Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

CI.CZ - vernisáž v New Yorku a křest knihy

15. května 2008 proběhla vernisáž projektu CI.CZ 1990-2007 v Českém Centru New York. Výstava se stala součástí designového týdne – New York Design Week. Následně se 26. června uskutečnil křest dlouho očekávané knihy CI.CZ 1990-2007 Firemní styl v České republice.

Věříme, že tato poměrně rozsáhlá a komplexně pojatá publikace autorů Michala Richtra a Alana Záruby (v čisté grafické úpravě od studia Side2 Tomáše Machka) zaujme, najde si své čtenáře a stane se přínosem v oblasti grafického designu a firemního stylu. Obsáhlejší recenzi této výjimečné publikace chystáme do příštího (stého) časopisu Font.

Klikněte si na obrázky pro zvětšení.

Více informací na www.cicz.eu



Komentáře k článku

28. 7. 2008 13:31 Pavel Zelenka

Alane,
děkuji za vysvětlení, ale tvoji argumentaci o nedokončenosti projektu ČNB nemohu přijmout - podle tohoto kritéria byste pak nemohli zařadit ani Czech Telecom. Ani malý rozsah realizace není na překážku, klidně by stačil menší 2stránkový medailonek. O unikátnosti projektu bych nepochyboval, vždyť z těch víc než 30 projektů má autorské písmo pouze Rokoko a ČSA (budiž jim země lehká; Fedru nepočítám, nevznikla výhradně pro ČD, pouze byla dodatečně lehce upravena).
Už kvůli plánovanému přechodu na Euro by si Solperova práce zasloužila "uchovat" pro budoucí generace. Jestli korporátní design v Česku s něčím bojuje, pak je to zřídkavé použití autorských písem – povědomí o této problematice je u klientů nulové a přesvědčit i bohatého klienta, aby investoval do tvorby a nákupu licence na písmo je velmi složité. Takže i z tohoto důvodu bych zmínku o Insignii považoval za žádoucí, třeba i s dovětkem, jaký nerozum od ČNB to byl, když písmo nekoupili.
Samozřejmě, že vnímám výběr projektů v knize jako subjektivní (copak znáš nějaká objektivní kriterii hodnocení designu?) - nic jiného bych ani nečekal, ale čekal bych, že z knihy bude patrné, čím jednotlivé realizace naplňují kritéria, která jste si sami stanovili. A to u dobré 1/3 projektů nevidím (opět subjektivně). Každopádně, když máš jako (spolu)autor právo výběru, máš za něj také zodpovědnost, a tudíž musíš být připraven čelit i případné kritice. Na tu mají zase právo čtenáři. Argumentovat, že si má "jakub" vydat vlastní knihu je – nezlob se – dětinské. To byl obvyklý argument před Listopadem – kritizovat např. zpěváka smí jen ten, kdo zazpívá lépe. Neber to prosím osobně a ani ve zlém, když s tebou nesouhlasím, ještě to neznamená, že si tvé práce nevážím. A moje připomínka byla motivována zmínkou přispěvatele Font, že možná plánujete další vydání/dotisk knihy, kde byste mohli leccos opravit či doplnit.

16. 7. 2008 19:03 Alan Záruba

K názoru Pavla Zelenky:

Pavle, logo ČNB je v knize uvedeno v kapitole na straně 47, kam jsme vybírali ukázky značek, které jsou synonymem profesionální kvality a vysoké úrovně. Vizuální styl ČNB sám o sobě však bohužel nepřešel přes aplikace základních merkantilií a označení na hlavní budově. Jak víš, tak ČNB odmítla koupit unikátní písmo Jana Solpery (v původním názvu Insignia) a i v širším konextu rozvinout firemní styl banky do rozměru, které ostatní velké projekty v knize mají. Písmo bylo aplikováno pouze šťastnou shodou okolností na našich bankovkách (což je dobře), některých formulářích banky a jak už jsem řekl na označení budovy. To byl jeden z důvodů, proč jsme projekt jako celek nakonec nezařadili do prezentační části. Takových projektů byla řada. Navíc kritéria výběru nebyla vedená pouze hlediskem jakéhosi pomyslného TOP žebříčku, nýbrž také tím, že byla třeba v určitém hledisku ve své době pro nás inovativní, nebo jinak zajímavá. Jistě vše je dnes subjektivní... Díky za názor!

