Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Ukradené logo? Stopy vedou do Alžírska.

Student 3. ročníku ateliéru grafický design na Fakultě Multimediálních Komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně Berjo Ange-Ernest Moudilou-Mouanga se na redakci Fontu obrátil se zjištěním, že jistá kavárna v Alžírsku používá v logotypu stejný symbol, který Berjo vytvořil pro fiktivní identitu kavárny SNEAKERSPOT v rámci ateliérového zadání. Projekt řešil identitu kavárny pro milovníky tenisek.

 

"Corporate identity jsem zpracoval do detailů a poté uploadoval na svoje online portfolio na BEHANCE. Kavárna La Plaza Coffee Lounge moje logo používá bez mého svolení a bez jakýchkoliv změn, pouze k logu přidali název kavárny. Píšu Vám, protože to je jediný způsob kterým se můžu bránit jako nezávislý kreativec, potřebuju aby o tomto lidé psali, blogovali nebo twittrovali. O tomto incidentu jsem psal už na svém blogu a psal jsem i známým kreativcům. Mohu vyloučit, že jde o náhodu, jelikož podoba obou log je identická a původnost mé verze je bezpochybná. Prohlídněte si můj projekt a poté stránku té kavárny na Facebooku a sami určete kdo je původcem loga."
 

 
ORIGINÁL SNEAKERSPOT

LA PLAZA COFFEE LOUNGE

 
Co na to říkáte? Jak se chránit před krádežemi nápadů nebo již hotových grafických prací? Co byste Berjovi v tomto případě poradili?

Komentáře k článku

6. 4. 2019 01:17 Sharif

A nice conversation for a learner. How can I protect my one, what is the ultimate guideline to protect my site?

https://anacondaleg.com/cheap-crocs-review-crocs-amazon-mens-santa-cruz-crocs-loafers/

20. 5. 2011 17:16 Marin P.

Být Vámi neřešil bych plagiátorství loga. Mně taky okopírovali logo a respektoval jsem. Doba je hrozná, to vím.

16. 3. 2011 11:41 Pavel Kout

Místo aby byl rád, že se jeho práce líbí, tak z toho bude dělat aféry... ať si tam zajde na kafe a je to.

25. 2. 2011 10:00 Jaroslav Stehlík

Nejlepší je že přímo na facebooku mají odkaz na behance na to logo odkud ho ukradli :D

25. 2. 2011 09:20 Richard

Ako sa nam pomaly blizi zverejenie clanku na fonte ku koncu aj La Plaza stiahla svoje logo z facebook profilu. Dufajme, ze odmontuje aj poulicne putace s logom a pripravi novy napojovy a jedalny listok.

25. 2. 2011 08:51 radek

Je usmevne, ze na strankach fontu dostane prostor takovyto druh spamu.

Kdyz jsem sam resil podobnou situaci se svym navrhem, ktery mi byl odcizen, upraven (podle meho nazoru spis k horsimu nez lepsimu), tak jsem se hlupak obratil na font s zadosti o pomoc resp. aspon o zverejneni problemu a ani jsem nedostal odpoved.

23. 2. 2011 14:27 cosmo

logo je pekne, identita priserna...tedy abych nebyl tak prisny - neni pekna - logo degraduje...

20. 2. 2011 14:25 marc.o

Už len samotný fakt, že Berjo je pôvodom z Afriky, kde sa Alžírsko nachádza, je podozrivý ... ja osobne kebyže chcem spraviť niečo podobné čo on, vybral by som si krajinu ktorá leží na inom kontinente. Aj ten prejav že: "potřebuju aby o tomto lidé psali, blogovali nebo twittrovali. O tomto incidentu jsem psal už na svém blogu a psal jsem i známým kreativcům" je veľavravná, veď nech napíše rovno do tej kaviarne .....
Je to jednoznačná reklama, síce podľa môjho gusta klamlivá. Ak si takým sposôbom chce získať klientov, tak :-)

(Moje príspevky môžu obsahovať sarkazmus, iróniu, cynizmus a urážky. Ak ich nemáte radi, nečítajte ich!

18. 2. 2011 17:43 HEHE

Lishka> částečně samozřejmě souhlasím. Jen naopak když si vemu interiér kavárny, kdy v čistém prostoru budou dekorací nasvětlené různobarevné tenisky, tak mi to naopak přijde jako dobrý nápad. K tomu dobré marketingové zacílení a vizuál reflektující barevnost, variabilitu a tzv "geeko" styl života, tak myslím že to má v současnosti potenciál mnohem větší než standard z tmavo-dřevo thonet inventáře.

