Anketa na téma cen v grafickém designu
Časopisy Font a Typo vyhlašují anketu, jejímž cílem je zjistit průměrné ceny za služby týkající se grafického designu v České republice. Zajímají nás ceny, které účtujete nebo byste účtovali, pokud vás klient osloví přímo bez zprostředkující agentury. Anketu najdete zde.
Výsledky budou zveřejněny v časopise Font, na webu Typo.cz a v dalších médiích.
Výsledky budou zveřejněny v časopise Font, na webu Typo.cz a v dalších médiích.
Komentáře k článku
8. 8. 2010 17:02 HEHE
Docela jsem zvědavý na výsledek ankety. Hodinová sazba dle mého účel má... např. rutinu nevím jak bych jinak počítal... např fotobanky, úpravy fotografií, digitalizace apod. U některých kreativních věcí tápu taktéž... tudíž něco za "nápad", zhruba čas potřebný v adekvátní hodinové sazbě... plus zohlednění možnostmi klienta, s přihlédnutím na atraktivitu tématu. Asi takto to vidím já... i když musím víceméně souhlasit s Lukášem
4. 8. 2010 07:40 Karel
Teda Dančík, těch chyb a překlepů, co na stránce má, až moc dynamické...
Hodinová sazba za kreativní práci , hm, co takhle půl kila grafiky, to by nebylo?....
Hodinová sazba za kreativní práci , hm, co takhle půl kila grafiky, to by nebylo?....
4. 8. 2010 03:36 Dynamilk
tady to mate pekne v tabulce aj s mnozstevnima slevama
http://www.kreativnigrafik.cz/orientacni-cenik/
http://www.kreativnigrafik.cz/orientacni-cenik/
2. 8. 2010 23:39 Martin Pecina
Já jsem tam prostě napsal ceny MINIMÁLNÍ, to znamená částky, které jsem ochotný účtovat nekonfliktním klientům, kteří vědí, že předkládám jeden návrh a respektují moje řešení. Obálku beletristické knížky za dvacet tisíc tady nikdo nezaplatí, stejně tak divadelní soubor bez stálé scény nedá třicet tisíc za plakát — oni na ty prachy zkrátka nemají. To jsou zakázky, kde se pořádný kšeft prostě neudělá. Stejně tak mi přijde absurdní účtovat statisíce za koncept výroční zprávy, protože se předpokládá, že gró zakázky (na kterém klienta nakonec řádně oholíte) bude v přípravě jednotlivých dvoustran, sazbě, grafech a retuších. Minimální ceny násobím zhruba dvěma u klientům mimo kulturní sféru, třemi v případě měst, pětinásobek účtuji státům, desetinásobek planetám a stonásobek galaxiím. :)
1. 8. 2010 22:27 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Filipe, ale hodinovou sazbu jsem neuváděl v souvislosti s tím že by se s ní operovalo v anketě.
Anketu jsem prošel důkladně, a nedokázal jsem u ničeho částku určit. Můžu to tu rozebrat nebo ti to říct osobně, u každého bodu je pro mě problém určit cenu. Od loga jako takového (vůbec si neumím představit, že bych dělal jen logo bez vizuálního stylu) paž třeba po tu novoročenku.
Můj příklad s hodinovou sazbou je už tak torchu mimo hlavní téma diskuze to uznávám. Ale stačí si ten příspěvek přečíst abys pochopil že sám o sobě neodkazuje na anketu jako takovou.
Anketu jsem prošel důkladně, a nedokázal jsem u ničeho částku určit. Můžu to tu rozebrat nebo ti to říct osobně, u každého bodu je pro mě problém určit cenu. Od loga jako takového (vůbec si neumím představit, že bych dělal jen logo bez vizuálního stylu) paž třeba po tu novoročenku.
Můj příklad s hodinovou sazbou je už tak torchu mimo hlavní téma diskuze to uznávám. Ale stačí si ten příspěvek přečíst abys pochopil že sám o sobě neodkazuje na anketu jako takovou.
1. 8. 2010 22:12 Filip Blažek
Kdyby si někteří z vás raději přečetli celé zadání ankety, než se pustí do diskuse...
Lukáši, Petře, hodinová sazba v anketě se netýká kreativní práce, jasně je specifikováno, že jde o běžné DTP práce.
Realisto, klienti fiktivních zakázek jsou v anketě předem definováni, nejde tedy při analýze výsledků vzít v potaz typ klienta (soukromý / veřejný / EU). Ale je to dobrý nápad, který si poznamenám pro příští anketu.
