Font

ostatní

Výběr jazyka

cs / en

 

Bienále Brno zrušeno

hadlac

Moravská galerie v Brně se rozhodla upustit od pravidelných přehlídek Bienále Brno. Nahradí je udržitelnou trvalou digitální platformou prezentace současného mezinárodního grafického designu.“ Tak zní oficiální  vyjádření na webu Moravské galerie.

Informace je doplněna následujícím vysvětlením:

„Dlouhotrvající pandemie COVID-19 a v neposlední řadě i současné válečné události vedou Moravskou galerii v Brně k nutnosti přehodnotit formát dalšího pokračování Mezinárodního bienále grafického designu Brno. Původně nastavená koncepce Bienále Brno, jakožto místa pro mezinárodní setkávání profesionálů v oblasti grafického designu, neodpovídá realitě především z důvodu globální komplikace s mobilitou lidí, uměleckých děl i omezeným možnostem návštěvnosti výstav v době restriktivních opatření. I tento fakt  přispěl k tomu, že Moravská galerie zvažuje a připravuje přechod Bienále Brno na on-line platformu, která je pro současný grafický design relevantní a vede nás i k větší odpovědnosti za životní prostředí. Zásadní jsou též ekonomické dopady pandemie a současné společenské situace v podobě rostoucí inflace a skokového navýšení cen materiálu, výstavních a publikačních prací. Naším záměrem je využít významný posun v technologiích pro sdílení a postupně přejít na digitální platformu pro grafický design, která bude využitelná do budoucna. Počítáme s tím, že se Mezinárodní přehlídka grafického designu Bienále Brno stane i součástí projektu Brno – hlavní město evropské kultury 2028, pokud město Brno v kandidatuře uspěje.“

Zdroj zde.

 

bienale_brno_2018-00-1140x641

Autory vizuálního stylu Bienále grafického designu 2018 byli Matěj Činčera a Jan Kloss. Více zde.

 

391287_477618968923343_377763417_n

Zajímavý rozhovor s Janem Rajlichem ml. nejen o počátcích Bienále Brno si můžete přečíst zde.

 

O vyjádření k tomuto oznámení Moravské galerie jsme požádali grafickou designérku a pedagožku Kristinu Fišerovou a níže uvádíme její komentář:

Quo vadis Bienále?

Mezinárodní Bienále grafického designu Brno patří k nejstarším a nejvýznamnějším akcím v oboru vizuální komunikace na světě. Bylo založeno roku 1963 a bez přehánění lze říci, že se jedná o světovou událost, kterou Brnu závidí Praha i leckteré jiné hlavní město. Výstava vždy budí zájem nejen profesionálů z oboru, ale i široké veřejnosti. Brno se na pár měsíců promění v hlavní město grafického designu. V minulosti se akce zúčastnily osobnosti z celého světa, například německý typograf Hermann Zapf, tvůrce písma Adrian Frutiger, z amerických autorů např. Saul Bass, Herb Lubalin, nizozemský grafický designér Wim Crouwel. Z Česka nutno zmínit slavná jména jako Ladislav Sutnar či Josef Týfa.

Na tuto prestižní událost se tradičně těšili a pečlivě připravovali všichni tvůrci i fanoušci oboru grafického designu, který zde byl představován v mnoha podobách. Moravská galerie v Brně vydala prohlášení, že letos Bienále nebude a že zvažuje a připravuje přechod na on-line platformu.

Jistě stojí za diskusi, zda výstavy plakátů, knih a jiných výtvarných děl v dnešní době digitálních médií vůbec mají nějaký smysl. Zdali si nestačí místo obcházení sochy a postávání před velkým plátnem prohlédnout na vlastním mobilu jejich fotku. Přesto zůstává zásadní otázkou, proč se Bienále letos nebude konat vůbec. V prohlášení nalezneme vysvětlení, že na vině je pandemie Covid-19, válečné události, inflace a odpovědnost za životní prostředí. Že za všechno může Covid, jsme si za poslední dva roky tak nějak již zvykli… Tuto kouzelnou formulku používali všichni – od státních zaměstnanců, po instalatéry, chovatele drobné zvěře, pěstitele obilnin, až po ladiče pian. Když přidáme ještě další, výše zmíněné důvody, začíná se jednat o slušnou barikádu argumentů. Stejně tak ale nepříjemné rány osudu zvládli a s životním prostředím se už nějak popasovali například organizátoři Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Ti původně nastavenou koncepci udrželi bez toho, aby přešli na online platformu s doporučením, aby si divák pustil film sám doma na počítači, poněvadž to tak bude bezpečnější, levnější a šetrnější k planetě. Navíc u toho může jíst společensky nebezpečné potraviny, které by znehodnotily interiér kina, sedět v teplácích a tipovat nahlas vraha. Dokonce i olympijské hry se letos konaly, pečlivě otestované kolektivy sportovců ze všech kontinentů se prolínaly na hracích plochách.

Když může navzdory Covidu ve vzorně dezinfikované až sterilní Praze fungovat festival Mouvo, který na začátku dubna hostil světové tvůrce zabývající se grafickým designem v různých podobách (podobně jako tomu bylo na Bienále Brno), proč to nejde v Brně? Akce Mouvo je navíc zaměřena mnohem více na grafický design v online světě, na videa, animace a nové technologie. Tam by bylo setkání ve virtuálním světě logické. Ale nebylo tomu tak, v Praze proběhly workshopy, diskuse, promítání v pražském sále. A proč? Protože osobní setkání s lidmi z oboru je na takových akcích tím nejcennějším zážitkem.

