Font

písmo

Výběr jazyka

cs / en

 

Písmo Comenia Script - schválená alternativa

Ministerstvo školství po dvouletém testování uznalo používání nového písma Comenia Script. Školy tak budou mít alternativu k běžně užívané psací abecedě.

 Jak jsme již psali v podrobném článku ve Fontu 102, psací písmo Comenia Script vytvořila Radana Lencová. Písmo je podobné tiskacímu, má výrazně jednodušší tvary a je nespojité. Žáci tak píšou každé písmenko zvlášť a rovnou i s diakritikou. Pilotní ověřování písma probíhalo od září 2010 v prvních a druhých třídách 33 vybraných základních škol.

Podle ministerstva je písmo jednoduché, moderní a praktické a odráží individuální tendence každého žáka. Zohledňuje například psaní dysgrafiků, leváků i handicapovaných či bilingvních žáků.

Národní institut dalšího vzdělávání bude společně s Lencovou učitelům nabízet vzdělávací kurz zaměřený na didaktiku rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s využitím písma. Pokud se škola písmo rozhodne zařadit do výuky, musí to uvést ve svém školním vzdělávacím programu.

Zdroj a více zde.


Komentáře k článku

5. 4. 2019 11:02 Thomas

Učili jsme se s dcerou tiskací písmenka dávno před nástupem na ZŠ, a přiznám se že mě ani nenapadlo učit je psací protože jsem spojitým písmem psal naposled na prvním stupni ZŠ a pak už prostě NIKDY. Je to extrémně nepraktické držet v hlavě písmo se kterým se jinak setkáte nanejvýš tak písánce prvňáčka který si tím zastaralým paskvilem musí také projít aby pak stejně skončil u nějaké zkrášlené varianty písma tiskacího. Proto říkám ano sakra je to přece logické neučte děti deset různých řezů pízma která jim budou k ničemu a místo toho jejích zvídavou hlavu plňte nečím méně zbytečným !! rozumíte této jednoduché logice ? Učte je věci které jim budou k užitku ne věci které jste se učili vy a tak jste přesvědčeni že se je prostě musí učit všichni ještě za sto let ... někdy mám pocit že nekteří zkostnatělí učitelé sami svou hlavu používat ani neumí a jen se drží tradic.

5. 4. 2019 10:57 Mark15616

Soudružka Světlana Francová má sice pravdu, jde o peníze zjevně ... vznikla k tomu i výuková aplikace která také není zdarma a platí se za kompletní zadu písmenek, čili peníze ano ... na druhou stranu si říkám kro z nás by makal bez výplaty, a kdo z nás by dobře makal bez výplaty ? he ? na to už soudružka odpověď raději nezná. Nejde o to že se děti budou učit konkrétně písmo comenia script, vdyť comenia script B je možná ještě vhodnější a lépe vystihuje podstatu jednotlivých znaků a další písma která jsou variací téhož se objevují jak houby po dešti, opravdu nezáleži na tom které z těch tiskacích forem písma budeme učit a zda má nebo nemá ty naprosto zbytečné patičky před a za které si přece každý pisatel už v rámci přizpůsobení písma buď doplní nebo nedoplní podle toho co se mu bude psat lépe. Zapomeňte na comenia script pokud vám vadí autorka a její příjmy, písem podobného vzhledu je na internetu bezpočet a minimálně další dvě ministerstvo k výuce už také schválilo. Takže paní "prachatá" vy závistivá všivá bando komunistu z toho nakonec tak velký příjem mít nebude jak si myslíte :-)

23. 10. 2015 16:04 Bartleby

IMHO je nešťastná koncepce písmene "t" s nasazením v polovině horního pásma. Jaký k tomu byl proboha důvod? To písmeno jednoznačně patří do horního pásma jako l, h, d ...

12. 1. 2014 18:07 Honza

Tohle mohl vymyslet a schválit jen b....... Učit to prvňáky???? Naprostá zhovadilost. Učím se to s dcerou a ještě jsem nenašel jediný klad tohoto kočkopsa. Toto je pouze můj názor.

20. 11. 2013 11:19 Češtinářka

Pokud soudružka Světlana Francová z České grafologické komory nadšení z Comenie nesdílí a říká, že jde o výnosný byznys a lobbistický nátlak grafiků, pak se podle mě chová jako pitomá nána. Od komunistky je to ale příznačný odpor ke všemu, co není z jejich dílny. Opět trapné vystoupení. Konec přestávky!