18. 2. 2011 16:40 Lishka

Nechtěl jsem se nijak dotknout lidí, co tráví většinu času u módních mol předvádějích nejžhavější trendy v obouvání, spíš jsem se jen pozastavil nad spojitostí kecek a kávy. Nic víc, rozhodně jsem si nechtěl z nápadu utahovat, prostě mi ta kombinace přijde trochu bizardní, ale to je asi o osobním pocitu. Jsem asi stará škola... Povyšovat boty na umění a pseudoreflexi mého já, kdy přenechávám boty, aby zdělily okolí kdo jsem, mi přijde absolutním odrazem dnešní doby, kdy za sebe nemluvíme my nebo naše práce, ale to, čím se obklopujeme. Ale to už jsem zcela mimo diskuzi :)

18. 2. 2011 16:01 HEHE

Lishka>viz hned první čtyři odkazy na klíčové slovo v google

http://www.sneakerfreaker.com/
http://www.sneakerfiles.com/
http://www.sneakerized.com/
http://www.sneakerblogger.com/sneaker/

... ale jestli to bylo všeobecné povzdechnutí nad ubíráním se postmoderní společnosti, tak OK.

18. 2. 2011 15:50 HEHE

Lishka> asi je to Vaší dávkou omezenosti. Dál na západ, v USA a zejména v Japonsku jsou "tenisky" novým fenoménem. Dělají se limitované edice pro sběratele a k participaci jsou zváni známí designéři při návrzích bot pro fajnšmekry.
A stejně jako nadšenci pro hodinky, designová trika apod jsou nadšenci pro tenisky. ;)

18. 2. 2011 12:11 Lishka

Milovník tenisek? Kdo to proboha je? Znám milovníky čaje, kávy, žen, českých drah nebo ruské prózy, a asi budu necita, ale já tenisky milovat prostě nedokážu. Nosím je, to ano, ale aby jsme k sobě měli nějaký intimnější vztah kromě chůze... Ale mám sen otevřít si v Olomouci čajovnu pro milovníky baloňáků a čestným hostem bude Peter Falk, vlastně to bude tak trochu i sekáč...

18. 2. 2011 11:41 AAAPE

LISHKA>
"Projekt řešil identitu kavárny pro milovníky tenisek."

18. 2. 2011 09:18 Lishka

Berjo, mohl by jsi trochu objasnit spojitost bot s šálkem kávy? Upřímně ve mě představa boty zrovna chuť na kávu nevyvolává, spíše naopak... Ona tkanička v logu kavárny mi přijde nepochopitelná, vlastně bych jako neznalý souvislostí tkaničku vůbec nerozpoznal a na první pohled nejspíš ani hrneček. Ale je to dané možná moji dávkou omezenosti :)

18. 2. 2011 03:47 HEHE

Kontaktoval bych kavárnu. Je docela dobře možné že sami nevědí že mají kradené logo. Ve většině reklamek je naprosto běžná praxe se tzv. "inspirovat". Sdílené servery prací jsou propagačním prostředkem, ale havně inspiračním zdrojem pro různá individua. Tohle logo je jasná kopírka, nechápu proč zrovna něco takového chce někdo kopírovat. Stejně tak existuje jistě dost logotypů tvořených tkaničkou od bot a určitě jich bude větší procento mnohem lepších než toto.

17. 2. 2011 14:52 minduser

Berjo, jestli jsi tak ještě neučinil, tak můžeš minimálně požádat správu FB aby trvale zrušil jejich profil. A to je asi tak všechno, co proti tomu můžeš dělat. Teda ale nejdřív bych je kontaktoval, třeba jim jdou kšefty dobře, třeba to nebudou úplný ku*vy a třeba se vyrovnáte. Každopádně, i kdyby se ti třeba jen omluvili, už teď ti může být myslím dost slušnou útěchou fakt, že po uveřejnění tohoto článku se, jak předpokládám, razantně zvýšila návštěvnost tvého profilu na BEHANCE, stránek myboard.cz a konečně povědomí o tobě jako kreativci. Něšjaký odborník na marketing by ti jistě dokázal vyčíslit, kolik jsi tím získal. (A mě by i docela zajímalo, o kolik se zvýší počet objednávek na myboard.cz, které jsem ti tímto příspěvkem pomohl zpropagovat ;o)

Suma sumárum, myslím, že jsi na téhle cause docela dobře vydělal. Protože kdyby se ten alžírskej grafik zlodějíček tvojí tkaničkou jenom inspiroval, nedělal na konci tahů to tkaničkovské zůžení a neobkreslil to do detailu úplně stejně, mohl by sis tak maximálně povzdechnout, že jsi někoho inspiroval. Ale určitě by ses nepustil do téhle "kampaně za práva autorů". I moje nápady a návrhy v různých tendrech někdo okopíroval, ale stačily drobné změny a neuděláš nic, to je prostě život...

