Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Logo města Děčín - druhé kolo s anketou

V květnu tohoto roku vyhlášená soutěž v tvorbě logotypu města Děčín (psali jsme o ní zde) je nyní ve druhém kole. Do toho postoupilo několik návrhů o kterých můžete hlasovat na městských stránkách. Autoři se snažili stylizovat řeku (vlnky, ryba) nebo děčínský zámek. Zaujal vás některý z těchto návrhů?


Komentáře k článku

15. 7. 2011 22:10 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Font: K tématu to rozhodně bylo. Šlo odpověd na Davidovu otázku. A jeho dotaz ohledně definice "profesionality" podle mě velmi úzce souvisí s tou mojí "opakovanou" kritikou.
Vrátil jsem se teď k tomu poprvé, tak nevím jestli se to dá charakterizovat jako opakování nebo dokonce jako nutkavá potřeba.

Souvislost je právě v tom vztahu profesionál/odbornost na kterou se David Kotulán ptal. Stačí si to přečíst a jistě tam souvislost najdete. Jak se chceme bavit o odbornosti nebo jiných kvalitách, když ty nůžky máme tak benevoletně otevřeny. Nejsem příznivcem celebritování osobností, ale zároveň si myslím, že určité srovnávání a porovnávání je přínosem či nutností. Je dobré si definovat co je dobré a co je špatné.
A navíc jste zřejmně nepochopil, že v tomto případě není ani terčem kritiky samotné studio Dost dobrý design. Ten fail, který jsem popisoval vzniknul především v rámci UGD.

Takže, můj koment byl k věci (reakce na kometn D. K.).
Nejde ani o opakovanou, ani o nutkavou potřebu.
Slibuji že příště budu kritizovat jen anonymně a hlavně neadresně.
A nakonec: ne, neublížil mě nikdo :)

13. 7. 2011 16:25 JK

Lukáši, vy byste se měl nejprve naučit česky. Profesionál je "živý" a laik "neživý"- tedy asi mrtvý, protože se tou činností "neživí"... :-D

13. 7. 2011 16:05 Font OK

Lukas Veverka> to jsou zase moudra Lukáši.... potěšilo nás, že UGD má podle vás důvěru lidí :-) (byť ji svými komenty poškozujete, jak to jde), ale vůbec nerozumím vaší opakované nutkavé potřebě bezdůvodně veřejně kritizovat (ne)kvality či (ne)odbornost konkrétních grafických studií či grafiků (aktivních členů UGD)... Navíc bez jakékoli souvislosti se zde probíraným... Ublížil vám někdo?

13. 7. 2011 14:48 Lukas Veverka | www.parasite.cz

David: "definujte mi "grafik profesionál"?"

Profesional je člověk který se tou činností živý. Amatér je ten, který se tím neživý. To je jediná možná definice termínu profesionál.
Takže i člověk, který dělá špatný design, je profesionál. Zkušenosti nebo kvality či jiné parametry nemají vliv na definici slova profesionál ani u nás ani v žádném jinem oboru.

Nedávno jsem to zde v jiné diskuzi schytal za to, že jsem se chytnul slova odborník. Problém je v tom, že i definice odbornosti je sporná. Například pro UGD je odborník na vizuální styl firma www.dostdobrydesign.cz a já je rozhodně za odborníky v této oblasti nepovažuji.
Ale ve chvíly kdy je Unie grafického designu pak takto oficiálně označí za odborníka, tak tomu budou nejspíš lidé mimo náš obor věřit. Protože budou mít logicky důvěru v UGD. V zemi kde organizace typu UGD neumí sama rozpoznat v rámci svého oboru kvalitu, a cíleně se brání škálování, se nemůžeme divit, že tu kvalitu pak nedokáže posoudit klient nebo zadavatel.

Jediné co klient umí porovnávat je cena a čas. A to je důvod proč reklamky fungují na obchodnickém modelu. Je to nejednoduší.

Další věc je, že žijeme v hospodářství, které je nastavené tak, že kdokoliv chce na trhu uspět, musí svoje služby nebo výrobky šidit. Jinak by nezaplatil chod firmy. Všechny velké firmy, mají své oddělaní které se věnují jen tomu, jak snížit náklady, jak to či ono ošidit tak aby to klient ještě zkousnul. Takhle to funguje od chleba po elektroniku všude.

13. 7. 2011 10:03 davidkotulan

definujte mi "grafik profesionál"?
– moje představa o profíkovi totiž většinou je cápek kolem 40 let, co už zažil mnoho trendů, vývojů. Co za pár minut na schůzce na papír stvoří přesně to co klient myslí, chce a požaduje. Také dovede nejen udělat nějakej peckovej plakát (to umí i freebanky), ale umí i klientovi poradit pro lepší marketing (skutečně úspěšný, né "trendy").

