Logo Pece pod Sněžkou - 3 finalisté
V březnu 2011 vyhlásili v Peci pod Sněžkou soutěž v tvorbě logotypu města. Do soutěže dorazilo celkem 80 návrhů. Z těchto vybrala komise tři, které postoupily do druhého kola. Kromě názvu města mohla navržená značka obsahovat také claim Horské město v pohybu. V komisi zasedli odborníci z oblasti grafického designu, specialisté na komunikaci a marketing, podnikatelé v oblasti cestovního ruchu a zástupci města. Prohlédněte si rozpracované prezentace těchto návrhu a pošlete nám vaše...
Do druhého kola postoupily návrhy Lukáše Tanečka, Romana Robaarda a Radima Zahraje. Taneček a Zahraj vytvořili docela kvalitní a použitelné logotypy, které se jim podařilo zajímavě rozpracovat i do dalších aplikací. Návrh Romana Robaarda je z výběru nejslabší co do zpracování symbolu, typografie a následného rozpracování. Navíc chybí háček nad Z.
Za tyto návrhy obdrželi autoři skicovné 3 000 Kč. Cena za logo města je 30 000 Kč.
Pro zvětšení stránek prezentace klikněte na obrázek
Lukáš Taneček www.tanecek.cz, celá prezentace PDF, 27.5 MB
Radim Zahraj www.typoadesign.cz, celá prezentace PDF, 14.2 MB
Roman Robaard http://roman-robaard.com, celá prezentace PDF, 4.3 MB
Dosavadní logo Pece pod Sněžkou, více o tomto logu PDF, 389.4 KB
Návrhy, které nám zaslali čtenáři:
3 návrhy grafičky Štěpánky
Návrh Jana Charváta. Zde (PDF 939.6 KB) je tento návrh rozpracován.
Kompletní zadání soutěže zde.
Co na vybraná loga říkáte? Zúčastnili jste se také soutěže?
Komentáře k článku
26. 5. 2011 12:22 Martin Platil
25. 5. 2011 21:51 Radim Zahraj
18. 5. 2011 11:45 štěpánka
18. 5. 2011 10:31 lh
17. 5. 2011 14:32 Font
17. 5. 2011 10:25 Lasec Graham
17. 5. 2011 09:45 jana
15. 5. 2011 19:37 Marek
15. 5. 2011 14:41 Pepa
Otázka zní, jestli místo malé soutěže o "hezkej obrázek" neměli vyhlásit pořádnou soutěž na skutečnou CI. Možná že ani ne, protože by stejně v komisi složené z památkářů, sekretářek a jiné úřednické svoloče vybrali nějakou prasečinu jako zoo praha. Tahle společnost potřebuje dospět.
15. 5. 2011 11:14 S. Toupalik
Je tedy pochopitelné, že grafici nejsou mašiny, které sypou jedno logo za druhym, ale zamýšlí se nad tim co dělají a nemaji jisté, zda za to vůbec budou odměněny, protože jak všichni víme názor na návrhy může mít každý jiný. A to neplatí pouze pro grafiky...
14. 5. 2011 21:21 František Polák | www.fpolak.eu
14. 5. 2011 17:47 Font OK
Ta vznikla mylným pocitem, že grafiku může dělat každý, kdo má doma comp, že je to věc snadná a rychlá, stačí pár hodin a to "logo" je přece hotové (v čemž je velké množství účastníků soutěží utvrzuje).
A také druhým omylem – že kvalitu řešení CI může posuzovat i komise složená z laiků (vybírajících stylem líbí/nelíbí bez znalosti věci).
Výsledkem toho bude, že města jako Pec (nebo Opava, Kopřivnice, Otrokovice atd.) budou za pár let vypisovat soutěže nové a vyhodí tak ve výsledku za implementace (polepy aut, označení budov, propagační předměty, tiskoviny, weby atd.) a budování značek současných (reklama na uvedení značky ve známost, ochranné známky atd.) stejně nakonec miliony.
Což si nyní neuvědomují.
