Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Karel Machálek a úvaha nad filmovými plakáty

Od 6. listopadu do 15. prosince se koná v kině Světozor výstava filmových plakátů malíře, grafika a básníka Karla Machálka. Více se o tomto výtvarníkovi můžete dozvědět na stránkách Terryho Ponožky, kde je i část jeho plakátů na prodej.

Dnes se filmové plakáty "vyrábějí" víceméně podle manuálu – kompozice z portrétů hlavních hrdinů (seřazených dle známosti herců), tématické pozadí a několik osvědčených typů písma (s nadsázkou a vtipně vytvořil takový návod Filip Blažek v časopisu TYPO č. 22).

O tom, že návštěvnost filmu není založena na typizovaném filmovém plakátu ale svědčí například filmy, kterým plakáty vytvořilo studio Najbrt – Hřebejkovy Pelíšky – plastová lžička, Slámův Venkovský učitel – ulity, Zelenkovy Příběhy obyčejného šílenství – piktogramy nebo studio Side2 s plakátem k Michálkovu filmu O rodičích a dětech – spíše typografická hříčka. Ne, že by návštěvnost všech těchto filmů byla nějak vysoká, ale pochybuji, že by dvojportrét Pavla Lišky a Zuzany Bydžovské nalákal do kina více diváků. Hollywoodský styl dorazil ale už i k nám, což dokazuje plakát k filmu Na vlastní nebezpečí s Jiřím Langmajerem v hlavní roli (s tak vyhlazenou pletí, že by mu ji záviděl i voskový Karel Gott).

Ve školním roce 2005/2006 oslovilo kino Světozor studenty ateliéru ilustrace a grafiky VŠUP a vyzvalo je k navržení plakátů k filmům režisérů Jarmusche, Felliniho, Tarkovského a dalších známých tvůrců. Více o projektu zde. Práce studentů si můžete prohlédnout v tomto PDF.

Je normalizovaný filmový plakát pouze otázkou několika (desítek) let, nebo se časem opět stane zajímavou výzvou pro malíře, grafiky a básníky...?

Související odkazy na našem blogu:
/design/svetova-klasika-v-ceskem-filmovem-plakatu.html
/design/vystava-filmovych-plakatu-antonina-sladka.html
/design/olga-polackova-vyletalova.html

O filmových plakátech a filmovém CI, podílu studia Najbrt na filmovém průmyslu a jak se tvoří správný hollywoodský plakát se dočtete ve Fontu 82.

PS


Komentáře k článku

12. 11. 2008 17:16 budlix

Myslím, že filmový plakát je výzvou grafikovou stále, jen si holt studia vybírají ony vyhlazené "vyklikanice". Filmový plakát je téma maximálně zajímavé a kousky typu Pelíšky nebo A bude hůř to jen dosvědčují.

3. 11. 2008 15:15 Lukáš Veverka

To není tak jednoduché. Nejde o problém s kresebnou zrcučností designerů. Spíše ta touha po kýči. Dnešní vyjadřování se pomocí fotoretuše je stejně přirozené jako to byla dříve kresba. A oboje se dá udělat dobře, ale taky oboje se dá zpracovat kýčově. V technice zpracovaní se plakáty studia najbrt neliší nijak od 'americkych plakatu'. Neni to zpusob zpracovaní co je odlisuje.

31. 10. 2008 10:43 Jakub

Filmový průmysl se jen dnes chová jako každý jiný průmysl. Automobilky se také prezentují jen osvědčenou podobou vyretušovaných nablízkaných fotografií aut.
„Umění“ marketingoví manažeři nevěří tolik, jako osvědčenému kýči (je to riziko).
A také u nás bohužel není tolik renomovaných grafiků, kteří umí i dobře kreslit, jako tomu bylo v letech 60., a kresbu na plakát prosadit :-(




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.