Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nová značka pro Prahu (a úvaha nad koncepčností)

Jedním z úkolů, které stály před novou ředitelkou Pražské informační služby Norou Dolanskou, byl „náš nový podpis“, jak sama říká nové marketingové značce. Smlouva podepsaná 27. září 2013 potvrzuje podobu nového marketingového označení, které oficiálně vstoupí v platnost 1. ledna 2014. Od tohoto data ponesou nejen všechny dokumenty, webové stránky a projekty, ale například i telefonní aplikace či turistická informační centra označení Prague City Tourism – Pražská informační služba.

„Identifikujeme se tím před veřejností a konečně se stáváme tourist boardem v pravém slova smyslu,“ uvádí Nora Dolanská. Staré jednobarevné logo bude nahrazeno barevným stylizovaným rozcestníkem, který v sobě skrývá symboliku, jíž mu vtiskl výherce výběrového řízení. Studio Dynamo Branding & design zvolilo čtyřbarevnou grafiku a neokoukané písmo Hurme.

„Rozcestník symbolizuje čtyři světové strany, čtyři roční období, čtyři základní skupiny návštěvníků Prahy, tedy mladé, rodiny s dětmi, seniory a speciální zájmové skupiny, a čtyři základní funkce naší organizace – marketing, PR, servis a odbornou činnost,“ vysvětluje Nora Dolanská.

„V současné přechodové fázi se připravuje podrobný grafický logo manuál, používané materiály budou postupně nahrazovány novými,“ doplnila ředitelka organizace. PIS se tak definitivně změní na turistům i domácím srozumitelné Prague City Tourism.

Zdroj zde.

 

Názor redakce:

Jak jsme již psali do aktuálního vydání Fontu, chce PIS zavést kromě své nové značky i další značku Prahy pro potřeby turistického ruchu. S ohledem na množství existujících znaků a značek hlavního města to považujeme za nesmyslné tříštění identity i financí (každá se potřebuje propagovat - aby byla známá a měla tak smysl, navíc potřebuje i svůj rozsáhlý web atd.).

Jiná města nebo země (destinace) budují proto jen jednu značku pro potřeby turismu i samotné organizace (viz třeba iamsterdam.com), která má tuto propagaci destinace na starost.

Jenže my jsme v Kocourkově a jak zde kdosi vtipně poznamenal, za chvíli bude mít své logo a web v Praze i každá ulice.

Shrňme si to. Město Praha mělo historický znak. Pak si pořídilo moderní turistickou značku od studia Najbrt postavenou na cizích jménech města a věnovalo miliony do jejího zavedení. Poté městská organizace PIS (které se už nelíbilo její jméno, tak ho moc nepoužívala) zavedla web a značku pro turisty PragueWelcome (která teď patrně zase skončí). A nyní bude zavádět dvě další značky (Prague City Tourism a novou destinační značku města, kterou jsme ještě neviděli, ale bylo na ni vyhlášeno VŘ za 2 miliony).

A když už turista přijede do Prahy, narazí navíc na více než deset dalších naprosto odlišných značek městských částí, které se se znakem a logem hl. města různě dublují a prolínají…

To nám připadá stejně „koncepční“ a „moudré“ asi jako když CzechTourism vybere pro destinační značku koncept RepubLIKE a po pár měsících ho přestane používat. Nebo když je v zadání zkrácený název Czechia (který teď pro změnu razí prezident Zeman) a pak se vybere jediný účastník, který se mu vyhnul a zachoval ten dlouhý název…

Nejde jen o náročné uvedení každé značky ve známost, což především v celosvětovém měřítku (a PIS se obrací na turisty z celého světa) stojí obrovské peníze a ještě je úspěch mizivý, ale především o výrazné vymezení této oficiální značky (a jejího webu) oproti různým soukromým firmám, které už delší dobu fungují a používají podobné názvy (Prague Tourism atd., viz ukázka). Bude zázrak, když se v tom zahraniční turisté vyznají a spíše náhodou narazí na některý oficiální web hl. města Prahy.


Komentáře k článku

28. 11. 2013 20:23 Insider

Pražská TOP 09 má svého marketingového mága Evžena Harta a ten dohazuje zakázky svému exkolegovi Richtrovi do studia Dynamo Design.

