Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Národní muzeum bude mít nový orientační systém

Znovuotevřené Národní muzeum se dočká i nového informačního a orientačního systému dle návrhu týmu Roman Černohous a esté architekti. Ten zvítězil v uzavřené soutěži, kterou měl na starosti CZECHDESIGN.

Od neděle 28. října je veřejnosti opět přístupné Národní muzeum, čemuž předcházela náročná rekonstrukce. Symbolické otevření u příležitosti oslav 100. výročí republiky odstartovalo novou etapu této významné instituce. Nový informační a orientační systém je nutnou součástí budoucnosti muzea, neboť má propojit Novou a Historickou budovu a přívětivým způsobem usnadnit návštěvníkům a zaměstnancům orientaci v prostoru. Po prvním neúspěšném pokusu o vyhlášení otevřené soutěže, do které se nepřihlásil dostatek kvalitních návrhů, se Národní muzeum rozhodlo oslovit CZECHDESIGN. V srpnu byla vyhlášena uzavřená soutěž, v níž soutěžilo pět autorských týmů složených z grafických designérů a produktových designérů nebo architektů.

 

 

VÍTĚZNÝ NÁVRH

Roman Černohous a esté architekti vsadili na panely, které se jednoduše přizpůsobují svému podkladu, a nezasahují tak výrazněji do prostoru. Variabilita stejně jako použitelnost v obou stylově odlišných budovách zaujala porotu nejvíce.
Nový informační a orientační systém je navržen jako jasně čitelná současná vrstva, navázaná na interiéry. Na aplikační limity odpovídá zvolená prostorově úsporná forma samostatně stojících nosičů – „otisků“ svého nejbližšího okolí. Hlavním prvkem jsou kovové panely, které svým tvarem reagují na konkrétní umístění v prostoru a oběma budovám se přizpůsobují. Nepůsobí tak jako fyzické ani pohledové bariéry, umožňují nerušený pohyb všemi přístupnými zónami a expozicemi, ale zároveň jsou snadno rozpoznatelné,“  komentují svou práci Roman Černohous a esté architekti.

 

 

PRŮBĚH SOUTĚŽE

Národní muzeum nejprve realizovalo otevřenou soutěž samo, ale nepřišel dostatek kvalitních návrhů. Poté se rozhodlo oslovit CZECHDESIGN, jehož tým odborníků má s pořádáním designérských soutěží pro firmy i veřejné instituce bohaté zkušenosti. Součástí soutěže byl kromě grafického zpracování systému také návrh tzv. pasivních prvků (stojanů, cedulí apod.). Proto měli oslovení designéři za úkol vytvořit si autorský tým skládající se z grafického designéra a produktového designéra nebo architekta. Za práci odevzdanou v soutěži všichni účastníci obdrželi skicovné ve výši 25 000 Kč.

 

Soutěže se zúčastnily následující týmy:

●      Petr Hák Architecture/Design + OKOLO,

●      Stanislav Holý + Miroko Maroko,

●      Ondřej Horáček + Mjölk architekti,

●      Roman Černohous + esté architekti,

●      Markéta Steinert + Herrmann & Coufal.


Odborná porota složená ze zástupců Národního muzea a externích odborníků po osobních prezentacích všech návrhů vybrala vítězný návrh. Ten bude postupně ve spolupráci se zadavatelem dopracováván a kompletně realizován v roce 2019. Zakázka, na které bude tým pracovat několik měsíců, má finanční hodnotu 500 000 Kč.


Komentáře k článku

6. 5. 2020 19:29 Lucie

Bohužel to řešení není moc originální: https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/1400_opt_1/12e1f383506727.5d40685e2ecc2.jpg, asi porota moc necestuje a nebo má ráda kopie.

8. 11. 2018 14:29 Milan

Marcel Šlycar: také jsem se nad tím pozastavil... třeba u zákazu dotýkání, to vypadá jako když se na to vyloženě může sahat, a linka pouze nazcačuje např. rám dotykové obrazovky. Nicméně jinak se mi to líbí, jednoduché a elegatní, zapadající do prostor muzea

8. 11. 2018 12:40 pala

nojono... Chtěla bych vidět ostatní realizace, zvláště pak od SendiXe :D

7. 11. 2018 14:07 Marcel Šlynar

Moc pěkné a chytré řešení, jen se bojím u těch zakazujících piktogramů. Zákaz je vyloženě definován tím, že je činnost přeškrtnutá. Přesunutí ikonky před přeškrtnutí může evokovat přesný opak ikonky. "Tady končí zákaz focení". Na to, že mají ikonky být jednoznačné, tak tady ten účel úplně neplní. A sám bych se nad tím v muzeu pozastavil.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.