Bienále Brno zrušeno
„Moravská galerie v Brně se rozhodla upustit od pravidelných přehlídek Bienále Brno. Nahradí je udržitelnou trvalou digitální platformou prezentace současného mezinárodního grafického designu.“ Tak zní oficiální vyjádření na webu Moravské galerie.
Informace je doplněna následujícím vysvětlením:
„Dlouhotrvající pandemie COVID-19 a v neposlední řadě i současné válečné události vedou Moravskou galerii v Brně k nutnosti přehodnotit formát dalšího pokračování Mezinárodního bienále grafického designu Brno. Původně nastavená koncepce Bienále Brno, jakožto místa pro mezinárodní setkávání profesionálů v oblasti grafického designu, neodpovídá realitě především z důvodu globální komplikace s mobilitou lidí, uměleckých děl i omezeným možnostem návštěvnosti výstav v době restriktivních opatření. I tento fakt přispěl k tomu, že Moravská galerie zvažuje a připravuje přechod Bienále Brno na on-line platformu, která je pro současný grafický design relevantní a vede nás i k větší odpovědnosti za životní prostředí. Zásadní jsou též ekonomické dopady pandemie a současné společenské situace v podobě rostoucí inflace a skokového navýšení cen materiálu, výstavních a publikačních prací. Naším záměrem je využít významný posun v technologiích pro sdílení a postupně přejít na digitální platformu pro grafický design, která bude využitelná do budoucna. Počítáme s tím, že se Mezinárodní přehlídka grafického designu Bienále Brno stane i součástí projektu Brno – hlavní město evropské kultury 2028, pokud město Brno v kandidatuře uspěje.“
Zdroj zde.
Autory vizuálního stylu Bienále grafického designu 2018 byli Matěj Činčera a Jan Kloss. Více zde.
Zajímavý rozhovor s Janem Rajlichem ml. nejen o počátcích Bienále Brno si můžete přečíst zde.
O vyjádření k tomuto oznámení Moravské galerie jsme požádali grafickou designérku a pedagožku Kristinu Fišerovou a níže uvádíme její komentář:
Quo vadis Bienále?
Mezinárodní Bienále grafického designu Brno patří k nejstarším a nejvýznamnějším akcím v oboru vizuální komunikace na světě. Bylo založeno roku 1963 a bez přehánění lze říci, že se jedná o světovou událost, kterou Brnu závidí Praha i leckteré jiné hlavní město. Výstava vždy budí zájem nejen profesionálů z oboru, ale i široké veřejnosti. Brno se na pár měsíců promění v hlavní město grafického designu. V minulosti se akce zúčastnily osobnosti z celého světa, například německý typograf Hermann Zapf, tvůrce písma Adrian Frutiger, z amerických autorů např. Saul Bass, Herb Lubalin, nizozemský grafický designér Wim Crouwel. Z Česka nutno zmínit slavná jména jako Ladislav Sutnar či Josef Týfa.
Na tuto prestižní událost se tradičně těšili a pečlivě připravovali všichni tvůrci i fanoušci oboru grafického designu, který zde byl představován v mnoha podobách. Moravská galerie v Brně vydala prohlášení, že letos Bienále nebude a že zvažuje a připravuje přechod na on-line platformu.
Jistě stojí za diskusi, zda výstavy plakátů, knih a jiných výtvarných děl v dnešní době digitálních médií vůbec mají nějaký smysl. Zdali si nestačí místo obcházení sochy a postávání před velkým plátnem prohlédnout na vlastním mobilu jejich fotku. Přesto zůstává zásadní otázkou, proč se Bienále letos nebude konat vůbec. V prohlášení nalezneme vysvětlení, že na vině je pandemie Covid-19, válečné události, inflace a odpovědnost za životní prostředí. Že za všechno může Covid, jsme si za poslední dva roky tak nějak již zvykli… Tuto kouzelnou formulku používali všichni – od státních zaměstnanců, po instalatéry, chovatele drobné zvěře, pěstitele obilnin, až po ladiče pian. Když přidáme ještě další, výše zmíněné důvody, začíná se jednat o slušnou barikádu argumentů. Stejně tak ale nepříjemné rány osudu zvládli a s životním prostředím se už nějak popasovali například organizátoři Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Ti původně nastavenou koncepci udrželi bez toho, aby přešli na online platformu s doporučením, aby si divák pustil film sám doma na počítači, poněvadž to tak bude bezpečnější, levnější a šetrnější k planetě. Navíc u toho může jíst společensky nebezpečné potraviny, které by znehodnotily interiér kina, sedět v teplácích a tipovat nahlas vraha. Dokonce i olympijské hry se letos konaly, pečlivě otestované kolektivy sportovců ze všech kontinentů se prolínaly na hracích plochách.
