Font

ostatní

Výběr jazyka

cs / en

 

Desátý seminář UGD: Michaela Thomas

Desátý seminář se uskuteční 1. listopadu 2010. Seminář povede Michaela Thomas z pražského studia Butterflies & Hurricanes. Studio se specializuje na design obalů a designovou strategii značek.

Michaela Thomas realizovala desítky obalů snad ze všech oblastí spotřebního zboží (FMSG – rychloobrátkové zboží), podílela se na zásadním redesignu Kofoly či designu etiket Staropramen a dalších pivních značek. Na semináři se s účastníky podělí o své několikaleté zkušenosti s tvorbou návrhů obalů včetně úskalí, která tato práce přináší z marketingového hlediska, z hlediska zadavatele i z pohledu koncového spotřebitele.

ugd-seminare-pozvanka-thomas

Místem konání semináře je smíchovský Hub Praha. Čeká vás atraktivní prostředí bývalé továrny, perfektní technické zázemí, dostatečný prostor i do půlnoci otevřený bar.

Hub Praha, Drtinova 10, 150 00 Praha 5. Vstupné je 200 Kč, studenti 100 Kč, členové UGD mají vstup zdarma. Prosíme, rezervujte si místo prostřednictvím formuláře, pomůžete nám zajistit dostatečný počet míst k sezení.

http://prague.the-hub.net/public/spaces.html

http://www.uniegd.cz/seminare


Komentáře k článku

21. 10. 2010 14:38 HEHE

Ano a bude tak hrozně ještě dlouho vypadat. Obaly produktů totiž podléhají různým průzkumům ve vztahu k většinovému spotřebiteli. Posun k lepšímu tedy půjde až ruku v ruce s kulturním vývojem většinové společnosti.

21. 10. 2010 14:10 Jana

Co jsem napsala v prvním příspěvku si již obhajovat nebudu. Snad je aspoň trochu pochopitelné, že se těžko dohledávají nějaké důkazy. Oba víme, jak obalový design v Čechách vypadá. Bohužel i nové výrobky a redesignované věci si stále zachovávají stejný styl, protože je to klienty žádáno. Pak je to na lidech z oboru, aby se s tím snažili něco udělat. Bohužel většina obalových designérů u klientů sází na jistotu a předkládá jim to, u čeho si jsou jistí, že bude mít u klienta nebo v testech úspěch (efekty, zdeformované fonty...). Studií, které se tomu snaží vyhnout je úplné minimum a i tak mají většinou mezi návrhy aspoň jednu save variantu. Možná by tedy byl atraktivnější přednášející, který pracuje i pro zahraniční trh (tím nemyslím Slovensko a Polsko, tam je to stejné jako zde).
Jestli někdo chce vidět, proč to tak celé je, tak ať si zajde na nějaké testy nových designů. Největší komedie to je v menších městech. Klienti se pak bojí jít do něčeho odvážnějšího, co v testech bylo lidmi odmítnuto, protože je to něco jiného, neznámáho, divného.

21. 10. 2010 12:12 Filip Blažek

Jano, takže celá vaše věta v prvním příspěvku: "Mnohokrát byla tato designérka ostře kritizována za svoji práci právě zakládajícími členy UGD" znamená, že v jednom hodnocení ve Fontu propadla a návrh zkritizoval nečlen UGD pan Roman Werner?

Každopádně ale naprosto souhlasím s vaší tezí, že běžný český obalový design je zoufalý. Jako porotce v soutěži European Design Awards mohu sledovat, jaké skvělé obaly po stránce funkčnosti i vzhledu v Evropě vznikají. Místo abych tiše záviděl, pozval jsem paní Thomas, aby nám o obalech něco řekla. Nejen o designu, ale i o tom, jak to u nás chodí, jací jsou klienti apod. Věřím, že podobný seminář může "nakopnout" některé účastníky k tomu, že se situaci pokusí změnit, že nesmíří s průměrnými obaly, které chrlí reklamky, ale že se pokusí se situaci změnit.

Píšete: "Jsou u nich většinou zdeformované fonty, hemží se to efekty a detaily, používají se na ně často nekvalitní písma, které jsou zdarma na internetu..." a já naprosto souhlasím. A blížící se seminář je přesně to místo, kde se mohu zeptat, proč to tak je a proč to není lepší.

Semináře nejsou primárně určené odborníkům, jejich smyslem je podělit se o zkušenosti s konkrétními zakázkami, technologiemi či problémy s českými grafickým designéry, studenty, operátory DTP, produkčními apod. Seminář o sítotisku tak byl zaměřen na lidi, kteří o sítotisku nevědí nic a chtějí vědět, co a jak lze potisknout, jaké jsou limity technologie apod. Seminář o autorském právu také nebyl pro právníky.

