Logo města Děčín - druhé kolo s anketou
V květnu tohoto roku vyhlášená soutěž v tvorbě logotypu města Děčín (psali jsme o ní zde) je nyní ve druhém kole. Do toho postoupilo několik návrhů o kterých můžete hlasovat na městských stránkách. Autoři se snažili stylizovat řeku (vlnky, ryba) nebo děčínský zámek. Zaujal vás některý z těchto návrhů?
Komentáře k článku
15. 7. 2011 22:10 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Vrátil jsem se teď k tomu poprvé, tak nevím jestli se to dá charakterizovat jako opakování nebo dokonce jako nutkavá potřeba.
Souvislost je právě v tom vztahu profesionál/odbornost na kterou se David Kotulán ptal. Stačí si to přečíst a jistě tam souvislost najdete. Jak se chceme bavit o odbornosti nebo jiných kvalitách, když ty nůžky máme tak benevoletně otevřeny. Nejsem příznivcem celebritování osobností, ale zároveň si myslím, že určité srovnávání a porovnávání je přínosem či nutností. Je dobré si definovat co je dobré a co je špatné.
A navíc jste zřejmně nepochopil, že v tomto případě není ani terčem kritiky samotné studio Dost dobrý design. Ten fail, který jsem popisoval vzniknul především v rámci UGD.
Takže, můj koment byl k věci (reakce na kometn D. K.).
Nejde ani o opakovanou, ani o nutkavou potřebu.
Slibuji že příště budu kritizovat jen anonymně a hlavně neadresně.
A nakonec: ne, neublížil mě nikdo :)
13. 7. 2011 16:25 JK
13. 7. 2011 16:05 Font OK
13. 7. 2011 14:48 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Profesional je člověk který se tou činností živý. Amatér je ten, který se tím neživý. To je jediná možná definice termínu profesionál.
Takže i člověk, který dělá špatný design, je profesionál. Zkušenosti nebo kvality či jiné parametry nemají vliv na definici slova profesionál ani u nás ani v žádném jinem oboru.
Nedávno jsem to zde v jiné diskuzi schytal za to, že jsem se chytnul slova odborník. Problém je v tom, že i definice odbornosti je sporná. Například pro UGD je odborník na vizuální styl firma www.dostdobrydesign.cz a já je rozhodně za odborníky v této oblasti nepovažuji.
Ale ve chvíly kdy je Unie grafického designu pak takto oficiálně označí za odborníka, tak tomu budou nejspíš lidé mimo náš obor věřit. Protože budou mít logicky důvěru v UGD. V zemi kde organizace typu UGD neumí sama rozpoznat v rámci svého oboru kvalitu, a cíleně se brání škálování, se nemůžeme divit, že tu kvalitu pak nedokáže posoudit klient nebo zadavatel.
Jediné co klient umí porovnávat je cena a čas. A to je důvod proč reklamky fungují na obchodnickém modelu. Je to nejednoduší.
Další věc je, že žijeme v hospodářství, které je nastavené tak, že kdokoliv chce na trhu uspět, musí svoje služby nebo výrobky šidit. Jinak by nezaplatil chod firmy. Všechny velké firmy, mají své oddělaní které se věnují jen tomu, jak snížit náklady, jak to či ono ošidit tak aby to klient ještě zkousnul. Takhle to funguje od chleba po elektroniku všude.
13. 7. 2011 10:03 davidkotulan
– moje představa o profíkovi totiž většinou je cápek kolem 40 let, co už zažil mnoho trendů, vývojů. Co za pár minut na schůzce na papír stvoří přesně to co klient myslí, chce a požaduje. Také dovede nejen udělat nějakej peckovej plakát (to umí i freebanky), ale umí i klientovi poradit pro lepší marketing (skutečně úspěšný, né "trendy").
– jaká je tedy ta vaše? Je to skutečně jen o designu? Kýčovitosti? Nebo o velkém studiu s velkým jménem díky dobrým kontaktům, popřípadě i nově díky podvodníkům a úplatkářům?
