Font

foto

Výběr jazyka

cs / en

 

Kostrouni rentgenoví i renderovaní

Když jsme vytvářeli obálku Fontu č. 59 v roce 2001, použili jsme horkou novinku v nabídce fotobank – šokující rentgenový snímek lidského těla v běžné pozici (sedíc u compu). Tenkrát to byl opravdu originální vizuál, humorný a děsivý zároveň. Od té doby se podobné fotografie objevily i v řadě reklamních kampaní. Mezi zakladatele této originální fotografické techniky ale patří italská fotografka Benedetta Bonichi, která ji dokonce povýšila na umění a objíždí s fotografiemi galerie po celém světě. Její snímky jsou opravdové rentgenové fotografie. Námi použitý snímek byl však již vytvořen v počítači (renderováním 3D kostry).

Výtvarnice Benedetta Bonichi se narodila 4. srpna 1968 v městečku Alba na severu Itálie. V roce 1999 si pohrávala se svými sochami a fotila jejich stíny. Byla zvědavá, jak asi stín vypadá pod rentgenovým zářením a tak se zrodil nápad na rentgenové fotografie. Tuto techniku nazvala radiografie. Snímky začala vystavovat v roce 2002. V současné době bydlí v Římě.
Více ukázek na: http://www.toseeinthedark.it

Pro zvětšení klikněte na obrázek.

Samotné rentgenové paprsky objevil, jak už to tak bývá – náhodou, o sto let dříve německý vědec Wilhelm Conrad Röntgen. 8. listopadu 1895 se zavřel ve tmavé laboratoři a do černého papíru zabalil pokusnou katodovou trubici, do které pustil elektrický proud. Vtom se rozzářilo speciální stínítko, které překvapenému vědci naznačovalo, že z trubice kromě obvyklého záření vychází i něco neznámého – neviditelné paprsky.
Röntgen se zamyslel: když procházejí papírem, třeba budou procházet i jinými materiály. Vyzkoušel balíček karet, knihu i plech. „To není možné“, řekl si a napadlo ho, jestli tajemné paprsky zadrží i těžké olovo. Olověná destička paprsky zadržela, ale vědec užasl, když skrz viděl palec své ruky a kosti v něm. Podezřelé záření pojmenoval jako paprsky X, protože netušil jak vznikají. Objev byl světovou senzací, ale konzervativní obránci morálky se obávali těchto „nemravných“ paprsků, které prý dokáží svlékat těla. Jistá londýnská firma dokonce začala nabízet ochranné spodní prádlo s olověnými destičkami. :-) Pokrok, především v medicínském využití, to ale nezastavilo. (magazín Dnes 48)

Ukázka vyhledávání koster ve fotobankách allphoto a isifa.


V počítači renderované snímky na motivy fotografií paní Benedetty nabízí dnes již většina velkých fotobank. Při vyhledávání stačí zadat klíčové slovo „skeleton“ (angl. kostra).
Počítačové snímky jsou mnohem líbivější, než skutečné fotografie. Jsou barevnější, ostřejší a pro reklamní využití proto vhodnější. Nevýhodou je ale určitá topornost. Všimněte si třeba prstů u ruky, které jsou většinou všechny stejně natažené. Vývoj je ale rychlý, a tak brzy nerozeznáme skutečnou fotografii od počítačového modelu (viz článek o 3D art).


Ukázky kreativní reklamy na italský deník L'Espresso (viz Font 82) – vždy ukázka nějakého známého obrazu a nad ním jeho rentgenová podoba. Reklamní sdělení je jasné – vidíme pod povrch.

Budete-li s motivem lidské kostry i vy někdy graficky pracovat, zde najdete anatomické popisy, kresby a fotografie (může se vám to hodit):
http://www.bio.psu.edu/people/faculty/strauss/anatomy/skel/skeletal.htm

http://www.getbodysmart.com/ap/skeletalsystem/skeleton/appendicular/lowerlimbs/menu/animation.html

Pro zajímavost: podobným technickým postupem, který působí v reklamě velmi atraktivně, je i mikro a makrofotografie...
 
-OK-



Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.