Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Hrdí lvi! Česká reprezentace představila nové logo

na homapega

Česká reprezentace vstoupí do příštího ročníku Ligy národů s novým znakem. Hráči budou na dresech nosit logo, jehož odhalením vrcholí oslavy 120 let českého fotbalu. Národní tým mění znak po deseti letech.

Čeští reprezentanti i nadále budou hrdě hájit lva, který k nim neodmyslitelně patří. Stejně jako jejich předchůdci v bohaté stodvacetileté historii českého fotbalu budou se lvíčkem na prsou bojovat o velká vítězství, ale i prožívat hořká zklamání.

„Letos už jsme představili nová loga FAČR a projektu Náš fotbal. Zároveň jsme avizovali, že ještě do konce roku, ve kterém si připomínáme 120 let českého fotbalu, odhalíme také nový znak reprezentace. Nejde o revoluční změnu, spíš o modernizaci. Jedno však bylo jasné – lev ve znaku musel zůstat, protože jde o nezaměnitelný symbol českého národního týmu, se kterým se identifikují hráči i fanoušci,“ uvedl předseda Fotbalové asociace České republiky Petr Fousek.

Odhalení nového znaku reprezentace je první ochutnávkou před jarním představením kompletního rebrandingu národního týmu. Novou vizuální identitu včetně loga začne reprezentace používat na jaře před startem příštího ročníku Ligy národů. Do březnové baráže o postup na mistrovství světa bude národní tým prezentovat ještě stávající znak.

 

Logo udělala agentura VMLY&R, jež pro český fotbal již dělala grafické práce (rebranding FAČRu a Náš fotbal).

Tvůrce nového loga Aleš Mička ve spolupráci s reklamní agenturou VMLY&R vycházeli ze současného znaku reprezentace, ale zároveň se inspirovali mimo jiné podobou historických erbů už z doby Přemyslovců. Výsledná a jednoznačně originální podoba lva i celého erbu je moderní interpretací, která propojuje historii se současností. Mimochodem, lev je stejný jako na nedávno představeném logu Fotbalové asociace České republiky.

Ve znaku došlo oproti stávající verzi ke změně tvaru štítu a především kresby lva, který nyní působí modernějším a dynamičtějším dojmem. Ryze originální kresba lva zároveň reprezentuje celou zemi – tedy Čechy, Moravu i Slezsko.

„Rebranding znamenal příležitost vytvořit kresbu lva novou a unikátní, která svým charakterem odpovídá době i specifikům fotbalového prostředí. Výsledkem je originální logo, které zapadá do konceptu grafické identity celého českého fotbalu představené dříve v tomto roce. Nový znak by měl podtrhnout hodnoty fotbalové reprezentace, jako jsou hrdost, týmovost, exkluzivita a ambice,“ řekl autor nového loga Aleš Mička.

Nový znak už viděli i hráči a trenéři reprezentace, kteří změnu přijali kladně. Jako například zástupce kapitána Vladimír Coufal, který se s podobou nového loga a s důvody změny spolu se spoluhráči seznámil na listopadovém srazu: „Mám z toho pozitivní dojem. Erb je hezčí a lev se mi zdá takový víc český a zároveň bojovnější.“

„Líbí se mi, že podoba znaku vychází i z historie. Jsem trošku konzerva, takže nemám rád velké změny. A v tomto případě to revoluční proměna není. Každopádně logo teď na mě působí modernějším dojmem. Je dobře, že se to zase trošku osvěží,“ hodnotil záložník David Pavelka.

A obránce Filip Novák dodal: „Ta změna není přehnaná, líbí se mi to. Je fajn, že stejný znak budou používat reprezentace napříč českým fotbalem, třeba i včetně futsalistů, plážových fotbalistů nebo eRepre.“

 

Tvorba nového loga trvala více než rok. Do březnové baráže však reprezentace nastoupí ještě se stávajícím znakem. Ten nový představil národní tým s předstihem z několika důvodů. Reprezentace i její partneři budou mít díky tomu dostatek času se na změnu připravit (dresy, identita týmu v rámci FIFA a UEFA, reklamy sponzorů a podobně), některé materiály pro celoroční využití jako například kalendáře na rok 2022 už mohou využít nové logo a navíc byl tímto krokem završen rok oslav 120 let českého fotbalu.

