Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Odstartovalo 28. mezinárodní bienále grafického designu

Moravská galerie už po osmadvacáté představuje to nejlepší, co vzniklo v tomto rychle se vyvíjejícím odvětví za poslední dva roky na právě zahájeném Bienále Brno 2018. Jeho hosty budou i ikony českého grafického designu, ke kterým patří Aleš Najbrt či František Štorm. A Bienále se vydá i do terénu: na procházky do centra města s komentáři o designu brněnských podniků. Kurátorem letošního Bienále Brno je kreativní skupina OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch).

    

 

Nového směřování bienále si cení ředitel Moravské galerie Jan Press: „Letošní ročník pod ideovým vedením kurátorů OKOLO souzní se strategií prezentace designu v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Chtěli bychom, aby návštěvníky nebyli jen grafičtí designéři a oboroví studenti, ale také kreativní firmy sídlící v Brně a samozřejmě laická veřejnost, která si stále více uvědomuje, že kvalita veřejného prostředí s přítomností grafického designu úzce souvisí.“, doplňuje Press.

 

    

 

Do nejprestižnější části Bienále Brno 2018, Mezinárodní soutěžní přehlídky, se letos zařadilo mnohem více prací než v letech minulých. Odborná porota hodnotila hned 300 projektů od 169 autorů. Velkou cenu 28. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2018 – Cenu ministra kultury České republiky získalo britské studio OK-RM (Oliver Knight & Rory McGrath). Dle mezinárodní výběrové poroty, která cenu uděluje, jsou projekty předložené studiem OK-RM mistrně pojaté a jednoduše provedené.

Výrazným vstřícným krokem pro návštěvníky letošního ročníku je soustředění celého bienále do budovy Uměleckoprůmyslového muzea. Zájemci najdou soutěžní přehlídku i doprovodné výstavy na jednom místě a celá prezentace je tak mnohem kompaktnější. Bienále už tradičně nabídne i řadu doprovodných výstav, kromě zmiňovaných osobností grafického designu to budou nezávislé časopisy, grafická scéna města Porto nebo méně známá oblast motion designu aneb jak to vypadá, když grafický design ožívá.

Nedílnou součástí bienále jsou také doprovodné programy – odborné mezinárodní sympozium, které se bude odehrávat 11.–13. května v Univerzitním kině Scala, přednášky designérů, projekce filmů s plakáty Aleše Najbrta na Scalním letňáku, Pecha Kucha Night nejen 
o vizuálním smogu našich měst, příměstský tábor a letní workshopy pro nejmenší nebo tzv. retail stezka, která provede návštěvníky centrem města a upozorní na pozitivní i negativní příklady interiérového a grafického designu.

 

 

VELKÁ CENA BIENÁLE BRNO 2018 – CENA MINISTRA KULTURY ČESKÉ REPUBLIKY:
OK-RM: Oliver Knight & Rory McGrath, Velká Británie

 

 

Projekty předložené studiem OK-RM jsou mistrně pojaté a jednoduše provedené. Ukazují sílu publikace v případě, když není navržena jen jako řada stránek za sebou, ale jako hmotný objekt. Real Review je časopis, který má původ ve světě architektury, a designéři studia jej příhodně využili k přehodnocení základní struktury časopisu. Přidali vertikální přehyb, na každé dvoustránce tak vznikají čtyři panely, což přináší zcela nový čtenářský zážitek a čtenář i designér dostávají nové možnosti, jak s časopisem zacházet.

 

 

CENA PRIMÁTORA MĚSTA BRNAFlorian Lamm, Německo

 

Kdo se bojí modré, červené a zelené? Práce 1990–2017. Zmíněná publikace je k dispozici ve třech variantách obalu, které představují tři barvy RGB, odkazující na její titul. Vnitřek je spíše jednoduchý, ale ne chudý, s dokonale vypracovanou hierarchií mezi individuálními texty a oddíly. V knize vidíme také užití naddimenzované typografie, nevypadá to ale banálně, každý prvek souzní s celkovým dojmem a má svůj důvod.

 

 

CENA ČESKÝCH CENTER: Petra Dočekalová, Česká republika

 

Petra Dočekalová  je činorodou písmomalířkou, vytváří a nabízí psací předlohy, popularizuje téma písma v ulicích, prostřednictvím workshopů, přednáškové a pedagogické činnosti, se pokouší písmomalířské řemeslo oživit tak, aby se nadechlo novým životem.

 

 

CENA MEZINÁRODNÍ VÝBĚROVÉ POROTY:
Jakob Kirch & Spector Bureau (Markus Dreßen, Jan Wenzel, Katharina Köhler)

 

 

Spector Bureau tvoří okruh designérů, autorů textů, umělců, fotografů a programátorů, který se vytvořil kolem vydavatelství Spector Books v Lipsku. Hravý design vychází z myšlenky, že lidé mají protichůdné tužby: zatímco někteří baží po změně a intenzivních prožitcích, jiní vyhledávají stabilitu a bezpečí.

 

CENA BIENÁLE BRNO ZA PŘÍNOS V OBORU GRAFICKÉHO DESIGNU: Jan Rajlich st., Česká republika
(Uděluje organizační výbor Bienále Brno
)

Jan Rajlich ml.: „Jan Rajlich st. je zakladatelem a organizátorem Mezinárodního bienále grafického designu v Brně, v jehož čele stál v letech 1963–1992. Patří k předním a současně v zahraničí nejznámějším českým designérům. Za svůj přínos k rozvoji grafického designu byl několikrát vyznamenán v zahraničí, např. Cenou ICOGRADA (1972, 1983, 1985, 2002). Navrhoval plakáty
a grafická řešení tiskovin, vytvořil vizuální styl řady institucí (např. Brněnských veletrhů a výstav). Moravská galerie v Brně zřizuje archiv Jana Rajlicha, který bude zpřístupněn veřejnosti spolu se soubornou výstavou z celoživotního díla Jana Rajlicha v roce 2020 u příležitosti 100letého jubilea autora.
“ (Zdroj: https://www.facebook.com/Rajlich/)

 

Více informací o termínech jednotlivých akcí najdete na webových stránkách Bienále Brno. (Foto: archiv Moravské galerie v Brně)


Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.