Font

ostatní

Výběr jazyka

cs / en

 

Dny neklidu v Praze

Členové umělecké skupiny Pode Bal podpořili akci Dny neklidu v Praze a na svých stránkách nabízejí ke stažení různé protestní web bannery, plakáty a samolepky. „Pokud se vám líbí, použijte je při protestních akcích proti nekompetentním úředníkům, kteří momentálně přebývají na radnici a devastují pražskou kulturu.

Nekvalifikované zásahy zemědělského inženýra Milana Richtera, nepoškozují jen divadla, ale i výtvarné umění a další kulturu. Zničující nekompetence se již projevila, respektovaným kulturním organizacím byly odepřeny granty. Státní peníze jsou namísto toho ostudným způsobem přidělovány komerčním subjektům. Je třeba, aby zdiskreditovaní úředníci odstoupili a situace se vrátila k civilizovaným poměrům. Více informací o Dnech neklidu najdete a petici můžete podepsat na www.za-prahu-kulturni.cz,“ uvádí se v prohlášení.

Skupina Pode Bal také například před časem vyrobila trička s nápisem "Jsem českej srab, kterej čuměl, když nakládali židy, hajloval náckům, mával komoušům a pak chtěl jistotu desetinásobku". Členové skupiny, sami oblečeni v těchto tričkách, trička nabízeli ke koupi během večera romské poezie, který byl součástí festivalu Dialog kultur a festivalu Den poezie.

Jindy členové skupiny namalovali v okolí Karlova mostu dva obrazy se symbolem srpu a kladiva a dva obrazy se symbolem hákového kříže. Akce byla ukončena v 18.30 na Policii ČR.
Více na stránkách http://www.podebal.cz/dny-neklidu/

Ve Fontu jsme o tomto aktivním sdružení mladých umělců psali několikrát, například článek „Vždy Pode-Bal“ vyšel již v roce 1999 ve Fontu 46.

A jak se vám líbí tyto aktivity umělců? Souhlasíte s nimi? Nebo si myslíte, že radní Richter chce jen konečně zavést do kultury města nějaký spravedlivý systém přidělování peněz?

A líbí se vám vlastně, že divadla dostávají různé dotace a grafici nikdy nic? :-)


Komentáře k článku

2. 7. 2008 20:27 Vidímek

bylo by možná zajímavé shromáždit větší počet věrohodných údajů o těch soutěžích, možná by to bylo zajímavé počtení. Ale vždyť jsem napsal "dotace svého druhu". Nervu se o to, jasně, že ne. Fůra peněz se však prolije přes veřejné zakázky, kdy ani není zákonem vyžadován tendr. vy říkáte rovnou podvod, může být. Není žalobce, není soudce, v Kocourkistánu ani s nima to neprochází. Sú skeptik.

2. 7. 2008 17:17 font

Vidímek> to snad nelze spojovat... Soutěž pro několik vyzvaných studií nebo designérů, vybraných klientem na základě předložených referencí, kteří dostanou symbolické skicovné za své návrhy, je přece zatím asi ten nejlepší možný postup při výběru loga významných subjektů. Znáte lepší a spravedlivější postup?
Je-li to kvalitní a spravedlivá soutěž (za účasti renomované odborné hodnotitelské poroty) tak vyhraje jen jeden (nejlepší) z nich a jen ten dostane opravdu plně uhrazenou práci (tedy žádná "dotace" pro každého a každoročně znovu). Ti ostatní grafici sice plnou odměnu za návrhy nedostanou (což není úplně ideální stav), ale lepší řešení asi v praxi neexistuje.
Pokud tedy nemyslíte fiktivní "vyzvání" nějakých kamarádíčků nebo příbuzných do předem zmanipulované soutěže (ale to je o něčem jiném, to je normální podvod).

2. 7. 2008 15:54 Vidímek

No, některé soutěže jen pro vyzvané jsou dotace svého druhu, nemyslíte?

2. 7. 2008 15:24 VSŽ

PodeBalíci se dopouští nefér hry tím, že podsouvají veřejnosti skutečnost, že je někdo zemědělský inženýr, jako diskreditující a přitěžující okolnost. Nebo jak čtete jejich plakátek Kultura v Praze pod vedením inženýra VSŽ? Obdobně jejich tričko se sloganem o srabech. Ti hoši ještě neví, co to byl strach. Jejich provokující akce jsou záslužné, ale měli by řádně zvažovat všechny okolnosti svých ataků. Jinak budou jen za užitečné idioty.

2. 7. 2008 15:03 Pamětník

Kdosi kdysi v nějaké takovéto diskuzi vzpomenul systém, který svého času praktikovali v Holandsku pro malíře. Kdo prokázal, že se, myslím, tři roky marně snaží uživit svým malováním, tak začal dostávat exostenční minimum, aby mohl pokračovat v malování. Logika a zdůvodnění takovéto praxe byla ta, že je pro společnost lepší živit skromně n malířů, než aby společnost přišla o jediného van Gogha, který z nouze přestal malovat a šel si vydělávat na živobytí jinak. Kdo z malířů na podporu přistoupil, musel zároveň souhlasit s podmínkou, že jak se mu začne dařit prodávat své obrazy, bude se mu zmenšovat podpora. Jestli to ještě existuje, nevím. Jestli by to prošlo tady, jak ze strany malířů, tak daňových poplatníků, taky nevím.

2. 7. 2008 14:56 Karel Novák

Já si vždycky vzpomenu, jak Tigrid říkal, že by Ministerstvo kultury nejraději zrušil. Nebylo mu na to dopřáno dost času, bohužel. To samé se, dle mne, týká všech přerozdělovacích komisí apod. Fonz výstižně klade na závěr svého článku otázku. Svým způsobem si ji za sebe mohu zodpovědět. Ano, vlastně se mi to líbí, neboť nejsem žádnému "činovníkovi" nucen skládat účty ze své činnosti. Ponechává mi to úplnou tvůrčí svobodu, ať už si o tomto obratu myslíte, co chcete. Souhlasím s Kanibalem. Dělat "avantgardu" za peníze daňových poplatníků je taky chucpe.

2. 7. 2008 14:29 Kanibal

Dle mého je pravda jako vždy někde mezi. Jak může dostávat dotace divadlo, které hraje stejnou hru jako jiné, přičemž to prázdné dotace dostává, to zaplněné ne? To zavání socialismem. Na druhou stranu jak může podle nového systému dostávat dotace divadlo s marionetami, které hraje kýčovité nesmysly pro hordy turistů? Nejsem odborník na financování kultury, ale základním problémem zhýčkané společnosti západního střihu je, že máme neustále potřebu vybrat od daňových poplatníků co nejvíc peněz a ty pak skrze tisíce podmínek a neřízení přerozdělovat. Ideální stav vidím tak, že peníze necháme lidem v kapse, ať se rozhodnou, zda chtějí podporovat kvalitní umění, zda se chtějí jen bavit hloupostmi nebo zda chtějí svůj výdělek propít v hospodě. Kvalitní filmy, výtvarné umění, divadlo nebo uherák si vždy své zákazníky najdou.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.