Nová značka pro Prahu (a úvaha nad koncepčností)
Jedním z úkolů, které stály před novou ředitelkou Pražské informační služby Norou Dolanskou, byl „náš nový podpis“, jak sama říká nové marketingové značce. Smlouva podepsaná 27. září 2013 potvrzuje podobu nového marketingového označení, které oficiálně vstoupí v platnost 1. ledna 2014. Od tohoto data ponesou nejen všechny dokumenty, webové stránky a projekty, ale například i telefonní aplikace či turistická informační centra označení Prague City Tourism – Pražská informační služba.
„Identifikujeme se tím před veřejností a konečně se stáváme tourist boardem v pravém slova smyslu,“ uvádí Nora Dolanská. Staré jednobarevné logo bude nahrazeno barevným stylizovaným rozcestníkem, který v sobě skrývá symboliku, jíž mu vtiskl výherce výběrového řízení. Studio Dynamo Branding & design zvolilo čtyřbarevnou grafiku a neokoukané písmo Hurme.
„Rozcestník symbolizuje čtyři světové strany, čtyři roční období, čtyři základní skupiny návštěvníků Prahy, tedy mladé, rodiny s dětmi, seniory a speciální zájmové skupiny, a čtyři základní funkce naší organizace – marketing, PR, servis a odbornou činnost,“ vysvětluje Nora Dolanská.
„V současné přechodové fázi se připravuje podrobný grafický logo manuál, používané materiály budou postupně nahrazovány novými,“ doplnila ředitelka organizace. PIS se tak definitivně změní na turistům i domácím srozumitelné Prague City Tourism.
Zdroj zde.
Názor redakce:
Jak jsme již psali do aktuálního vydání Fontu, chce PIS zavést kromě své nové značky i další značku Prahy pro potřeby turistického ruchu. S ohledem na množství existujících znaků a značek hlavního města to považujeme za nesmyslné tříštění identity i financí (každá se potřebuje propagovat - aby byla známá a měla tak smysl, navíc potřebuje i svůj rozsáhlý web atd.).
Jiná města nebo země (destinace) budují proto jen jednu značku pro potřeby turismu i samotné organizace (viz třeba iamsterdam.com), která má tuto propagaci destinace na starost.
Jenže my jsme v Kocourkově a jak zde kdosi vtipně poznamenal, za chvíli bude mít své logo a web v Praze i každá ulice.
Shrňme si to. Město Praha mělo historický znak. Pak si pořídilo moderní turistickou značku od studia Najbrt postavenou na cizích jménech města a věnovalo miliony do jejího zavedení. Poté městská organizace PIS (které se už nelíbilo její jméno, tak ho moc nepoužívala) zavedla web a značku pro turisty PragueWelcome (která teď patrně zase skončí). A nyní bude zavádět dvě další značky (Prague City Tourism a novou destinační značku města, kterou jsme ještě neviděli, ale bylo na ni vyhlášeno VŘ za 2 miliony).
A když už turista přijede do Prahy, narazí navíc na více než deset dalších naprosto odlišných značek městských částí, které se se znakem a logem hl. města různě dublují a prolínají…
To nám připadá stejně „koncepční“ a „moudré“ asi jako když CzechTourism vybere pro destinační značku koncept RepubLIKE a po pár měsících ho přestane používat. Nebo když je v zadání zkrácený název Czechia (který teď pro změnu razí prezident Zeman) a pak se vybere jediný účastník, který se mu vyhnul a zachoval ten dlouhý název…
Nejde jen o náročné uvedení každé značky ve známost, což především v celosvětovém měřítku (a PIS se obrací na turisty z celého světa) stojí obrovské peníze a ještě je úspěch mizivý, ale především o výrazné vymezení této oficiální značky (a jejího webu) oproti různým soukromým firmám, které už delší dobu fungují a používají podobné názvy (Prague Tourism atd., viz ukázka). Bude zázrak, když se v tom zahraniční turisté vyznají a spíše náhodou narazí na některý oficiální web hl. města Prahy.
