Nový blog o grafickém designu
Freelance brand designer Michal Sobel nedávno spustil zcela nový web s blogem www.michalsobel.com. Stránky jsou zaměřeny na branding, způsoby myšlení a z toho vycházející úspěch.
Na hlavní stránce naleznete netradičně zpracovaný blog se zvýrazněným posledním článkem. Jednotlivým příspěvkům je vždy věnován jeden obdélník s názvem (po najetí kurzorem na název by ale, podle nás, měla být zobrazena anotace), symbolem "like", několika dalšími symboly, jejichž význam neznáme a datum zveřejnění článku (číslo dne nemusí být větší než měsíce a roku).
Důležitý je však v tomto případě obsah. Již nyní nalezneme na webu řadu zajímavých článků užitečných hlavně pro (nejen) začínající freelancery. Např. seriál o tvorbě CID (od oslovení klientem, prezentace až po manuál atd.), tipů na knihy o zkušenostech úspěšných a slavných grafických designérů nebo různé zkušenosti a postupy autora stránek.
Od října by měl blog fungovat i v angličtině. Stránky kromě blogu obsahují také portfolio Michala Sobela.
Přejeme novému projektu hodně čtenářů, spoustu zajímavých témat a také mnoho energie a elánu do psaní!
Jak se Vám blog líbí?
Komentáře k článku
3. 9. 2011 02:42 m2s
25. 8. 2011 14:27 ivodicka.cz
Cítím v tom sice trochu moc nadhledu, ale pokud to funguje, pak jen dobře, líbí se mi hovorové pojetí. Nový pro mě byl zejména opačný postup - oslovit klienta, nikoli čekat na jeho oslovení, což určitě není pro každého, ale jak vidět, tak se snaha a koule vyplácí.
21. 8. 2011 11:11 Karel
20. 8. 2011 23:44 RIchard Studenovský
20. 8. 2011 13:47 lh
19. 8. 2011 16:51 Jirka
19. 8. 2011 08:47 davidkotulan
18. 8. 2011 08:14 Petr Ondrusz
Spíše oceňuji to, že se někdo dnes odhodlá podělit otevřeně o své zkušenosti.
17. 8. 2011 23:59 Vojta Lunga
Předně bych chtěl zdůraznit, že jsem popisoval, jak na mě blog pana Sobela působí. Netvrdím, že to tak je, jen říkam, že takto jeho prezentaci jako čtenář interpretuji.
Ve svém prvním komentáři jsem uvedl jako dva hlavní důvody negativního hodnocení formu a důvěryhodnost. Takže nejprve k formě: Blog je psán docela agresivním stylem, jednak ty axiomy zdůrazněné formulacemi "Všechno ostatní jsou výmluvy. Tečka." Jednak obhroublý slovník "univerzální-kreténsko-dementní ceník", "alibistický kecy". Mě tento styl odpuzuje.
A teď ta důvěryhodnost. Co by bylo špatného na tom, kdyby autor napsal, že má např. 3 roky zkušeností s budováním značek. Tomu by se dalo normálně věřit. Takto mám pocit, že chce fabulovat. Nebo to složení zakázek - chtěl bych vidět tu zakázku nad 1 mil. Kč - v portfoliu prostě není. Ukázky prací jsou sice kvalitativně nadprůměrné, ale přece jen - platit 14 dní rešerší za takový výsledek bych jako klient nechtěl. Pokud se ovšem někdo takový najde, proč ne. Tímto přístupem však u mě ztrácí kredit.
Souhlasím s Tebou, že je tam shrnuto spoustu užitečných informací. Např. radu "pracujte buď za plnou cenu, nebo zadarmo" můžu také podepsat. Do toho jsou ovšem namíchány absurdity typu "vždy si první zvolte barvy". To jsou už ale úsměvné detaily, kvůli tomu jsem blog nekritizoval.
Web Jakuba Krčmáře jsem uvedl jen jako ilustrační příklad prezentace, kterou považuji za zdařilou. Nic dalšího za tím není.
Takže ještě jednou shrnutí na závěr: Mám problém se stylem, jakým je blog napsán a se sebeprezentací autora. Chápu, že mnohým čtenářům tento styl nevadí, a že oceňují užitečné informace, které na blogu najdou. Já si je ale raději najdu jinde.
17. 8. 2011 20:15 Petr Ondrusz
Většina z nás určitě četla zmiňované publikace "jak snadno a rychle" a Michal Sobel jistě také. Rozdíl však vidím v tom, kdy si po přečtení člověk řekne "ano, takto bych to aplikoval v ideálním světě" a stejně bude pracovat v zaběhlých kolejích určité "jistoty". Já jsem na hodně věcí změnil názor poté, co jsem použil některá doporučení ve vlastní praxi na radu zkušenějších, nebo prostě vyplynula z absurdních situací, se kterými jsem se nemohl z osobního přesvědčení ztotožnit. Do té doby jsem si jen říkal, jak by to bylo skvělé "kdyby...".