V době, kdy pro většinu lidí je vrcholem "vkusu" a "luxusu" podnikatelské baroko s fasádou v tyrkysové barvě a jiné kýče všeho druhu, je to ale pochopitelné a bude to trvat ještě dlouho, než se CI města stane otázkou prestiže a bude u měst silný zájem na řešení od pokud možno nejlepších designérů.
Jinak souhlasíme zcela s názory, že u soutěží musí být pro motivaci kvalitních profesionálních grafiků částka minimálně několikanásobkem běžné ceny.
14. 5. 2011 14:32 honza | visualscream™
Druhou věcí je, že jde o soutěž, navíc veřejnou. V té hlavní cena prostě musí výrazně převyšovat průměrnou cenu přímo zadávané práce. Profesionální nebo zodpovědný grafik stráví prací na takovém projektu nemalé množství času a šance na výhru nikdy není tak vysoká, jakkoliv je nadaný. Řekněme, že skvělý designér má reálnou šanci vyhrát každou 5. soutěž které se zúčastní, pak mu ta jedna vítězná prostě musí pokrýt náklady na ostatní práce za které nedostal ani korunu. Pokud soutěže podobné ohodnocení nenabízejí, jsou jen dvě možnosti: buď se jich nebudu účastnit, protože bych brzo umřel hlady, nebo nebudu soutěžním návrhům věnovat zdaleka tolik času, kolik by si zasloužily. Studia a profesionálové, kteří mají většinou dostatek vlastních zakázek jejichž cena se pohybuje na úrovní nebo spíše nad úrovní hlavní ceny v této soutěži se jí prostě nikdy nezúčastní, a tak soutěž zůstane zajímavá jen pro ty, kteří vlastní klienty nemají, nebo si nemohou říct o tržní ceny. Pak se jen málo kdy dočkáme kvalitního výsledku, a tato soutěž to podle mě dokazuje; fakt, že jeden ze tří vybraných finalistů má překlep v samotném logotypu je drobná, ale hezká ukázka toho, o čem mluvím.
Zkuhrání nad tím, že 5000 přeci není málo je důkaz o nulové představě o tom kolik tvorba kvalitní identity na profesionální úrovni zabere času a prostředků a jaký význam má (jeho kvalita) pro určitou skupinu klientů, do které zrovna Pec rozhodně patří.
14. 5. 2011 13:47 David Sasín
Proč je 5000,- za soutěž málo? Protože když normální logo bývá u nás průměrně prodáváno za cca 10000-20000 tak je jasné, že soutěž by měla být oceněna na víc, tak jak tomu u této soutěže bylo. Už jen proto, že ty jako grafik musíš odvést kompletní práci jako bys měl zadanou zakázku, ale do poslední chvíle nevíš, zda vyhraješ. Jde tedy o risk, a ten by logicky měl mít adekvátní vyvážení, tedy ve formě o něco vyšší koncové ceny, než je běžná tržní.
14. 5. 2011 11:57 Pecan
14. 5. 2011 09:42 Marek Herman
14. 5. 2011 08:39 Profi
Graficky designer je clovek, ktery svuj obor mnoho let studoval na odbornych skolach (idealne strednich i vysokych), ma nesporny vytvarny talent, rozumi typografii, citi barvy a kompozici, chape zakony trhu, reklamy, propagace, orientuje se v dejinach umeni, polygrafii, ma za sebou praxi ci realizace a dokaze svou praci obhajit a vysvetlit. A grafika je i jeho obziva.
To je graficky designer - a tech je u nas dle meho je nekolik desitek, maximalne stovek. Vsichni ostatni jsou jen lide s pocitacem s adobe balickem - neboli amateri. Tech jsou tu tisice, ne-li desetitisice.
Tim chci rict: graficky design neni na profesionalni urovni prace v teple u PC za 200 na hodinu.
Coz ale amater asi jen tak nepochopi...
13. 5. 2011 23:08 Pecan
13. 5. 2011 14:54 lh
13. 5. 2011 13:38 Jarka Drechslerová
Nejsem expert na loga, jen momentální pocit ;)