FAČR měl na rebranding vyhrazen jeden milion korun. Do výběrového řízení se přihlásilo deset subjektů a nakonec změna vyšla na 826 tisíc korun bez DPH. Relativně drahá záležitost, ale pochopitelně se jedná o projekt pro reprezentaci, takže se dalo počítat s tím, že cena projektu vysoko přesáhne desítky tisíc korun.

 

Zdroj zde a zde.

 

stavajici podoba


Dosavadní podoba, která byla kritizována za velmi podezřelou podobnost se znakem novozélandského pivovaru LION… Navíc samotná kresba lva nepůsobí vůbec pěkně.

Více zde

 

Za nás tedy konečně napravena velká ostuda. A dobrá práce!

Velký rozhovor a autorem Alešem Mičkou nejen o tomto projektu jsme přinesli ve Fontu 179.

 

Jak se vám nový znak líbí?


Komentáře k článku

28. 4. 2022 10:35 Jirka

Ten zákon mi navíc nepřijde šťastný, užívání velkého (složitého a v malé velikosti špatně čitelného) státního znaku na dresech mi vždy dost vadilo.

20. 4. 2022 19:13 Aldus Troy

Státní symboly, včetně malého znaku, mají ve zde citovaném zákoně přesné vyobrazení, které je odlišné od tohoto díla. Z toho vyvozuji, že nelze považovat za státní symbol a jeho užívaní se neřídí zákonem.

6. 1. 2022 10:43 Jarmila

Navrhuji, aby v případě, že aspoň polovina repredružstva je původem z Brna a přilehlých úvalů, byla na dres použita kostkovaná orlice, ta je tak hezká!

5. 1. 2022 00:04 * Karel *

wein: Vždyť, pokud se nepletu, nikde není uvedeno, že na dresu MUSÍ být malý státní znak. A pokud bude na dresu toto logo s motivem českého lva, není to nic proti ničemu. Nebuďme zase papežštější... a zpět do reality.

4. 1. 2022 11:32 wein

Podíval jsem se na tu starou (31. 10. 2019) debatu o podobnosti loga české reprezentace a novozélandského pivovaru. Dovolím si z toho citovat sám sebe...

Když už jsme vyzkoušeli všechna řešení, která nevedla k cíli, přečtěme si manuál. Známý aforismus zafungoval i zde.
Přečetl jsem si tedy znovu zákon č. 352/2001 Sb. o užívání státních symbolů.

§ 3
(1) Velký státní znak
a) je součástí závěsného odznaku starostů,
b) je součástí zevního označení služebních stejnokrojů zaměstnanců a příslušníků oprávněných osob uvedených v § 2 odst. 1 písm. e) a příslušníků oprávněných osob uvedených v § 2 odst. 1 písm. i) a k), v rozsahu a způsobem stanoveným zvláštním právním předpisem,
c) se užívá k vyznačení státních hranic České republiky,
d) se vyobrazuje na průkazech vydávaných správními úřady České republiky, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
e) se vyobrazuje na bankovkách, cenných papírech a jiných ceninách České republiky,
f) se vyobrazuje na sbírkách rozhodnutí Ústavního soudu, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu vydávaných těmito soudy podle zvláštních právních předpisů,
g) se užívá k zevnímu označení dresu sportovců reprezentujících Českou republiku.

§ 5
Malý státní znak užívají oprávněné osoby uvedené v § 2 odst. 1 písm. a) až t) na rozhodnutích a jiných listinách osvědčujících důležité skutečnosti, vydávaných při výkonu státní moci, který jim byl svěřen zákonem nebo na základě zákona 5a); může být též vyobrazen na mincích České republiky.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Z citovaného vyplývá, že navržený dres fotbalové reprezentace - protože zjevně není rozhodnutím nebo listinou - porušuje zmíněný zákon. Na dresech lze použít pouze velký státní znak. Debata o kvalitě designu je tedy zatím bezpředmětná.

4. 1. 2022 11:17 karel

Když se tak zpětně dívám na lva novozélandského pivovaru a lva české reprezentace, tak velmi podezřelou podobnost moc nevidím.
Rozdílně barevní lvové, jinak nastavené tlapy, český s korunkou, s rozeklaným ocasem, atd. A vůbec lvů je nejen ve státních znacích hodně moc!
Ano, současný návrh má podstatně povedenější kresbu. Jen genitálie nevidno...

31. 12. 2021 14:24 Karl

my chceme scania slepici co maj hokejky

25. 12. 2021 16:16 Milan

Určitě je to poson k lepšímu. Je to propojené s novou CI FAČR. Jen mi přijde nadbytečná vínová kontura kolepm červeného pole.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box