Město Benešov má nové logo
Vítězný návrh pana O. Lovíška má fungovat od letošního podzimu. Odměna pro vítěze činí údajně 10 000 Kč.
Město Benešov vypsalo v průběhu února tohoto roku jednokolovou neanonymní otevřenou soutěž o jednotný vizuální styl (logo a logotyp) města.
Do pátku 30. března 2012 bylo možné podávat návrhy laické i odborné veřejnosti na nové logo Benešova.
Celkem bylo podáno 25 návrhů – náhled na odevzdané návrhy zde.
Jednotlivé návrhy hodnotila Rada města. Zvítězil návrh předložený panem O. Lovíškem.
V průběhu července a srpna bude zpracován grafický manuál pro použití nového logotypu v běžné komunikaci a na jednotlivých propagačních materiálech. Nové logo by tak, v závislosti na vypracování grafického manuálu, mělo být používáno od podzimu tohoto roku.
„Nové logo je moderní, lehké a jeho symbol vyjadřuje jednu z památek našeho města. Uplatnění nalezne především v oblasti cestovního ruchu, písemném styku nebo při kulturních a sportovních akcích, které město pořádá,“ zdůraznil místostarosta T. Podhola.
Komentáře k článku
10. 6. 2012 22:08 gregory
10. 6. 2012 19:53 Vladimír
Pokud to podle vašeho příkladu sousedovic Kája zahraje tak dobře, že to bude mít úspěch = budou na to chodit diváci a vydělá to peníze, tak proč ne? Protože je nadšený amatér, ale má talent, tak to nemůže dělat? Nemůže to dělat, protože nemá DAMU? O tom pane rozhodují (naštěstí) diváci. A pokud tam režisér bude chtít mít Rodena, tak ať si ho zaplatí. Každému to co je mu dobré, někomu stačí Kája, někdo chce Rodena a někdo De Nira. BTW: mám dojem, že De Niro začínal také jako amatér - představte si, že by mu nedovolili hrát, protože na to nemá papír ze školy....
10. 6. 2012 15:13 Dan
10. 6. 2012 12:14 Vladimír
A k vašemu příkladu? S těma 15 korunama to snad ani nemůžete myslet vážně, s argumenty ad absurdum se nediskutuje.
10. 6. 2012 11:53 Pěkné přirovnání
9. 6. 2012 23:19 Dan
9. 6. 2012 17:57 Vladislav
Dělají se loga proto, aby se líbila a fungovala, nebo proto, aby se líbila několika "expertům" se vzděláním v oboru? Úspěšná firma je ta, která vydělává a má klienty a jestli je to copycentrum nebo "studio" s vystudovanýma designerama je úplně jedno. A z hlediska zákazníka je to jedno ještě víc - pokud bude mít úplně nemožná firma s neschopnýma lidma experty uznávané nejlepší logo za sto tisíc, tak jí to úspěch nepřinese a naopak.
U města to platí dvojnásob, do nějaký díry, kde nic není, kvůli logu turisti nepřijedou, samozřejmě vizuální styl musí nějak vypadat, ale nepřeceňovat, vážení.
9. 6. 2012 16:22 Jaromír
6. 6. 2012 00:36 h
5. 6. 2012 23:13 plusminus
5. 6. 2012 10:38 Petr
Co byste ale pak dělal vy, kdyby existovala regulace trhu v grafickém designu?
5. 6. 2012 05:40 davidkotulan
Hlavně začínám tak nějak sledovat vzrůst v grafice/designu u copycenter. Zatím co tenkrát copycentra byly jen služba kopírování a základního tisku z dodaných dat, kde to obsluhovala často mladá slečna z gymplu, dneska přesahují jejich služby do grafiky/designu.
A pak vznikají taková to loga a jim podobné práce za cenu, za jakou by ani člouník nepřečalounil jeden podsedák na štokrdle. Přeci proč dávat někomu například 5tk né-li více, když mi to na náměstí udělají za pár stovek komplet s vizitkama a podobnýma blbostma. A kvalita? Vždyť to na tom papíře vypadá dobře ne?