16. 7. 2008 18:48 Alan Záruba

Pro Jakuba (příjmení bohužel z příspěvku není patrné):

Publikace CI.CZ je katalogem ke stejnojmennému projektu, který jsme
s Michalem Richtrem a Tomášem Machkem připravovali dva roky. Pravidla výběru projektů jsou patrná z vysvětlení k úvodu do publikace, nebo na webu: www.ci.cz.eu. Kniha není monografií Corporate Designu a nemá ambici být všeobjímajícím výčtem všech projektů (ať už zajímavých či nezajímavých) za dané období, na dané téma. Je souhrnem našich zkušeností a studia historie této části grafického designu u nás a v neposlední řadě výlučně naším, subjektivním výčtem toho, co považujeme za zajímavé my, autoři této knihy.

Není naší chybou, že publikace o grafickém designu, které by odborně komunikovaly metodiku a terminologii tohoto oboru u nás, nevychází
v takovém počtu jako v zahraničí. Když už se o to někdo pokusí, tak se vždy strhne lavina nespokojenosti, jak ta či ona publikace, je z toho, či onoho důvodu nedostatečná. Jestliže máte pocit, že existuje řada jiných projektů, které jsou zajímavé, sem s nimi! Dejte dohromady koncept, obejděte autory, napiště texty, zredigujte obsah, připravte obrázky, zpracujte grafickou úpravu, vydejte knihu, celé si to zaplaťte a pak ještě uveďte na knižní trh do distribuce. Je to velmi zajímavá práce, Jakube a docela fajn kratochvíle třeba na dva roky, vedle normální práce, to vám zaručuji :-). Budu se těšit na další knihy, které objeví více, samozřejmě.

Máte pravdu, že řada projektů v knize publikovaných je známá. Nicméně, za prvé publikace tohoto druhu u nás neexistuje, a za druhé si dovolím tvrdit, že například historický přehled, přesnou metodiku nebo kvalitní terminologický slovník, byste ve vámi uvedených zdrojích v komplexní podobě těžko našel. V tom je síla téhle publikace, nic víc, nic míň.

Kdo mne zná, tak ví, že zrovna mladé lidi z oboru (ať už naše studenty na VŠUP, nebo třeba mé mladší kolegy v ČT, kde nyní působím) jsem vždy podporoval a vytvářel jim nabídky jak pracovní, tak třeba i studijní prostřednictvím publikací, na kterých se podílím, nebo přes přednášky a semináře, které si připravuji. Takže vaše kritika mě nevadí, ale ohrazuji se proti termínu "stále těch samých pár švestek". Přijďtě tedy s pár těmi vašemi. Jistě všichni ocení tu novou úrodu. Konkurence je v každém případě a za každé situace tou nejlepší motivací i inspirací. Alespoň pro mne ano.

7. 7. 2008 17:00 Pavel Zelenka

naprosto ostudně chybí ČNB od Jana Solpery! ostudně proto, že jde o nepřehlédnutelnou práci, významem (o kvalitě nemluvě) daleko převyšující CS CARGO, CREDIUM či Papirius...

4. 7. 2008 09:57 font

Jakub> Pokud má kniha za úkol mapovat to nejzajímavější v oboru CI od roku 1990, tak jsou tam i ty nám známé projekty... To je ale přece logické.
Kniha je pak velmi kvalitním a přehledným souhrnem, doplněným o teoretickou část, historii, rejstřík, slovníček pojmů atd...
Ale napište nám, který projekt tam podle vás chybí, třeba se to do případného dotisku může doplnit (můžeme se to pokusit domluvit)...

3. 7. 2008 17:29 Intrika

Možná by se hodilo pokřtít knihu, když už je to CI.CZ, tak snad i něčím více CZ...
Napádá mě: slivovice, becherovka, podmáslí, pivo nebo matonka...?

3. 7. 2008 17:20 Jakub

Stále dokola to samé. Stále těch samých "pár švestek" bratrstva "Držme spolu a nevšímejme si těch dalších". Škoda peněz a času autorů. Alane Zárubo, opravdu tu není nic novějšího..? V knize "objevujeme" práce, které jsme už viděli 1000 krát na webu, ve Fontu, v CI Setu atd. Promiňte, ale je to nuda.

3. 7. 2008 10:30 petrt

hezká knížka, není tam ale nic, co nebylo jinde. Pokud jste nic předtím neviděl, tak proč ne. Spíš bych ale doporučil najbrtí Život štěstí překvapení, Fonty, ročenky Typodesign klubu....

3. 7. 2008 09:38 JR

Mam a nevyplati se to.

3. 7. 2008 09:31 Pavel

Mate uz ji nekdo? vyplati se koupit za tech cca 1000,- Kc?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.