Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Grafické řešení dopravy v Praze a Středočeském kraji

hmepage

Nové grafické řešení podoby dopravních prostředků a kompletní vizuální identity integrované veřejné dopravy Hl. m. Prahy a Středočeského kraje PID vzešlo z designérské soutěže, v níž zvítězilo studio superlative.works.

Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou ikonické tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více), nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků). 

Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře. Zároveň pražskou a středočeskou dopravu nezaměnitelně odliší od okolních dopravních systémů.  

7_tram_pid_web

4_bus_pid_web

Za porotu komentuje výsledek soutěže Filip Blažek (zástupce Unie grafického designu): „Návrh studia superlative.works splnil všechny požadavky zadání: je nezaměnitelný, výrazný, zároveň barevností a jednoduchostí navazuje na dosavadní řešení. Myslím si, že pro cestující v Praze a Středočeském kraji bude sjednocení vzhledu dopravních prostředků velkým přínosem.“

 

 

2_system_pid_web

 

Ačkoli nejviditelnější a nejdůležitější součástí vizuální komunikace bude jednotné grafické řešení dopravních prostředků − autobusů, metra, vlaků a tramvají, zahrnuje nový vizuální styl mnoho dalších jednotících prvků. Systém PID i organizátor dopravy ROPID budou vizuálně propojení, což se projeví v podobě jednotných logotypů institucí i veškeré komunikace (kampaně a informační materiály, další tiskoviny, grafické označení uniforem personálu atd.). 

Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo „integrovaná“ ve značkách PID nebo ROPID. Písmo PID Grotesk, které na míru vytvořil přední český typograf Tomáš Brousil, splňuje požadavky na bezproblémovou čitelnost v tisku i na displejích.

 

9_kancelarske_tiskoviny_pid_web

10_kampan_pid_web

 

První vozidla by měla v novém designu jezdit už v průběhu roku 2020. Celá identita je připravena také pro Středočeský kraj, jehož zástupci byli u celého procesu soutěže přítomni. V současné době se detaily spolupráce v této oblasti mezi kraji dolaďují. 

Soutěže se zúčastnila tato grafická studia: Heyduk, Musil & Strnad, Mr. Steinert, ReDesign, Side2, superlative.works.

Nezávislou část poroty tvořili tito odborníci:
Rostislav Vaněk, grafický designér,
Aleš Najbrt, grafický designér,
FiIip Blažek, grafický designér,
Anna Marešová, průmyslová a produktová designérka,
Radek Sidun, typograf. 

Vítězné grafické studio superlative.works:
Autoři: MgA. Petr Štěpán, Bc. Bohumil Vašák, Doc. MgA. Mikuláš Macháček. 
(Designéři Mikuláš Macháček, Petr Štěpán a Bohumil Vašák se spojili pod hlavičkou superlative.works.)

 

Celkové náklady na soutěž včetně veškerých odměn: 1.940 000 Kč
Organizátor soutěže: Nezávislá odborná organizace CZECHDESIGN
Čeho se soutěž týká: logotyp systému PID, logotyp organizátora dopravy ROPID, kampaně a informační materiály, sada administrativních a interních dokumentů pro zadavatele, tiskoviny, grafické označení uniforem personálu, Manuál jednotného vzhledu vozidel dopravního systému. 
Aplikace na dopravní prostředky bude probíhat: postupnou ekonomickou obměnou - budoucí nákupy vozů a nebo celolakové údržby souprav, které budou nezbytně probíhat. Předpokládá se postupné sjednocení grafiky v horizontu cca 15 let.  

 

Zdroj a více zde a zde.

 

Jak se veřejná doprava v nové grafické podobě líbí vám?

O předchozí podobě loga PID jsme v roce 2008 psali zde.

 


Komentáře k článku

6. 8. 2020 11:44 robot

wgx: sorry ale to už se téměř rovná tvrzení že logo prahy je jen čtverec :)

6. 8. 2020 09:15 wgx

Zkratky pid a ropid jsou jen vysázená písmenka a pruhy jsou zase jen pruhy. Nic víc, nic míň..

4. 8. 2020 19:43 Jan Vybíral

ono to takonec nebude tak horký, stejně je na většině reklama. :D

4. 8. 2020 16:45 Petr

Barevně křiklavé? Ta šedá barva?
Vždyť to jezdí většinou někde mimo historické centrum. A jede, nestojí to tam. Nebo to má být maskované potiskem dlažebních kostek?

Je fakt smutný, jak je tady to historický centrum braný jako nějaká modla. Lidi vzpamatujte se, historický centrum Prahy je sice na některých místech krásný, ale většina lidí tady žije někde na sídlištích, novostavbách, nebo hodně širším centru.

Mě zajímá, jak ta tramvaj bude vypadat třeba v Modřanech nebo na Proseku, ne na Staroměstský.

Kvůli tomu, že tady jsou všichni pořád uplně vydřený z těch pár míst plnejch turistů, je podle mě zbytek Prahy pořád někde 10 let zpátky. A to i co se týče např. vizuálního smogu. Pořád se řeší jen centrum a nic víc.

Co se mě týče, já bych ty tramvaje udělal klidně třeba žlutý, jako maj v Drážďanech nebo třeba pořádně červený nebo klidně zelený.

4. 8. 2020 16:33 DH

OK, snad jen barevně příliš křiklavé pro historickou Prahu.... ale větší problém-chaos bude, že takto budou označeny jen NĚKTERÉ prostředky, a ostatní budou stále v současné podobě (některé vozy metra, nebo třeba tramavaje, kde je spor s tím architektem o autorská práva atd.). To bude pak jako celek nekoncepční a nedotažené....

4. 8. 2020 12:42 robot

je to trosku Slavie, ale jinak se mi to libi. Je to jednoduche, a barevnost dava smysl uz kvuli viditelnosti. Za me dobra prace.

4. 8. 2020 12:28 Ondřej Musil (Paragon)

Třikrát hurá... Brno má konečně své vlastní metro.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.