Font

ostatní

Výběr jazyka

cs / en

 

Telefónica O2 má unikátní interaktivní výroční zprávu

Společnost Telefónica O2 Czech Republic představila svoji první elektronickou výroční zprávu za rok 2009 zpracovanou formou interaktivního webu. Jde o přelomové řešení, které nastavuje budoucí trend pro formu výročních zpráv nejen v oblasti telekomunikací. Ve výběrovém řízení na dodavatele výroční zprávy zvítězilo studio Dynamo design, které pro společnost Telefónica O2 zpracovávalo i loňskou výroční a pololetní zprávu.

Protože dlouhodobou strategií společnosti Telefónica O2 je minimalizace jejího vlivu na životní prostředí, rozhodla se tento rok výroční zprávu netisknout, ale její obsah nabídnout všem pouze v interaktivní elektronické podobě webových stránek.

Nová výroční zpráva je zpracována jako průvodce po časové ose událostí, které společnost Telefónica O2 provázely. „Na výroční zprávě jsme pracovali přibližně půl roku – od výtvarného konceptu až po finální zpracování webu. Jsme rádi, že se Telefónica O2 rozhodla pro tento odvážný krok. Zmizela tak omezení daná tistěnou formou publikace, otevřely se nám možnosti zkoušení nových cest řešení – kreativních i technologických. Díky tomuto projektu jsme získali mnoho cenných zkušeností pro zpracování takto obsáhlé výroční zprávy do html podoby,” rekapituluje projekt Libor Jelínek, creative director Dynamo design. „Věřím, že je otázkou krátké doby, kdy se tímto směrem vydají i další společnosti, nejen z oblasti telekomunikací.“

 

 

Výroční zprávu Telefónica O2 Czech Republic si můžete prohlédnout zde.

Zdroj: TZ

 

Připadá vám toto řešení jako dobrý nápad? Myslíte si, že papírové výroční zprávy zaniknou?


Komentáře k článku

27. 8. 2010 17:55 plusminus

-

26. 8. 2010 17:16 honza_iks

No hlavně to opravdu není nic novátorského. Ve světě zcela běžná praxe. Jinak grafika se mi docela líbí.

26. 8. 2010 10:10 jan H

holka modrooka>
Jasně, všechny firmy můžou mít výročky jen v PDF, klidně. Nebo jen ve Wordu, což stejně mají. Ale nemáme být snad rádi, že máme další prostor pro naši práci??? Příště bys mohla říct, že firmy nepotřebujou loga, stačil by jen napsaný název. Třeba z Arialu. Supr.

A že není žádný rozdíl mezi html a pdf? Tak ty budeš fakt odbornice, co? :-))

26. 8. 2010 10:03 tonik

mít možnost "hrát si" s grafy by bylo určitě zábavné, ale struktura (a především obsah - a to do posledního písmenka) celé výroční zprávy je pevně daná, podepsaná vedením společnosti a auditory a z principu věci tuhle variabilitu vůbec nedovoluje.

25. 8. 2010 13:52 Pepa

No takže tu prezentační část, kterou nikdo nečte, tam dali jako html. a tu finanční, která je jediná důležitá, tam dali jako PDF ke stažení (což chápu, protože převtělit tabulky a grafy do html je neskutečnej vopruz). Interaktivita naprosto nulová.

Moje představa interaktivní výroční zprávy je taková, že se tam dá manipulovat s tabulkama, setřídit si je podle vlastních kriterií, zobrazit a porovnat různý období dle výběru, atd. a k tomu všemu aby se v reálným čase zobrazovaly grafy. Prostě to, co s finanční částí výroční zprávy obvykle takovej analytik dělá. Samozřejmě to hned nemusí být taková flexibilita, aby to konkurovalo Excelu, ale aspoň takový ty základní operace by tam jít mohly.

Jinak když už jsme u těch výročních zpráv, tak legendou v jejich designu (i webdesignu) je určitě jedna z nejvýznamnějších společností světa Berkshire Hathaway, vedená jedním z nejbohatších lidí světa Warrenem Buffettem: http://www.berkshirehathaway.com/ ;-)

25. 8. 2010 12:57 holka modrooka

tonik: jeký je z praktického hlediska rozdíl mezi html/flash a dobře připraveným PDF? žádný. a PDF výroček existují gigabajty. takže skutečnost, že tahle výročka není vytištěná není nijak převratná - výročky v PDF se připravují již pěknou řádku let...

25. 8. 2010 10:06 tonik

tak já myslím, že v tomhle případě jde spíš o to, že takhle zpracovaná výroční zpráva u nás ještě nebyla. vždycky se tiskne jen publikace plná textů, grafů a tabulek, která je "oživená" jen nějakou grafikou, předěly, nebo fotkami. tady je aspoň vidět nějaký zásadní posun od zajetých kolejí v podobě nepraktické, neekologické a drahé publikace, ke které se dostane stejně jen málokdo.
na druhou stranu - hlavním omezujícím faktorem je obsah výročky jako takový. není to zábavné čtení. jsou to suché informace o firmě, penězích... žádný román. a ti, kteří s takovými údaji a informacemi opravdu potřebují pracovat (a designéři to opravdu nejsou) žádnou grafiku ani nepotřebují, naopak je pro ně spíš nežádoucí, protože je zdržuje, rozptyluje a někdy i mate. proto je důležité hledat ten správný kompromis (přestože v případě výročky má prostě obsah rozhodně větší přednost před formou).
k výročce O2: nějaké drobnosti by určitě šli řešit jinak, ale to vždycky u všeho. já oceňuji především formu html oproti 250 stranám papíru. a o to tady jde.