27. 8. 2013 09:41 Otevřenost změnám ... ale ne všem

http://www.lencova.eu/cs/gal_ukazky_rodice

Skutečně by mě zajímalo, zda by byly výše uvedené ukázky napsané rychleji stylem CS nebo klasickým, dnes používaným, spojitým písmem ... nejsem si jistá, jak by také vypadaly mé poznámky z vysoké školy, kdybych měla používat CS .... asi bych ji v životě nedostudovala, jelikož bych to po sobě nepřečetla. Ukázky navíc vypadají jako z obrázkové knížky, nikoli pro praktický život. Navíc mi při prohlížení ukázek v uvedeném internetovém odkazu přišlo, že si prohlížím kopie textu s dob minulých, nikoliv budoucích. A podpis ve verzi CS? Ten raději nechci ani vidět!

29. 12. 2012 16:05 karel

Proč na 2. stupni ZŠ spousta studentů přejde na tiskací písmo? Protože po sobě nemůžou přečíst vázané písmo, které se pořádne nenaučili, vždyť to bylo tak těžké.
Ať si po 1. stupni ZŠ každý píše jak chce, ale první by se každé dítě mělo naučit vázané písmo (pozor, nemluvím o disgraficích a dislekticích). Zachvíli se totiž můžou učit rovou morseovku, nebo nepsat vůbec, vždyť bušit do klávesnice je dneska důležitější. Kecy.

BTW, licenci na comenia script nevlastní stát?! No tý jo, to si paní Lecová asi hodně nahrabe.

28. 12. 2012 04:09 Martin

To raději moje děti budou používat svoje písmo podle svého zvážení, ne podle trapného ministerstva školství.

22. 12. 2012 00:13 anonymní milovník písma

Z okolí vím, že od mladých rodičů je pozitivní názor na nové školní písmo. Ti za tím vidí jednoznačné ulehčení malým školáčkům. Argumentují tím, že psané písmo je zbytečné, „vždyť každý později stejně začne psát tiskace“ – hůlkově respektive písmem perličkovým. Také tím, že se v praxi vlastně musí školáci učit celé 4 formy abeced.
Žákům obecně lehce přibývá učiva, proto je nutné v některých věcech ulevovat. V tomto směru je přizpůsobení psacího písma logickým vyústěním. Vzor současného vyučovaného psacího písmo je starý několik desítek let. Do jaké míry byl nebo nebyl přizpůsobený levákům si můžeme domyslet. V posledních desetiletích je člověk ovlivňován hodně odlišnými faktory než dříve. Počítače prorůstají do většiny oborů lidské činnosti a člověk je v podstatě nucený psát digitálně. Tato fakta by asi měla podnítit přizpůsobení psacího písma.
Tvorba nového školního písma není úkolem pouze pro typografy (vlastně pro typografy skoro vůbec, ty se přece věnují písmu tiskovému, tedy lépe řečeno pro výtvarníky zabývajícím se psaným písmem) ale hlavně pro psychology, pedagogy a motology. Ještě před tím by ale měl proběhnout rozsáhlý výzkum. Grafik by měl řešit až všechna zjištěná fakta.
Písmo Comenia Script považuji, až na pár detailů, jako je již zmíněná příčka u litery 7, za pěkné. Oceňuji to, že písmo má více variant. Za nejzdařilejší pro svůj účel považuji kaligrafickou variantu a universal. Comenia určitě není rychlejší při psaní, než písmo spojité – autorka tvrdí opak. Písmo má, podle mého názoru nedostatečný sklon a řada žáků bude mít tendence písmo naklánět vlevo. Nevím, do jaké míry je dílo Radany Lencové opřeno o vědecký výzkum, ale obávám se, že příliš ne. Nemyslím si, že by změna psaného písma měla být až natolik radikální, jakým je vzor písma Comenia. Nové písmo by mělo, dle mého názoru, zůstat spojité a nakloněné vpravo, hlavně z důvodu dětské motoriky. Inovace by měla proběhnout hlavně u verzálek (ty má Comenia vhodné). Povolení nového vzoru by mělo být na základě výzkumu a dlouhodobého pozorování. Dva roky je určitě krátká doba.
Pokud se jedná o ceny učebnic, fontů a dalších pomůcek, mělo by MŠMT nové písmo od autora zakoupit s neomezenou licencí umožňující uvolnění písma a fontů nejenom pro školy, ale pro celou veřejnost. To by pak bylo stažitelné třeba na stránkách ministerstva. Možná by pak ani rodiče nemuseli kupovat písanky, ale pokud by chtěli, vyjeli by dětem předlohy na stolní tiskárně.

