Bakalářský obor Multimédia v ekonomické praxi na VŠE
Od roku 2011 bude pro zájemce o bakalářské studium nově otevřen prakticky (tzv. profesně) zaměřený obor Multimédia v ekonomické praxi. Obor bude vyučován na Fakultě informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze. První přijímací zkoušky na tento obor proběhnou v červnu 2011, přihlášky bude možné podávat prostřednictvím studijního systému ISIS začátkem roku 2011 (více o přijímacím řízení na fakultu zde). Dne 5.2.2011 se bude na VŠE konat Den otevřených dveří fakulty. Zde se mohou uchazeči o studium dozvědět o oboru více a mohou i navštívit prostory Grafické a multimediální laboratoře VŠE, která bude obor po technické a metodické stránce zajišťovat.
Multimédia jsou aktuálně nejvíce používaným prostředkem komunikace informací a využívají současného působení více prvků (fotografie, grafika, animace, video, text, zvuk) a možností interakce s příjemcem sdělení. Pro jejich zpracování i prezentaci jsou používány různé formy audiovizuálních, informačních a komunikačních technologií. S rozšíření a dostupností těchto technologií se dnes multimediální produkty vyskytují prakticky ve všech sférách lidské činnosti a je nutno podporovat nejen jejich kvalifikovanou tvorbu, ale také jejich správné chápání a přijímání, neboli vizuální gramotnost.
Multimediální obsah zpracovaný prostřednictvím výpočetní techniky je aktuálně široce používaným a perspektivním prostředkem (nejenom) firemní komunikace. Studium proto staví na unikátním propojení obecných ekonomických znalostí a praktické výuce tvorby multimediálního výstupu. Studenti se učí postupy vzniku, organizačně-technické činnosti spojené s jeho výrobou včetně řízení časové a finanční náročnosti. Studenti absolvují i výuku klasických hospodářských a jim příbuzných oblastí jako ekonomii, autorské právo, účetnictví, management, marketing nebo podnikovou ekonomiku.
Absolventi oboru získají vyváženou kombinaci konkrétních kreativně-multimediálních dovedností s přehledným ekonomickým vzděláním. Učí se principy správného cílení a zpracování komunikace v dané situaci vycházející ze znalostí psychologických aspektů procesu komunikace. Obor připravuje studenta na činnosti od počáteční definice uživatelských potřeb včetně jejich transformace do konkrétního zadání až po schopnost realizace produktu vlastními silami a jeho uplatnění v praxi.
V rámci oborové profilace pak studují produkční řetězce, účely a postupy tvorby jednotlivých prvků multimedií jako jsou digitální fotografie, počítačová grafika, digitální video, zvuk nebo webdesign. Studium je zejména ve svých oborových předmětech směřováno na vlastní kreativní a produkční práci vedenou jak individuální, tak týmovou formou. Prakticky orientované kurzy probíhají z velké části formou laboratorních prací (projektů) a studenti vytvářejí reálné produkty pomocí vlastních i školou propůjčených technologií.
Studenti projdou jednotlivými oblastmi a na základě vlastní preference si zvolí téma, oblast i formu závěrečného projektu, který studium uzavírá a slouží jako praktický základ pro bakalářskou práci. Obor je postaven na konkrétní profesní orientaci, čímž je absolvent připraven na vstup do praxe.
Absolvent se stane multimediálním odborníkem se znalostí ekonomického a procesního fungování organizací. Bude umět navrhnout a realizovat optimální nástroje a využívání multimédií v komunikaci konkrétní organizace. Takoví odborníci jsou schopni multimediální produkty vytvářet i publikovat, ale i využít je pro potřeby organizace. V rámci komplexnějších zakázek jsou způsobilí fungovat i jako kvalifikovaní zadavatelé nebo hodnotitelé. Jejich uplatnění orientované na propagační, komunikační a odpovídající koncepční účely je poptávané zejména v malých a středních podnicích, v PR odděleních, při prezentaci vědeckých projektů, nebo například v různých oblastech státní správy a samosprávy.
Přehled povinných kurzů
Ekonomický základ
· Finance podniku
· Účetnictví I
· Právo
· Management
· Marketing I
· Ekonomie I
· Matematika pro ekonomy
· Statistika
· Finance a veřejný sektor v ekonomice multimédií
· 1. jazyk
· 2. jazyk
Oborové kurzy
· Úvod do multimédií
· Dějiny umění a způsoby estetického prožívání
· Kulturní politika, místní a regionální kultura
· Sémiotika multimédií
· Principy a aplikace vektorové grafiky
· Počítačová typografie a sazba
· Principy a aplikace 3D grafiky
· Základy digitální fotografie a editace bitmap
· Digitální fotografie a editace bitmap
· Zvuk a multimédia
· Základy audiovizuální komunikace (natáčení videa – základy: scénář, profese, základy střihové skladby)
· Audiovizuální komunikace (natáčení videa – pokračování: pokročilé metody střihu, týmový filmový projekt)
· Audiovizuální post-produkce
· Web design a uživatelská rozhranní
· Grafika a animace v technologii Flash
· Prezentační dovednosti
· Řízení multimediálních projektů (produkce)
· Autorské právo a průmyslové vlastnictví
· Marketingová komunikace
· Multimediální projektový seminář
Přehled volitelných kurzů
· Finanční teorie, politika a instituce
· Mezinárodní ekonomie
· Hospodářské dějiny
· Podnikání a obchodování na Internetu
· Databáze
· Ekonomie a historie ve filmu a krásné literatuře
· Lokální a regionální sociologie
· Trh umění, ekonomika a management galerií a výstavních síní
· Kreativní kultura v socioekonomickém rozvoji
· Marketing malých a středních podniků
· Účetnictví II. - specifika pro organizace z oblasti arts
· Soudobá rétorika
· Teorie a praxe řešení konfliktů
· Základy demografie