Východočeská galerie představuje novou vizuální identitu
Ikonická budova Automatických mlýnů bude již brzy sídlem Gočárovy galerie, dříve známé pod názvem Východočeská galerie v Pardubicích. Současně se změnou názvu i sídla přichází galerie s novou vizuální identitou od Matěje Hanauera a Jana Matouška, vítězů designérské soutěže organizace Czechdesign.
Východočeská galerie v Pardubicích / Gočárova galerie, kterou zřizuje Pardubický kraj, slaví 70 let od svého založení. S přesunem z galerie na pardubickém zámku do budovy bývalých Winternitzových Automatických mlýnů do svého názvu promítla jméno architekta celého komplexu na břehu řeky Chrudimky, Josefa Gočára.
Novou budoucnost instituce bude reflektovat i výrazná vizuální identita od dua Matěj Hanauer a Jan Matoušek (Men at Work). Jejím klíčovým symbolem je zkratka GG, odkazující na historické označování pálených cihel a průmyslovou minulost budovy.
„Východiskem pro vizuální styl se nám stala sama budova Automatických mlýnů. Z ní odvozujeme dílčí principy, historické i typologické odkazy a ve finále i specifickou atmosféru, která bude pro nově umístěnou galerii výrazným a nezaměnitelným znakem,“ popisuje Jan Matoušek.
Nová identita je postavena na výrazné typografii. Autoři pro ni zvolili dvě písma z české písmolijny Heavyweight, a to geometricky tvarované písmo Animo doplněné elegantním Cigars. Jako základní barvy pro komunikační výstupy zvolili ištařinu modrou, rezavě cihlovou, černou a k tomu dvě doplňkové, do tepla lomené šedé.
Vizuální styl pracuje s principem repetice. Dalším důležitým prvkem pro tvorbu vizuální identity je “G G Grid Generator” — na míru vytvořený online nástroj pro tvorbu tištěných materiálů.
„Základní grid vychází ze skladby a rozměrů cihel na fasádě Automatických mlýnů. Je možné volit jeho zmenšené či zvětšené varianty na základě definovaných měřítek a ty používat pro komponování materiálů. V jednotlivých materiálech tak vždy existuje vazba na samotnou budovu,“ doplňuje Matěj Hanauer.
Ištařina modrá, rezavě cihlová, černá. K tomu dvě doplňkové, do tepla lomené šedé. Základní paleta barev umožňuje galerii vytvářet výrazné komunikační výstupy i citlivé aplikace respektující barevnost vystavovaných děl i samotnou budovu.
Propagační předměty galerie jsou koncipovány tak, aby fungovaly jako nástroje k dalšímu tvoření.
Plakáty jsou konstruovány na základě G G Gridu. Ten poskytuje rámec a nastavuje limity, které určují výsledný vzhled.
Jedním z užívaných principů vizuálního stylu je multiplikace, která odkazuje na průmyslovou historii budovy Automatických mlýnů.
Cihla podporovatel.
O soutěži
Designérská soutěž byla vyhlášena jako uzavřená, dvoufázová a neanonymní. Prvního kola soutěže se zúčastnilo 5 týmů: Anymade studio, Matěj Hanauer a Jan Matoušek (Men at Work), Markéta Brávková a Martin Svoboda, studio Sharp Objects a Studio Divize.
Do druhého kola postoupily týmy Anymade studio, Matěj Hanauer a Jan Matoušek (Men at Work) a Studio Divize.
Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz zakázku na vypracování nové vizuální identity a její implementaci.
Nezávislá část poroty:
- Adéla Svobodová – grafická designérka a výtvarná umělkyně,
- Olga Benešová – grafická designérka, studio Marvil,
- Robert V. Novák – grafický designér, fotograf, kurátor.
Závislá část poroty:
- et Mgr. Klára Zářecká, Ph.D. – ředitelka VČG,
- Lenka Novotná – grafička, výtvarnice, produkční výstav VČG.
Více o soutěži najdete zde.
Jak se identirta Gočárovy galerie líbí vám?
Komentáře k článku
8. 2. 2023 21:40 Vladislav Č.
1. 2. 2023 18:19 Petr K.
Kdo kdy hrál nějaký e-sport tak se tomu bude smát.
I přes tento renonc (který v tom ne každý hned uvidí) to je, jak zde někdo psal, promarněná šance na zcela unikátní a specifický vizuál, vycházející z budovy Automatických Mlýnů a Gočárovy osobnosti...
Není to grafický průsér, to jistě ne, ale nemá to tu přidanou výtvarnou/myšlenkovou hodnotu... škoda :-C