Font

web

Výběr jazyka

cs / en

 

MS Oslo 2011 – proti Liberci jednoduchý a vkusný design

Mezi tzv. chytrá (clever) loga by šlo zařadit i novou značku pro mistrovství světa v klasickém lyžování v norském Oslu, které bude navazovat na letošní MS v Liberci (někdo by ji možná označil za minimalismus, ale rozhodně se zajímavým typografickým vtipem). Podívejme se na srovnání těchto šampionátů z pohledu korporátního designu a úrovně prezentace…

Porovnejme, jak pořadatelé šampionátů přistupují k vizuálnímu stylu třeba na webových stránkách obou akcí:

Více na www.liberec2009.cz a www.oslo2011.no.

I laik musí poznat, že v Oslu mají na webu sice zatím jen základní informace, ale celkový vzhled působí čistě a přehledně. Proti tomu stránky libereckého šampionátu jsou útokem na oko návštěvníka. Zmatené, nevkusné, bez jasné koncepce, struktury a viditelné jednotící identity. Nemoderní a nevhodně použité písmo Bauhaus nekoresponduje ani s písmem v logu MS (jen to někomu asi přišlo podobné), celým stránkám pak dominuje logo internetové sázkové kanceláře Bet-at-home a tak by se dalo v kritice pokračovat.

Vše začalo již před lety výběrem podivného loga v soutěži, do které se přihlásila i jednoznačně kvalitnější a ucelenější řešení (ve Fontu jsme ukazovali například návrh studia Marvil – naleznete zde), a aktuálně pokračuje třeba na stovkách billboardů po celé zemi…

Maskotka sice někteří z vás kritizovali (viz článek), ale proč se vlastně vůbec nepoužívá? Billboardy s podivnými nápisy a nejasnou kompozicí by mohl oživit.

*** sem web liberec staré stránky
Původní podoba stránek MS.

To už byly lepší i předchozí stránky, které ovšem později někdo z neznámých důvodů nahradil za současné a odsunul je na pozici jakéhosi archivu…

MS v Liberci tak nejenže utopilo miliardy ze státního rozpočtu – třeba na podivné aktivity ve Vestci (k čemu pak bude tento areál sloužit?), navíc ale dělá velkou ostudu České republice. Nadále nebudeme vnímáni jen jako ráj prostitutek a Švejků s pivem, ale zároveň také jako ráj nevkusu a kýče.
A čeští grafici za to budou v očích světa odpovědni. :-(

*** sem loga norska

Zajímavá jsou na webu MS v Oslu loga norských lyžařských federací (Norges Skiforbund se tam objevuje ve staré i redesignované podobě).

A pro uklidnění si můžete zahrát hru – skok na lyžích.

Jaký je váš názor na prezentaci MS v Liberci 2009 ve srovnání s Oslo 2011? A srovnávat můžete i s OH ve Vancouveru.


Komentáře k článku

24. 2. 2009 22:29 Blakak

K logu MS Oslo 2011: Dobrý nápad, dobré provedení, ale chybí mi tam lyžařská tématika. Vidět ho samotné a nevědět o téhle akci nic, tak nechápu, čeho se týká.

K logu studia Marvil: Dobrá, uznávám, že je o 100% lepší než to stávající, ale čelist mi z něj rozhodně nepadá (je to subjektivní názor, tak mne za něj nekamenujte).

K logu MS Liberec 2009: Je to opravdu špatné logo a byla chyba nechat o tom všem rozhodovat lidi, kteří nevědí zhola nic o designu a užité grafice. I když s množstvím afér okolo začínám pochybovat o tom, jestli to bylo stylem „Líbí x Nelíbí“ ($$$).

24. 2. 2009 01:16 Kachlík

to Janečková:
Nezlobte se, ale vaše ubohé logo by nezachránil sebelepší manuál. Nicméně jedno pozitivum bych našel: ta neumělá stylizace sportovců (ten vpravo vypadá jako skákající penis) a zoufale odpudívé písmo z osmdesátých let spolu s kolotočářskou barevnou kombinací dokonale předjímají upachtěnou atmosféru rozkradeného MS, které je v konečném důsledku ukradené i divákům.

21. 2. 2009 16:34 Jana Janečková

Práce studia Marvil se mi moc líbí. Musím však uvést pár věcí na pravou míru. O tom, že vyhrál náš návrh na logo MS rozhodla nezávislá komise, která vybírala z cca 40 návrhů. Design pro lidi je spravedlivý, líbí - nelíbí. Pro šampionát jsme později vytvořili i Corporate Design, který byl věru jiný než to, co je nyní prezentováno - ukázky z CD najdete na webu www.listdesign.cz. Způsob, jakým je nyní s logem nakládáno v rozporu s grafickým manuálem i fakt, že je Corporate Design novým organizačním výborem ignorován, už jsme ovlivnit nemohli. Musím se distancovat od jakékoliv spojitosti s hrůzami, které jsou spojeny se současným cirkuso-vizuálem MS (obě zde prezentované ukázky webu jsou z doby po velkém třesku).
p.s. Logo MS Oslo 2011 je skvostné.

9. 2. 2009 10:15 Karel

Tak jsem si, pane Weine, přečetl Váš článek ve Fontu 82 (také archivuji!) a obávám se, že závěry P.S., P. P. S. budou velmi realistické. Vaše tehdejší výzva (Salon odmítnutých apod.) taky vyzněla do prázdna. Zatím jsou Češi (a Češky) vesměs opatrní a skeptičtí. Čest výjimkám!

9. 2. 2009 10:03 Archivář

Weine, taky už stárnete (a nereagujete zcela svížně...). Ten mk mk ze Slovenska váš článek asi nečet(la) pozorně, nebo vůbec. Zmíněný odkaz máte totiž přímo v článku . strana 19, prostřední sloupec, první odst.. nahoře.