Pokud, Jano, dobře rozumíte nějaké oblasti grafického designu a chtěla byste vést jeden ze seminářů, rád poskytnu prostor i vám, ostatně vždycky jsem si říkal, že by bylo dobré se k některým tématům vracet a zvát lidí s odlišným pohledem na věc.

20. 10. 2010 21:36 Habakuk

Na obalovém designu v ČR je vidět převážně práce accountů z agentur a nižšího managementu zadavatelů, než výtvarníků. Český člověk si to ale přeje a zadavatelům jde o zisky. Práce butterflies&hurricanes ničím nevybočuje z řady šedého (vlastně ne, šedý obal, bože, to by byla katastrofa); pestrého (nene, pestrost designu obalů se to také nazvat nedá) běžného průměru.

Uvidíme, co paní Thomas ukáže, zda přinese něco nového, nebo si spíš postěžuje. Nejsem obalář, nicméně tristnost českých obalů vnímám intenzivně.

Bohužel v ČR chybí odvaha jít do něčeho jiného (a to jak ze strany zadavatelů, tak ze strany zákazníků) než je TATRANKA od Opavia. Jsem zvědavý, jak dlouho na trhu vydrží např. oplatka Knoppers (http://www.futanet.hu/hir/img_2007/knoppers.jpg). Skoro bych se vsadil, že za pár měsíců se protáhne na tvar tatranky, název se změní z Knoppers na OPLATKA - MLÉČNÁ-OŘÍŠKOVÁ (protože ten cizí název přece nikdo nepochopí), jenže mléko je tuze drahá surovina a tak se nahradí rostliným tukem, zbyde tedy jen OPLATKA OŘÍŠKOVÁ.

20. 10. 2010 20:45 Jana

Tak jsem si to hodnocení musela najít sama:
Font – **
Tomáš Machek – *
Pavel Hrach – *
Roman Werner – *
Komentář k logu od R.W.: Vodu s takovým "logem" bych si nekoupil. Barevné přechody, vržené stíny a jako třešnička na dortu realistický motýl – hrůza!

Je to opravdu stará záležitost, ale přesně to vyjadřuje běžné komentáře grafiků neobalářů na produktové značky. Vím, ne všichni hodnotící jsou členy UGD.
Bohužel úroveň produktových značek je v Čechách stále podobná jako v době kontáře na Tomu Naturu. Jsou tu i taková, která jsou oproštěna od výše uvedených obalových nezbytností (z pohledu klienta), ale je jich zatím poskromnu. Bohužel Michaela Thomas není úplně průkopníkem tohoto čistého ne zažitě obalového stylu, který je vidět od nás na západ. Třeba zde jsou k vidění krásné kousky http://www.thedieline.com. Raději poznamenávám, že to není myšleno negativně priti MT, pro český trh dělá na vysoké úrovni přesně to, co si zasloužíme.

20. 10. 2010 18:18 Jana

Na jiné diskuze a hodnocení žádné „důkazy”, které po mně chcete nemám. Nijak si to neschraňuji, nenahrávám ani nic podobného, což je snad pochopitelné. Když to vezmu všeobecne, na produktové značky často kladné kritiky od typografů a studovaných grafiků neobalářů nejsou. Jsou u nich většinou zdeformované fonty, hemží se to efekty a detaily, používají se na ně často nekvalitní písma, které jsou zdarma na internetu... Člověk, který má vztah k písmu, by taková loga nikdy neudělal (i když marketingově fungují), na druhou stranu grafik, který přechází z obalů na tvorbu log a CI často svoji práci neudělá tak typograficky čistě, protože bývá zatížen zase z té opačné strany.

20. 10. 2010 17:47 Jana

Tak raději už nic nepsat. Kritickými příspěvky se to tu v diskuzích jen hemží. Ten můj je koukám hůře akceptovatelný. Nebudu si ho tu již obhajovat, jen znovu opakuji, že nebyl myšlený proti Michaele Thomas.
PS: můžete nám jen připomenou vaše hodnocení loga z Fontu 5/2006?

20. 10. 2010 17:28 font

Jana> logo Toma Natura bylo hodnoceno ve Fontu 5/2006 (téma balené vody).
Nemá to ale žádnou souvislost s vaším anonymním výpadem: "Mnohokrát byla tato designérka ostře kritizována za svoji práci právě zakládajicími členy UGD", který byste měla vysvětlit nebo raději nepsat... (to přece není nepohodlný příspěvek).