17. 2. 2011 12:35 Jirka

Kavárna asi fakt existuje :-)
Odkaz na obchod Mango (je vidět z kavárny): http://www.dziriya.net/mode/article.php?p=270&title=mango

Telefonní číslo má platný formát pro Alžír (je to mobil): http://www.howtocallabroad.com/algeria/

A hlavně existují i zmínky na jiných stránkách FB: http://www.facebook.com/group.php?gid=49324698414#!/group.php?gid=49324698414&v=wall

Inauguration de LA PLAZA à partir du 1 février 2011
De 8 h du matin pour petit déjeuner jusqu'à 00h
Restaurant traditionnel avec Chicha au premier étage – SNAK LOUNGE à la terrasse
(En face Mango & Aldo) Sidi yahia
ZONE WIFI


Jirka

17. 2. 2011 11:32 cadis aType

Jo aha to je tkanicka :)

17. 2. 2011 09:57 Kanibal

Mně se to logo nelíbí, ukradl bych asi jiné.

17. 2. 2011 08:40 speedy

Berjo, nic si z toho nedělej. Lidi jsou podezřívaví. Je taky normální, že se v Alžírsku používají francouzské názvy (navíc La Plaza se objevuje po celém světě). Zvektorovat tkaničku zvládne každý začátečník a netřeba někde racně shánět vektory.
Doporučoval bych se na to vybodnout. Jinak ale pro legraci si můžeš svou značku nechat zaregistrovat u www.upv.cz - a zeptat se jich kolik to stojí pro celý svět a zda spolupracují s podobným úřadem v Alžíru a co se stane, když ti to tam někdo ukradne...

17. 2. 2011 01:14 Richard

Ahoj Berjo, neposielal si nahodou svoje (nezamknute) PDF portfolio niekomu do Afriky? To by bola najrealnejsia moznost ako by sa niekto dostal k vektorom uz spominaneho loga. Snazil som sa dopatrat k adrese kaviarne ale bez vysledku. Skusal som vyhladat adresu obchodu MANGO, ktory je vidiet v pozadi fotografii ale ani tam som neuspel. Nuz Afrika je divocina, google maps maju co robit. A z pravneho hladiska je to v Azirsku tiez asi neodsuditelne

16. 2. 2011 22:51 Branodon

Pre Dávida:

Nechcem hneď povedať, že "kecáš", no ak môžeš, pošli mi prosím tie "štúdie", ako sa československá Jednota dopracoval od Bieloruska po USA. Najlepšie na môj e-mail.
Históriu poznám skoro osobne, len neviem, či si nezamieňaš značku Coop ako slovo s logom Coop ako logo. Po krátkom browsovaní sa zdá, že vzniklo v roku 1963, avšak nemá (myslím) absolútne nič spoločné s dnešným Coopom na SK. Ani s jeho logom; trvám na tom, že je ukradnuté. A už tobôž (logicky) nič spoločné s tendrom/súťažou, ktorá bola vtedy vyhlásená. To by sa stačilo zastrešiť spoločným logom, načo súťaž. Nie? ;-))

16. 2. 2011 19:40 davidkotulan

Nyní k logu. Pojmenovat něco La Plaza není alžirský styl. Čekal bych to spíš u Francie nebo částečně Itálie. Je až podivné, jak někdo dokázal z pidiobrázku tak identicky zvektorovat ono logo. Prostě alžířané jsou asi špičky! Neexistující restaurace, kromě FB. Nesmyslné kontaktní čílso -pro Alžír- 0770 29 22 29.
Čecho-francouzsko-nesmyslo popisky? Nic nevypovídající fotografie restaurace? A odkaz na originál loga? Hm... dobrý pokus, ale divím se že font to takhle zveřejňuje. Koho to v Kafce tolerují jako redaktora?

