Finále Plzeň představuje nové logo s Ledňáčkem
Nový organizační tým filmového festivalu Finále Plzeň se rozhodl zcela proměnit grafický a vizuální styl festivalu. Novou korporátní identitu festivalu připravilo pražské studio Carton Clan, její součástí je také logo vyjadřující moderní pojetí ledňáčka, typického festivalového symbolu.
Vizuální koncepci a znělku pro 29. ročník festivalu s motivem „Domácí práce“ navrhla kreativní skupina Družina v čele s režisérem Janem Látalem. Nové grafické pojetí festivalu od Carton Clan i Družiny mají oslovit nové, mladé diváky a udržet zájem těch stávajících. Moderní grafické zpracování festivalu se má rovněž doplňovat se svěžím pojetím filmové dramaturgie i doprovodného programu a dostát letošnímu heslu „festival Finále Plzeň startuje novou éru“. Další novinkou je skleněná trofej Zlatého ledňáčka, která je dílem Adély Přibáňové a Víta Zavadila.
„Chtěli jsme pro Finále Plzeň připravit nadčasové logo a zároveň zachovat motiv ledňáčka. Symbol jsme proto posunuli do stylizované, abstraktnější roviny,“ vysvětluje grafický designér Martin Hůla. Carton Clan chtěl, aby logo evokovalo nejen pestrost programu festivalu, ale také jeho celistvost, která se skládá z různých sekcí. „To, že logo při otočení evokuje plzeňskou katedrálu, je už jen takový vtipný bonus. A doufáme, že až se budou některé šikovné ruce v Plzni nudit mezi projekcemi, poskládají festivalové noviny jako origami do tvaru našeho ledňáčka,“ doplnil Hůla.
Vizuální koncept od Družiny na téma „Domácí práce“
Organizátoři Finále Plzeň letos již podruhé spolupracují s kreativním studiem Družina. V jejich režii pro tentokrát vznikla nejen znělka, ale také vizuální styl festivalu s heslem „Domácí práce“, který pracuje s trendem oplétání neboli guerilla knittingu. „Téma ‚Domácí práce‘ primárně odkazuje na specifické podmínky vzniku českého filmu, kdy omezené finanční prostředky na výrobu jsou často kompenzovány osobním nasazením a řemeslnou zručností tvůrců,“ prozradil režisér ze studia Družina. „Opletené objekty v sobě spojují útulnou atmosféru domova s technicistní povahou typické filmové výbavy jako je klapka, kamera a režisérská židle,“ doplňuje Látal.
Vizuál trofeje Zlatý ledňáček od Adély Přibáňové a Víta Zavadila
„Již od začátku jsme chtěli zvolit jednoduché a čisté podání celé ceny filmového festivalu. Proto jsme se při výběru materiálu rozhodli pro sklo. Samotný festival poukazuje na symboliku ledňáčka, jako na létající drahokam, který poukazuje na tu skutečnou kvalitu českého filmu. Tento pomyslný drahokam jsme ve svém návrhu znázornili i my,“ popisuje sošku Adéla Přibáňová. Umělecká cena stojí na lichoběžníkové podstavě a její tvar se směrem vzhůru rozšiřuje. Ve spodní části je její povrch barevně upraven s odkazem na barevnost korporátní identity Finále Plzeň. Na horní ploše je pak v obrysech naznačeno logo samotného festivalu. „Geometrické tvarosloví ceny poeticky odkazuje na cestu úspěchu. Její samotná stavba se od základny rozšiřuje, stejně tak jako úspěch a sláva,“ vysvětluje Adéla Přibáňová. Trofeje vyrobila umělecká sklárna Kolektiv Ateliers v Novém Boru.
Předchozí logo festivalu
Jak se vám nový ledňáček líbí?
Svým geometrickým provedením nám lednáček připomněl tzv. origami loga, která jsou v posledních letech velmi populární.
Komentáře k článku
24. 4. 2016 00:07 jan
24. 4. 2016 00:07 jan
20. 4. 2016 14:34 Lukáš Broumský – PSIO DESIGN
nerad bych začal svůj komentář kritikou, přeci jen pořádání filmového festivalu není jednoduchou záležitostí, ba naopak a nové vedení si jistě prodělává křest ohněm. Proto bych vám všem nejprve rád poděkoval, že jste do toho vůbec šli a popřál do dalších ročníků mnoho zdaru a šťastnější ruku při výběru partnerů starajících se vizuální prezentaci.
Jako rodilý Plzeňan neshledávám zcela šťastným řešením oslovení pražského grafického studia, nic proti Vám dámy a pánové v hlavním městě ;) Věřím, že naše město může nabídnout řadu kreativních týmů s bohatými zkušenostmi, např. Beneš & Michl, BARTON STUDIO, Red Peppers a další, tak proč tedy tento výběr? Důvodů může být mnoho.
Jak bývá v našich končinách zvykem, peníze jsou až na prvním místě, důvod první.
Druhým důvodem mohou být samozřejmě osobní vazby.
Třetím důvodem, který je bohužel poslední dobou pro Plzeň typický v celé kulturní oblasti, jsou ne zcela kompetentní lidé rozhodující o podobách akcí a města.
Škoda, potenciál tu byl, ale kulantně řečeno zůstal u loga nevyužit.
Vizuál svou kvalitou logo vysoce převyšuje, dobrá práce kreativní skupino Družina.
Nezbývá tedy než doufat, že se poměry změní a práce zlepší, hodně štěstí Finále Plzeň.
P. S. Teď jen doufám, že stejnou podobu nebude mít i nové logo města Plzně;P
12. 4. 2016 01:35 Jan Kubeš
6. 4. 2016 09:55 jolly
Vsadil bych se, že autor se snažil o logotyp poprvé.
5. 4. 2016 13:27 scheni
Pardon, jsem si nevím proč u toho loga vzpoměl na tuto již značně letitou reklamu :)
5. 4. 2016 08:49 wgx
4. 4. 2016 20:46 lh
4. 4. 2016 14:06 David
Osobně mi to nepřijde zdařilá práce. Stylizace ledňáčka je i není origami (já viděl gorilu ukazující na východ) a špatná je především mohutnost ledňáčka vůči typografii. Proto mi možná spíše připomíná gorilu. Ledňáček je drobounký pták a tady je postaven vůči tenkému řezu ve velikosti převyšující tři řádky. To nemůže být na první pohled drobné zvíře.
Palec dolů také za zarovnání písma do bloku a "cool" megadlouhou pomlčku.
Vizuál "domácí práce" je v pohodě, hravý a dětský. Cože? On to není festival pro děti? Ale budiž.
Co se týče cen, tak od Thálie po Českého lva v ČR prostě ceny neumíme - vypadá to divně, nedá se to držet, je to těžké...). Když už se něco povede, tak to z nás vydupou zahraniční investoři (cena Tour de France).
PS: Tak ten stín na webu festivalu to totálně zabil.