– jaká je tedy ta vaše? Je to skutečně jen o designu? Kýčovitosti? Nebo o velkém studiu s velkým jménem díky dobrým kontaktům, popřípadě i nově díky podvodníkům a úplatkářům?

Za pár let procházením různých reklamek jsem zjistil že všude (bez rozdilu jména reklamky) jsou i béčka a horší a drží se jen díky známostem. A všude platí pravidlo obchodníka, nikoliv designu a už vůbec ne technické provedení práce:-)

12. 7. 2011 11:45 Rupert

DC může být bez loga úplně
zas tolik se nestane

11. 7. 2011 12:37 Font OK

Pokud má laik talent a nápady a pořídí si k tomu i potřebné kvalitní hw a sw grafické vybavení, legální písma, vzorníky barev a sleduje co se v oboru děje (čte knihy, časopisy, blogy, kvalitní řešení vizuální identity u nás i ve světě), pak je OBROVSKÁ škoda pro náš obor i pro něj, že se nechce stát profesionálem. Patrně by se totiž mohl grafikou dobře živit. :-)

Tady nejde o to, jaké má kdo školy (byť studium grafické školy není bez významu). Bohužel u nás ale v podobných soutěžích někdo nahodile (jen tak pro zábavu) vyplodí jedno logo (hurá, to jsem dobrej) a pak neví, jak dál. A soutěže s nedůstojnou výší odměny a nekvalifikovanou komisí toto podporují.

Druhá možnost je dělat tuto práci pořádně, znát návaznosti, dokázat krom samotného loga obhájit i vhodné korporátní písmo, vytvořit obsáhlý logický design manuál s navazujícími doprovodnými grafickými prvky, s vazbou na dosavadní městský znak a vlajku, rozpracovat i systém podznaček (třeba pro městskou policii, knihovnu atd.)) nebo jazykových mutací, vybrat ve svém Pantone vzorníku nejlepší barvy ve všech systémech zobrazení, poradit klientovi s registrací ochranné známky, s postupem implementace CI do praxe...

Amatér nic z toho patrně vůbec netuší, jeho "logo" je třebas s nápadem, ale samo o sobě jako plácnutí do vody... Nemá se tedy v soutěžích hledat namísto nějakého "loga" spíše fungující, originální a promyšlený vizuální styl subjektu?

8. 7. 2011 12:31 Jakub

To: Petr. ja ani tak nemel na mysli, aby porota byla profesionalem v oboru tzn. sama schopna vytvaret kreativni koncepty, spis bych rekl ze by to meli byt lidi s urcitym rozhledem a vkusem, kteri rozhoduji nejen podle pravidla libi / nelibi, ale v sirsim kontextu, a svoje rozhodnuti si dokazi odargumentovat. Spousta kritiku nebo literarnich teoretiku se lliterature sama nevenuje ale na druhou stranu je schopna rozeznat vsechny slozky kvalitniho dila a popsat, proc se o kvalitni dilo jedna a v cem spocivaji jeho klady. To same plati i v pripade kunshistoriku. Srovnani s krasobruslarema je sice poutave, ale moc vystizne mi neprijde, jednak pochybuju o tom, ze by se vytvoreni loga pro relativne malou obci nechalo porovnavat s mistrovstvim sveta (jde ciste o uroven) a za druhe je sport na rozdil od umeni daleko snaz kvantifikovatelny a to i v pripade sportovne umeleckych disciplin jako je krasobrusleni.

co se nejakeho manualu pripadne doporuceni pro podobne souteze tyce, nezbyva nez souhlasit. Otazka je jestli se tim bude nekdo ridit. Politicky cinne osoby, ktere podobne veci nezridka rozhoduji maji vetsinou pocit, ze vi samy vsechno nejlepe.

8. 7. 2011 12:07 Petr

Jakub:
Jde o to, že logo města, by měla být značka vytvořená profesionálem. Pořád nevím, co brání zadavatelům ty profesionály oslovit. Nápad nestačí. Stačí se podívat trochu do minulosti a rozdíl mezi značkou vytvořenou profesionálem a amaterém nebo nezkušeným "grafikem" je vidět na první pohled.

