Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Logo Pece pod Sněžkou - 3 finalisté

V březnu 2011 vyhlásili v Peci pod Sněžkou soutěž v tvorbě logotypu města. Do soutěže dorazilo celkem 80 návrhů. Z těchto vybrala komise tři, které postoupily do druhého kola. Kromě názvu města mohla navržená značka obsahovat také claim Horské město v pohybu. V komisi zasedli odborníci z oblasti grafického designu, specialisté na komunikaci a marketing, podnikatelé v oblasti cestovního ruchu a zástupci města. Prohlédněte si rozpracované prezentace těchto návrhu a pošlete nám vaše...

Do druhého kola postoupily návrhy Lukáše Tanečka, Romana Robaarda a Radima Zahraje. Taneček a Zahraj vytvořili docela kvalitní a použitelné logotypy, které se jim podařilo zajímavě rozpracovat i do dalších aplikací. Návrh Romana Robaarda je z výběru nejslabší co do zpracování symbolu, typografie a následného rozpracování. Navíc chybí háček nad Z.

Za tyto návrhy obdrželi autoři skicovné 3 000 Kč. Cena za logo města je 30 000 Kč.

Pro zvětšení stránek prezentace klikněte na obrázek

 

 

 

 

Lukáš Taneček www.tanecek.cz, celá prezentace PDF, 27.5 MB

   

 

 

 

Radim Zahraj www.typoadesign.cz, celá prezentace PDF, 14.2 MB

 

  

 

 

Roman Robaard http://roman-robaard.com, celá prezentace PDF, 4.3 MB

 

Dosavadní logo Pece pod Sněžkou, více o tomto logu PDF, 389.4 KB

 

Návrhy, které nám zaslali čtenáři:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

3 návrhy grafičky Štěpánky

 

 

 

Návrh Jana Charváta. Zde (PDF 939.6 KB) je tento návrh rozpracován.

 

 

Kompletní zadání soutěže zde.

Co na vybraná loga říkáte? Zúčastnili jste se také soutěže?


Komentáře k článku

26. 5. 2011 12:22 Martin Platil

Osobně se mi nejvíce líbí návrh pana Radima Zahraje. Pěkně hraje barvami a zároveň ladí a co více evokuje hory. Velice stylově a ladně působí i v jednobarevné verzi. Co se týče aplikace loga, myslím, že není třeba se vyjadřovat, skvělá práce.

25. 5. 2011 21:51 Radim Zahraj

Aktualni vysledky souteze, vyhral kolega s "plastvemi medu", tak snad budou v peci zacivat "sladke a medove" casy:-)...gratuluji a dekuji kolegum z finale...Radim Zahraj

18. 5. 2011 11:45 štěpánka

Ne není. Jsou to vrstevnice Sněžky vycházející z reálu. Pod nimi je Pec pod Sněžkou, tak jak to najdete na mapě. S filharmonií to má jen čistě náhodnou vizuální podobnost. Inspirace byla tedy mapa, ne filharmonie (snad pochopitelné a logické)

18. 5. 2011 10:31 lh

to prvni od ctenaru je brnenska filharmonie od very maresove?

17. 5. 2011 14:32 Font

Přidali jsme návrhy od dvou autorů...

17. 5. 2011 10:25 Lasec Graham

...loga i vizuály jsou hrozná nuda, značky i fonty ve mně evokují tu samou dobu jako původní logo, podle mne, kdyby to šlo, udělal bych ten výběr znovu, páč takto jsou to vyhozený peníze...

17. 5. 2011 09:45 jana

Tato částka byla stanovena jako cena pouze za logo, ale v rámci druhého kola soutěže bylo nutné vytvořit hromadu aplikací. Ty jsou tedy zadarmo jako bonus pro město?

15. 5. 2011 19:37 Marek

Všechna loga absolutní nuda, jak z logobanky, nejhorší je jednoznačne to ze studia Taneček. Sekání stále stejného korporátu jedno pro koho, tady asi pro nějakou firmu prodávající med. Nesouhlasím s Fontem, takhle ubohá práce by se tu vůbec neměla vyskytovat !

15. 5. 2011 14:41 Pepa

@ Font OK: jenže tohle nebyla soutěž na korporátní identitu. Jen logo pro zapadákov, kde chtějí "hezkej obrázek" na vizitky a reklamní propisky. V tom případě je ta cena adekvátní.

