Karel Machálek a úvaha nad filmovými plakáty
Od 6. listopadu do 15. prosince se koná v kině Světozor výstava filmových plakátů malíře, grafika a básníka Karla Machálka. Více se o tomto výtvarníkovi můžete dozvědět na stránkách Terryho Ponožky, kde je i část jeho plakátů na prodej.
Dnes se filmové plakáty "vyrábějí" víceméně podle manuálu – kompozice z portrétů hlavních hrdinů (seřazených dle známosti herců), tématické pozadí a několik osvědčených typů písma (s nadsázkou a vtipně vytvořil takový návod Filip Blažek v časopisu TYPO č. 22).
O tom, že návštěvnost filmu není založena na typizovaném filmovém plakátu ale svědčí například filmy, kterým plakáty vytvořilo studio Najbrt – Hřebejkovy Pelíšky – plastová lžička, Slámův Venkovský učitel – ulity, Zelenkovy Příběhy obyčejného šílenství – piktogramy nebo studio Side2 s plakátem k Michálkovu filmu O rodičích a dětech – spíše typografická hříčka. Ne, že by návštěvnost všech těchto filmů byla nějak vysoká, ale pochybuji, že by dvojportrét Pavla Lišky a Zuzany Bydžovské nalákal do kina více diváků. Hollywoodský styl dorazil ale už i k nám, což dokazuje plakát k filmu Na vlastní nebezpečí s Jiřím Langmajerem v hlavní roli (s tak vyhlazenou pletí, že by mu ji záviděl i voskový Karel Gott).
Ve školním roce 2005/2006 oslovilo kino Světozor studenty ateliéru ilustrace a grafiky VŠUP a vyzvalo je k navržení plakátů k filmům režisérů Jarmusche, Felliniho, Tarkovského a dalších známých tvůrců. Více o projektu zde. Práce studentů si můžete prohlédnout v tomto PDF.
Je normalizovaný filmový plakát pouze otázkou několika (desítek) let, nebo se časem opět stane zajímavou výzvou pro malíře, grafiky a básníky...?
Související odkazy na našem blogu:
/design/svetova-klasika-v-ceskem-filmovem-plakatu.html
/design/vystava-filmovych-plakatu-antonina-sladka.html
/design/olga-polackova-vyletalova.html
O filmových plakátech a filmovém CI, podílu studia Najbrt na filmovém průmyslu a jak se tvoří správný hollywoodský plakát se dočtete ve Fontu 82.
PS
Komentáře k článku
12. 11. 2008 17:16 budlix
3. 11. 2008 15:15 Lukáš Veverka
3. 11. 2008 12:18 plechi
3. 11. 2008 12:14 plechi
31. 10. 2008 10:43 Jakub
„Umění“ marketingoví manažeři nevěří tolik, jako osvědčenému kýči (je to riziko).
A také u nás bohužel není tolik renomovaných grafiků, kteří umí i dobře kreslit, jako tomu bylo v letech 60., a kresbu na plakát prosadit :-(