Výstava členů mezinárodní poroty bienále grafického designu
V Respiriu Uměleckoprůmyslového muzea v Brně se uskuteční výstava mezinárodních porotců 24. Bienále grafického designu. Vernisáž se uskuteční 22. 6. 2010 v 17 hodin.
24. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2010
Plakát, firemní, informační a reklamní grafika
Uměleckoprůmyslové muzeum, Pražákův palác, Místodržitelský palác
23/6–24/10/2010
Výstava členů mezinárodní poroty
Moravská galerie v Brně | Respirium, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
23/6–24/10/2010
vernisáž 22/6/2010 v 17 hodin
Výstava členů mezinárodní poroty ukazuje tvorbu jednotlivých porotců a příchozí se na ní setkají s grafickým designem světového formátu ve formě realizací současných vrcholných děl či výsledků teoretického působení těch, kteří rozhodují o udělení cen v soutěži. Úkolem členů mezinárodní poroty, složené z pěti zahraničních a dvou českých odborníků grafického designu, je rozhodnout o udělení Velké ceny Bienále Brno, Hlavní ceny za nejlepší dílo ve dvou soutěžních kategoriích a dalších speciálních cen. Mezinárodní porotu Bienále Brno nominuje organizační výbor na svém prvním přípravném zasedání s ohledem na tematické zaměření soutěžní přehlídky.
Členové letošní mezinárodní poroty — Petr Babák (Česká republika), Karel Martens (Nizozemsko), Sato Koichi (Japonsko), Paula Scher (USA), Igor Stanisljevic (Chorvatsko), John Walters (Velká Británie) a Alan Záruba (Česká republika) — se prezentují na výstavě v Respiriu. Lizá Ramalho (Portugalsko) je na výstavě mezinárodní poroty zastoupena se svým partnerem ze studia R2 Arturem Rebelo. Mimoto jsou oba představeni jako laureáti Bienále Brno 2006 samostatnou výstavou v protějším výstavním prostoru Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně, v Cameře.
Výstava nabízí opravdu rozmanitou produkci z mnoha koutů světa. V nabídce jsou barevné tisky vzniklé za použití jediného štočku Karla Martense nebo inovativní turistický branding Igora Stanisljevice, okouzlí na ní nevšední podoba grafického designu jednoho posvátného místa od studia R2 i působení tradiční japonské estetiky v moderním designu Sato Koichiho, seznámí s osobitou interpretací deseti základních číslic Pauly Scher a nabízí také atraktivní přehlídku britského časopisu Eye z let 1999–2010 editora Johna L. Walterse. Petr Babák představí originální komplexní vizuální styl Národní technické knihovny v Praze, Alan Záruba výsledky své spolupráce s Janem Kaplickým.
Výstavu mezinárodní poroty doplňují individuální prezentace jednotlivých členů při přednáškách na mezinárodním sympoziu a je jí věnován také velký prostor v katalogu bienále, který bude k dostání v prodejnách Moravské galerie v Brně.
„Účelem prezentace prací mezinárodní poroty je představit účastníkům bienálové soutěže a návštěvníkům soutěžní přehlídky výběr ze současné tvorby designérských osobností či teoretiků designu, kteří o udílení cen Bienále Brno 2010 rozhodují v průběhu dvoudenního jednání, v neděli a v pondělí ve dnech 20. a 21. června.
Výstava členů mezinárodní poroty je letos minimalizována na představení pouze jednoho z projektů, který každý ze zúčastněných porotců považoval za své stěžejní dílo z poslední doby. Expozice je doplněna vlastními komentáři autorů děl, objasňujícími kontext prací a strategii designu v oblasti vizuální komunikace, na niž se tvůrčí aktivity členů poroty soustřeďují.“
Marta Sylvestrová | kurátorka Moravské galerie v Brně
Petr Babák, Česká republika
Grand designér roku 2009 prezentuje na výstavě filmový dokument týkající se realizace komplexního vizuálního stylu pro Národní technickou knihovnu v Praze, která kromě dvou hlavních cen prestižní soutěže Czech Grand Design získala rovněž nejužší nominaci v kategorii Interiér roku vyhlašované holandským časopisem Frame. „Naše grafické studio v rámci komplexního vizuálního stylu označilo fasádu budovy světélkujícími kótami s přesnou výškou a obvodem jejího pláště a místo dominantního označení fasády plným názvem instituce pouze očíslovalo vchody NTK1, NTK2, NTK3, NTK4. Navrhli jsme rovněž 7 téměř neviditelně technicky proměnlivých logotypů NTK, sadu více než 60 piktogramů, u kterých se mimo jiné dozvíte, jakou rychlostí letí projektil u zákazu nošení zbraní do budovy, případně jak těžký kabát maximálně unese ramínko v šatně nebo kolik kalorií obsahuje bageta z místního automatu.“ Popisuje některá z aplikovaných řešení Petr Babák.