7. 11. 2013 11:17 Font

Tak Abu - ale jen pro vás - máme zdarma jeden tip na soutěž na logo:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=519463768133402&id=507927072620405

6. 11. 2013 19:25 Abu

Michal: Z casti mate pravdu, jen mi prijde absurdni co jste napsal o logu Prahy od Najbrtu. V prvni rade jsou prace Najbrtu remeslne uplne nekde jinde nez treba prace Dynama (v jakykoliv vyvojovy fazi). Pokud to tak nevidite mame odlisny pohled na obor a uroven, nebudu zabihat do jednotlivych aspektu zminene kvality. Ano Najbrti jsou u nas vyrazne nejlepsi - maji svetovou uroven. Je ale vic oboru kde jsou jedni a pak ti druzi... Je to tak prave ted, 20let:).

Ale mate pravdu, ze kdyby font kolegialne zverejnoval predem souteze ktere redakci - Kafkum:) pripadaji zajimave, mohlo by to zvednout informacni hodnotu teto stranky a zvysit objektivitu.

4. 11. 2013 13:24 Font

Michal - k té vaší obsáhlé kritice téměř všeho jen několik poznámek: o výběrovém řízení na loga PIS jsme se dozvěděli z placené služby AAA poptávky. Tuto službu si může koupit každý a sledovat, jaké tendry byly vypsány. Redaktoři Fontu pak obvykle referují o výsledcích všech soutěží po jejich skončení (stejně jako když zjistíme z tisku, že má třeba Veolia nové logo).
Případná účast našeho studia v soutěžích na komentáře nemá vliv (max. se zdržíme hodnocení výsledků a necháme to na čtenářích).
Vždy se snažíme být maximálně objektivní. Je samozřejmě možné mimo jiné kritizovat náš možný střet zájmů, ale jinak to nejde - časopis Font a tento blog se bez další grafické práce studia neuživí a děláme vedle časopisu i komerční zakázky (tak je to už 22 let). To má ale i výhody - nejsme odtrženi od praxe a problémů grafiků. A není v tom nic tajného.

Jinak můžete kdykoli dorazit na jednání Rady UGD, přednést své návrhy a zapojit se, budeme jedině rádi - každý aktivní člověk, který se o něco snaží a něco pro obor dělá (články, přednášky, návody, pomoc se soutěžemi, účast v komisích atd.), je vítán. Například námi navržený postup Jak vypisovat výběrové řízení (viz web uniegd.cz) využila již řada subjektů (nešlo jen o jednu soutěž)...A podmínky soutěží často naopak navrhujeme změnit tak, aby se mohlo účastnit co nejvíce grafiků.. tady je vaše kritika zcela mimo.

Co se týče kvality loga Najbrtů pro prezentaci Prahy, není to o slepé chvále všeho od studia Najbrt. Má to dvě roviny (logické): to logo prostě už existuje a bylo za velké peníze několik let již zaváděno (vidíte jej v Praze třeba na zastávkách tramvaje atd.), a než se magistrát rozhodne, že je z nějakého důvodu potřeba vymyslet a začít zavádět něco jiného-lepšího (hlavně ne siluetu Hradčan :-) ) mělo by se užívat. Toť vše.
A mimochodem, vymyslet něco lepšího nebude tak snadné, jak se vám možná zdá... Ale můžete nám to ukázat, rádi váš návrh řešení zveřejníme (jako jsme my třeba ukazovali náš návrh na sdílenou identitu log městských částí zde: http://www.font.cz/logo/praha-1-ma-nove-logo.html

4. 11. 2013 11:03 Michal

No mě baví jak se tady vždycky napíše o nějaké soutěži až ex post, náhodou se zjistí, že soutěže se zůčasnil zřizovatel tohoto serveru a že šlo opět o nekoncepční zadání se kterým nešlo nic dělat. Nedílným doplňkem těhle diskuzí je pak obvyklý příspěvek typu jen Najbrti jsou nejlepší.