Úplný nesmysl je klást věštší důraz na profesionalitu poroty než na odbornost autora loga. To je jako dát do poroty na závodech krasobruslařů mistry světa, kteří budou kromě závodníků hodnotit i bruslaře, kteří stojí na bruslích poprvé. Sice takový nováček v bruslení může náhodou předvést pětitého rittbergera, zbytek sestavy se ale budou plácat od mantinelu k mantinelu, padat a nakonec z ledu odpajdá úplně zničený.

Absolvent grafické školy by samozřejmě měl mít právo se takové soutěže zúčastnit. Co se týče administrativy - kdo by to měl podchytit - samozřejmě je nesmysl na to psát zákony nebo to někomu nařizovat, spíš by měl někdo vydat nějaké doporučení, to poslat starostům všech měst a vsí a rovnou je o problematice CI poučit.

Loga profesionálů:
Zlín, Pardubice, Brno, Praha, Ostrava..

Loga neprofesionálů:
Olomouc, Opava, Kopřivnice, Ústí nad Labem...

8. 7. 2011 10:50 jakub

To: Petr Zadny papir ze skoly nenahradi dobry napad a talent, absolvent graficke skoly ma urcite lepsi teoreticke dispozice, kazdopadne se mi nezda moudre zavirat dvere do soutezi sirsimu plenu, kdyz uz se delaji. Tahle tendence ma pak na svedomi, to ze lidi ve vysledku delaji skoly kvuli papiru a ne kvuli znalostem, snazi se obchazet pravidla (viz prava Plzen a jine dalsi skoly). Rozumnejsi a snaz proveditelne v praxi by asi bylo davat vetsi duraz na vyber kvalitni poroty. Kazdopadne je to stejne akademicka debata, protoze, kdo by tohle mel nejak direktivne nebo administrativne podchytit ? Dost spravne se rika, ze kazde zbozi ma sveho kupce, kyc existoval vzdycky a vzdycky existovat bude a obecne nemam pocit, ze by z per profesionalu vypadavaly vzdycky jen perly.

8. 7. 2011 10:24 Petr

Velký problém je v tom, že většina soutěží v tvorbě loga oslovuje amatéry už v samotném zadání. Např. "soutěže se můžou zúčastnit profesionálové i laici" nebo "soutěže se můžou zúčastnit všichni od 15 let" nebo "soutěž je určena všem kreativním jedincům..."... NECHÁPU proč když někdo něco poptává, byť formou soutěže, poptává téměř primárně amatéry. Ještě by se to dalo pochopit, kdyby cenu za logo navrhoval autor - tak si na magistrátu můžou říct "tak sice nám udělaj nějakou malůvku, ale zaplatíme za to 500 korun a budeme mít logo". Což je samozřejmě špatně, ale byl by to alespoň nějaký důvod pro oslovení amatérů. Když je ale daná "odměna" 30 000 Kč, tak oslovit amatéry, je masochismus.

8. 7. 2011 09:57 Jakub

to tesiltouch: ono to myslim neni zalezitosti zadneho podvodu, podobne logo jsem posilal do souteze i ja, asi se holt sesly podobne napady. Uznavam ze jsem nebyl moc originalni, ale napadlo me to hlavne kvuli vlajce Decina a znacne diakritice v nazvu mesta.
http://www.noblshop.cz/public/images/decin-logo.pdf

7. 7. 2011 19:17 Jan Macek

To parasitní Veverka: úvaha o vymizení grafických studií je asi tak platná, jako úvaha o vymizení pneuservisů. Brzy už budou zvedáky, klíče a vyvažovací zařízení (nemluvě o hustilkách) tak dobré, že i amatér s nimi zvládne kolo rychle a bezpečně vyměnit. I kdyby, většina to naopak dá specialistům, kteří se s tím budou mazat.
Ale je pravda, že pohrdat klienty proto, že nerozumějí rozdílu mezi CMYK a RGB je asi tak férové, jako pohrdat řidičem proto, že neví, jaký je rozdíl mezi 5W40 a 15W60. Prostě grafici a DTP operátoři jsou odborníky ve svém oboru, automechanici v jiném.

7. 7. 2011 02:03 prava blond

Spravne, holenie a tvorba 2d dizajnu je az na par nepodstatnych detailov, ktore spocivaju v iba roznom tahu rukou a drzani nastroja, identicka cinnost. Naco intelekt! Kam sa to hrabe na architektutu! Nedajte sa vysmiat! Vie co vravi, ma to doma ;-)

6. 7. 2011 22:07 tesiltouch

Zajímavá debata! Obzvlášť některé příspěvky - Typograf - grafika jako vázaná živnost, Lukáš Veverka - typografie na základce, žiletka:) Nevím jestli jsem přesně pochopil tu glorifikaci grafického designu ale pokud jste to myslel tak, že srovnávání grafického designu a architektury je nemístné tak to samozřejmně souhlas.
Ale nejzajímavější je příspěvek od Drahoslva Páluše. Je-li to opravdu takhle, a logo č 5 nakonec vyhraje asi by stálo za to zvážit nějaké další kroky. Pokud má mít Unie grafického designu nějaký smysl tak by vám v takovémhle případě měla umět pomoct.

