneji...

29. 9. 2008 16:12 Kuba G

Dívám se na ty ministerské re-designy a napadá mě často: jak budou tato loga vypadat pouze černá na bílém papíře? Divně.

29. 9. 2008 16:11 RS

...a tamtéž níže: "Zadání a vytvoření loga může stát 10.000 korun nebo také deset milionů. Jakákoli suma je zdůvodnitelná - třeba originalitou, věhlasem autora, potřebou reprezentace ...," uvedl. :-))))

29. 9. 2008 16:09 radek

Logo se lvíčkem nevyvolalo mezi odbornou veřejností příliš velký ohlas. "Stávající logo ministerstva kultury není kvalitní a je dobře, že se změní," řekl ČTK Aleš Najbrt, jeden z nejznámějších současných českých grafiků, který se aktuálně podílí třeba na výběru loga českého předsednictví EU v roce 2009.
"Pokud ale nové logo vytvářejí studenti, považuji to za chybu. Studenti mají studovat a takovou práci, jako je tvorba loga či vizuálního stylu státní instituce, mají dělat profesionálové. Studenti medicíny také neoperují a studenti architektury nestaví domy," dodal.
celé: http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&id=4383&type=1




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.