Máme zde přeci slavnou Unii grafického designu, máme zde časopis Font, že ? Tak jaktože se za desetiletí nic nezměnilo na tom celém marasmu okolo značek v české kotlině. Ono to asi bude hlavně tím, že tu každý hrabe na svém písečku a obecná vůle ke zlepšení je nulová na obou strannách.

Až UGD bude mít za léta své existence na kontě nezávislé spolupořádání x profesionálních soutěží a ne jen jednu, kterou navíc vyhraje jeden ze zakladatelů UGD. Až bude Font o soutěžích psát dopředu a ne ex post, tak uvěřím, že je tady nějaká elementární snaha něco opravdu zlepšit a nejen ublíženecky fňukat.

Apropos, tohle logo je myslím 4 soutěží hrazenou z veřejných prostředků v poslední době, kterou vyhrálo schopné Dynamo studio. Ani o jedné soutěži nepsal Font předem a tomu komu se výsledek nelíbí vzkazuji: Nedivme se, když se asi vybíralo z pěti nebo šesti návrhů, protože o soutěži nikdo nevěděl.

K otázkám typu proč městské organizace nepoužívají obměněné jedinečné logo od studia Najbrt konstatuji, že právě tohle úžasné logo má zásadní achylovu patu, že jediný nápad, který je v logu obsažen je ta vícejazyčnost, jinak je to tuctový nicneříkající čtvereček s nudným písmem uprostřed. Takže by asi nebylo dobré mít modrý čvereček s nápisem pražské kanalizace ve čtyřech mutacích. Nebo dokonce na stejném principu překládaný název Prague City Tourism. Takže celý vizuální koncept najbrtovy značky se ukazuje jako značně jednosměrný a tím pádem mrtvý jako budoucí mustr pro všechny městské instituce.

A teď k samotnému logu. Zdá se mi, že práce Dynamo design jde nějak dolů a že ho čeká stejný kvalitativní sešup jako kdysi studio Najbrt. Zřejmě ze stejných důvodů, tedy bereme všechno a mrskáme to jak Baťa čvičky. Tenhle symbol do lesa se k velkoměstské estetice vůbec nehodí a dělá z Prahy Křupanov. Na orientační běh dobrý, jako symbol turistiky v Praze fakt špatný a nefunkční (a to ani nemusím vidět černobílou variantu).

Sečteno a podtrženo. Systém, který u nás v oblasti vizuální komunikace panuje, je absolutní amatérismus, který každému vadí jen do chvíle, než z něj může sám těžit, včetně různých Uníí a fór, které péči o profesionalitu mají rádoby přímo v popisu práce. Soutěže se zadávají asi jen na oko, podmínky sepisují sekretářky a když jim někdo z profíků radí, tak hlavně s podmínkama, které by vyřadily co nejvíce konkurentů. Aby se vše pojistilo, tak se to zveřejní na nástěnce danné instituce a pak někdy za půl roku Font napíše jak se to zas nepovedlo.

30. 10. 2013 13:12 cucflek

hm, nedotazeny koncept, dobra idea ale zkokotena realizace :(
pokud je to neziskovka, bylo by vhodne zverejnit cenu za tenhle paskvil

29. 10. 2013 18:55 Kuba

Ono to je také o tom, že bohužel žádné české studio nemá takovou autoritu, aby pohlo s klientem ve smyslu nekoncepčního jednání.

29. 10. 2013 06:21 Abu

OK: presne... V zahranici je bezne - potrebnou logiku a dojem z kvalni fungujici prace ma, kdyz je jeden ident propsan do vsech cinnosti velkeho mesta. I kdyz treba jen jednim prvkem a ne komplexnim CI.. Protoze se jedna o zahranici tak chytre. U nas staci udelat obecnou radoby genialitu, kterou by jste mohli pouzit na cokoliv a dalsi draha a 2x pouzita znacka je na svete.

Jinak uplne me irituje, ze mohou existovat lide, kteri daji mezi Najbry a Dynamo rovnitko, to je diametrajne jinak... Nejbri vetsinou nedelaji fadni loga jak z fotobank, ze si reknete z nouze cnost... Ale musim maximalne pochvalit obchodniky z Dynama. To co se jim posledni dobou dari uroven ma.

