Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Vítězové Cen Czech Grand Design za rok 2010

Vítěze Cen Akademie designu ČR CZECH GRAND DESIGN vyhlásila Akademie designu České republiky 12. února 2011 ve Stavovském divadle již popáté. Slavnostní vyhlášení výsledků moderoval Marek Eben. 19. února 2011, přinese záznam předávání Česká televize na programu ČT 2 od 20:00.

 

Slavnostní předávání se odehrálo v kulisách opery Don Giovanni slavného českého scénografa Josefa Svobody. V rámci ceremoniálu jsme na Josefa Svobodu několikrát navazovali, mimo jiné i tím, že jsme si vypůjčili panoše v kostýmech Teodora Pištěka, kteří pomáhali Markovi Ebenovi v osídlování jeviště. Dovolili jsme si lehkou inspiraci Itálií, která je koneckonců zemí designu zaslíbenou a scénografii Dona Giovanniho jsme proměnili v piazzu, která byla kromě tradiční italské Vespy doplněna o lavičky Limpido Romana Vrtišky, které vyrábí MM cité. V české premiéře se představila lampa Lipka – svítící strom od Olgoj Chorchoj, který vyrábí Lasvit. Operní výjevy se sólisty Národního divadla Luďkem Velem a Tomášem Krejčím doplnil nový objev na hudební scéně – Onuffrio Borelli, zpěvák italských kantilén, kterého jsme objevili v liberecké pizzerii. Režii večera měl opět na starosti česko – německý divadelní režisér Thomas Zielinski. Režii vizitek nominovaných má taktéž již po dobu pěti let na starosti filmový režisér Tomáš Luňák. Marek Eben večerem nejen bravurně provedl, ale zvládl i rozhovory se všemi nominovanými designéry a předávajícími. Mezi nimi zazářila Soňa Červená – pěvkyně a herečka, která předávala cenu pro Oděvního designéra roku, herečka Libuše Šafránková předávající designéra roku, ale i další významné osobnosti – ministr kultury ČR Jiří Besser, herci Klára Issová, Marek Taclík, Kryštof Hádek, tompomodelka Pavlína Němcová, režisérka Helena Třeštíková, která uvedla do Síně slávy Alenu Adlerovou, významnou teoretičku designu 20. století a mnoho dalších.

Generálním partnerem Czech Grand Design je Česká spořitelna. V letoším roce se partnerem stala nová značka banky: Čeká spořitelna Premier. Jde o nový brand určený pro náročnou klientelu, který nabízí vlastní pobočky a produkty yytvořené „na míru“ pro tyto  klienty.

Partnery jsou Vitra koncept, UPP a Veuve Cliquot. Partnerskými organizacemi jsou Ministerstvo kultury ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Vítězové Czech Grand Design 2010:

Designér roku


Olgoj Chorchoj  za sáňky pro Ton, kolekce nápojového skla pro Bohemia Machine Glass, kolekci lamp Teo pro Brokis, čajovou konvici From pro Kavalierglass a kazetovou podlahu  Organic pro Ardeco.

 

Fotograf roku


Ester Havlová za mapu pražského metra, autorský podíl na monografii Josef Gočár (Titanic 2010)

 

Grafický designér roku


Robert V.Novák za grafickou úpravu publikace „Sial“ autorů Miloslava Masáka, Jakuba Potůčka a Rostislava Šváchy (Arbor Vitae a Muzeum umění Olomouc 2010), vizuální styl Západočeské galerie v Plzni, grafický design k výstavě Bílkova vila, Architekti DAM, Zamlčená moderna, Fotomontáž tiskem.

 

Módní designér roku


Hana Zárubová za kolekce no.kolo a fix-you.

 

Výrobce roku


Ton za kolekci nábytku 2010.

 

Obchod roku


Křehký za nový koncept prezentace a prodeje designu prostřednictvím tématických výstav, přivedení nových značek na český trh, výtečnou selekci produktů v prodejní galerii, vlastní limitovanou kolekci předmětů a výstavu Vtáčkovia, siroty a blázni.

 

Objev roku


Jan Plecháč za sedací mobiliář Icons.

 

Cenu veřejnosti získal


René Šulc
Hlasovali čtenáři portálu www.designguide.cz, www.zena.cz a návštěvníci webu www.czechgranddesign.cz.

 

Do Síně slávy byla uvedena
Alena Adlerová, dlouholetá kurátorka Uměleckoprůmyslového musea a teoretička designu

 

Grand designérem roku 2010


se s nejvíce hlasy napříč kategoriemi stalo Studio Olgoj Chorchoj.