6. 7. 2011 16:33 davidkotulan

to> Lukas Veverka
a občas je to i tím že klient i když by to zvládnul sám (oni i ty free aplikace si umí ohlídat a varovat u výstupu), tak na to prostě nemá čas. Nechce se tím zabývat a tak to šoupne jinam, bez ohledu na tom jaký je grafický výsledek a kolikrát i cena.

6. 7. 2011 14:41 Drahoslav Páluš

Ahojte, ja som sa (bohužiaľ) súťaže zúčastnil. V priloženom linku si môžete porovnať môj návrh a vpravo postupujúci návrh č. 5 . Myslím, že to nepotrebuje žiadny dodatočný komentár...

logos preview:
http://img194.imageshack.us/img194/1607/logoporovnanie.jpg

5. 7. 2011 19:29 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Těším se na dobu, až technologie, vzdělání a služby dosáhnou takové urovně, že nebude v 80ti procentech případů nutná asistence dnešních grafiků. Klient si prostě sám vymyslí a vypublikuje co bude chtít.
A nejen v oblasti grafického designu, ale třeba i produktovém jak o tom píše Zdeno Kolesár v kapitolách o designu. Plně s ním v tom souhlasím.

A mrzí mě tendence určitých lidí, kteří se snaží neustále náš obor nadhodnocovat a kteří se povyšují nad klienty (v horších případech z nich dělají přímo blbce).

Samozřejmně jsou disciplíny nebo úkoly, kde je odbornost žádoucí a její dopad na výsledek nepopíratelný. To se ovšem týká opravdu tak 20% zakázek. Ve většině jde však o úkoly, které se pro mě z nepochopitelných důvodů neustále zadávají "grafikům" ačkoliv pro to není žádný důvod krom jediného: technologie výstupu.

Celý problém má dvojí efekt. Z technologicky zdatných jedinců se stávají seběvedomí diletanti. Luxusního rozměru to nabralo po 89 roce, kdy z tohoto efektu těžili studia ještě tak do roku 2000 a mnohdy u některých subjektů vlastně i dodnes.
A z druhé strany to izoluje grafiku od běžné populace.

Je to podobné jako příběh o břitvě a žiletce. Dokud ta technologie byla složitá a náročná na obsluhu tak jsme holt všichni museli chodit k lazebníkovi. Dnes se díky žiletkám většina znás stará o své vousy samostatně a k lazebníkovi jdeme jen v exkluzivních případech.
Takže, přestaňme náš obor zbytečně glorifikovat tam kde to není na místě. Umožněme co nejvíce práce přesunout přímo do rukou klientů. Zahrňme proboha do základního školství základy typografie a sazby. V době kdy 99% psaného výstupu probíhá na počítači je ostuda, že čeští manažeři neumí použít tabulátor nebo nevědí kdy použít mezislovní mezeru a kdy ne.
Díky tomu by jsme se mohli zbavit 90% reklamních agentur. Zůstanou jen studia a grafici, kteří se budou zabývat jen těmi opravdu odbornýmy úkoly.
A až se v takové společnosti vypíše soutěž na logo, a náhodou se jí zůčastní laik nebo amatér, tak se vsadím, že bude mít soutěž pořád vyší úrověn než dnes.

4. 7. 2011 17:13 Jak

Když má architekt talent, maká na sobě a udělá si autorizaci, aby mohl stavět domy. Talent totiž nestačí, je třeba i cílevědomost, vzdělání a snaha být profesionál.

4. 7. 2011 16:28 aaape

jako že by tady gd dělali jen hvězdy z umprum apod? Tak to potěš. Nic proti, ale myslím, že bychom tím přišli o spoustu šikovných designérů, kteří sice nemají vzdělání, ale mají talent.

4. 7. 2011 15:41 Garcy Vizu _ www.garcy.net

to typograf:
to je hodne silny a jsou to neskutecny kecy

4. 7. 2011 12:48 Lukas Veverka | www.parasite.cz

:) Dokud budou mezi nami tací jedinci, co prosazují aby byl grafický design vázanou živností tak to bude s tím designem vypadat pořád stejně špatně.