Osobně si myslím že by pomohlo nějak regulovat tento trh a jasně vymezit pravidla (to jsem si myslel že dokáže UGD). Přeci jen tak nikdo si neotevře nástrojárnu (na ŽL), protože to na úřadě neschválí, pokud v tomto oboru není ani vyučeni. U některých oborů je zase zapotřebí alspoň praxe. Proč to neregulovat podobně? Nebyla by nějaká možnost pravidel?
4. 6. 2012 16:59 honza | visualscream.net
Nicméně. :) Není to tak černobílý, není pravda, že je to vše jen vina grafiků, není pravda, že klient představující veřejnou sféru a nakládající s veřejnými prostředky nenese žádnou zodpovědnost za to co vypisuje a jak, a že za to přeneseně můžou čistě špatná a neetická grafická studia. I srovnání s GUI neni uplně přesný: GUI má samozřejmě většinou dopad na široké spektrum lidí, a když to 10 tisíc lidí štve, není o čem se hádat. To je u identit podobné - když si to lidi nebudou pamatovat / chápat / cokoliv, bude to pravděpodobně neúspěch, ať si o tom myslí grafik cokoliv. Nicméně, to GUI klidně může fungovat na vzorku uživatelů skvěle, a klient ti řekne že je to nahovno protože se mu to nelíbí, stejně tak je to u designu. Klient je jednotlivec, nikoliv objektivní vzorek uživatelů nebo cílovky, klient po mě často chce věci o kterých vím, že poškodí zájem firmy / subjektu který představuje. Jistě, je to jeho právo, má etická povinnost je slušně mu vysvětlovat proč to dělám tak jak dělám, hledat průsečík názorů, vciťovat se atd. Pravdou ale je, že občas je klient prostě debil (stejně jako je občas debil grafik), komunikovat nehodlá, pak se lze jen rozloučit.
A znovu a naposledy: myslím si, že jak se tu najde hromada debilních grafiků a studií kteří snahy o lepší zítřky svou neschopností nebo etickou vyprázdněností vědomě či nevědomě sabotují, zcela obecný sklon k dilletantismu v přístupu k vizualitě a třeba i architektuře ze strany veřejných zadavatelů je v této zemi reálný problém podepisující se na tom, jak tu věci vypadají. Umím si představit, že třeba UGD z toho udělalo jediný problém a nejhlasitěji o tom pak mluví lidé, o jejichž objektivním přínosu GD v zemi lze s úspěchem pochybovat, ale tvůj pohled je pro mě prostě jen druhý extrém - sympaticky "sebekritický", ale nemyslím, že v takto radikálně jednostranný verzi úplně pravdivý. Klient / grafik, politik / volič - skoro vždy jen dvě strany jediné mince, all in all to vše vypovídá prostě a jenom o tom, co jsme v průměru za národ, jak myslej a jednaj lidi, co tu žijou.
4. 6. 2012 16:00 stope32
Stejne jako neni jeho chyba ze nepochopi USB port (tvuj 2. odstavec), nemusi pochopit, proc jeho - podle vseho dobre vypsana - soutez dopadla jak dopadla...
4. 6. 2012 15:51 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Ja jsem se hlavne chtel ostreji ohradit proti napadani klientu. Protoze takhle ja nepremyslim. Vem si jen treba oblibu webu typu http://ceskyklient.tumblr.com/
V svete GUI je uzus, ze kdyz uzivatel nepochopi nejakou funkcionalitu, je to vzdy chyba uix designera/programatora/projekt managera. Bez vyjimky. Neexistuje ze by byl uzivatel/klient za debila i kdyby slo o situaci ze nema pripojenou klavesnici nebo mys v usb portu.