Karel Martens, Nizozemsko
Proslul svými experimentálními typografickými realizacemi ve spolupráci s architekty. Letos navštíví Bienále Brno jako host již potřetí, tentokrát v roli mezinárodního porotce, přednášejícího také na sympoziu. Na výstavě prezentuje Architektonické pozice, vizuální identitu pro semináře Architektura, modernost a veřejná sféra. Navázal v projektu na titul Architektonické pozice a potřebu vyrobit plakáty a booklety pro šest příležitostí a pro sérii jako celek, s omezeným rozpočtem. Pro barevný tisk byly použity jen tři tiskařské štočky, každý z nich obsahoval dvě barvy (modrozelená, fialová, žlutá), které se třikrát obměnily. Výsledkem je šest různých kombinací neboli „pozic“. Dalším jeho projektem na výstavě je Architektura jako řemeslo, vizuální identita pro sérii šesti seminářů Architektura a modernost: Veřejná budova. Pro barevný tisk byl použit pouze jeden štoček. Každá přednáška je charakterizována jednou částí „duhového tisku“. Jedná se o tiskařský inkoust, smíchaný na lisu.
Lizá Ramalho a její partner Artur Rebelo, Portugalsko
Jako laureáti Bienále Brno 2006 se představí veřejnosti samostatnou výstavou studia R2 v Cameře a pro prezentaci v rámci výstavy mezinárodní poroty zvolili svůj typografický projekt nazvaný Vai com Deus pro kapli Nossa Senhora da Conceiçăo v Lisabonu. Kaple vystavěná v roce 1707 je od roku 2008 otevřena jako galerie umění. „Hlavním cílem majitelů bylo, aby si lidé uvědomili, že je kaple opět v provozu a že ji mohou nyní navštívit jako galerii. Jedna z věcí, které nás fascinovaly, byla původní funkce kaple jako posvátného místa. Spojení božského principu a populární kultury nás inspirovalo ke hře s portugalskými idiomy, které odkazují k Bohu. Tento soubor výrazů nám umožňuje uvědomit si pestrost slov, přísloví a idiomů, jež každý z nás denně mechanicky opakuje. Použili jsme obecné výrazy jako ,Bůh je dobrý a ďábel není tak zlý‘, nebo ,Bůh nás ochraňuj před špatnými sousedy‘. Texty četli v různém rytmu lidé, kteří v průběhu dne procházeli kolem kaple. Při záznamu jsme použili písmo Knockout stejné barvy a struktury jako pozadí — písmena a slova vypadají, jako by vystupovala ze zdi kaple,“ vypráví Lizá Ramalho.
Sato Koichi, Japonsko
Jeden z nejuznávanějších designérů v oblasti působení tradiční japonské estetiky v moderním designu prezentuje na výstavě sérii svých typografických plakátů pro tokijskou Tama Art University.
Paula Scher, USA
Proslula svými typografickými plakáty a spoluprací s architekty, při níž uplatňuje smysl pro typografické kreace. V osobním projektu na výstavě interpretuje Paula Scher deset číslic (1–9 a 0) v sérii sítotiskových plakátů, jež byly vytištěny v limitovaném nákladu.
Igor Stanisljevic, Chorvatsko
Designér a umělecký ředitel několika významných novin, časopisů a reklamních agentur rozvíjí na výstavě inovativní branding pro turistický odbor města Puly.
John L. Walters, Velká Británie
Přináší atraktivní přehlídku britského časopisu Eye z let 1999–2010, periodika založeného Rickem Poynorem. Walters v časopisu působí jedenáctý rok jako šéfredaktor. Eye je nezávislým časopisem od roku 2008 (po změně strategie iniciované Waltersem) a funguje jako celosvětové společenství grafických designérů a dalších profesionálů v oblasti designu a vizuální kultury.
Alan Záruba, Česká republika
Představí výsledky své spolupráce s vizionářským architektem Janem Kaplickým, o které mimo jiné vypovídá: „V roce 2007 zvítězil tým Future Systems vedený JK v soutěži na novou budovu Národní knihovny v Praze. Na podporu projektu vznikla nadace, pro kterou jsem navrhl značku a jednoduchý vizuální styl. V následujících dvou letech pak vznikly v mém ateliéru ještě další grafické práce a mimo jiné výstava Josef a Josef. Tu jsme připravovali spolu, ale jejího dokončení se Jan už bohužel nedočkal. Pro mne i mnoho dalších lidí byly a vždy budou jeho myšlenky, vize a projekty duchovním prostorem plným kreativity, odvahy a nadšení. Spolu s jeho druhou ženou Eliškou, Evou Jiřičnou a Leošem Válkou jsme se na jaře letošního roku rozhodli tento výjimečný prostor nápadů, inspirací a umanuté vize lepšího světa pro 21. století — světa JK, nabídnout české veřejnosti v profilové výstavě. Rozsah grafické práce, kterou bylo pro tento cíl potřeba vykonat ve velmi krátkém časovém úseku, nesnese srovnání s žádnou jinou prací v mé dosavadní více než šestnáctileté praxi.“
tisková zpráva ze dne 31/5/2010