Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Existují firmy s názvem Italy, Poland nebo England?

V souvislosti s hledáním názvu naší země v soutěži CzechTourismu na nové logo a snahou po zavedení zkrácené podoby (Česko, Czechia, Tschechien) jsme narazili na firmu CZECHIA a položili jejich zástupci několik otázek…

Redakce Fontu zaslala firmě tyto otázky:

CzechTourism uvažuje o nové značce Česka (nejen pro turistický ruch).
Uvažuje se také o zavedení zkráceného názvu Česko, v angličtině Czechia (dosud se převážně užíval celý název Czech Republic).

Je podle vás v pořádku, že se soukromá firma jmenuje podle názvu státu a užívá tuto doménu?
Neumíme si představit, že by třeba v Německu byla firma Deutschland, ve Francii France atd. Nebo že by Praha někomu povolila název firmy Praha (Prague)?
Jste případně ochotní značku změnit nebo doménu předat (prodat) státu (resp. třeba CzechTourismu)?
Nebojíte se, že v případě nedohody by se mohlo vaše jméno firmy nějak i zákonem zakázat?
Nebylo by vhodnější tomu předejít a provést drobný rebranding a doplnit třeba značku/název Czechia o nějaký dovětek (třeba CzechiaIT)?

 

Odpověděl nám Petr Komárek, ředitel internetové divize:

Dobrý den,
Váš dotaz je velmi zajímavý, ale abych pravdu řekl, neuvažujeme o přejmenování.
Důvodem je, že doména byla registrována v CZ mezi prvními již v roce 1996 a od počátku jsou
na ni nabízeny služby webhostingu.
Je pravda, že úplně na začátku měli majitelé v plánu i jiné služby než webhosting, ale to je
již dávno.
Co se týká Vašeho názoru, že by doména měla patřit státu či nějaké turistické organizaci,
toto nesdílíme. Doménu máme registrovánu již 16 let a naše značka je známá a máme desítky tisíc zákazníků.
Pro propagaci je možné využít různé názvy.


Hezký den Petr Komárek

ředitel internetové divize
ZONER software, a.s.

www.czechia.com | www.zoner.cz

 

Je evidentní, že zde stát zaspal (tak jako dosud ve většině případů budování brandu naší země či jednotného vizuálního stylu státní správy). Je to podle vás ale v pořádku? Neměl by vzniknout třeba nějaký zákon, zakazující užívání jmen firem (a registrace domén), které jsou svou povahou obecné (názvy měst, zavedených univerzit atd.)? A to nejen kvůli možnému zneužití (co kdyby zahraniční turisté na internetu po zadání názvu naší země našli třeba pornostránky?), ale třeba i zabránění spekulacím (kdyby třeba někdo po zaregistrování domény www.brno.cz chtěl pak za tuto adresu miliony od radnice daného města).

Hlasovali byste pro takový zákon a případně i možnost zpětného vyvlastnění takového názvu nebo jména v obecném zájmu?

 

V této souvislosti nás také zajímalo, zda je možné zaregistrovat si obecný zeměpisný název jako ochrannou známku u Úřadu průmyslového vlastnictví.

Podívali jsme se na metodické pokyny při přihlašování ochranných známek (viz zde) a vybíráme některé zajímavé části:

3.1.2 Nedostatek rozlišovací způsobilosti přihlašovaného označení

Přihlašované označení musí plnit především rozlišovací funkci, která slouží spotřebiteli k odlišení výrobků nebo služeb jedné osoby od výrobků nebo služeb osoby druhé. To znamená, že takové označení by svým obsahem a formou mělo být natolik originální, aby umožnilo spotřebiteli individualizovat zboží z určitého obchodního zdroje. Průzkumový pracovník zkoumá přihlašované označení komplexně s použitím objektivních i subjektivních kritérií, bere v úvahu jeho celkový dojem a to vždy s přihlédnutím k povaze přihlašovaných výrobků nebo služeb.