28. 10. 2013 18:47 Ondřej Kafka

K té poznámce::
1) Ano, logo Najbrtů bylo již v Praze zaváděno řadu let a dobře by plnilo svou roli i jako turistická značka, nejen pro svůj vícejazyčný motiv. Jiná zahraniční velkoměsta toto ani nijak nedělí (proč také?) a používají jen jednu značku na všechny výstupy (zavádění a propagace každé značky je finančně náročné, dlouhodobé a tak je třeba koncentrovat síly).
PIS je organizací města a jako taková by měla plnit svou roli - tedy ani tak nepropagovat sama sebe, ale především svého zřizovatele - město Praha (a logicky i jeho značku).

2) Soutěže na CI PIS jsme se chtěli zúčastnit s koncepcí maximálního sjednocení identity města. V našich návrzích se proto vedle značky centrály (odkazující na jeden centrální web pro turisty, nový název PIS by odpovídal i názvu této domény) objevovalo vedle umístěné i čtvercové logo Najbrtovo (které pak mj. tito turisté ve měste všude uvidí). Nakonec jsme pro formální nedostek v přihlášce byli vyřazeni, ale to není podstatné.
Když pak ale PIS asi měsíc nato vyhlásil další soutěž na jakési další turistické logo a slogan Prahy (a bude i další web?), této soutěže jsme se už účastnit odmítli a naše zde uváděné výhrady o zbytečnosti takové další značky a tříštění sil jsme sdělili i PIS.
Budeme proto zvědaví, kolik a jaké značky (a s tím související informační weby) bude Praha a jí financovaná turistická centrála v nejbližší době zavádět a užívat.

27. 10. 2013 10:00 pozn

Fonte, za prvé: logo od Najbrtů není turistickou značkou... Nepleť pojmy.
Dále: Prague City Tourism je značkou příspěvkové organizace hl. m. Prahy (stejně jako ZOO nebo knihovna), a tato organizace zajišťuje propagaci a servis v oblasti turistiky.
A na konec: Kafka design (tedy Font) se podle mých informací sám účastnil tohoto výběrového řízení. Je to pravda?
Chtěl bych vidět tento článek, kdyby Kafka tendr vyhrál... Bylo by tu taky něco o Kocourkově?

26. 10. 2013 08:49 Abu

Najbrti vysoce prevysuji.... skoda ze se nepouzivaji jen jejich Prahy a CI

26. 10. 2013 03:18 Van

Rád bych doplnil, že ty čtyři barvy a šipky m.j. kromě např. nezmíněného počtu končetin zdravého suchozemského savce a mnoha a mnoha dalších příplatkových asociačních příplatků k základní ceně loga, symbolizují v dnešním volebním čase i barvy hlavních politických stran. Symbolika s nejdelší rudou je úděsná.

Proč je anglický text „Prague City Tourism“ je pro zmatení cizinců „jakoby přeložen“ do češtiny jako „Pražská informační služba“?

Zlatí Najbrti! PRA/HAGUEGAG!

25. 10. 2013 23:33 Abu

jak piktogram muzea mineralu me ty smerovky splyvaji v krystaly. jinak poukazani fontu na problematiku OK, ale kdo by to u nas resil a jednotil:) V nasem prasecinci. Za 20 let mozna..

25. 10. 2013 14:27 Font

Pozn.: Samotné logo jsme nehodnotili, považujeme jej za kvalitní a splňující zadání. Náš komentář se věnuje (ne)koncepci samotného zadání.

25. 10. 2013 12:49 Péťa

Samotné logo mi připadí vcelku zajímavé, byť v podstatě souhlasím nad podstatou úvahy o přebytku log pro jednotnou prezentaci města. Velmi mě ale pobavila poznámka o "neokoukaném písmo Hurme". Nechci být šťoura, stejně má spoustu lidí problém rozeznat grotesk od serifu, ale co je proboha na tomto písmu neokoukané? Vypadá jako Avenir black křížený s Futurou či Avantgarde, každopádně vše stokrát použité, samotný Avenir byl v minulosti i Dynamem dost nadužívaný. Nic proti tomu písmu nemám, dokonce po vygooglování oceňuji drobné nuance některých tahů, ale v logotypu jedinečnost tohoto písma rozhodně prodána není.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.