Lukáši, Petře, hodinová sazba v anketě se netýká kreativní práce, jasně je specifikováno, že jde o běžné DTP práce.
Realisto, klienti fiktivních zakázek jsou v anketě předem definováni, nejde tedy při analýze výsledků vzít v potaz typ klienta (soukromý / veřejný / EU). Ale je to dobrý nápad, který si poznamenám pro příští anketu.
30. 7. 2010 11:26 Michal
Ve výsledcích ankety si nějaký smysl najdou různé profese, jak grafici, tak sociologové, tak i psychiatři. Zajímavá poznámka je od Realisty ohledně rozlišování veřejných a soukromých zakázek.
30. 7. 2010 10:55 Jana
Tak to je výhoda práce ve studiu, kde je jasně definované kdo co dělá a jsou tam DTP operátoři a junir grafici. Kromě kreativní práce a následné kontroly, jestli ti to někdo nepoprasil nemusíš dělat nic. To mi na práci ve studiu vyhovuje a to že čas na práci je nějak časově omezený (pokud jde o dny a ne hodiny), tak to přežiju. Zatím jsem měla vždy štěstí na managery s kterými se dalo domluvit, kolik času na to potřebuji. Ostatně i freelancer musí plnit termíny.
29. 7. 2010 22:00 Jan Tippman
Lukáši, Skákalo, kreativní práce se na hodiny samozřejmě počítat nedá, ale hodinová sazba je užitečná i kreativcům - třeba korektury se IMHO jinak počítat nedají...
Jak jinak odměnit klienta za to, že má v 300 stánkové knize jen 20 překlepů? A jak si nepřipadat jako blázen, když pro jiného klienta zanášíte třicátou korekturu a strávili jste touto šílenou činností 3 dny?
Ale třeba jste už úplně jinde a korektury něděláte, pak by vám byla hodinová sazba asi na nic... ;)
Jak jinak odměnit klienta za to, že má v 300 stánkové knize jen 20 překlepů? A jak si nepřipadat jako blázen, když pro jiného klienta zanášíte třicátou korekturu a strávili jste touto šílenou činností 3 dny?
Ale třeba jste už úplně jinde a korektury něděláte, pak by vám byla hodinová sazba asi na nic... ;)
29. 7. 2010 20:01 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Však já nekritizuji anketu jako takovou, první věc co jsem psal bylo že mě to příjde jako dobrý nápad. Jen tvrdím, že pro určité respondenty bude velmi těžké zodpovědně odpovědět.
Kdyby se vždy ukázala konkrétní suma za konkrétní zakázku, u které by se řeklo co přesně na ní subjekt odvedl za práci a za jakých podmínek, pak bych neměl problém. Umím si představit anketu, kde budem vyzváni abychom uvedli takto popsanou a definovanou zakázku třeba v oblasti vizuálních stylů, nebo v oblasti tiskovin ...
Kdyby se vždy ukázala konkrétní suma za konkrétní zakázku, u které by se řeklo co přesně na ní subjekt odvedl za práci a za jakých podmínek, pak bych neměl problém. Umím si představit anketu, kde budem vyzváni abychom uvedli takto popsanou a definovanou zakázku třeba v oblasti vizuálních stylů, nebo v oblasti tiskovin ...
29. 7. 2010 19:30 lh
proc si myslim, ze to ma smysl je jak uz napsal skakala pro zacinajici designery, kteri netusi kolik si maji za co rict. Dalsi sektor by meli tvorit klienti, kteri se tak dozvi kolik muzou ocekavat ze zaplati. Vysledkem byl melo byt mene zakazek "vyhlasuji vyberove rizeni za logo - 1000 Kc" a mene designeru, kteri se do techto zakazek hrnou. S vetsinou vyhrad souhlasim, ale presto verim ze to ma smysl - i kdyby jen kvuli diskuzi, ktera probehne pred a po zverejneni vysledku.
29. 7. 2010 17:48 Pepa
Vzácně plně souhlasím s Lukášem Veverkou :-) Taky přizpůsobuju řešení tomu, kolik chce klient investovat. A pokud chce někdo účtovat na hodiny, tak to rovnou odmítám. U kreativní práce je to absurdní nesmysl.
29. 7. 2010 17:13 Realista
Nechci moc rejpat, ale už se těším na tu statistickou analýzu, doufám, že to nebude jako ta předvolební...