Otázka zní, jestli místo malé soutěže o "hezkej obrázek" neměli vyhlásit pořádnou soutěž na skutečnou CI. Možná že ani ne, protože by stejně v komisi složené z památkářů, sekretářek a jiné úřednické svoloče vybrali nějakou prasečinu jako zoo praha. Tahle společnost potřebuje dospět.

15. 5. 2011 11:14 S. Toupalik

> to Pecan: Pro někoho se samosřejmě 5000 Kč za logo, může zdát adekvátní, ale jak psal "Profi", lidé, kteří se chtěji uživit grafickým designem jsou lidé, kteří do svého zaměstnání věnovali nemalé úsilí, ať už na školách, či jinde. Je ale nutné si uvědomit, že grafici, kteří se těchto soutěží účastní jsou podnikatelé, či živnostníci. Nestačí jim tedy neadekvátní malá částka za logo a také si rozmyslí jestli do toho vůbec půjdou, protože narozdíl od lidí, co maji jistou práci a pracují 8 (či více) hodin denně a jsou za všechny tyto hodiny placeny, jsou závislí na tom, zda je jejich návrh vybrán či ne. Dále je nutné uvažovat náklady, jestliže toto zaměstnání člověk dělá jako hlavní pracovní činnost, platí daně jako každý jiný, nikdo za něho neplatí sociální ani zdravotní... Toto si většinou "amatéři" v podobě buďto studentů, či lidí, kteří tuto činnost provádí bokem neuvědomují.
Je tedy pochopitelné, že grafici nejsou mašiny, které sypou jedno logo za druhym, ale zamýšlí se nad tim co dělají a nemaji jisté, zda za to vůbec budou odměněny, protože jak všichni víme názor na návrhy může mít každý jiný. A to neplatí pouze pro grafiky...

14. 5. 2011 21:21 František Polák | www.fpolak.eu

Je neuvěřitelné, že pri výši (tedy níži) finančního ohodnocení této soutěže nevznikly podstatně horší katastrofy.

14. 5. 2011 17:47 Font OK

Adekvátní odměna za návrh CI pro město velikosti Pece pod Sněžkou činí podle potřebného objemu práce a nutnosti skutečně profesionálního přístupu minimálně cca 300 tisíc až půl milionu (vč. autorských práv). Tedy zhruba cena auta střední třídy. Částky o nulu nižší jsou nepochopením významu jednotného vizuálního stylu pro budování žádoucí image takto významného turistického střediska (nebo nemalého města jako je Děčín – viz nedávná soutěž tohoto města). Že je ale u nás běžné utratit za auto pro pana starostu (ministra, poslance, hejtmana atd.) klidně pár milionů a za logo a CI (měly by přitom vydržet mnohem déle než to auto a udělat mnohem více pro celé město) jen desítky tisíc, je bohužel smutnou realitou současné ČR.
Ta vznikla mylným pocitem, že grafiku může dělat každý, kdo má doma comp, že je to věc snadná a rychlá, stačí pár hodin a to "logo" je přece hotové (v čemž je velké množství účastníků soutěží utvrzuje).
A také druhým omylem – že kvalitu řešení CI může posuzovat i komise složená z laiků (vybírajících stylem líbí/nelíbí bez znalosti věci).
Výsledkem toho bude, že města jako Pec (nebo Opava, Kopřivnice, Otrokovice atd.) budou za pár let vypisovat soutěže nové a vyhodí tak ve výsledku za implementace (polepy aut, označení budov, propagační předměty, tiskoviny, weby atd.) a budování značek současných (reklama na uvedení značky ve známost, ochranné známky atd.) stejně nakonec miliony.
Což si nyní neuvědomují.
V době, kdy pro většinu lidí je vrcholem "vkusu" a "luxusu" podnikatelské baroko s fasádou v tyrkysové barvě a jiné kýče všeho druhu, je to ale pochopitelné a bude to trvat ještě dlouho, než se CI města stane otázkou prestiže a bude u měst silný zájem na řešení od pokud možno nejlepších designérů.
Jinak souhlasíme zcela s názory, že u soutěží musí být pro motivaci kvalitních profesionálních grafiků částka minimálně několikanásobkem běžné ceny.