Hlavní důvody nedostatku rozlišovací způsobilosti vymezuje ustanovení § 4 písm. b) až d) zákona. Rozlišovací způsobilost (distinktivnost) nemají zejména označení popisná, tj. taková, která jsou výlučně tvořena z údajů sloužících v obchodním styku k určení vlastností nabízených produktů, a to jsou zejména údaje o druhu (světlé pivo, hrubá mouka, hořká čokoláda, autoservis, umělecká agentura), jakosti (standard, exklusive, speciál), množství (maxi, mikro, mini), účelu (saunový olej, antikorozní), hodnoty nebo doby výroby výrobku či poskytnutí služby (nonstop, night apod.).

Pouhé zeměpisné údaje postrádají v zásadě rozlišovací způsobilost. Ve vztahu ke spotřebiteli mohou u některých druhů produktů pouze vyvolávat souvislost s místem původu daného produktu nebo vlastnostmi se zeměpisným místem souvisejícími. Taková asociace připadá v úvahu tehdy, jestliže zeměpisný údaj je do určité míry mezi spotřebiteli znám (Paříž, alpská, Bohemia,). Zeměpisný údaj označující prakticky neznámou lokalitu může být tedy i distinktivní, stejně tak zeměpisný údaj, u něhož by nikdo nepředpokládal, že by jím označené produkty mohly mít takový původ (např. Sahara pro krém, ARCTIC pro motorový olej, Vltava pro kovové výrobky).

Rozlišovací způsobilost nemají označení tvořená výlučně z označení obvyklých v běžném jazyce nebo v obchodních zvyklostech (made in Czech republic, CZ, long vehicle, www stránky, debetní účet), označení tvořená ze značek a obvyklých označení, jejichž užití je upraveno jiným právním předpisem (ČSN, ESČ, DIN, puncovní značky, matematické symboly, E55, D1 apod.).

3.1.7 Označení požívající ochrany podle článku 6 ter PUÚ a jiné znaky než uvedené v článku 6 ter vyhrazené veřejným zájmem. Ve smyslu ustanovení § 4 písm. i) zákona jsou ze zápisu vyloučena označení, která požívají ochrany podle článku 6 ter PUÚ.

Podle článku 6 ter odst. 1 PUÚ jsou vyloučeny ze zápisu erby, vlajky a jiné znaky státní svrchovanosti unijních zemí, úřední, zkušební, puncovní a záruční značky v unijních státech zavedené a jejich heraldické napodobeniny. Dále jsou zde zahrnuty též erby, vlajky a jiné symbolické znaky, zkratky nebo názvy mezinárodních organizací, jichž je jedna nebo více unijních zemí členem, s výjimkou těch erbů, vlajek a jiných symbolických znaků, zkratek a názvů, jejichž ochrana byla již předmětem platných mezinárodních dohod.

 


Komentáře k článku

21. 7. 2012 01:41 .

PETICE ZA ZRUŠENÍ NOVÉHO LOGA CZECHTOURISM A DŮSTOJNOU PREZENTACI ČESKA
http://www.petice.net/petice-za-dustojnou-prezentaci-ceska

24. 6. 2012 19:21 m

24. 6. 2012 19:19 m

24. 6. 2012 19:16 m

Dobry den, nic se nedeje, tak bude mit 
ZONER software, a.s.
, domenu Czechia.com.

Zajimavejsi je, ze Ceska centrala cestovniho ruchu CzechTourism (CCCR) vlastni domenu www.VisitCzechia.cz
Ten portal pouzival logo Czechia Ondřeje Šmerdy ze studia Leonardo z roku 1999, viz http://www.mediaguru.cz/2012/02/znacka-cr-trpi-nejednoznacnosti/

21. 5. 2012 20:32 brano

podla mna je to ok, vo flamsku (belgicko) je velmi bezna znacka bicyklov flandria (flamsko po taliansky) ale aj flanders (flamsko po anglicky). okrem toho vyraz czechia sa nikdy nejak medzinarodne nepouzival, mne to znie az nespisovne (i ked mi to pripada krajsie ako dlhy nazov czech republic).