Medián bude jistě zajímavý, pak tam bude - možná - průměr "oslovených" . Docela bych se přomlouval za rozlišení cena pro státní (případně EU!!!) sektor a pro ostatní klienty.
A mezi náma - výsledek bude na něco jiného než na nazdvihnutá obočí...?!
Medián bude jistě zajímavý, pak tam bude - možná - průměr "oslovených" . Docela bych se přomlouval za rozlišení cena pro státní (případně EU!!!) sektor a pro ostatní klienty.
A mezi náma - výsledek bude na něco jiného než na nazdvihnutá obočí...?!
29. 7. 2010 12:18 o_o SKÁKALA
No já připojuji svůj souhlas s Lukášovým komentářem. Hodinová sazba je fakt dobrá leda pro ůčetní a vedoucího projektu. Komu naprosto nevyhovuje (a nikdy nevyhovovala), to je designér. Hodinová sazba přece vůbec neodpovídá kreativní práci.
Ten "ceník" (výsledek ankety) je ale třeba dobrej pro někoho, kdo začíná – pamatuju si, že jsme taky s Lukášem kdysi lítali po webu a sháněli ceny na kalkulace. Ale dnes ta cena odpovídá úplně něčemu jinýmu, než tomu, jak to dělá Máří z Opočna... a hlavně je bez ohledu na jakejkoliv ceník. Kdo dělá práci líp, ať si účtuje víc (v ideálním případě to funguje i naopak).
Ovšem jako anketa je to dobrý, zajímá mě rozdíl cen v jednotlivých regionech.
Ten "ceník" (výsledek ankety) je ale třeba dobrej pro někoho, kdo začíná – pamatuju si, že jsme taky s Lukášem kdysi lítali po webu a sháněli ceny na kalkulace. Ale dnes ta cena odpovídá úplně něčemu jinýmu, než tomu, jak to dělá Máří z Opočna... a hlavně je bez ohledu na jakejkoliv ceník. Kdo dělá práci líp, ať si účtuje víc (v ideálním případě to funguje i naopak).
Ovšem jako anketa je to dobrý, zajímá mě rozdíl cen v jednotlivých regionech.
29. 7. 2010 11:58 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Já si myslím, že určité skupiny designérů (pravděpodobně půjde spíše o freelance než o studia) prostě budou mít problém na otázky v anketě odpovědět. Stejně tak já.
Studio nebo reklamka logicky musí mnohem více propočítavat a snažit se tu cenu nějak vymyslet aby zároveň mohla vědět kolik bude platit zaměstnancům, režie atd. Tohle je obecně obrovský problém v mých očích. Prošel jsem několika studii, a všude se "kreativec" platí od hodiny. :D Rozumíte. V těchto firmách si majitelé myslí, že o práci přemýšlím jen v prácovní době, že se návrh loga dá předem dát do kalkulace dle hodin (!) atd.. Často se stane, že máte přesně definovaný počet hodin které můžete věnovat návrhu. Ani o minutu déle. A pokud ano, zaměstnavatel vám čas strávený nad zakázkou navíc nezaplatí. :)
Nedokážu si už představit, že bych dnes pracoval ve firmě, kde by kreativní práce byla počítána na hodiny. V situaci kdy si firma vytvoří odpovídající "ceník" se může stát například toto: Vím kolik mě stojí zaměstnanec, který na logu bude pracovat, je to Franta, za Frantu klientovi účtuji 2.000,– na hodinu. Logo pro tento typ klienta podle "ceníku" vychází na 50.000,–. Při režiji 2.000 za Frantu mě výjde 25hodin. Odečtu čas za schůzky s klientem, tisk návrhů a celou agendu kolem zakázky dejme tomu 5-6 hodin minimálně. Zůstane nám 20 hodin to nejsou ani 3 pracovní dny čistého času na vytvoření loga za 50.000,–. Pro mě je takto pracovat naprosto nesmyslné.
Chápu argumenty Filipa Blažka i Fontu. Ale chápu i Martina Kaldu.