Za pár let procházením různých reklamek jsem zjistil že všude (bez rozdilu jména reklamky) jsou i béčka a horší a drží se jen díky známostem. A všude platí pravidlo obchodníka, nikoliv designu a už vůbec ne technické provedení práce:-)
12. 7. 2011 11:45 Rupert
zas tolik se nestane
11. 7. 2011 12:37 Font OK
Tady nejde o to, jaké má kdo školy (byť studium grafické školy není bez významu). Bohužel u nás ale v podobných soutěžích někdo nahodile (jen tak pro zábavu) vyplodí jedno logo (hurá, to jsem dobrej) a pak neví, jak dál. A soutěže s nedůstojnou výší odměny a nekvalifikovanou komisí toto podporují.
Druhá možnost je dělat tuto práci pořádně, znát návaznosti, dokázat krom samotného loga obhájit i vhodné korporátní písmo, vytvořit obsáhlý logický design manuál s navazujícími doprovodnými grafickými prvky, s vazbou na dosavadní městský znak a vlajku, rozpracovat i systém podznaček (třeba pro městskou policii, knihovnu atd.)) nebo jazykových mutací, vybrat ve svém Pantone vzorníku nejlepší barvy ve všech systémech zobrazení, poradit klientovi s registrací ochranné známky, s postupem implementace CI do praxe...
Amatér nic z toho patrně vůbec netuší, jeho "logo" je třebas s nápadem, ale samo o sobě jako plácnutí do vody... Nemá se tedy v soutěžích hledat namísto nějakého "loga" spíše fungující, originální a promyšlený vizuální styl subjektu?
8. 7. 2011 12:31 Jakub
co se nejakeho manualu pripadne doporuceni pro podobne souteze tyce, nezbyva nez souhlasit. Otazka je jestli se tim bude nekdo ridit. Politicky cinne osoby, ktere podobne veci nezridka rozhoduji maji vetsinou pocit, ze vi samy vsechno nejlepe.
8. 7. 2011 12:07 Petr
Jde o to, že logo města, by měla být značka vytvořená profesionálem. Pořád nevím, co brání zadavatelům ty profesionály oslovit. Nápad nestačí. Stačí se podívat trochu do minulosti a rozdíl mezi značkou vytvořenou profesionálem a amaterém nebo nezkušeným "grafikem" je vidět na první pohled.
Úplný nesmysl je klást věštší důraz na profesionalitu poroty než na odbornost autora loga. To je jako dát do poroty na závodech krasobruslařů mistry světa, kteří budou kromě závodníků hodnotit i bruslaře, kteří stojí na bruslích poprvé. Sice takový nováček v bruslení může náhodou předvést pětitého rittbergera, zbytek sestavy se ale budou plácat od mantinelu k mantinelu, padat a nakonec z ledu odpajdá úplně zničený.
Absolvent grafické školy by samozřejmě měl mít právo se takové soutěže zúčastnit. Co se týče administrativy - kdo by to měl podchytit - samozřejmě je nesmysl na to psát zákony nebo to někomu nařizovat, spíš by měl někdo vydat nějaké doporučení, to poslat starostům všech měst a vsí a rovnou je o problematice CI poučit.
Loga profesionálů:
Zlín, Pardubice, Brno, Praha, Ostrava..
Loga neprofesionálů:
Olomouc, Opava, Kopřivnice, Ústí nad Labem...
8. 7. 2011 10:50 jakub
8. 7. 2011 10:24 Petr
8. 7. 2011 09:57 Jakub
http://www.noblshop.cz/public/images/decin-logo.pdf
7. 7. 2011 19:17 Jan Macek
Ale je pravda, že pohrdat klienty proto, že nerozumějí rozdílu mezi CMYK a RGB je asi tak férové, jako pohrdat řidičem proto, že neví, jaký je rozdíl mezi 5W40 a 15W60. Prostě grafici a DTP operátoři jsou odborníky ve svém oboru, automechanici v jiném.
7. 7. 2011 02:03 prava blond
6. 7. 2011 22:07 tesiltouch
Ale nejzajímavější je příspěvek od Drahoslva Páluše. Je-li to opravdu takhle, a logo č 5 nakonec vyhraje asi by stálo za to zvážit nějaké další kroky. Pokud má mít Unie grafického designu nějaký smysl tak by vám v takovémhle případě měla umět pomoct.
6. 7. 2011 16:33 davidkotulan
a občas je to i tím že klient i když by to zvládnul sám (oni i ty free aplikace si umí ohlídat a varovat u výstupu), tak na to prostě nemá čas. Nechce se tím zabývat a tak to šoupne jinam, bez ohledu na tom jaký je grafický výsledek a kolikrát i cena.