Mě se Michalův přístup libí, stejně jako jednoduchá forma a fakt, že obsah blogu je kompilát vlastního know-how a příruček, mě nevadí, pokud se opírá o reálnou zkušenost. Na české, těžkopádné prostředí možná nesedí, hodnotu informační určitě má.
Konkrétní finance a užitnou hodnotu prací Michala a Jakuba bych zde nehodnotil, článek je pouze o blogu.
17. 8. 2011 18:49 pažout
17. 8. 2011 18:36 Vojta Lunga
Osobně se mně blog pana Sobela nelíbí ze dvou hlavních důvodů. Jednak je psán formou axiomů, jako by měl autor patent na rozum. Jednak nevěřím lidem, kteří tvrdí, že mají "osm let zkušeností s budováním značek", přičemž valná část těchto let jsou léta učednická. Jako bych tvrdil, že se věnuji čtvrtstoletí tvůrčímu psaní, protože jsem se před pětadvaceti lety naučil psát první písmeno. Dále vidím velký rozpor mezi tvrzeními na blogu (způsob práce, naceňování zakázek) a reálnými výstupy (ukázky v portfoliu). Tento kontrast ve mně nevzbuzuje důvěru. Vypadá to, že autor má větší ego, než schopnosti. Blog nevnímám jako sdílení vlastního know-how a letitých zkušeností, ale spíše jako kompilát z příruček "jak snadno a rychle", sestavený pravděpodobně z důvodu SEO.
Mohu se mýlit. Na základě této prezentace bych si však u pana Sobela grafické práce neobjednal. Mám pocit, že za své peníze dostanu jinde hodnotu daleko vyšší.
Pro srovnání bych uvedl prezentaci pana Krčmáře (www.jakubkrcmar.cz). Nejedná se sice o blog, ale je to prezentace stejně starého designera, který také s designem začínal velmi brzy. Tato prezentace na mě působí sympaticky - texty jsou zdravě sebevědomé, podložené kvalitním portfoliem, autor působí důvěryhodně, nepíše mentorsky, ani arogantně, ale lehce a čtivě.
Ani jednoho z těchto pánů osobně neznám. Pokud bych se však měl rozhodovat jen na základě jejich webových prezentací, bude pan Krčmář jednoznačná volba.
17. 8. 2011 18:35 pažout
17. 8. 2011 17:25 Kaj Franc
17. 8. 2011 16:12 banan
Z tech vasich referenci je vicemene jasne, co a jak tvorite a opravdu to co je prezentovany na tom blogu, nikdy nebude vas zpusob prace. To nemyslim negativne, je to proste neco jineho. Jen nechapu ze si myslite, ze jen ten vas zpusob je spravny. Pro vasi cilovku budiz, ale ta hlavni vec - dokaze se prodat? No zjevne asi ano. Tak nevim, jestli to vlastne nevypovida o jeho "neodbornosti" a posahanych kalkulacich :-)
17. 8. 2011 15:47 stope32
Mimochodem, pro všechny diskuzní trolly - nesnažím se do nikoho navážet, jen nevěřím určitým věcem, které Michal publikuje a (zatím marně) čekám na důkaz ze strany jeho vehementních obhájců.
17. 8. 2011 15:37 Karimartin
Jen tak dále, určitě bych se co nejdříve pustil do EN verze aby se to dalo šířit dále za hranice tohoto knedlíkového a závistivého národa.
17. 8. 2011 15:34 Kamarad
17. 8. 2011 15:17 Hugo
17. 8. 2011 15:16 klara
17. 8. 2011 14:46 stope32
@ Petr Ondrusz - "cynismus a arogance" nepopisovaly příspěvky Radky H., měly naznačit, že svou prosbu myslím vážně a ne jako další pochybnosti. Přílišná stručnost (opět) škodí...
@ pažout ma1k - rohodl jsem se stavět své názory na letech zkušeností z praxe. Vy zřejmě na tom, co si přečtete na internetovém blogu člověka, kterého jste nikdy ani nepotkal. Kdo z nás je větší hlupák?
@ Radka H. - věřím, že - pokud jsou mu poskytnuty správné důkazy - rozumný člověk musí ustoupit od svého názoru, který do té doby tvrdě bránil. Proto bych opravdu rád viděl vizitky, jejichž research trval 4 hodiny a návrh 16. Zatím tomu prostě odmítám věřit a nikdy bych klientovi nedal takový časový odhad =)
@ Lukás Veverka - xD nejlepší komentář u článku! Díky.
17. 8. 2011 14:31 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Je fajn že se chce podělit o zkušenosti.
Mě osobně tam příjde taky pár věcí úsměvných a původně jsem na to chtěl zde lehce kriticky zareagovat, nakonec jsem svou reakci Michalovi poslal přímo formou mailu.
_____
stope: Vizitky? To se vážně ještě dělá? Kdo to používá a hlavně k čemu? :)
17. 8. 2011 14:10 pažout
17. 8. 2011 14:05 pažout
17. 8. 2011 14:02 Petr Ondrusz
@stope32 Stando, až se začnete specializovat v oboru a přestanete dělat všechno najednou a pro všechny, pochopíte, že i návrh vizitky může zabrat mnoho hodin. Cynický a arogantní jste spíše vy sám, neplivejte po něčem čemu nerozumíte.