Studio nebo reklamka logicky musí mnohem více propočítavat a snažit se tu cenu nějak vymyslet aby zároveň mohla vědět kolik bude platit zaměstnancům, režie atd. Tohle je obecně obrovský problém v mých očích. Prošel jsem několika studii, a všude se "kreativec" platí od hodiny. :D Rozumíte. V těchto firmách si majitelé myslí, že o práci přemýšlím jen v prácovní době, že se návrh loga dá předem dát do kalkulace dle hodin (!) atd.. Často se stane, že máte přesně definovaný počet hodin které můžete věnovat návrhu. Ani o minutu déle. A pokud ano, zaměstnavatel vám čas strávený nad zakázkou navíc nezaplatí. :)
Nedokážu si už představit, že bych dnes pracoval ve firmě, kde by kreativní práce byla počítána na hodiny. V situaci kdy si firma vytvoří odpovídající "ceník" se může stát například toto: Vím kolik mě stojí zaměstnanec, který na logu bude pracovat, je to Franta, za Frantu klientovi účtuji 2.000,– na hodinu. Logo pro tento typ klienta podle "ceníku" vychází na 50.000,–. Při režiji 2.000 za Frantu mě výjde 25hodin. Odečtu čas za schůzky s klientem, tisk návrhů a celou agendu kolem zakázky dejme tomu 5-6 hodin minimálně. Zůstane nám 20 hodin to nejsou ani 3 pracovní dny čistého času na vytvoření loga za 50.000,–. Pro mě je takto pracovat naprosto nesmyslné.
Chápu argumenty Filipa Blažka i Fontu. Ale chápu i Martina Kaldu.
29. 7. 2010 10:46 Filip Blažek
Martine, kdyby na otázky nešlo odpovědět, těžko by se našlo tolik respondentů. kteří dosud odpověděli. Cenové rozpětí u jednotlivých zakázek je velké, což přináší jeden problém: pokud 90 % respondentů uvede u konkrétní zakázky cenu v rozpětí 2000 až 5000 a 10 % uvede 20000 a výše, aritmetický průměr nebude odpovídat obvyklé ceně. Proto bude nutné data statisticky pečlivě analyzovat a kromě aritmetického průměru uvést např. medián, který poskytne mnohem relevantnější výsledek. Se statistickou analýzou počítáme, myslím si proto, že výsledek ankety bude hodnotný a užitečný.
29. 7. 2010 10:15 Karel
ajta! diSpozice...
P. S. Ano, mám také klienty, kteří zaplatí i dnešní navýšenou cenu...
P. S. Ano, mám také klienty, kteří zaplatí i dnešní navýšenou cenu...
29. 7. 2010 10:12 font
Já si to tské myslel Martine, ale on ten průmětr nakonec vznikne. Když se padesáti lidí zeptáš, kolik stojí auto, jeden sice udá Mercedes a druhý Fabii, ale v průměru to nakonec vypoví částku něco kolem půl milionu. A to je pak cena obvyklá za průměrné auto v tomto roce. Proto jsme se rozhodli to zkusit. Napište třeba cenu své poslední podobné zakázky (pokud nebyla nějaká výjimečná, třeba zadarmo pro naziskovku :) OK
29. 7. 2010 10:11 Karel
Mám k dizpozici publikaci Autorské honoráře v užité grafice a grafickém designu, vydanou Asociací užité grafiky a grafického designu verzi pro rok 2001. Pozdější verze jsem si už od nich nekupoval, pro většinu mým klientů to byly ceny nezaplatitelné...
Nicméně v publikaci uvedené tabulky a pokyny pro VÝPOČET honoráře měl své opodstatnění. Cena byla vypočítávána součinem základní částky koeficientu objednatele a foeficientu autora. Takže za tutéž práci vám vycházely různé honoráře. To ostatně všichni zde znají. Takže ještě příklad tehdejších základů AUG: značka 32 000,-; knižní obálka 4 500,-; divadelní plakát (bez DTP přípravy) 18 000,-; novoročenka 5 000,-; hodinové sazby min. 500,- atd. Připomínám, jde o rok 2001.
Nicméně v publikaci uvedené tabulky a pokyny pro VÝPOČET honoráře měl své opodstatnění. Cena byla vypočítávána součinem základní částky koeficientu objednatele a foeficientu autora. Takže za tutéž práci vám vycházely různé honoráře. To ostatně všichni zde znají. Takže ještě příklad tehdejších základů AUG: značka 32 000,-; knižní obálka 4 500,-; divadelní plakát (bez DTP přípravy) 18 000,-; novoročenka 5 000,-; hodinové sazby min. 500,- atd. Připomínám, jde o rok 2001.
29. 7. 2010 09:19 Martin Kalda
Kluci, to je sice zajimavej napad, ale je to podobny jakobyste prisli do autosalonu a zeptali se kolik stoji auto. A ze to tak opravdu hodne lidi dela.