21. 12. 2012 21:07 Michal

V ceske grafologicke komore doslo k zasadnimu poruseni ustanovenych norem :DD

21. 12. 2012 00:27 al

Je bez diskuze, že konstrukčně jednodušší hůlku se děti naučí rychleji než písmo vázané. Na druhou stranu vybavit se pro život jen hůlkou je značně nepraktické právě kvůli rychlosti zápisu. Zajímavé také bude sledovat podpisy žáků, pokud budou založeny na hůlce, budou snázeji napodobitelné a budou vypadat jak výtvory primitivů. Jen nechápu, když už někomu přijde zavádět hůlku do škol jako dobrý nápad, proč se nezvolil nějaký font, který je zdarma. Stačí se podívat, kolik stojí pracovní sady CS a je jasné, že jde jen a jen o peníze. A drobnou poznámku k písmu samotnému - koho proboha napadlo, že sedmička bude bez průškrtu? Jestli to má být po vzoru z anglosaského prostřední, pak měla být přebrána i podoba jedničky. Ale ponechat "českou" jedničku a zavést "anglickou" sedmičku, to jednou povede k pěkným průšvihům kvůli nechtěné zaměnitelnosti.

20. 12. 2012 16:06 Filip Blažek

Pocitu grafologů se dá rozumět. Budou se muset učit aplikovat teorii na nové písmo. Je to hodně práce, nemají k tomu literaturu, a tak se jim do toho nechce. Podobně se asi cítili kaligrafové v Turecku, když v roce 1928 nařídil Atatürk změnu arabského písma na latinku. Museli se učit vše znovu.

Na světě je poměrně dost míst, kde se píše nespojitým písmem. Nemyslím si, že by třeba Japonci byli nějak retardovaní kvůli tomu, že ve škole nespojují znaky. Stejně tak nejsem přesvědčen o tom, že by v nějakém úpadku byli Korejci, Číňané, Khmérové (= obyvatelé Kambodži, neplést s rudými zločinci), občané Izraele či Thajska. A zároveň nemám dojem, že by Arabové a Peršané byli výrazně vyspělejší, když používají spojené písmo nejen při psaní, ale i při tisku.

Myslím, že o kulturní vyspělosti národa svědčí takové internetové diskuse mnohem víc, než jestli někdo písmenka spojuje a jiný ne.

20. 12. 2012 14:32 Pepa

Já tomu pořád nerozumím. Nejsem proti nějaké modernizaci písma, ale pořád si myslím, že hlavním smyslem „psacího“, tj. vázanýho písma, je rychlost psaní. Stejně nakonec všichni píšeme takovým vázaným tiskacím mutantem. Tak teď nechápu, proč se překlápíme z jednoho extrému (příliš zdobné psací) do druhýho extrému (příliš strojové tiskací). Dokáže mi tohle někdo vysvětlit?

20. 12. 2012 04:16 pixy

Je to neustálý souboj dvou pohledů. Na jedné straně je doba počítačová a mediální, kdy je člověk primárně ve styku s písmem tištěným, takže fixace na něj je logickým zjednodušením. A na druhé straně je spojité písmo coby velmi účinný nácvik jemné motoriky při nácviku psaní (o praktických aspektech, jako rychlost psaní či podpis nemluvě). Myslím, že na to nelze mít jasný a jednoznačný názor a výsledek ukáže teprve historie. Asi bych upřednostňoval jen omezené nasazení s možností srovnání za významných pár let.

19. 12. 2012 23:32 Monika Veselá

Jsem ročník 1984 a všimla jsem si že už na střední škole jsem já i většina spolužáků začali psát "tiskacím" a nikdo přesně neví proč. Já si myslím že je to z toho důvodu, že to člověk vidí všude kolem sebe (hlavně čtení internetu) a taky to bylo určitě rychlejší a čitelnější, tak proč to neudělat rovnou takhle od základky:o)
A s tím podpisem jak tady píše Honza bych to neviděla tak tragicky, já jsem se učila klasicky a stejně se nyní podepisuju tiskacímu, ale tak divně to spojuju a stejně pokaždý jnak :o)

19. 12. 2012 21:42 Honza

Zamyslete se, vážení, ještě nad jednou věcí: jak se budou podepisovat lidi, kteří se naučí psát pouze tímto písmem? Protože pořádně "hustej" špatně padělatelnej podpis se vyvíjí léta právě ze spojitého písma. Kdybych podepisoval faktury nějakou odnoží Comenia scriptu, musel bych se stydět, protože by to vypadalo, že mám vychozené 4 třídy obecné školy :-) Občas se nějaký takový kousek objeví a člověk hned podle toho pozná, s kým má dočinění. Jak budou ty děti v pubertě padělat podpisy rodičů, když se naučí jen tiskací písmena .... ??
Podle mýho názoru bude ideální stav to rozdělit - běžná populace bude psát tímto a ti, kteří budou chtít, zůstanou u klasického.

19. 12. 2012 19:35 lh > vojta lunga

Ano!

19. 12. 2012 18:24 muklik

Moc jsem tuhle záležitost nesledoval, tak se ptám: Který řez CS se budou děti ve školách učit?