Ad návrh alternativních návrhů loga MS v lyžování: možná ho už dělá nějakej student, jako diplomku, jako tehdy ten hokej. Nápad jinak dobrej, ale je krize....

9. 2. 2009 09:45 wein

mk mk, díky za připomínku. Odkaz byl tehdy jedním ze zdrojů.

7. 2. 2009 20:25 mk

len tak pre zaujimavost
http://www.11designer.de/

6. 2. 2009 18:50 wein

sorry za dvojklep. O akci okolo loga FIFA 2006 Font č. 82 z roku 2005

6. 2. 2009 18:49 Wein

Kolegyně a kolegové, možná si vzpomenete na článek ve Fontu o reakci německých grafiků na přiblblé logo mistrovství světa ve fotbale něldy po roce 200. Aby aspoň bylo ukázáno, že i v Německu dokáží navrhnout kvalitní design světové soutěže, vytvořila desítka grafiků své alternativy oficiálního loga a s dostatečným halasem je prezentovala v médiích. Bafuňářský zmetek sice zůstal logem fotbalového svátku, ale jen málokdo z toho vinil německé grafiky. Naopak akce udělala německému grafickému designu větší reklamu, než by udělalo rovnou povedené logo.

Kam tím mířím? Má česká grafickodesignérská obec dost (morální) síly na podobnou odpověď lyžařskému logu?

6. 2. 2009 18:13 Wein

Kolegyně a kolegové, možná si vzpomenete na článek ve Fontu o reakci německých grafiků na přiblblé logo mistrovství světa ve fotbale něldy po roce 200. Aby aspoň bylo ukázáno, že i v Německu dokáží navrhnout kvalitní design světové soutěže, vytvořila desítka grafiků své alternativy oficiálního loga a s dostatečným halasem je prezentovala v médiích. Bafuňářský zmetek sice zůstal logem fotbalového svátku, ale jen málokdo z toho vinil německé grafiky. Naopak akce udělala německému grafickému designu větší reklamu, než by udělalo rovnou povedené logo.

Kam tím mířím? Má česká grafickodesignérská obec dost (morální) síly na podobnou odpověď lyžařskému logu?

6. 2. 2009 12:19 Monika

Logo studia Marvil je je opravdu lahůdka i příklady použití jsou nápadité a vtipné. Výsledný styl MS Liberec je vedle toho o to zoufalejší - škoda, škodička... A jednoduché logo MS v Oslu je také paráda!

6. 2. 2009 12:10 budlix

Jo a logo Oslo je paradni! Ne moc lyzovaci ci snezne, ale za to vtipne a oku lahodici.

6. 2. 2009 12:09 budlix

Jsem liberecak a jsem nestastny...
Tak at nam aspon z tej komeedie snezej eura..

6. 2. 2009 11:43 TJ

to pavel: Ja si ted pri projizdeni stranek Marvilu taky vsiml toho loga OGV, nevysvetloval to tady nekdo jak to je ? Je to opaleny i s chlupama nebo je to nahoda ? :)

6. 2. 2009 07:37 jm_

to vite, kdyz ono v puvodnim webu liberce nebylo misto pro reklamu...

5. 2. 2009 17:36 tea

úroveň prezentace a organizace čehokoliv kolem sportu v ČR je naprosté zoufalství. Vše totiž doopravdy organizují Sportovci, nikoliv kreativci, manažeři, lidé s vizí. Do dnes si vzpomínám na kauzu kolem loga MS v ledním hokeji u nás, na jehož logu byl piktogram jiného roku, než se to konalo - a to i přes to, že autor sám nabídl přepracovaní zdarma. Dotyčný zodpovědný tehdy na kameru na vysvětlenou řekl, že "to přeci není o nějakym dizajnu, ale o tom sportu". Ksicht toho chlapa mě bude pronásledovat asi až dosmrti.

takže tak. dokud budou ti lidé ubožáci, kteří nedokáží respektovat fakt, že každý obor má své, ať již jde o propagaci, grafiku, architekturu nebo cokoliv, dokud budou lidé bez respektu k čemukoliv, čemu nerozumí, dokud nebudou správní lidé na správných místech, nic se tu nezmění. Je to generace lidí, která musí zmizet (alespoň z dotyčných postů), jinak nás budou špinit amatérismem a nikdy jim to nedojde, rozhodují totiž o něčem, co je zdaleka přesahuje.

Jinak logo od studia Marvil je super, na jejich místě bych asi šel někoho zastřelit.

5. 2. 2009 15:28 adam

2 Pavel:
Nebe a dudy si me vyfouknul pred nosem...
Ja sem chtel napsal Liberec (Marviluv) a Liberec (nevim koho) - nebe a dudy

5. 2. 2009 13:46 Pavel

Vím, že to sem nepatří, ale překvapilo mě logo Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě v portfoliu studia Marvil v souvislost s logem DOX. Pak jsem kouknul na starší článek tady na Fontu o logu DOX a zjistil, že toto již Martin Pecina zmiňoval, ale dost pozdě a tak to asi většina čtenářů neviděla. Dělam tomu tady proto znova reklamu, protože je to zajímavá věc k diskuzi :-)

Oslo a Liberec – nebe a dudy

5. 2. 2009 13:43 30

je to hezké, styl čistý, můj vkus - ale vadí mi, že mi to logo ani styl vůbec neevokuje lyžování.

5. 2. 2009 13:25 yawn

Je to docela hezké, ale zrovna tahle fintička se záměnou písmena a čísla mi moc nešmakuje.

5. 2. 2009 13:15 Jirka

Nádherný




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.