Humpolec s novou vizuální identitou
V designérské soutěži na nový vizuální styl města Humpolec, kterou pořádala organizace Czechdesign, zvítězil návrh studia Svéráz. Jeho hlavní myšlenka je inspirována geografickou polohou města, které leží strategicky u dálnice D1 na půli cesty mezi Prahou a Brnem.
Humpolec je svými obyvateli vnímaný jako místo, které má všeho „tak akorát“. Díky své poloze, jež je zároveň silnou asociací spojovanou s Humpolcem, je na dosah velkým městům, zachovává si ale výhody malého města. Na této myšlence postavilo svůj koncept i studio Svéráz, které v designérské soutěži uspělo. Vítězný návrh vychází ze strategické polohy města, kterou představuje vzdušná čára / diagonála, spojnice mezi městy Praha a Brno.
„Dvě největší města ČR jsou ve značce reprezentována tečkami v pozici 45º. Bod vlevo nahoře značí Prahu, bod vpravo dole pod nápisem zastupuje Brno. Mezi nimi, v pomyslné diagonále, leží název města Humpolec. Název lze zaměnit pouze za „H“, které slouží jako symbol a zkrácená varianta značky. Mezi tečky je také možné umístit různé slogany, hesla, upozornění aj. Stejnou cestou jsme navrhly řešení značek pro městské instituce. Odkaz k poloze města se dále propisuje do specifické práce s fotografií. Pomocí mřížky dochází k jejich částečnému diagonálnímu oříznutí. Hlavní myšlenka vizuální identity je podpořena také při výběru propagačních předmětů, které navrhujeme volit v návaznosti na tematiku lokace, měření vzdálenosti a cestu obecně,“ popisují Petra Kalousková a Eva Vopelková, které tvoří studio Svéráz, do jehož portfolia patří např. vizuální identity pro města Litoměřice a Úštěk nebo farmy Držovice.
„Autorky přišly s široce aplikovatelným a živým vizuálním stylem, se kterým se bude poměrně jednoduše pracovat. Originální barevnost je přímým prostředkem pozitivního dojmu z celého vizuálu, který podtrhuje i volba nápaditého písma Atyp,“ komentuje Kristina Fišerová, členka poroty.
Změna se dotkne veškerých prvků, kterými město komunikuje s obyvateli i návštěvníky. Nový vizuální koncept zahrnuje logo, ale propíše se i do všech výstupů. Novou podobu tak získají interní tiskoviny jako dopisy, vizitky nebo faktury, externí tiskoviny jako plakáty či letáky, grafika pro sociální sítě, webové stránky, orientační systém v budovách i ulicích, Radniční listy i měsíčník Zálesí.
„V případě Radničních listů je klíčem citlivost. Nezapomínejme na to, že se dostávají k nejstarší části obyvatel města, je proto třeba zpracovat jejich podobu s ohledem na tento fakt. Zároveň jsou Radniční listy mocným nástrojem v představení nové vizuální identity a mohou významně ovlivnit její přijetí obyvateli města. Vítěznému studiu Svéráz se v Litoměřicích povedlo právě díky citlivému přístupu k redesignu Radničních listů obyvatele s novou tváří města seznámit pozitivním tónem, který bezesporu přispěje k širokému přijetí nového vizuálního stylu,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesign.
Vizuální identita bude aplikována postupně v průběhu nadcházejících měsíců.
Dosavadní logo města a jeho heraldický znak
Průběh soutěže
Pro svou prezentaci využívalo v minulosti město především historický znak a logo, které ale nebylo rozpracováno ve vizuální styl. Podoba komunikace byla roztříštěná.
Do soutěže se na základě výzvy mohla přihlásit široká odborná veřejnost. Na základě představených portfolií pak byla vybrána studia, která zpracovala zadání. Soutěž probíhala od dubna do října 2020 jako jednokolová se třemi účastníky: Kristina Ambrozová, studio Toman Design, studio Svéráz. Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Humpolce a její implementaci.
Za nezávislou část poroty hodnotili: MgA. Miroslav Roubíček, Studio COLMO; doc. MgA. Kristina Fišerová, vedoucí ateliéru Grafický design na Západočeské univerzitě v Plzni; Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign.
Více zde.
Jak se Vám nová identita Humpolce líbí?
Komentáře k článku
3. 9. 2021 19:20 Marko
5. 8. 2021 14:39 Jesus
22. 6. 2021 08:07 pala
15. 6. 2021 18:00 Marko
15. 6. 2021 13:11 Petr
A nemluvě o tom, že to stejně ta správa města nebude používat, nebo bude, ale minimálně a časm se to někam ztratí...
13. 6. 2021 23:11 Swantoviet
12. 6. 2021 22:54 Petr Staníček
12. 6. 2021 22:45 Petr Staníček
Nicméně jsem to myslel obecně. Strašně mě nudí ten trend, kdy se vezme jen běžný nápis a k němu nějaký minimalistický doplněk. Každý není Aleš Najbrt, aby si mohl dovolit minimalismus. A navíc přemíra minimalismu taky škodí. Navíc tady se nemůžu zbavit pocitu, že někdo dostal nápad a nedokázal se ho pustit. Ono to moýžná funguje pro prezentaci města ven (OK, na půl cesty po D1 mezi Prahou a Brnem), srozumitelné sdělení. Ale pro komunikaci uvnitř města jako by to rázem nemělo co říct a autorky nevěděly, co si s tím počt. Je to bezradné, bezzubé a chybí tam naprosto cokoli z identity toho města. Žádný odkaz, žádná emoce, žádné vazby. Sterilní.
12. 6. 2021 11:20 Marko
11. 6. 2021 09:17 Swantoviet
Visegrad má podobný brand s tím, že má o dvě tečky víc.