Pokud by organizátoři skutečně přešli na digitální platformu, byla by to škoda, protože na Bienále grafického designu Brno byly kromě doprovodných výstav tím nejzajímavějším sympozia a přednášky. Přitom v posledních měsících proběhla v Moravské galerii v Brně úspěšná výstava skvělého designéra Jiřího Pelcla, probíhají workshopy špičkové umělkyně Liběny Rochové a informacemi nadupané přednášky. Moravská galerie vždycky byla a je živým prostorem, jehož organizátoři by lety prověřenou a zaběhnutou přehlídku grafického designu bezpochyby zvládli na jedničku.

Poněkud úsměvně vyznívá příslib v prohlášení MG, že pokud město Brno v kandidatuře uspěje, stane se přehlídka grafického designu Bienále Brno součástí projektu Brno – hlavní město evropské kultury 2028. Co když to ten náš Šalingrad nevyhraje? Pak Brno možná přijde o svou jedinečnou světovou událost a my si připíšeme další velký křížek mezi tisíce položek, které byly za Covidu odepsány. Nu což, vždyť je to jen umění. A umělci? Na internet s vámi, aspoň ušetříme za letenky a za chlebíčky.

Kristina Fišerová, 
grafická designérka a pedagožka

 

Jaký je váš vztah k Bienále Brno a co říkáte na jeho plánované zrušení?


Komentáře k článku

24. 5. 2022 15:34 Radim Pesko

Dobry den, zde je prosim petice za zachranu Bienale Brno, ke ktere se muze pridat kazdy komu jeho zruseni neni jedno.
https://chng.it/h7bDDsJmhf
Prosim sdilejte.
Dekujeme za Vasi podporu! Radim Pesko &

10. 5. 2022 22:21 Honza

Jak tady někdo píše jestli se protestní iniciativy někdo nechytne. Ono ale bohužel není kdo, je fajn, že protestují školy, ale z toho si státní galerie nic dělat nebude. Kdysi jsme tu měli hodnověrnou, přes 15 let fungující nekomerční instituci, která se jmenovala Design Centrum České republiky. Byla to nezávislá instrituce placená vládou (stejně jako Moravská galerie), nebyla napojená na soukromé zájmy některých grafiků a byla respektována odbornou i širokou veřejností. Národní obdoby takové isntituce v dalších zemích (mimo jiné na Slovensku) dál dobře fungují. U nás ale bylo Design Centrum vlivem podivného lobingu některých jednotlivců zrušeno téměř ze dne na den v roce 2007 bez náhrady. Škoda, taková instituce jako bylo DC by měla sílu zastavit v podstatě rušení lety etablovaného Bienále.

4. 5. 2022 13:57 Radim Pesko

3. 5. 2022 11:23 Petr

Ať si to Moravská galerie strčí do někam a chytne se toho někdo normální, třeba jiná galerie, myslím, že třeba GASK v Kutné hoře by se o to postaral určitě moc dobře.

Jestli je někdo tak hloupý, že to chce udělat online, kor s tak nesmyslnými argumenty. Jako kdyby radši naspali "s****e na to, nechceme to už dělat, tak já bych to možná i pochopil, protože ono upřímě, nebylo zas až tak moc co ukazovat, ale to bylo právě tím, že to nebyli schopný pořádně zprodukovat a oslovit tvůrce opravdu zajímavých věcí. Bylo to takové zaprděné, ale bylo to prostě hezké a hezká atmosféra a člově měl aspoň důvod jednou za čas zajet do Brna.

2. 5. 2022 13:23 Petr Tesař

Nechápu. Vyjádřil bych se jinak, ale to bych musel použít slovník našeho prezidenta.

2. 5. 2022 12:21 Radim Pesko

Informace jak pomoci k zachrane Bienale Brno, dam i sem hned jak to bude mozne. Dekuji, RP

1. 5. 2022 19:55 DIN

Neorganizuje Font, TDC nebo někdo další z grafické komunity nějakou protestní iniciativu? Já jsem jen blbý architekt, ale na BB jsem jezdil pravidelně a rád...

1. 5. 2022 10:18 stará škola

Gauneři.....no zase nějakej pablb a Kindermanager vymyslel zhovadilost.

1. 5. 2022 08:26 Ko

neuvěřitelný diletanti to nové vedení MG, toto je na jejich odvolání
jinde ve světě to jde i bez onlinu, ale tyhle hrobaři BB z toho udělaj online?
BOJKOT! DEMISI!
táhněte z umění amatéři

29. 4. 2022 09:28 Milan

To zdůvodnění jsou fakt žvásty.

28. 4. 2022 23:33 robot

svet se zblaznil

28. 4. 2022 18:27 * Karel *

Ty důvody jsou opravdu trapný. Covid je pro mnohé spása na kterou čekali roky. Alespoň je to na co svést. Argument o přejití na online platformu je ubohý. Právě proto, že je dnes předigitalizováno, by měla přehlídka zůstat a měla by být analogová. Digitalizace soutěžních děl, jejich prezentace na webu a jakýkoliv další online program mohlp být užitečným bonusem hodným současné doby. Tohle se MG opravdu nepovedlo.

28. 4. 2022 15:24 Petr

COZE?? A co treba zrusit vsechny vystavy, aby se usetril papir, letenky, a moznost se nakazit COVIDem? Se zblaznili - zrusit jedno z nejstarsich grafickych bienale na svete!




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box