6. 7. 2011 14:41 Drahoslav Páluš
logos preview:
http://img194.imageshack.us/img194/1607/logoporovnanie.jpg
5. 7. 2011 19:29 Lukas Veverka | www.parasite.cz
A nejen v oblasti grafického designu, ale třeba i produktovém jak o tom píše Zdeno Kolesár v kapitolách o designu. Plně s ním v tom souhlasím.
A mrzí mě tendence určitých lidí, kteří se snaží neustále náš obor nadhodnocovat a kteří se povyšují nad klienty (v horších případech z nich dělají přímo blbce).
Samozřejmně jsou disciplíny nebo úkoly, kde je odbornost žádoucí a její dopad na výsledek nepopíratelný. To se ovšem týká opravdu tak 20% zakázek. Ve většině jde však o úkoly, které se pro mě z nepochopitelných důvodů neustále zadávají "grafikům" ačkoliv pro to není žádný důvod krom jediného: technologie výstupu.
Celý problém má dvojí efekt. Z technologicky zdatných jedinců se stávají seběvedomí diletanti. Luxusního rozměru to nabralo po 89 roce, kdy z tohoto efektu těžili studia ještě tak do roku 2000 a mnohdy u některých subjektů vlastně i dodnes.
A z druhé strany to izoluje grafiku od běžné populace.
Je to podobné jako příběh o břitvě a žiletce. Dokud ta technologie byla složitá a náročná na obsluhu tak jsme holt všichni museli chodit k lazebníkovi. Dnes se díky žiletkám většina znás stará o své vousy samostatně a k lazebníkovi jdeme jen v exkluzivních případech.
Takže, přestaňme náš obor zbytečně glorifikovat tam kde to není na místě. Umožněme co nejvíce práce přesunout přímo do rukou klientů. Zahrňme proboha do základního školství základy typografie a sazby. V době kdy 99% psaného výstupu probíhá na počítači je ostuda, že čeští manažeři neumí použít tabulátor nebo nevědí kdy použít mezislovní mezeru a kdy ne.
Díky tomu by jsme se mohli zbavit 90% reklamních agentur. Zůstanou jen studia a grafici, kteří se budou zabývat jen těmi opravdu odbornýmy úkoly.
A až se v takové společnosti vypíše soutěž na logo, a náhodou se jí zůčastní laik nebo amatér, tak se vsadím, že bude mít soutěž pořád vyší úrověn než dnes.
4. 7. 2011 17:13 Jak
4. 7. 2011 16:28 aaape
4. 7. 2011 15:41 Garcy Vizu _ www.garcy.net
to je hodne silny a jsou to neskutecny kecy
4. 7. 2011 12:48 Lukas Veverka | www.parasite.cz
2. 7. 2011 18:18 typograf
Opravdu tomu lze zabránit legilslativní úpravou a vyjmout tento obor ze seznamu volných živností. Dokud se toto nestane tak si kdejaký kretén nebo blbka jenž si koupí PC budou oficiálně hrát na designéry bez nejmenšího odborného vzdělání.
Tento a obdobné případy degradují obor, jehož seriozní studium trvá včetně střední školy skoro deset let (v základu) a i po té je každý seriózní designer teprve na začátku trnité cesty vlastní tvorby
1. 7. 2011 07:33 tsu
Podobny osud ceka i vsechna tahle loga.
30. 6. 2011 19:49 blueturtle
30. 6. 2011 16:38 Petr
30. 6. 2011 12:43 davidkotulan
přesně tak!
30. 6. 2011 12:30 Ctirad Přikryl
To je asi odpověď na to k čemu jsou loga užitečná.
30. 6. 2011 12:22 davidkotulan
30. 6. 2011 11:05 tesiltouch
30. 6. 2011 10:18 lh
30. 6. 2011 10:18 Jirka
30. 6. 2011 09:33 Jirka
30. 6. 2011 09:06 dan
Na hovno.
30. 6. 2011 09:03 noaco
30. 6. 2011 08:56 tenced
30. 6. 2011 08:52 stope
Jaký smysl, vypovídací hodnotu a cíl má mít veřejné hlasování? Doufám, že to při konečném rozhodování nebude mít žádnou váhu, protože nikdo se nedokáže chovat tak iracionálně jako veřejné mínění =)
U nového loga pro město je určitě důležité kritérium "...mně se to líbí..." >:(