24. 8. 2010 23:09 HEHE

Petr> víceméně souhlasím, ale chtělo by to udělat v tom případě kontrastně... zde to na mne působí spíš cize. Já bych si to dovedl představit kdyby se to v detailu odrazilo ještě někde.

24. 8. 2010 21:55 Petr

Take souhlas se vsim, co zde jiz bylo receno.
Jenom k tomu co psal HEHE ohledne cervene barvy - ja mam tyhle kontrastni prvky rad. Udelat cisty design je z estetickeho hlediska jednoznacnym cilem. Nicmene, prilisna cistota nudi. A je jasne, ze ma obecne slabsi potencial upozornit na neobvykle veci. Staci si preject tu listu ( o ktere nikdo novy nevi, ze slouzi jako menu ). A tim, ze se vybarvi cervene a ne bile, jak by kazdy cekal, na sebe okamzite upouta pozornost.. a teprve v tento moment si mnoho lidi vsimne, ze lista slouzi jako navigace!

Pro me je celkove provedeni navigace jedinym plusem celeho projektu.

24. 8. 2010 15:30 HEHE

Moc nevím v čem je tohle "unikátní"... jde jen o intro s "webprezentací". Hudba je hrozná, nevypnutelná... mimo kontext telekomunikačních technologií... V hodnocení "menulišty" bych byl přívětivější. Zobrazení informace po najetí psychologicky uživatele udržuje v bdělosti a je tím navozován větší pocit tzv. interaktivnosti. Nápad je ovšem degradován červenou barvou... ta tam působí jako pěst na oko, ničí zamýšlený dojem čistoty. Animace s ozubenými koly, která do sebe nezapadají je také iritující.

24. 8. 2010 00:34 David

Chtěl jsem napsat něco podobného jak Holka Modrooká... souhlas ve všech bodech...

Dodám jen, že jestli budou "interaktivní" elektronické výroční zprávy vypadat takhle, tak se tiskárny nemají čeho bát :-)

23. 8. 2010 16:12 holka modrooká

1. proč se to nazývá interaktivní? protože na to jde klikat? já si interaktivitu představuji jako obousměrnou záležitost.

2. v čem je výhoda mít VZ ve flash, který, jak již řečeno níže, nepřidává jedinou užitečnou funkci, oproti downloadovatelnému PDF?

graficky je naplněn brand manuál, ale to není důvod k potlesku... prostě nic, co by naplňovalo přívlastek "neobvyklá" (pokud bych nedodala nepraktická)

23. 8. 2010 12:48 Čenda

Ano, vydržel jsem a intro shlédl do konce. Už jenom kvůli té mapě světa, co nám zvesela pospojovala kontinenty podle chuti a momentální nálady jednotlivých teček a pak perfektní perpetum mobile, kdy do sebe ozubemá kola mechanizmu vůbec nezapadají a přece se točí... Ale to jsou samosebou jen drobnosti, kterých si díky introskippingu nikdo ani nevšimne :)

23. 8. 2010 12:38 Čenda

I já se bouhžel přidám.... Především tak dlouhé a hlavně nudné nicneříkající intro. Proč se snažit typ dokumentu jako je výroční zpráva oživit nadbytečnou animací? Proč ne rovnou nějaká hra-flashovka pro uklidnění akcionářů? :) Jinak dalším nedostatkem myslím je, že na konci stránky, kam se u některých kapitol rolujete celé staletí, nemáte možnost jedním kliknutím vrátit zpět na začátek stránky popř prokliknout na následující kapitolu... Horní nepřehledná navigace je pak pravda dalším rezivým místem stránky... Hlavně že vám k tomu hraje sladké disko... :)

23. 8. 2010 10:18 Misha

Bohužel se taky přidávám k negativním reakcím. Jednak kvůli intru, který se na stránky dává jen aby uživatele naštval (slušně řečeno) a oni toto (pokud teda na webu zůstanou) musí následně přeskipovat.
Další zásadou použitelnosti, v tomto případě spíš NEpoužitelnosti je navigace, která je navržena do jekési bezejmené lišty v horní části a teprve na hover se zobrazí položky.
No co dodat "Zvláštní počin"

23. 8. 2010 08:50 stope32.deviantart.cz

Myslím, že ještě o něco podstatnější chybou je, že u animace nelze vypnout zvuk.

Ale to není nic neobvyklého - když takový vývoj řídí manažeři, obvykle si řeknou "Páni, a co kdyby tam ještě hrála nějaká debilní hudba? To bude pro ty frantíky úplně wow!" A nějaká uživatelská přívětivost jde rázem do kytek =(

21. 8. 2010 01:49 adam j

:) Ten web má podstatnou chybu. Flash nemá průhledné pozadí (což neni nemožné) to znamená že při rolování se gradient na backgrandu naruší a jednolitost je v čudu.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.