Člověk v tísni slaví 30 let své existence s novým logem
Nejdůležitější česká nezisková organizace po mnoha letech mění podobu své vizuální komunikace. Nové logo, které vzešlo z designérské soutěže pořádané Czechdesign, má posílit pozitivní vnímání a lépe vystihnout poslání Člověka v tísni. Vítězem soutěže je Studio Marvil, všichni účastníci se vzdali nároku na skicovné, navrhovali logo a poskytli licenci pro bono.
Člověk v tísni se během své existence stal jednou z největších neziskových organizací ve střední Evropě. Od svého vzniku v roce 1992 vystupuje pod výrazným logem, které tvoří ilustrace postavičky uvnitř kosočtverce a bílý text v černém orámování kosočtverce. Pro logo se stala námětem ilustrace Adama Hoffmeistera, která vychází z kresby Franze Kafky.
Původní logo
Dosavadní logo velmi silně evokovalo právě „člověka v tísni“, nicméně neslo s sebou též negativní emoce, jako jsou hrozba, strach nebo tíseň. Právě tyto negativní atributy, které na sebe logo váže, vedly k prvním úvahám o změně loga. S růstem organizace a přesahem přes tuzemské hranice se začaly objevovat i bariéry funkčního charakteru, jako malá čitelnost na menších formátech, komplikace s mezinárodní variantou či jazykovými mutacemi kvůli vepsání textu přímo v logu.
„Osobně pro mě idea změny loga nebyla jednoduchá, je to přeci jenom 30 let s určitou značkou. Ale Člověk v tísni není logo, tvoří ho lidé a určitá kultura. Také jsme se opravdu změnili, jsme o dost větší a pomoc lidem v obtížných situacích zdaleka není to jediné, co děláme. Kromě humanitární nebo sociální pomoci se věnujeme vzdělávání, organizujeme festival nebo pomáháme zvyšovat sebevědomí jednotlivců, komunit a občanské společnosti,“ komentuje Šimon Pánek, ředitel organizace Člověk v tísni.
„Chceme být pozitivnější, srozumitelnější, a moci logo používat v různých kontextech, vůči velkým donorům na straně jedné, i negramotným příjemcům na té druhé. Oproti dnešnímu stavu se z budoucích asociací vytratily emoce spojené s hrozbou a nahradily je pozitivní emoce spojené s nadějí na lepší budoucnost a důležitost kritického uvažování. Dochází tak ke změně narativu organizace, který již neříká, že svět je ,,v háji”, ale že je možné ho změnit,“ dodává Pánek.
Snaha o změnu proběhla již před 5 lety, ale nevyjasněná kritéria a požadavky spolu s emoční vazbou na původní logo vedly k neúspěchu. Ani další spolupráce s designéry nepřinesly kýžený výsledek. Z toho důvodu se tentokrát zástupci organizace rozhodli oslovit odborníky z Czechdesignu za účelem uspořádání soutěže a nastavení pevných pravidel, které by vedly k úspěšnému výsledku.
Základní varianta nového loga Člověka v tísni.
Nové logo Člověka v tísni pracuje s nejjednodušší možnou obrazovou podobou lidské postavy, obecně srozumitelnou a použitelnou ve všech myslitelných formách a na všech médiích.
Nová vizuální identita Člověka v tísni − ukázka plakátů.
Aplikace nového loga na misijním autě.
S novou vizuální identitou dostává Člověk v tísni také nové písmo Adelle Sans PIN od písmolijny TypeTogether, které jeho autorka Veronika Burian poskytla organizaci zdarma.
Ukázka sbírkového billboardu.
Brožura k výročí 30 let.
Z návrhů od tří účastníků soutěže porotu v čele s Alešem Najbrtem nejvíce oslovil koncept od Studia Marvil, za kterým stojí tým Olga Benešová, Vojtěch Vavřín, Tereza Saitzová, Jiří Karásek a Pavel Zelenka.
Staví na srozumitelném a jednoduchém symbolu člověka a názvu organizace. Je rozpoznatelný a čitelný v terénu i z dálky a umožňuje mezinárodní použití. Barevně je pestrý, symbolizuje naději, ale zachovává si funkčnost i v černo-bílém provedení.
„Pracujeme s nejjednodušší možnou obrazovou podobou lidské postavy – obecně srozumitelnou značkou, použitelnou ve všech myslitelných formách a na všech médiích. Znak pro člověka, který každý může nakreslit rukou,“ popisuje Olga Benešová ze Studia Marvil.
„Nové logo je odpovědí na otázku, jak klíčové hodnoty pomoc a naděje srozumitelně představit lidem z rozdílných kultur i sociálních vrstev. Jak oslovit prosté příjemce pomoci i sofistikované korporátní donory. Jakým obrazovým jazykem mluvit k lidem, kteří čtou zleva doprava, shora dolů, zprava doleva, nebo nečtou vůbec,“ dodává Pavel Zelenka, kreativní ředitel studia.
„Jsme nadšení, že jsme mohli stát u tak významného milníku klíčové organizace, jakou Člověk v tísni je, a gratulujeme Studiu Marvil. Posunuli značku organizace správným směrem k pozitivním asociacím a naději,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu.
„Změna loga organizace Člověk v tísni je jednoznačně pozitivním krokem. Vítězné Studio Marvil zjednodušilo původní symbol rozkročené postavy člověka do srozumitelnější podoby. Také díky změně barevnosti z černé na modrou působí celá identita vstřícně a vyjadřuje naději, což je pro komunikaci této významné organizace klíčové,“ komentuje volbu odborný porotce soutěže Aleš Najbrt.
Do soutěže, která měla jedno kolo, byli na základě pečlivé rešerše vyzvání 3 účastníci z řad nejkvalitnějších tuzemských grafických designérů: Lumír Kajnar, Studio Marvil a autorské trio Tereza Hejmová, Štěpán Malovec a Martin Odehnal. Jejich návrhy budou samostatně představeny v Magazínu Czechdesign.
Jejich úkolem bylo připravit návrh nového loga Člověka v tísni spolu s mezinárodními a národními variantami, včetně systému tvorby podznaček.
Všichni účastníci soutěže se vzdali nároku na skicovné a navrhovali logo pro organizaci pro bono. Vítěz poskytl Člověku v tísni rovněž bezplatnou licenci.
POROTA
Závislá část poroty / zástupci vyhlašovatele:
- Šimon Pánek, výkonný ředitel Člověka v tísni,
- Andrea Nejvirtová, ředitelka Človeka v ohrození,
- Jan Kamenický, finanční ředitel,
- Jan Mrkvička, vedoucí humanitární a rozvojové sekce,
- Jan Černý, vedoucí sociálně vzdělávacích programů,
- Tomáš Vyhnálek, vedoucí fundraisingu,
- Kateřina Hůlová, ředitelka pobočky (Kladno a Beroun),
- Tomáš Urban, vedoucí mediálního oddělení.
Nezávislá část poroty / grafičtí odborníci:
- Aleš Najbrt, grafický designér, kreativní ředitel Studia Najbrt,
- Jiří Vaněk a Martin Hůla, designéři Carton Clan,
- Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign.
Pěkná práce!
Jak se nová identita Člověka v tísni líbí vám?