2. 7. 2011 18:18 typograf

Ježišmarjá co je to za příšernosti. Dokud nebude grafický design vázanou živností budou se dít takovéto odpornosti. Bohužel špatný grafický design nemá takové důsledky jako třeba chybně vyprojektovaný most. Ten, když spadne, tak to zabije spoustu lidí a ten pitomec, jenž ho vyprojektoval skončí samosebou i s úředníkem, který ho schválil v kriminále (v lepším případě). No a když někdo dělá mizerný grafický design, tak se vůbec nic nestane....
Opravdu tomu lze zabránit legilslativní úpravou a vyjmout tento obor ze seznamu volných živností. Dokud se toto nestane tak si kdejaký kretén nebo blbka jenž si koupí PC budou oficiálně hrát na designéry bez nejmenšího odborného vzdělání.
Tento a obdobné případy degradují obor, jehož seriozní studium trvá včetně střední školy skoro deset let (v základu) a i po té je každý seriózní designer teprve na začátku trnité cesty vlastní tvorby

1. 7. 2011 07:33 tsu

To mate jako erby. Dnes po nich taky nestekne pes. Ze Horni dolni ma v erbu lisku, protoze tam byla tehda honitba. Krasne se to vnima v muzeu nad brnenim, ale to je tak vsechno.
Podobny osud ceka i vsechna tahle loga.

30. 6. 2011 16:38 Petr

Otázka z ankety: "Jaké logo města se Vám líbí nejvíce?"... A ono se logo má líbit?

30. 6. 2011 12:43 davidkotulan

>to Ctirad Přikryl
přesně tak!

30. 6. 2011 12:30 Ctirad Přikryl

davidkotulan: můžete si gratulovat, Vaše logo Kuřimi je vidět úplně stejně jako logo vítězné - tedy nikde - jen v portfoliu autora.

To je asi odpověď na to k čemu jsou loga užitečná.

30. 6. 2011 12:22 davidkotulan

Souhlasím s příspěvky redesignu erbu. Tohle je opravdu vyhazování peněz za nesmysle. Např. město Hořovice má logo z erbu - http://perseus.gc-system.cz/mesto-horovice.eu/mestan/ a i já jsem zkoušel pro město Kuřim vytvořit do soutěže logo z erbu - http://www.coroflot.com/kaza/loga-a-firemni-design-industry/18 , jak prosté a jednoduché. Přitom tohle udělá dokáže rozumné místní studio za pár stovek a prachy se mohou narvat třeba do údržby města

30. 6. 2011 11:05 tesiltouch

Loga nemá cenu komentovat. Spíš by mně zajímalo, proč města vlastně chtějí mít loga, k čemu je potřebují. Vzhledem k výsleným výtvorům (jako jsou např. tyto loga) se mi to zdá jako vyhazování peněz. Proč zástupci měst v jakési módní vlně zahazují staletími prověřené městské znaky? Vždyť pro účely použití a lepší čitelnosti by stačil zdařilý redesing...

30. 6. 2011 10:18 lh

1-4 cistokrevny zlo. Bohuzel je pravdepodobne, ze kvalitni navrhy z 1 kola uviznuly v sitich odborne komise.

30. 6. 2011 10:18 Jirka

Povedené retro.

30. 6. 2011 09:33 Jirka

No jelikož máme jen malou kreativní agenturu tak se za nějákého extra odborníka nepovažuju, ale tohleto co je na výběr je teda děs. Docela mě mrzí, že jsme to promeškali...:)) ta dvojka je teda maximalni extrem...

30. 6. 2011 09:06 dan

jak muszou dopadnout tahle vyberka, kde je odmena 20.000 a laicka komise?
Na hovno.

30. 6. 2011 09:03 noaco

ale fuj!

30. 6. 2011 08:56 tenced

Města a jeho stado štětek co můžou kecat do identity, to je to nejvtipnejsi na techto vyberkach....

30. 6. 2011 08:52 stope

Když vynechám loga samotná...

Jaký smysl, vypovídací hodnotu a cíl má mít veřejné hlasování? Doufám, že to při konečném rozhodování nebude mít žádnou váhu, protože nikdo se nedokáže chovat tak iracionálně jako veřejné mínění =)

U nového loga pro město je určitě důležité kritérium "...mně se to líbí..." >:(

29. 6. 2011 19:53 Dalibor

jedním slovem katastrofa 1. to je spíš jak na nějakou hydratační mast. 2-4 ala 60. léta_to poslední je nejmenší zlo, ale stejně je to nuda prvoplánová_




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.