4. 6. 2012 13:35 Honza
4. 6. 2012 03:08 honza | visualscream.net
I proto si přes to všechno myslím, že vina opravdu není jen na straně "entity" nás / vás všech grafických designérů, že je něco špatného ve vzduchu i mezi zadavateli. To co říkám přeci vůbec neznamená, že by všichni museli rozumět všemu - dokonce jsem i zdůraznil že to tak nemyslím. Naopak. Když něčemu ale nerozumím, věnuju o to víc sil snaze se v problematice zorientovat - hledám, srovnávám, ptám se nezávisle několika lidí atd. Ve všech oborech jsou špičky, odborníci, průměr, pochybný firmy a absolutní plebs, k tomu validní informace, informační šum, názorová žumpa a tak dále. Vždycky je na tobě jako zadavateli / klientovi, aby ses v tom dokázal nějak zorientovat. Tohle je něco, kde si myslím, že zadavatelé z veřejný sféry prostě selhávají, je přeci jejich práce umět řešit věci kterým nerozumí - s chodem města jsou spojený snad všechny existující obory a jejich práce je o tom rozhodovat. Jo, studia hrající si na něco a produkující sračky, studia co se účastní i naprosto zrůdně vypsaných soutěží to celý dělaj horší. Ale fakt si myslíš, že zmizej? Nebo že vůbec neexistujou i jinde, třeba v Holandsku? Já to nevim, opravdu se ptám:) Přijde mi to docela jako utopie totiž, a je-li to opravdu utopie, pak cesta ke zvednutí standardu např. zadávání a přístupu k identitám měst a veřejných institucí je prostě jinde než v pogromu na studia jako je Bastart:) Ale třeba se pletu a je to fakt jen o tom. Ne že by to ve výsledku pro nás cokoliv měnilo...
3. 6. 2012 16:22 Lukas Veverka
Takova studia se zhusta ucastni podobne nestastne vypsanych soutezi. Cimz davaji zpravu tem vypisovatelum: soutez je v poradku, meli jsme vysokou ucast a dokonce se zucastnili i predni graficke studia. Je to samozrejmne jen jeden z mnoha dilku mozaiky. Vsechny tyhle veci s tim vsim souvisi. Nemuzeme chtit aby se v nasem oboru orientoval klient kdyz nejsme schopni se v nem zorientovat ani my sami.
Pamatuji si ze nekdo me v komentari kontroval tvrzenim, ze nikomu neni nic po tom co si kdo pise na svuj web. :) A o tom to presne je. Dokud nam budou urcite jevy u zadku, tak se ta situace nezmeni. A na druhou stranu natlak na klienty nepomuze nicemu. Zmenit se to musi od nas.
Unie grafickeho designu se obcas snazi absurdne apelovat na zadavatele, ale poradek ve vlastnich radach si delat nechce a nebude. Proc taky. Z pohledu UGD za soucasnou situaci totiz asi taky muze klient "debil".
3. 6. 2012 15:49 Lukas Veverka
V nasem oboru diky bohu nestoji core byznys na super drahych technologii ci podminenym vzdelanim nebo akreditaci.
Tak jako tak, neexistuje moc oboru, kde by klient byl pro svou neznalost toho konkreniho oboru vzdy odsouzen jako debil ktery to zvrtal. Tusim ze podobna situace je v architekture. A dale uz nikde.
Podle tve logiky by pak museli vsichni lidi znat detailne vse o vsech oborech na celem svete. To je nesmysl. Pouceni mame byt predevsim my. My mame byt pouceni o tom, za jakych podminek muzeme odevzdat kvalitni praci a za jakych ne. To zadny klient vedet nemusi a nepotrebuje. Navic tuhle znalost evidentne nemame predevsim my, tak jak by ji mohl mit klient ze?
Jasne, je to palba do vlastnich rad ale promyslena. Tenhle blog cte mnohem vice tech diletantu nez tech poucenych a vzdelanych. A pokud i zde budou ty vzdelani nadavat na klienty, nicemu nepomuzou. Pravda je takova, ze debil je kazdy kdo se teto souteze zucastnil. Ne ten vyhlasovatel. Kdyz ja potrebuji odbornou sluzbu taky si nejdriv nejdu vystudovat ten konkretni obor na prislusnou skolu. Spoleham na dodavatele te sluzby, ze me vcas upozorni kde me predstavy jsou zavadejici nebo kontraproduktivni.