Cena na kytku, cena k užitku
Autorem podoby cen pro vítěze Cen Czech Grand Design je již tradičně Grand designér předchozího ročníku. Podobu těch letošních tak měl v rukách grafický designer Petr Babák (Laboratoř), a to doslova. “. Při své práci se denně pohybuji v cyberprostoru, protože grafický design dneška je počítač a jen a jen počítač. Znáte to, člověk sedí pěkně v teple, pracovní plocha mu září do obličeje, oblíbená hudba a bílé kafe navrch. Tedy žádná špína až po lokty, vlhko a prach z hlíny, který se vám nacpe všude, právě jako když sáhnete třeba po porcelánu. Asi proto jsem chtěl všechny letošní ceny CGD udělat vlastníma rukama, z porcelánu, a tak, aby jen nechytaly prach na polici, ale mohly se dál používat,” říká Petr o ceně, která je nakonec místo jediného tvaru hned celou sadou originálů. Poprvé ve své kariéře tak vlastně designoval 3D předmět. “Základní zadání jsem si dal celkem jednoduché: funkční nádobku na stůl. Koncept: Vyříznout vždy stejný kruh o průměru 10 centimetrů, ten použít jako dno, pak ušoulat válečky a ty následně lepit kolem dokola, a zase šoulat a lepit. Někdy nechat pár hodin zavadnout a přidat další patra nekonečného hada. Princip, který každý známe už od základky. Pamatuji si, že jsme podobné nádobky dělali ve výtvarce z plastelíny, zůstal vám po nich na stole mastný kruh, který se časem mohutně rozšiřoval. Dělat však tvarově jen válce, tedy stoupat pouze směrem vzhůru a držet tak stejný průměr nádob, byla dost velká nuda, takže v podstatě z touhy po alespoň nějakých proměnách zvoleného konceptu, vznikl design. Pokus o návrat k dětské neohrabanosti a zároveň radosti z toho, že něco funkčního vyrobíte vlastníma rukama. A hrbaté to není schválně. Ono mi to líp fakt udělat nešlo, ale kytku s vodou do toho můžete dát bez obav.

Na vyhlášení výsledků navazuje výstava „Vítězové 2010“ v Malé galerii Rudolfina. V architektuře Studia Olgoj Chorchoj se zde představí vítězové a výběr nominovaných designérů ze všech kategorií. Díla designérů nominovaných na Objev roku lze vidět již nyní ve Window gallery České spořitelny.

Vyhlášení výsledků: 12. 2. 2011 Stavovské divadlo, zvláštní poděkování: Národní divadlo

Televizní záznam: 19.2.2011 20:00 ČT2, koproducent: Česká televize

Výstava vítězů Czech Grand Design 24. 2. – 20. 3. 2011 Malá galerie Rudolfina, koproducent: Uměleckoprůmyslové museum v Praze

Výstava Objev roku ve Window Gallery České spořitelny 8. 2. – 1. 4. 2011

Pro více informací se můžete obrátit na Larisu Blichovou na larisa.blichova@profilmedia.cz, případně na tel.: 739 592 931. Producent cen: Profil Media, Osadní 35, Praha 7 170 00, tel: 267990546, fax: 267990542, www.czechgranddesign.cz


Komentáře k článku

15. 3. 2011 17:02 lena krieger

What have in common designers like Gerrit Rietveld, Charles and Ray Eames, Josef Hoffmann, Philippe Stark? Their most iconic works are the basis for the winning project at the Czech Grand Design. Is it art? Design? Marketing? Whatever the case, it's a remarkable idea.

"Icons" by Jan Plecháč: http://www.lanciatrendvisions.com/en/298/the-visual-shortcuts-of-jan-plechaae

22. 2. 2011 00:05 Pepa

Souhlas s Honzou.

A k tomu si ještě doplňte, že Výrobce roku "vyhraje" 100 tis. od Ministerstva průmyslu, které ale dostane v podobě "účasti na dalším Designbloku v hodnotě 100 tis." Takže výrobce roku ve skutečnosti dostane na týden nějakou špeluňku a Profilmedia dostanou 100 tis.

Další zábavná věc je, že kromě akademiků-organizátorů v CGD usilují o ocenění i sponzoři akce, konkrétně Vitra, což je současně i významný zákazník Profilmedia, kterému obstarávají PR. A evidentě dost dobře.

Příští rok se nejspíš můžeme těšit, jak na cenu CGD bude nominován... CGD! Profilmedia si to zasloží ve všech kategoriích.

21. 2. 2011 18:08 Honza

Souhlasím s DINem, je opravdu trapný když pořádající agentura Profil Media má v užších nominacích na grafický design plakát na svou vlastní akci Designblok, fotograf, který fotil motiv na plakátě je nominovaný na Fotografa roku a Obchod roku také patří agentuře Profil Media. To opravdu nevypadá jako nestrané rozhodnutí nezávislé poroty. Proč na stránkách Czech Grand Designu nejsou letos zveřejněny jako v loni i základní nominace a jsou tam jen ty nejužší ? Proč tam není zveřejněno přesné pořadí alespoň u prvních deseti nominovaných designérů v kategorii ? Vůbec by bylo dobré zveřejnit přesně kdo jmenovitě jak nominoval. Možná bychom pak zjistili, že celé Akademii jsou kromě product designu ostatní nominace šumafuk. Koupí si hezkou knížku o designu (takových je) a ten, kdo tam dělal fotky, nebo kdo jí upravoval je automaticky nominován ve své kategorii, protože členové Akademie se např. o grafický design vůbec nezajímají. Může pak tedy vyhrát úplně marginální projekt bez širšího významu v oboru. Nebylo by dobré se raději vrátit k nějaké formě klasické odborné soutěže s komisí odborníků pro daný obor, než jen poslíčkovat marketingu firmy Profil Média ?

18. 2. 2011 17:14 DIN

Složení akademie je jedna věc - a stále se opakující výsledky "jánabráchubráchanamě" věc druhá. Několik ateliérů z VŠUP, agentura Profil Media (Designblok) a pár značek/krámů, převážně s "designovým dekorem".
Pořádající agentura v případě "Obchodu roku" prakticky oceňuje sama sebe!!!

17. 2. 2011 18:07 Tomáš Brousil

Opět děkujemu za otištění tiskové zprávy Fonte a opět připomínám, že v takzvané "Akademii Designu ČR" kromě Ivy Knoblochové není, pokud je mi známo, žádný odborník na grafický design.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.