Poštovní muzeum ovládne prvorepubliková reklama a design
Návštěvníci pražského Poštovního muzea si mohou v období od 29. 2. do 22. 4. 2012 prohlédnout netradiční výstavu s názvem Propagace pošty první Československé republiky. Otevře se jim tak pohled do světa tehdejší reklamy a designu.
K propagaci poštovních služeb se používala celá řada prostředků, včetně těch nejmodernějších – rozhlasu a filmu. Častého využití se dostávalo plakátům a letákům.
Fotografie automobilu Tatra – zřejmá předloha pro Čubanův leták
Autory jejich obrazových motivů vybírala pošta nejen ze svých řad jako v případě umělecky nadaného poštovního tajemníka Václava Čubana, ale i mezi profesionálními grafiky. Na některých plakátech a letácích z druhé poloviny třicátých let se proto nachází umělecké logo významného architekta a grafika Alberta Jonáše, podle jehož návrhů byly vyrobeny například salonní železniční vagony prezidenta Masaryka a egyptského krále Fuada. Je rovněž autorem řady stavebních projektů (např. pasáž Rokoko na Václavském náměstí v Praze). Vedle Čubanových a Jonášových prací si lze prohlédnout i nepřijaté návrhy služebních odznaků pošťáckých čepic, jejichž autory byli mladí umělci Cyril Bouda a Bohumil Heinz, pozdější tvůrci mnoha poštovních známek.
Svůj prostor v propagaci dostaly i fotografie. Ministerstvo pošt a telegrafů dokonce zřídilo roku 1926 fotolaboratoř, která pořizovala a archivovala snímky dokumentující rozvoj pošty. Propagace se přirozeně uskutečňovala rovněž prostřednictvím poštovních štítů a schránek, stejně jako služebními oděvy pracovníků tzv. vnější služby – například listonošů, telegrafních montérů a postiliónů. Vedle listinných exponátů tak mohou návštěvníci zhlédnout i trojrozměrné, například stejnokroj poštovního doručovatele nebo poštovní schránku, o níž Jiří Wolker složil známou báseň.
Mgr. Martin Jahoda
kurátor sbírek, Poštovní muzeum Praha