Zalezi prece na kvalite podkladu, termimu, objemu praci atd. To rozpeti pak muze byt opravdu siroke.
Bohuzel na takhle polozene otazky se neda odpovedet.
Zalezi prece na kvalite podkladu, termimu, objemu praci atd. To rozpeti pak muze byt opravdu siroke.
Bohuzel na takhle polozene otazky se neda odpovedet.
28. 7. 2010 16:30 Libor Jelínek / www.dynamodesign.cz
Zdravím,
ceník jsem vyplnil dle nejlepšího vědomí a svědomí.
Ale abych řekl pravdu, nemyslím si, že by výsledek mohl být nějakým způsobem relevantní a dalo by se podle něj mluvit o "obvyklých cenách".
Už vzhledem k tomu, jaké soutěže (podceněné) se na servrech jako je tento objevují a jací lidé je navštěvují (velkou částí jsou dle mého amatéři tvořící na volné noze bez jakéhokoliv tušení, kde se ceny za profesionální práci pohybují).
Poměr profesionálních tvůrců (jednotlivců i studií) vůči amatérům, kteří si (při)vydělávají grafikou je asi dost nesrovnatelný...
No, budu doufat, že se pletu... .)
ceník jsem vyplnil dle nejlepšího vědomí a svědomí.
Ale abych řekl pravdu, nemyslím si, že by výsledek mohl být nějakým způsobem relevantní a dalo by se podle něj mluvit o "obvyklých cenách".
Už vzhledem k tomu, jaké soutěže (podceněné) se na servrech jako je tento objevují a jací lidé je navštěvují (velkou částí jsou dle mého amatéři tvořící na volné noze bez jakéhokoliv tušení, kde se ceny za profesionální práci pohybují).
Poměr profesionálních tvůrců (jednotlivců i studií) vůči amatérům, kteří si (při)vydělávají grafikou je asi dost nesrovnatelný...
No, budu doufat, že se pletu... .)
28. 7. 2010 14:03 font
Lukáši, toto je pokus o orientační ceník, který by mohl do budoucna sloužit třeba při různých sporech, kde i soud by měl znát v oboru "obvyklou cenu". Pomohl by argumentovat kritikům v případech podezřele přemrštěných cen, viz kauza Obecní dům, nebo naopak při soutěžích, kde je cena naopak směšně nízká...
Uvidíme, co z toho vzejde...
UGD nesmí vydat ceník doporučených či orientačních cen, tak se toho ujala odborná média Font a Typo :). Zkus odpovědět a uvést za sebe orientační či průměrnou cenu těchto zakázek za pár posledních let....
OK
PS: a novoročenku za čtvrt milionu bych rád viděl :-))
Uvidíme, co z toho vzejde...
UGD nesmí vydat ceník doporučených či orientačních cen, tak se toho ujala odborná média Font a Typo :). Zkus odpovědět a uvést za sebe orientační či průměrnou cenu těchto zakázek za pár posledních let....
OK
PS: a novoročenku za čtvrt milionu bych rád viděl :-))
28. 7. 2010 12:57 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Příjde mě to jako dobrý nápad, ale u většiny bodů vůbec nedokážu odpovědět.
Problém vidím hlavně v tom, že nemám žádný ceník u kreativní činnosti. Cenu určuji někdy dle chuti, nálady, xichtu klienta či podle toho jak se zrovna vyspím.
Ale mimo tento přístup, mám uplně odlišný koncept ve vytváření ceny u kreativní činnosti.
Klienta se vždy zeptám, kolik na to má peněz, a podle toho navrhnu řešení. Dokážu udělat například novoročenku za 10.000,– ale i za 250.000,–. A klient bude uplně stejný. Jde jen o to kolik do toho chce investovat.
Podle mě, investice je také součást vzkazu.
Problém vidím hlavně v tom, že nemám žádný ceník u kreativní činnosti. Cenu určuji někdy dle chuti, nálady, xichtu klienta či podle toho jak se zrovna vyspím.
Ale mimo tento přístup, mám uplně odlišný koncept ve vytváření ceny u kreativní činnosti.
Klienta se vždy zeptám, kolik na to má peněz, a podle toho navrhnu řešení. Dokážu udělat například novoročenku za 10.000,– ale i za 250.000,–. A klient bude uplně stejný. Jde jen o to kolik do toho chce investovat.
Podle mě, investice je také součást vzkazu.