14. 5. 2011 14:32 honza | visualscream™

Re: Pecan, Marek - O škole to samozřejmě není, škola je osobní investice grafika do rozvoje vlastních schopností a sítě kontaktů. Někoho to posune, někoho ne, někdo potřebné znalosti získá jinak. Pravdou nicméně je, že tvorba vizuálních identit je poměrně komplikovaný obor vyžadující od autora širokou škálu schopností a znalostí (jak je získá je opravdu jen a jen jeho věc). Lidí, respektive studií, kteří či která dokáží práci odvést zodpovědně a přitom do toho ještě vložit invenci a originalitu je, zvláště u nás, hodně málo. Cena za vizuál by vždy měla reflektovat velikost klienta, to, jaký z toho bude mít potenciální užitek, a komplikovanost zakázky. U města, které je v podstatě závislé na turismu a vlastní propagaci je potenciální hodnota vynikajícího vizuálního stylu a komunikační strategie velmi vysoká, ne-li zásadní. 30 tisíc je při vší úctě pro radnici naprostý pakatel, tolik stojí jeden slušnější notebook nebo pár nových tonerů do laserovky v kanclu. Bohužel to ukazuje naprosté nepochopení významu toho, co zadavatel požaduje.

Druhou věcí je, že jde o soutěž, navíc veřejnou. V té hlavní cena prostě musí výrazně převyšovat průměrnou cenu přímo zadávané práce. Profesionální nebo zodpovědný grafik stráví prací na takovém projektu nemalé množství času a šance na výhru nikdy není tak vysoká, jakkoliv je nadaný. Řekněme, že skvělý designér má reálnou šanci vyhrát každou 5. soutěž které se zúčastní, pak mu ta jedna vítězná prostě musí pokrýt náklady na ostatní práce za které nedostal ani korunu. Pokud soutěže podobné ohodnocení nenabízejí, jsou jen dvě možnosti: buď se jich nebudu účastnit, protože bych brzo umřel hlady, nebo nebudu soutěžním návrhům věnovat zdaleka tolik času, kolik by si zasloužily. Studia a profesionálové, kteří mají většinou dostatek vlastních zakázek jejichž cena se pohybuje na úrovní nebo spíše nad úrovní hlavní ceny v této soutěži se jí prostě nikdy nezúčastní, a tak soutěž zůstane zajímavá jen pro ty, kteří vlastní klienty nemají, nebo si nemohou říct o tržní ceny. Pak se jen málo kdy dočkáme kvalitního výsledku, a tato soutěž to podle mě dokazuje; fakt, že jeden ze tří vybraných finalistů má překlep v samotném logotypu je drobná, ale hezká ukázka toho, o čem mluvím.

Zkuhrání nad tím, že 5000 přeci není málo je důkaz o nulové představě o tom kolik tvorba kvalitní identity na profesionální úrovni zabere času a prostředků a jaký význam má (jeho kvalita) pro určitou skupinu klientů, do které zrovna Pec rozhodně patří.

14. 5. 2011 13:47 David Sasín

Obvykle si ale nemůžeš dovoli dělat logo za 5000 Kč vzhledem k tomu, kolik času u něj strávíš. Jiná situace je když se některý grafik rozhodne pro tuto formu podpory svým kamarádům, nebo neziskovce.

Proč je 5000,- za soutěž málo? Protože když normální logo bývá u nás průměrně prodáváno za cca 10000-20000 tak je jasné, že soutěž by měla být oceněna na víc, tak jak tomu u této soutěže bylo. Už jen proto, že ty jako grafik musíš odvést kompletní práci jako bys měl zadanou zakázku, ale do poslední chvíle nevíš, zda vyhraješ. Jde tedy o risk, a ten by logicky měl mít adekvátní vyvážení, tedy ve formě o něco vyšší koncové ceny, než je běžná tržní.

14. 5. 2011 11:57 Pecan

> Profi. Tedy, teď jste mi uplně otevřel oči. Dobrá loga vznikají tedy vlastně jen od pár lidí v ČR, takže by tito vyhlašovatelé měli vlastně vždy pouze kontaktovat uzavřenou skupinu lidí, kteří pobírají přez 30 000 měsíčně, protože všichni ostatní kteří mohou mít velký talent, ale nestudovali na VŠUP jsou amatéři. No tak ted už to uplně chápu. Možná se budete divit, ale to hodnocení je dost o individuálním názoru, takže se vsadím, že by se našla loga, která by i mezi touto malou skupinou lidí dopadla 50/50 líbí, nelíbí... nebo ne? Dá se také nastudovat pohled na věc a sjednotit názor většiny? Tak to potom vlastně loga od těchto lidí budou velice podobná. Bud se musíte dostat do poroty, a nebo si při takovém platu vůbec nedělat vrásky, že je někde soutěž za 5000 no, ale stejně Vám moc děkuji.

