Grafické řešení dopravy v Praze a Středočeském kraji
Nové grafické řešení podoby dopravních prostředků a kompletní vizuální identity integrované veřejné dopravy Hl. m. Prahy a Středočeského kraje PID vzešlo z designérské soutěže, v níž zvítězilo studio superlative.works.
Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou ikonické tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více), nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků).
Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře. Zároveň pražskou a středočeskou dopravu nezaměnitelně odliší od okolních dopravních systémů.
Za porotu komentuje výsledek soutěže Filip Blažek (zástupce Unie grafického designu): „Návrh studia superlative.works splnil všechny požadavky zadání: je nezaměnitelný, výrazný, zároveň barevností a jednoduchostí navazuje na dosavadní řešení. Myslím si, že pro cestující v Praze a Středočeském kraji bude sjednocení vzhledu dopravních prostředků velkým přínosem.“
Ačkoli nejviditelnější a nejdůležitější součástí vizuální komunikace bude jednotné grafické řešení dopravních prostředků − autobusů, metra, vlaků a tramvají, zahrnuje nový vizuální styl mnoho dalších jednotících prvků. Systém PID i organizátor dopravy ROPID budou vizuálně propojení, což se projeví v podobě jednotných logotypů institucí i veškeré komunikace (kampaně a informační materiály, další tiskoviny, grafické označení uniforem personálu atd.).
Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo „integrovaná“ ve značkách PID nebo ROPID. Písmo PID Grotesk, které na míru vytvořil přední český typograf Tomáš Brousil, splňuje požadavky na bezproblémovou čitelnost v tisku i na displejích.
První vozidla by měla v novém designu jezdit už v průběhu roku 2020. Celá identita je připravena také pro Středočeský kraj, jehož zástupci byli u celého procesu soutěže přítomni. V současné době se detaily spolupráce v této oblasti mezi kraji dolaďují.
Soutěže se zúčastnila tato grafická studia: Heyduk, Musil & Strnad, Mr. Steinert, ReDesign, Side2, superlative.works.
Nezávislou část poroty tvořili tito odborníci:
Rostislav Vaněk, grafický designér,
Aleš Najbrt, grafický designér,
FiIip Blažek, grafický designér,
Anna Marešová, průmyslová a produktová designérka,
Radek Sidun, typograf.
Vítězné grafické studio superlative.works:
Autoři: MgA. Petr Štěpán, Bc. Bohumil Vašák, Doc. MgA. Mikuláš Macháček.
(Designéři Mikuláš Macháček, Petr Štěpán a Bohumil Vašák se spojili pod hlavičkou superlative.works.)
Celkové náklady na soutěž včetně veškerých odměn: 1.940 000 Kč
Organizátor soutěže: Nezávislá odborná organizace CZECHDESIGN
Čeho se soutěž týká: logotyp systému PID, logotyp organizátora dopravy ROPID, kampaně a informační materiály, sada administrativních a interních dokumentů pro zadavatele, tiskoviny, grafické označení uniforem personálu, Manuál jednotného vzhledu vozidel dopravního systému.
Aplikace na dopravní prostředky bude probíhat: postupnou ekonomickou obměnou - budoucí nákupy vozů a nebo celolakové údržby souprav, které budou nezbytně probíhat. Předpokládá se postupné sjednocení grafiky v horizontu cca 15 let.
Jak se veřejná doprava v nové grafické podobě líbí vám?
O předchozí podobě loga PID jsme v roce 2008 psali zde.
Komentáře k článku
6. 8. 2020 11:44 robot
6. 8. 2020 09:15 wgx
4. 8. 2020 19:43 Jan Vybíral
4. 8. 2020 16:45 Petr
Vždyť to jezdí většinou někde mimo historické centrum. A jede, nestojí to tam. Nebo to má být maskované potiskem dlažebních kostek?
Je fakt smutný, jak je tady to historický centrum braný jako nějaká modla. Lidi vzpamatujte se, historický centrum Prahy je sice na některých místech krásný, ale většina lidí tady žije někde na sídlištích, novostavbách, nebo hodně širším centru.
Mě zajímá, jak ta tramvaj bude vypadat třeba v Modřanech nebo na Proseku, ne na Staroměstský.
Kvůli tomu, že tady jsou všichni pořád uplně vydřený z těch pár míst plnejch turistů, je podle mě zbytek Prahy pořád někde 10 let zpátky. A to i co se týče např. vizuálního smogu. Pořád se řeší jen centrum a nic víc.
Co se mě týče, já bych ty tramvaje udělal klidně třeba žlutý, jako maj v Drážďanech nebo třeba pořádně červený nebo klidně zelený.