20. 10. 2010 17:09 jana

O Tomě natuře se psalo v tištěném Fontu, to těžko dohledám. Web jejího studia zatím není funkční (http://www.butterflies-hurricanes.cz/), ale i tak je vidět, že pracuje pro velké značky a tak má lidem co říct. Já však na seminář nedorazím, i když by to v lecěčem bylo zajímavé.

20. 10. 2010 16:44 jana

Pro designéry, kteří se dlouhodobě věnují obalovému designu byla třeba zajímavá přednáška Lars Wallentina na Packaging show. Naopak studio Fiala & Šebek (také Packaging show) stejně jako Michaela Thomas už dlouholetým lidem z oboru tolik nedají. To je to, co jsem chtěla těmi studenty a začínajícími říct.

20. 10. 2010 16:43 Filip Blažek

Nějak se nám ty "veřejné diskuse a články" vytratily :-) Přijďte na seminář a účastněte se živé debaty, myslím, že by to bylo určitě obohacující pro všechny zúčastněné.

20. 10. 2010 16:39 Jana

Ale já to nemyslím vůbec jako pomluvy nebo že její práce je špatná. Jen mi přišlo divné, že když její práce byla členy UGD kritizována, že následně vede seminář. Jen co si v rychlosti vzpomenu tak šlo třeba o staré designy Toma natury (původní logo s motýlkem). Těch věcí bylo víc i ze současnějšího období. Její práce je na Čechy nadprůměrná a vážím si ji i když pro mě třeba trochu konzervativní. Určitě má i svoje velké zásluhy na zlepšování povědomí o obalovém designu.

20. 10. 2010 16:26 Filip Blažek

Nezlobte se, ale dokud neuvedete odkaz alespoň na jeden článek, kde je práce paní MT kriticky hodnocena, budu vaše anonymní příspěvky považovat za snůšku pomluv. Ono je jednoduché argumentovat "veřejnými diskusemi a články", ale kde je máme?

20. 10. 2010 16:17 Jana

Nejde o interní diskuze, ale veřejné diskuze a články, které její práci kritizují. Vím že obalový design je hodně o kompromisu a plný typografických prasáren. Tyto a jiné nedokonalosti se nesetkaly zrovna s potleskem. Věřím však, že seminář bude mít velký ohlas a debata bude trvat dlouho do noci. Obalový design je zde na hodně nízké úrovni a tak bude zajímat spoustu lidí. Ne však těch, kteří ho mají jako hlavní obor činnosti a s její prací se potkávají v tendrech. Pravděpodobně se dostaví studenti a lidé co s ním teprve začínají. Což je vlastně ok a něco jim to asi dá.

20. 10. 2010 15:12 Filip Blažek

Nedostanete, protože vůbec nevím, o čem mluvíte. Za sebe si nejsem vědom žádné diskuse, která by se týkala paní Michaely Thomas / Prokešové. Prošel jsem si interní diskusi UGD a její jméno tam nepadlo ani jednou. Navíc si nemyslím, že by případná kritika ze strany některých členů vedla k tomu, že bych takový seminář jako kurátor akce neorganizoval. Ostatně již i jiní přednášející byli některým v trnem oku, a přesto se semináře vydařily a vyvolaly debatu trvající dlouho do noci.

20. 10. 2010 15:01 jana

Očekávaně chválím za zveřejnění mého příspěvku na UGD.
Dostanu i nějaké vyjádření k mé poznámce ohledně přednášející?

20. 10. 2010 14:52 Filip Blažek

Na stránkách UGD se příspěvky objeví, pokud nejde o spam nebo vulgarity. Bohužel je systém nastaven tak (na rozdíl třeba od diskuse zde), že příspěvky manuálně kontroluje někdo ze členů. Bohužel se toho nikdo neujal aktivně, a tak se příspěvky objevují se zpožděním ve chvíli, kdy někdo vstoupí do redakčního systému. Očekávám pochvalu za to, že se váš příspěvek již na UGD zobrazuje.

20. 10. 2010 13:37 Jana

Jinak chci pochválit Font za zobrazování všech příspěvků (i těch někdy nepohodlných). Na stránkách UGD se tak bohužel neděje.

20. 10. 2010 13:36 Jana

Přijde mi poněkud schizofrenní, že UGD si zve jako přednasející Michaelu Thomas. Mnohokrát byla tato designérka ostře kritizována za svoji práci právě zakládajicími členy UGD. Neodsuzuji ani neobhajuji tím její práci, jen v tom vidím nesoulad a nerozumím tomu. jediné, co mě napadá je, že se Michaela vdala = změnila si jméno a UGD tedy mezi Michaelou Thomas a Prokešovou nevidí spojení?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.