Komentáře k článku
28. 11. 2013 20:23 Insider
7. 11. 2013 11:17 Font
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=519463768133402&id=507927072620405
6. 11. 2013 19:25 Abu
Ale mate pravdu, ze kdyby font kolegialne zverejnoval predem souteze ktere redakci - Kafkum:) pripadaji zajimave, mohlo by to zvednout informacni hodnotu teto stranky a zvysit objektivitu.
4. 11. 2013 13:24 Font
Případná účast našeho studia v soutěžích na komentáře nemá vliv (max. se zdržíme hodnocení výsledků a necháme to na čtenářích).
Vždy se snažíme být maximálně objektivní. Je samozřejmě možné mimo jiné kritizovat náš možný střet zájmů, ale jinak to nejde - časopis Font a tento blog se bez další grafické práce studia neuživí a děláme vedle časopisu i komerční zakázky (tak je to už 22 let). To má ale i výhody - nejsme odtrženi od praxe a problémů grafiků. A není v tom nic tajného.
Jinak můžete kdykoli dorazit na jednání Rady UGD, přednést své návrhy a zapojit se, budeme jedině rádi - každý aktivní člověk, který se o něco snaží a něco pro obor dělá (články, přednášky, návody, pomoc se soutěžemi, účast v komisích atd.), je vítán. Například námi navržený postup Jak vypisovat výběrové řízení (viz web uniegd.cz) využila již řada subjektů (nešlo jen o jednu soutěž)...A podmínky soutěží často naopak navrhujeme změnit tak, aby se mohlo účastnit co nejvíce grafiků.. tady je vaše kritika zcela mimo.
Co se týče kvality loga Najbrtů pro prezentaci Prahy, není to o slepé chvále všeho od studia Najbrt. Má to dvě roviny (logické): to logo prostě už existuje a bylo za velké peníze několik let již zaváděno (vidíte jej v Praze třeba na zastávkách tramvaje atd.), a než se magistrát rozhodne, že je z nějakého důvodu potřeba vymyslet a začít zavádět něco jiného-lepšího (hlavně ne siluetu Hradčan :-) ) mělo by se užívat. Toť vše.
A mimochodem, vymyslet něco lepšího nebude tak snadné, jak se vám možná zdá... Ale můžete nám to ukázat, rádi váš návrh řešení zveřejníme (jako jsme my třeba ukazovali náš návrh na sdílenou identitu log městských částí zde: http://www.font.cz/logo/praha-1-ma-nove-logo.html
4. 11. 2013 11:03 Michal
Máme zde přeci slavnou Unii grafického designu, máme zde časopis Font, že ? Tak jaktože se za desetiletí nic nezměnilo na tom celém marasmu okolo značek v české kotlině. Ono to asi bude hlavně tím, že tu každý hrabe na svém písečku a obecná vůle ke zlepšení je nulová na obou strannách.
Až UGD bude mít za léta své existence na kontě nezávislé spolupořádání x profesionálních soutěží a ne jen jednu, kterou navíc vyhraje jeden ze zakladatelů UGD. Až bude Font o soutěžích psát dopředu a ne ex post, tak uvěřím, že je tady nějaká elementární snaha něco opravdu zlepšit a nejen ublíženecky fňukat.
Apropos, tohle logo je myslím 4 soutěží hrazenou z veřejných prostředků v poslední době, kterou vyhrálo schopné Dynamo studio. Ani o jedné soutěži nepsal Font předem a tomu komu se výsledek nelíbí vzkazuji: Nedivme se, když se asi vybíralo z pěti nebo šesti návrhů, protože o soutěži nikdo nevěděl.
K otázkám typu proč městské organizace nepoužívají obměněné jedinečné logo od studia Najbrt konstatuji, že právě tohle úžasné logo má zásadní achylovu patu, že jediný nápad, který je v logu obsažen je ta vícejazyčnost, jinak je to tuctový nicneříkající čtvereček s nudným písmem uprostřed. Takže by asi nebylo dobré mít modrý čvereček s nápisem pražské kanalizace ve čtyřech mutacích. Nebo dokonce na stejném principu překládaný název Prague City Tourism. Takže celý vizuální koncept najbrtovy značky se ukazuje jako značně jednosměrný a tím pádem mrtvý jako budoucí mustr pro všechny městské instituce.