19. 12. 2012 17:01 Vojta Lunga

Jestliže MŠ rozhodlo, že je ve veřejném zájmu, aby se žáci učili psát Comenia Scriptem, pak mělo od autorky odkoupit licenci a uvolnit písmo k veřejnému užití. Je pak v zájmu státu, aby tato cena za licenci byla fixní a jednorázová. Bylo by nezodpovědné a nehospodárné, aby břemeno licenčních poplatků přenášelo MŠ na veřejnost, nota bene na školy. MŠ může ze své pozice vyjednat rozumnou cenu, jednotliví uživatelé tuto možnost nemají.Pokud MŠ není schopno takovou licenci za rozumnou cenu vyjednat, pak by si tvorbu nespojitého písma mělo objednat u jiného autora. Tyto úvahy nejsou nijak namířeny proti paní Lencové, vycházejí čistě z premisy, že státní úředníci mají spravovat stát s péčí řádného hospodáře a v zájmu všech obyvatel.

19. 12. 2012 16:23 dalibor

Mám jedno dítě ve škole a myslím, že to co je tam učí je pěknej paskvil, kterej nemá s přirozeným psaním nic spollečnýho. Takže jsem si ochoten nějakou tisícovku připlatit. Zvlášt, když to má efekt na celej život... Jestli je to předražený je věc druhá..

19. 12. 2012 16:12 Petr_dr

Mě se to líbí moc. 500,- za plakát je teda pecka, ale jinak mi ty ceny přijdou fajn. Nevidím nový písmo jako ulevování, ale jako vývoj. Když se kouknete do historie, tak v 15. století psali taky jinak. Bylo by to bláhové pokud by si někdo myslel, že tak jak se píše teď se bude psát i za 500let.

19. 12. 2012 16:09 Jakub

Jasně! A co třeba ta Hanka Zagorová - je to milá hollka, ale ona bere miliony!
... nebo ty platy fotbalistů! Proč za nějaké kopání do míče berou miliony??
Ať mají jako třeba učitelé!
Tady jde přece o mnohaletou práci, bez jistoty návratnosti celé té energie.. tak nebuďte uzavření v minulém století a nezáviďte nikomu, kdo je lepší než vy a uspěl... neuvažujte jako komunisti.

PS: Honza> a bohužel už se na školách nepíše husím brkem...

19. 12. 2012 15:34 David

Tak si to shrneme: Příští rok nastoupí zhruba 80.000 prvňáčků. I kdyby jen 10% přešlo na CS, tak základní sada pomůcek je 1000 Kč na dítě + pomůcky do třídy + licence (pouhých €400) na font pro každý počítač, na kterém by učitel chtěl chystat texty. Sumasumárum by to nějakých těch 10 milionů ročně mohlo hodit. Dámy a pánové nechci se Vás dotknout, ale kdo z Vás to má?
(a raději ani nepomyslet na ten zisk, kdyby to nařídili plošně všem školám)

19. 12. 2012 13:27 Honza

A ještě dovětek: ono by se potom mohlo taky docela dobře stát, že za 30 let zrušíme výuku psaní úplně, nejdřív to zjednodušit a pak vypustit úplně, vždyť k čemu je psaní, když klepat na klávesnici ať hardwarevý nebo virtuální umí každý skoro hned.

19. 12. 2012 13:21 Honza

Má pravdu v tom, že ty pomůcky jsou předražený. Nezlobte se na mě, ale plakát za 500,- je nehoráznost.
To písmo je možná pěkný, ale budu tvrdě proti, pokud se budou snažit ho vnutit ve škole mým dětem a doufám, že to neprojde, případně bude možnost výběru.
Lidi mají umět psát, ne kreslit písmenka - to můžou učit děti v pomocné škole, které nejsou schopné psací písmo zvládnout. Ono je to jednoduché - dětičky mají s tou výukou problémy, ono jim to psaní moc nejde, tak jim ulevíme - ve psaní, v matice, ve všem. A ze školy budou vylézat hromady polovzdělaných blbů, kteří se naučili jen to, co není moc obtížný. Číňani a korejci už jsi mnou ruce, protože oni líní nejsou!

19. 12. 2012 12:38 Petr Chutny

Proc ne, ja jsem rad ze se v tomto smeru rozvirily vody, at uz bude comenia v ramci skol fungovat jakkoliv. Btw na wiki strance comenie je spousta zajimavych hlubokych komentaru od grafologu, objasnujicich roztristenost osobnosti ktera pise nespojite :D

19. 12. 2012 11:52 Martin Pecina | book-design.eu

Soudružka Světlana Francová z České grafologické komory nadšení z Comenie nesdílí. Říká, že jde o výnosný byznys a lobbistický nátlak grafiků. :)

http://www.lidovky.cz/comenia-je-jen-velky-byznys-tvrdi-odbornice-na-pismo-f9a-/ln_veda.asp?c=A121218_144407_ln_domov_khu




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.


Skolimcorel_125x125_II