Jak pises, zde nedochazi k osobnimu kontaktu. Proto je naprosto spravnou a adekvatni reakci nezucastnit se. Ergo je to cele chyba nas vsech. Navzajem si v tom oboru tolerujeme praktiky, ktere pak usti v takovehle srandy za ktere nasledne obvinime nase klienty. To je naprosto absurdni. Ja byt nasim potencionalnim klientem tak se bojim s nama spolupracovat, aby me zase nekdo nenadaval ze jsem debil.
3. 6. 2012 15:22 honza | visualscream.net
Souhlasím s tím, že bychom měli šířit nějak osvětu, že je na nás, abychom vysvětlili zadavatelům o co zhruba jde. Jenže tohle je obecný problém soutěží: nemůžeš s klientem jakkoliv komunikovat, nic mu vysvětlovat, a když sám nemá znalosti problematiky, je to v podstatě předem v háji. Osloví-li mě klient přímo, je na tom se znalostí problému skoro vždy stejně jako to město, ale dá mi možnost si s ním o problému promluvit, vysvětlovat, ukazovat, komunikovat. Pokud se se mnou o tom bavit nechce, jako zákazníka ho odmítnu.
Ve výsledku proto moc nevím, jak může být problém čistě v nás. Když se rozhodnu, že vypíšu soutěž třeba na onkologickej diagnostickej přístroj a vůbec si nezjistím, co onkologie je, je to má zodpovědnost, nikoliv zodpovědnost onkologů, že mi to nevysvětlili. Máš pravdu že grafici nemůžou čekat od zadavatelů znalost problému. Co ale čekat mohou je určitá míra respektu k jakémukoliv řemeslu, obecně, ať jde o design, architekturu, lékařství nebo třeba čistění jímek. Pokud je (zadavatele, města) ani nenapadne si zkusit zjistit kdo by jim mohl poradit, pak je ti postoj "nás, grafiků" úplně k ničemu. Pepa Novák jim to za pětku nakreslí a je to. Problém je tu podle mě obecný a napříč všemi obory, zdaleka nejde jen o design: lidi jsou tu diletanti. Ne tím, že by měli míň znalostí než jejich kolegové třeba na západě, ale tím, že je jim to ukradený, že jsou zvyklí věci řešit na koleně, že nemají sebemenší úctu k nikomu, kdo dělá něco, co by "přece mohli udělat taky". Profesionalita se tu očekává jen v několika málo oborech, to ostatní je přece jedno. Špatně vypsaná soutěž je vždy jen a jen zodpovědností zadavatele. Když tomu nerozumí, má to buď v podmínkách soutěže zohlednit, nebo se zeptat někoho, kdo tomu, snad, rozumět bude.
3. 6. 2012 12:51 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Prave proto bych se ale ohradil proti napadani ci obvinovani mesta/klienta/vypisovatele souteze. Na vine jsme jednoznacne my, designeri, prave tim ze na tyto podminky pristupujeme. Klient ma pravo nevedet. Ma pravo vypsat debilni soutez tak jako v tomto pripade. Pokud argumentujes ze jde o verejne penize (v tomo pripade) pak jsi se mel zajimat predtim. Ne az ted. Navic me osobne tech par desitek tisic ktere mesto do identity investuje (par polepu na infocentrum, vizitky, umisteni loga na web a odmena pro viteze) prijde jako naprosto neskodny drobny prehmat uredniku mesta.
Tak jak tak, jestli nekdo na tom stavu nese vinu pak jsme to my. A dokud budeme obvinovat ty klienty nikam se neposuneme. Tim samozrejmne nerikam, ze nesmime spatne vypsane souteze kritizovat. Naopak. Kritizovat a nezucastnovat se.