11. 5. 2012 15:03 tk

Když už jsme u těch domén a "kdo dřív přijde, ten dřív mele".
Chtěl jsem si zaspekulovat s koncovkou .xxx. Doména byla volná, proběhla žádost o registraci... pak mi bylo ale sděleno, že registraci registrátor zamítl.
Několik dní mi stále Whois hlásilo, že je doména volná, tak jsem to zkusil i přes GoDaddy.com, ale opět mi to bylo zamítnuto majitelem koncovky xxx.
Za pár dní ale už byla doména obsazena a zaregistroval si ji majitel té koncovky - firma ICM Registry.
U domény xxx existuje jakási komise, která posuzuje "etiku". To by ale v tomto případě neměl být problém.
Jde mi o to, jestli náhodnou někdo nevíte, zda mi může majitel koncovky prostě jen tak zamítnout registraci a doménu si zaregistrovat sám?

Díky

11. 5. 2012 12:14 Jakub

Tady ta debata ale neni jen o domene, ale o nazvech obecne. Jinak by asi bylo dobre reseni vytvorit domeny pro mesta (treba Vodnany.city) a pro zeme (czechia.nat - nation napr.), u kterych by bylo jasne, ze jsou oficialnimi strankami mest/zemí. Nikdo jiny by je proste nesmel pouzivat.

11. 5. 2012 11:58 Petr

Podle mě je celá tato debata vcelku bezpředmětná. Přiznejme si - kdo se dnes obtěžuje psaním adres webu do řádku adresa? Když pojedu na Madeiru, rozhodně nezačnu hledat informace o Madeiře tak, že bych si nejprve zjistil, jak se Madeira řekne portugalsky, jakou má koncovku portugalsko atd. Pochybuji, že cizinec, který plánuje jet do ČR, ví, že máme koncovku .cz.

Raději do Googlu zadá Prague nebo Praha, Česká republika nebo Czech nebo Czech republic a vyindukuje si, která z nabídnutých stránek je oficiální.

Já osobně už do řádky adresa píšu opravdu adresy, které znám, ale rozhodně neztrácím čas tím, abych zjišťoval, zda má např. Komerční banka web komercnibanka.cz, komercni-banka.cz, kb.cz, k-b.cz nebo, jak tomu jeden čas bylo, www.koba.cz :))

Pokud jde pak o nějaký odkaz např. na propagačních materiálech, tak zde by měla být určena doména pro města, státy, jako je tomu např. u škol (.edu), s tím, že by existovala např. jedna základní, kde by byl odkaz na všechny další země a města.

11. 5. 2012 11:34 Tom Laurinec

Nemám rád "kdo dřív příjde, ten dřív mele", to je to co zahnalo společnost do kruhu. Protože tímto způsobem nelze udržitelně něco budovat, protože zrovna v doménách je to velice nešťastně zařízeno prostě. Byznys je sice byznys, ale mělo by se myslet na budoucnost.

Mě to může být ale jedno, tento přístup je ve všech oblastech dnes.

9. 5. 2012 15:23 Dež-ik

Já osobně musím říci, že pan Komárek se, aspoň pro mne, ospravedlnil dostatečně. Prostě byl první a šmytec. Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Je to jako s doménou www.pizza.com - původní majitel si ji zaregistroval v dobách, kdy vznikal internet a nedávno ji prodal z moc pěkné peníze. Já myslím, že to je ten samý princip a to, jestli má doména nějaký příbuzný název s naším státem? Tak ať třeba to naší vládu naučí být rychlejší a bystřejší nehledě na to, že už takto je naše "svoboda" značně omezena.
Toť můj názor

7. 5. 2012 12:49 Jak

Jedna CZECHIA už ostudu dělá. Jsou to podvodníci (navíc ukradli i logo Londýna):

http://czechia.czechian.net/
http://czechia.szm.com/
http://www.londyn.cz/

6. 5. 2012 12:24 DH

Jedna věc je doména a druhá registrace jména (loga). Doménu si asi může každý zaregistrovat jakou chce, ale pro názvy firem platí snad jiná pravidla. Těžko bych si mohl zaregistrovat firmu Česká republika s.r.o. :-) i když by to bylo pro řadu "tunelářů" asi dost příhodné jméno.

6. 5. 2012 10:15 Petr Chutný

Ano, ČR zaspala a doména Czechia.cz patří právem hostingu Czechia.