A teď k samotnému logu. Zdá se mi, že práce Dynamo design jde nějak dolů a že ho čeká stejný kvalitativní sešup jako kdysi studio Najbrt. Zřejmě ze stejných důvodů, tedy bereme všechno a mrskáme to jak Baťa čvičky. Tenhle symbol do lesa se k velkoměstské estetice vůbec nehodí a dělá z Prahy Křupanov. Na orientační běh dobrý, jako symbol turistiky v Praze fakt špatný a nefunkční (a to ani nemusím vidět černobílou variantu).
Sečteno a podtrženo. Systém, který u nás v oblasti vizuální komunikace panuje, je absolutní amatérismus, který každému vadí jen do chvíle, než z něj může sám těžit, včetně různých Uníí a fór, které péči o profesionalitu mají rádoby přímo v popisu práce. Soutěže se zadávají asi jen na oko, podmínky sepisují sekretářky a když jim někdo z profíků radí, tak hlavně s podmínkama, které by vyřadily co nejvíce konkurentů. Aby se vše pojistilo, tak se to zveřejní na nástěnce danné instituce a pak někdy za půl roku Font napíše jak se to zas nepovedlo.
30. 10. 2013 13:12 cucflek
pokud je to neziskovka, bylo by vhodne zverejnit cenu za tenhle paskvil
29. 10. 2013 18:55 Kuba
29. 10. 2013 06:21 Abu
Jinak uplne me irituje, ze mohou existovat lide, kteri daji mezi Najbry a Dynamo rovnitko, to je diametrajne jinak... Nejbri vetsinou nedelaji fadni loga jak z fotobank, ze si reknete z nouze cnost... Ale musim maximalne pochvalit obchodniky z Dynama. To co se jim posledni dobou dari uroven ma.
28. 10. 2013 18:47 Ondřej Kafka
1) Ano, logo Najbrtů bylo již v Praze zaváděno řadu let a dobře by plnilo svou roli i jako turistická značka, nejen pro svůj vícejazyčný motiv. Jiná zahraniční velkoměsta toto ani nijak nedělí (proč také?) a používají jen jednu značku na všechny výstupy (zavádění a propagace každé značky je finančně náročné, dlouhodobé a tak je třeba koncentrovat síly).
PIS je organizací města a jako taková by měla plnit svou roli - tedy ani tak nepropagovat sama sebe, ale především svého zřizovatele - město Praha (a logicky i jeho značku).
2) Soutěže na CI PIS jsme se chtěli zúčastnit s koncepcí maximálního sjednocení identity města. V našich návrzích se proto vedle značky centrály (odkazující na jeden centrální web pro turisty, nový název PIS by odpovídal i názvu této domény) objevovalo vedle umístěné i čtvercové logo Najbrtovo (které pak mj. tito turisté ve měste všude uvidí). Nakonec jsme pro formální nedostek v přihlášce byli vyřazeni, ale to není podstatné.
Když pak ale PIS asi měsíc nato vyhlásil další soutěž na jakési další turistické logo a slogan Prahy (a bude i další web?), této soutěže jsme se už účastnit odmítli a naše zde uváděné výhrady o zbytečnosti takové další značky a tříštění sil jsme sdělili i PIS.
Budeme proto zvědaví, kolik a jaké značky (a s tím související informační weby) bude Praha a jí financovaná turistická centrála v nejbližší době zavádět a užívat.
27. 10. 2013 10:00 pozn
Dále: Prague City Tourism je značkou příspěvkové organizace hl. m. Prahy (stejně jako ZOO nebo knihovna), a tato organizace zajišťuje propagaci a servis v oblasti turistiky.
A na konec: Kafka design (tedy Font) se podle mých informací sám účastnil tohoto výběrového řízení. Je to pravda?
Chtěl bych vidět tento článek, kdyby Kafka tendr vyhrál... Bylo by tu taky něco o Kocourkově?
26. 10. 2013 08:49 Abu
26. 10. 2013 03:18 Van
Proč je anglický text „Prague City Tourism“ je pro zmatení cizinců „jakoby přeložen“ do češtiny jako „Pražská informační služba“?
Zlatí Najbrti! PRA/HAGUEGAG!