3. 6. 2012 01:02 Swantowiet
2. 6. 2012 21:36 honza | visualscream.net
Vinu samozřejmě nese vypisovatel soutěže, tedy město: vyhlásilo nesmyslnou soutěž s nesmyslným zadáním, a nesmyslně pak i vybralo vítěze (což je už jen logický důsledek předešlého). Jako profesionál bych se soutěže nezúčastnil už kvůli samotnému záměru a zadání ("chceme prostě nějaké nové logo"), které prozrazuje, že je zadavatel mimo - kvalitní řešení tedy pravděpodobně nevybere. Dále, za 10.000 Kč nedělám pro přímé klienty ani úvodní skicy, odměna v soutěži je to směšná, a prakticky nulová účast profesionálů to dokazuje. Že byl v porotě ředitel jakéhokoliv muzea neznamená vůbec nic - tvorba vizuálních identit a šéfování muzeu, byť třeba designu, jsou dvě naprosto jiné věci. A, znovu a naposledy: i kdyby bylo vybráno logo samo o sobě kvalitní, na věci by to nic neměnilo: chybí základní zamyšlení nad tím o co ve vizuální komunikaci města jde, co jsou stálé a co proměnné, tedy z čeho je potřeba vyjít a jaké jsou zhruba možnosti řešení.
Je to pořád to samé: klient neví, co je to logo. Chce ho, protože ho mají jiní. Profesionál by to klientovy mohl vysvětlit a společně by mohli dojít buď k řešení, nebo k takovému zadání soutěže, které by implikovalo smysluplné návrhy. To se však neděje, protože klient ve své neznalosti a nabubřelosti s profesionálem nic nekonzultuje (nevědomost je tak hluboká, že si jí ani neuvědomuje) a místo toho rovnou vypisuje soutěž, jež svým zadáním, občas dokonce svou samotnou existencí, rovnou eliminuje možnost zdárného výsledku - tedy vzniku kvalitního předpisu vizuální komunikace. Ve standardním případě - kdy je klient soukromá osoba či firma - je to jedno, každý svého úspěchu strůjcem. Jenže tady se jedná o veřejnou instituci, město, a o veřejné prostředky. Diletantství zde znamená plýtvání veřejnými penězi a poškozování konkurenceschopnosti města, a tedy všech jeho obyvatel a subjektů. Proto mě to rozčiluje, proto jsou vaše argumenty, Jeníku, zcela mimo.
2. 6. 2012 19:08 princezna Arial
2. 6. 2012 17:54 rivall
2. 6. 2012 14:36 Jeník
2) Zúčastnit se mohl každý, tudíž i profesionálové. Je snadné kritizovat a přitom nezpracovat vlastní návrh.
3) Podstatnou součástí je, kdo z návrhů vybírá. Samozřejmě je vybírala rada města, ale společně s odborným posouzením ředitele muzea designu a umění Benešov.
1. 6. 2012 22:17 ...
1. 6. 2012 19:46 honza | visualscream.net
Hlouběji komentovat logo jako takové je mrhání časem, že jde o naprosto nicneříkající maloměstskou poloamatérskou sr***u tu asi vidí skoro každý. V kontextu problému samotného zadání a totální absence klientovi vize a chápání podstaty a účelu vizuální identity je to nepodstatné, byť to dělá celou záležitost ještě o něco smutnější.
Z loga se nějak stal pozoruhodný fetiš, artefakt, který každý subjekt musí mít, ale skoro nikdo, zdá se, neví, k čemu vlastně je nebo dokonce co to je. Hlavně že teď bude Benešov moderní město. S logem.
1. 6. 2012 19:02 Petr
Kdy uz konecne prestanou byt poptavani i lajci? Nejsem proti soutezim, ale meli by se jich ucastnit pouze ti, kteri jsou k tomu kvalifikovani.
1. 6. 2012 15:41 jn
1. 6. 2012 14:58 lh
1. 6. 2012 13:46 Cucflek
1. 6. 2012 12:43 Font OK
Takovému logickému řešení se paradoxně nejvíce blíží návrh 22. :)