6. 5. 2012 01:26 KOKOT09

nechápu co se tady řeší, jediný správný jednoslovný název české republiky je KALOUSKOV

5. 5. 2012 11:40 wein

No, je-li v metodických pokynech ÚPV („3.1 Absolutní důvody pro odmítnutí ochrany přihlašovaného označení - § 4 zákona“) uvedeno, že „Pouhé zeměpisné údaje postrádají v zásadě rozlišovací způsobilost.“, a přesto je pak registrován název Czechia, tak asi soudruzi v NDR někde udělali chybu. Ale jsme v Čechách, takže leccos je možné.
S doménou to ale nemá nic společného, jde o zapsání jména firmy do rejstříku firem (tady zase chybovali soudruzi na soudě, který jméno subjektu zaregistroval) a pak o jeho ochrannou registraci u ÚPV. Funguje-li firma Czechia od roku 1996, tak v tu dobu již tři roky, od r. 1993, existovala samostatná Česká republika - Česko, anglicky Czechia. Zde máte, pane Komárku, Rhodus, račte dělat salta...

4. 5. 2012 07:52 Petr Komárek (ZONER)

Dobrý den,
rád bych upřesnil informace v článku, co se týkají doménové problematiky.
Zákon o doménách není potřeba, protože je možné se o název domény domáhat soudně pomocí rozhodčího soudu a registry, tedy správci domén, to mají i v podmínkách. Navíc český zákon nemůže postihovat doménu COM!
Pokud by měl tedy někdo doménu brno.cz, tak by ji neobhájil. Samozřejmě město by muselo prokázat, že na doménu má nárok.
Také i v jiných případech se lze obrátit na soud a poslední kauza byla například změna vlastníka domény ICQ.cz.

Také bych rád řekl, že v roce 1996 stát nezaspal, tenkrát nikdo ani netušil ve státní správě co je to doména :)
Kde je ukázka klasického zaspání - viz. www.brno.eu.

3. 5. 2012 19:49 radmi

Myslim, ze vina neni na firme, ale na UPV. Pamatuji se velmi dobre, kdyz mi vyhrozovali z DTP studia, ze mne daji k soudu, protoze pouzivam jejich znacku k oznaceni provozu nasi spolecnosti.

3. 5. 2012 19:28 MP

Já si myslím, jak už tu bylo zmíněno, kdo dřív příjde... A pak, když vymýšlím název, koukám na net, jestli to náhodou už není zaregistrované. V tomhle případě, si myslím, je věc CzechTourismu, že se nepodívali, jestli tenhle název je nebo není zavedený.

3. 5. 2012 16:59 Jan Vybíral

Tak podle mne tohle prů**r docela je. A jak se uvádí v článku, kdyby pod takovou doménou někdo prodával viagru nebo porno, tak je to obrovská ostuda nás všech. K čemu pak vyhazovat miliony za reklamní kampaně na přilíkání turistů, když na webu nás pak nenajdou nebo najdou soukromý subjekt (dělá jim to pak reklamu!).
Poznámka s vlastním jménem pana Přikryla je už trochu mimo mísu. Ale třeba jména Václav Havel nebo Masaryk by měla mít nějakou ochranu státu (opět proti zneužití nebo zneuctění). Kulturní národy si takové věci chrání (jako třeba se nesmí znevážit vlajka). Ale kam na nás s kulturou, co?

3. 5. 2012 16:48 speedy

Petr Bernát : tak to už se doufam vyresilo, protoze jsme jediný kokoti, co nemají zkáceny název ale vsude cpali douhé a zbytečné "republika", jakoby snad ostatni staty nebyly republiky.

3. 5. 2012 16:32 Petr Bernát

Jestliže má daná společnost název registrován už 16 let, tak nevidím jediný důvod, proč by měli o název přijít. Osobně navíc nejsem zastáncem tohoto „zkráceného“ výrazu pro Českou republiku.

3. 5. 2012 14:04 Ctirad Přikryl

Já bych to nerozlišoval. Kdo dřív přijde ten dřív mele. Nechá mě snad někdo volnou doménu www.ctiradprikryl.cz? A proč by mi ji měl nechávat? I Stát nebo město se musí snažit a ne jen čekat, pak zívnout a schramstnout doménu... :-)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.