17. 8. 2011 13:37 stope32
@ Radka H. - prosím prosím o reference... Bez cynismu, arogance nebo snahy urazit =)
17. 8. 2011 13:22 Radka H.
:-) k tomu není co dodat. Snad jen to, že klienti jsou různí, orientujete se na jiné a zatím jste nemohl dělat pro to promile, kteří nechtějí mainstream.
Některé opravdu nezajímají ty všeobecně přijímané dobré rady a většinově platné poučky, že na zadní stranu vizitky se dá něco napsat nebo čmrkat obrázky (případně že z ní jde udělat filtr cigára).
V úvodu jsem reagovala na příspěvek, který se diví, že je možné strávit nad vizitkou i 16 hodin. Opět - ano dá (hodiny se sčítají kvůli různým typům činností). A někdo je to schopný klientovi prodat, jiný (v tom horším případě) těch 16 hodin prodat neumí a klientovi nějaký čas sem tam věnuje zadarmo.
Kdo umí ten umí ;-))
17. 8. 2011 13:07 janzabransky.cz
17. 8. 2011 12:59 stope32
Jen mě (opravdu) zajímá - kolik vizitek jste naživo viděla na fólii a kolik z nich Vám pak obchodníci dané firmy omlátili o hlavu, protože sice vypadají cool, ale nenapíšou na ně propiskou ani půl slova? A věřte mi, že jsem jednal se svým dílem obchodníků a manažerů a většina z nich tvrdě trvala na bílé zadní straně, na kterou by mohli psát. Nesmysly s tisícem typů a váh papíru, nebo dokonce plastu/gumy/fólie opravdu zajímají jen grafiky a jednoho klienta z milionu - a ten určitě není reprezentativní vzorek pro článek na blogu.
A ne, sice netisknu, ale většinu svých prací jsem držel v ruce =)
17. 8. 2011 12:36 Radka H.
Neděláte náhodou jen do webů a návrhy v PDF, které nevyžadují hmatatelný podklad? :-)
17. 8. 2011 12:33 Radka H.
Hledání materiálu je např. to, že strávíte několik hodin hledáním správného papíru (máte všechny vzorky papírů doma?, někdy musíte i vyjet z pracovny do světa, abyste našel to pravé. A cítíte ten rozdíl, když vezmete do ruky něco jiného než 300 g křídu mat?)...Dál zjistíte, že v tiskárnách papíry nemají nebo na ně neumějí tisknout, musíte nějaký atyp konzultovat s výrobcem... Dál si uvědomíte, že některý papír vyžaduje jiný přístup k návrhu, že vizitka na fólii jde k celkovému konceptu víc, dovoluje např. průhled, takže řešíte, jak tohoto efektu využít... A opět, máte vzorky všech fólií doma? Návrh se vyvíjí a každý má různý přístup. Navíc ta komunikace s výrobci taky zabere dost času...
Sem tam se najde dokonce klient, který nechce to, co mají všichni ostatní. Takže: Čas strávený nad vizitkou je relativní a někdo ho věnuje víc, jiný volí rychlejší i jistější cestu.
17. 8. 2011 12:07 stope32
U KAŽDÉHO designu vizitky se ladí každý detail, na setiny milimetru pozice jednotlivých kontaktních údajů, pozadí a papír. Ale co to sakra je to hledání správného materiálu? To se jako motáte po lese, loupete ze stromů kůru a pak ji tlačíte do tiskárny abyste zjistila, že na ni se vizitka opravdu tisknout nedá? xD
Samozřejmě, pokud jste neschopná a designérsky levá jak rukáv, může se docela lehce stát, že padesátá varianta vizitky po 16 hodinách mamlasení u počítače už vašeho klienta unaví natolik, že na ni kývne, ale na počáteční odhad 4+16 hodin vám nekývne nikdo a už vůbec NIKDO vám to nezaplatí.
Někteří klienti jsou tupí, ale tak tupí zase ne =)
17. 8. 2011 12:06 Hugo
17. 8. 2011 11:19 Jaromír Kavan | www.toshtak.com
17. 8. 2011 09:03 Radka H.
A nezáviďte!
16. 8. 2011 12:53 §
16. 8. 2011 12:31 pažout
16. 8. 2011 09:15 stope32
@ ! - a můžeme vidět Vaše práce? Rád bych posoudil úroveň jejich vyspělosti.
16. 8. 2011 00:56 Michal Čabala
15. 8. 2011 21:08 !
15. 8. 2011 11:21 Michal Čabala
15. 8. 2011 10:51 janzabransky.cz
15. 8. 2011 10:37 Pavel Pechman
15. 8. 2011 10:15 Alebo
15. 8. 2011 00:11 ?
14. 8. 2011 12:39 Milan
13. 8. 2011 20:14 banan
13. 8. 2011 13:09 davidkotulan
Ale možná se pletu...