14. 5. 2011 09:42 Marek Herman

A všiml si někdo že u návrhu č.3 je v logu i aplikacích uvedeno "Pec pod Snězkou" :-)

14. 5. 2011 08:39 Profi

> Pecan. Proc je 30 tisic malo?
Graficky designer je clovek, ktery svuj obor mnoho let studoval na odbornych skolach (idealne strednich i vysokych), ma nesporny vytvarny talent, rozumi typografii, citi barvy a kompozici, chape zakony trhu, reklamy, propagace, orientuje se v dejinach umeni, polygrafii, ma za sebou praxi ci realizace a dokaze svou praci obhajit a vysvetlit. A grafika je i jeho obziva.
To je graficky designer - a tech je u nas dle meho je nekolik desitek, maximalne stovek. Vsichni ostatni jsou jen lide s pocitacem s adobe balickem - neboli amateri. Tech jsou tu tisice, ne-li desetitisice.
Tim chci rict: graficky design neni na profesionalni urovni prace v teple u PC za 200 na hodinu.
Coz ale amater asi jen tak nepochopi...

13. 5. 2011 23:08 Pecan

Mě jen přijde vtipné, jak poslední dobou ať už je to zde v diskusích, nebo na konkurenčních serverech ( patrně možná ale stejní reagující ) všichni kritizují velmi špatné soutěže, špatně zadané, malé odměny a velmi špatné výsledky. Patrně se jedná buď o někoho, kdo je asi zámožný a vyhrát třeba 5000 Kč je pro něj nic a výsměch, protože je mu to málo, a přeci nebude pracovat v sedě a teple na PC třeba za 200, 250 Kč za hodinu... to radši někde manuálně za 150 že?... Nebo jde o někoho, kdo soutěžil, ale nepostoupil. Moc rád bych si přečetl ta portfolia a ty velké úspěchy s jejich logy u světových firem.

13. 5. 2011 14:54 lh

dvojka. druhe dva vizualy slabota.

13. 5. 2011 13:38 Jarka Drechslerová

Druhé se mi osobně líbí nejvíc. První mi přijde zbytečně vázané na původní logo - ikony v geometrickém tvaru... Třetí takové nijaké.
Nejsem expert na loga, jen momentální pocit ;)

13. 5. 2011 13:36 honza | visualscream™

Výsledek přesně odpovídá zadání a finančnímu ohodnocení soutěže. Technicky vzato, nedávalo by smysl, kdyby z této soutěže vzešlo kvalitní logo a vizuál, takže vyhnu-li se hodnocení samotného zadání, vše co navazuje už je prostě jen adekvátní.

13. 5. 2011 13:31 Mirek Jahoda

Zahraj++

13. 5. 2011 13:30 Lostindream

Jak píše Tom Laurinec, s vizuály se také úplně neztotožňuji. Logo je dle mého nejlepší druhé, tedy od Radima Zahraje. Líbí se mi typografie i hory. Možná mi trochu vadí ten skoro-dotek toho oranžovočerveného bloku s textem, konkrétně blízkost k písmenu Ž.

13. 5. 2011 13:28 Zuza

Nejvic se mi libi dvojka...hory paradni, aplikace pusobi moderne a flexibilne. U jednicky je super viditelna variabilita pri pouziti na ruznych vizualech. Trojka je nudna a prijde mi skoda, ze by hory mely evokovat jen zimu, prestoze je to samozrejme dominantni sezona, na jare, na podzim a hlavne v lete Pec pod Snezkou stoji take, ne?

13. 5. 2011 13:21 Tom Laurinec

Nevím, mám trochu problém s vizuály než s logy. Nejlepší logo - resp. nejvíce evokuje hory, je 2. a zimu 3. ale aplikace už vypadají standardně pro jakoukoliv firmu libovolného zaměření. Tam právě asi mohla být síla těch hor. Ale sám jsem do toho nešel, tak mám co kecat že :-D

13. 5. 2011 13:13 Matej Vojtuš

3ka nuda...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.