Vyšehrad s novou vizuální identitou
Jan Matoušek, aktuální nositel ocenění Czech Grand Design – Grafický designér roku, vytvořil novou podobu prezentace Národní kulturní památky Vyšehrad. Na svém návrhu pracoval s Mirkou Mitískovou (Miroko Maroko). Vítězná identita vzešla z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.
Vyšehrad je významnou památkovou lokalitou. Cílem soutěže bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.
Nová vizuální identita od Jana Matouška a Miroko Maroko působí současně, i když používá tradiční prvky a odkazuje k symbolice minulosti. Navozuje lehkost a úctyhodnost a především volbou písma Atlantic od písmolijny Heavyweight (Jan Horčík a Filip Matějíček) koresponduje s historickým odkazem Vyšehradu.
Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují svým vhodným provedením k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi, důmyslně asociují i další historické významy a odkazy. Zároveň je prostor za dvojtečkou otevřen novým textovým významům a sdělením. Hvězda je symbolem ducha a nadčasovosti, ve vertikálním spojení pak symbol odkazuje i na samotný název místa Vyšehrad – Vyšší město (Akros – Polis). Dvojtečka navozuje začátek dalšího dialogu, informace lze dále rozpracovávat.
Porota ocenila, že vizuální styl poskytuje neutrální minimalistický rám a bude velmi dobře využitelný v praxi instituce. Dobře funguje v práci s fotografií, historickou mapou, kresbou či ilustrací. Pozitivně hodnotí porota také provedení dárkových předmětů i orientačního systému, který volbou materiálů i zpracováním navazuje na místní geologické a historické souvislosti.
„Nalezení nové vizuální identity Vyšehradu se pro nás změnilo v dobrodružnou výpravu, znamenající hluboký ponor do tématu. Prošli jsme branami archeologie, historie, geologie a biologie, abychom se nakonec dotkli samotných hvězd. Právě zde leží klíč k nové vizualitě,“ komentují autoři nové identity.
Průběh soutěže
Jednalo se o jednokolovou uzavřenou soutě, které se zúčastnilo 5 subjektů: Roman Černohous, duo Jan Matoušek a Miroko Maroko, Jan Bartoň, 20YY Designers a seskupení Adam Uchytil, Jakub Korouš a Štěpán Prokop.
Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity NKP Vyšehrad a její implementaci.
Nezávislou část poroty tvořili externí odborníci: Mgr. Kateřina Přidalová, teoretička designu; doc. MgA. Radek Sidun, typograf a grafický designér; doc. MgA. Kristýna Fišerová, grafická designérka, pedagožka ZČU v Plzni.
Zdroj a více: Czechdesign
NÁZOR REDAKCE:
Redakci se představená vizuální identita líbí, jde o kvalitní elegantní práci, stylem (především použitým písmem) vhodně asociuje historický význam Vyšehradu. Co bychom snad zvážili, je přílišná subtilnost použitého řezu, v malých velikostech nebo z dálky na orientačních systémech nemusí být texty dobře čitelné.
A pro zajímavost – logo nám připomnělo zde v roce 2016 prezentované logo oslav výročí Karla IV. od studia Najbrt (K*), které působí výrazněji.
Co říkáte na novou vizuální identitu naší národní památky, jak se vám líbí?
Komentáře k článku
4. 10. 2020 09:57 Olga
Hlavně, že se tady mezi sebou pochválíte...