Když může navzdory Covidu ve vzorně dezinfikované až sterilní Praze fungovat festival Mouvo, který na začátku dubna hostil světové tvůrce zabývající se grafickým designem v různých podobách (podobně jako tomu bylo na Bienále Brno), proč to nejde v Brně? Akce Mouvo je navíc zaměřena mnohem více na grafický design v online světě, na videa, animace a nové technologie. Tam by bylo setkání ve virtuálním světě logické. Ale nebylo tomu tak, v Praze proběhly workshopy, diskuse, promítání v pražském sále. A proč? Protože osobní setkání s lidmi z oboru je na takových akcích tím nejcennějším zážitkem.
Pokud by organizátoři skutečně přešli na digitální platformu, byla by to škoda, protože na Bienále grafického designu Brno byly kromě doprovodných výstav tím nejzajímavějším sympozia a přednášky. Přitom v posledních měsících proběhla v Moravské galerii v Brně úspěšná výstava skvělého designéra Jiřího Pelcla, probíhají workshopy špičkové umělkyně Liběny Rochové a informacemi nadupané přednášky. Moravská galerie vždycky byla a je živým prostorem, jehož organizátoři by lety prověřenou a zaběhnutou přehlídku grafického designu bezpochyby zvládli na jedničku.
Poněkud úsměvně vyznívá příslib v prohlášení MG, že pokud město Brno v kandidatuře uspěje, stane se přehlídka grafického designu Bienále Brno součástí projektu Brno – hlavní město evropské kultury 2028. Co když to ten náš Šalingrad nevyhraje? Pak Brno možná přijde o svou jedinečnou světovou událost a my si připíšeme další velký křížek mezi tisíce položek, které byly za Covidu odepsány. Nu což, vždyť je to jen umění. A umělci? Na internet s vámi, aspoň ušetříme za letenky a za chlebíčky.
Kristina Fišerová,
grafická designérka a pedagožka
Jaký je váš vztah k Bienále Brno a co říkáte na jeho plánované zrušení?
Komentáře k článku
24. 5. 2022 15:34 Radim Pesko
https://chng.it/h7bDDsJmhf
Prosim sdilejte.
Dekujeme za Vasi podporu! Radim Pesko &
10. 5. 2022 22:21 Honza
4. 5. 2022 13:57 Radim Pesko
3. 5. 2022 11:23 Petr
Jestli je někdo tak hloupý, že to chce udělat online, kor s tak nesmyslnými argumenty. Jako kdyby radši naspali "s****e na to, nechceme to už dělat, tak já bych to možná i pochopil, protože ono upřímě, nebylo zas až tak moc co ukazovat, ale to bylo právě tím, že to nebyli schopný pořádně zprodukovat a oslovit tvůrce opravdu zajímavých věcí. Bylo to takové zaprděné, ale bylo to prostě hezké a hezká atmosféra a člově měl aspoň důvod jednou za čas zajet do Brna.
2. 5. 2022 13:23 Petr Tesař
2. 5. 2022 12:21 Radim Pesko
1. 5. 2022 19:55 DIN
1. 5. 2022 10:18 stará škola
1. 5. 2022 08:26 Ko
jinde ve světě to jde i bez onlinu, ale tyhle hrobaři BB z toho udělaj online?
BOJKOT! DEMISI!
táhněte z umění amatéři