A kdyby to byl reál? Rozummající designer by nejdříve oslovil onu restauraci, jak se k tomu postaví. Ale jinak je stejně v pr... protože Alžír něco jako R, TM nebo duševní vlastnictví neuznává:-)

16. 2. 2011 19:24 davidkotulan

to: Branodon

Nejdřív si zjisti něco o historii jednoty a důvodu přejmenování na coop. Až pak zjistíš že se ta značka používá od Běloruska až po USA. No a pak ti možná i docvakne, že coop je celosvětové sdružení které má naprosto identickou značku (v rámci sdružení), jen s barevným rozdílem nebo prvkem dle chuti:-)

16. 2. 2011 19:22 Vojtěch

Bejro : v tom případě ti poradím jen to že dokud neexistuje centralizovaná databáze registrovaných logotypů (ačkoliv už se na něčem takovém pracuje, tak snad to brzo vyleze na povrch) tak se nijak bránit a chránit nelze. Nechtěl jsem a ani jsem tě neoznačil za podvodníka a hlavně jsem nečekal že se ke mě tolik lidí přidá jako ovce , chtěl jsem jen nabídnout další možnou variantu...

16. 2. 2011 18:47 Berjo

Rád bych se k této situaci vyjádřil a reagoval tak na většinu komentů co si tu čtu.
Na kráděž mého loga mě upozornil neznámý člověk mailem nedávno během mé studijní cesty v zahraničí. Po návratu jsem se rozhodl jednat a něco s tímto problémem dělat. Šlo mi o upozornění na tento problém, který se děje dnes a denně. Není to ojedinělá věc, ale měla by se nějakým způsobem řešit. Proto jsem se rozhodl zveřejnit tento problém, aby se o tněm mluvilo a vědělo. Druhotná věc je ta, že tu mnozí z vás mluví o mé propagaci a zviditelnění, ale skutečná podstata tohoto spočívá v tom jak zabránit krádeži vašich referencí na internetu. Tohle se týká mě a kohokoliv z Vás. Čekal jsem rady, nebo diskuze jak lépe zabezpčit své práce, nebo jak prezentovat své práce tak aby autor zmenšil riziko odcizení. A jak jednat v případě odcizení. Mrzí mě, že mě tu označujete za podvodníka a pobodné věci. Hezký den všem. B

16. 2. 2011 18:30 Luke

Musím konstatovat politování nad českou mentalitou. Většina komentářů (jak typické pro naše smýšlení) hledá okamžitě nějakou tu nepravost v pozadí místo toho, aby se prostě a jednoduše odsoudila prvoplánová zlodějina. Mrzí mě to, ale bohužel internetové diskuze nejsou zrovna intelektuální seancí...

L.

16. 2. 2011 10:20 vojtěch-b@seznam.cz

Vy jste fakt dementi. Jak by mohl získat tak rychle 250 alzirskych fanousku na FB? Kdybyste se koukli na behance, tak tam uvidite, ze ho na to upozornil alzirsky grafik http://www.behance.net/douarmalik . Jeden napise prni podezreni a zbytek jak ovce...

16. 2. 2011 10:18 speedy

Co by tím podvodem proboha získal? Jestli chce ukázat portfolio, mohl ho ukázat i bez vytváření FB neexistující restaurace...

16. 2. 2011 10:09 Čenda

A jak sám mladý kreativec píše: "potřebuju aby o tomto lidé psali, blogovali nebo twittrovali..."

16. 2. 2011 10:04 Čenda

No vzhledem k tomu, že nejstarší historie FB zmíněné kavárny je ze začátku ledna, tak si myslím, že by za tu dobu (14 dní) spojitost jen na základě zveřejněné fotografie nevypátral ani interpol. Mimochodem že z FB stránek ona kavárna odkazuje (http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=187117041309823&id=191699130858322) na portfolio http://www.behance.net/?content=projects&search=berjo našeho studenta je taky více než zajímavé... Nějak mi uniká pointa celé této frašky...

16. 2. 2011 09:35 Martin

Jak už je naznačeno výše - působí to celé velmi podezřele. Naprosto přesné vektorové převedení v Alžíru, neexistující La PLaza cafe - ale hledal jsem jen zběžně na googlu, nepřesvědčivě vypadající interiér, kde není stopy po logu... Ajajaj! Buď tedy autor sám přesvědčí, že došlo ke kráděži, či se sám přizná ke lži! Ha! Ale jako případný self-promo tah to není špatné. i když - lež je lež a má krátké nohy!
ZDAR.

16. 2. 2011 00:01 áj

mě by hlavně zajímalo – jak se stane taková náhoda, že člověk objeví své logo až v dalékém alžírsku? :) ...při těch kvantech FB stránek bych viděla jako jediné vysvětlení, že se zloděj sám udal a linknul vám to..... ;)

15. 2. 2011 23:16 aleš

souhlasím s Vojtěchem

15. 2. 2011 22:49 Petr

milin>
Uveďte příklad.

15. 2. 2011 22:41 milin

Vysvětlí mi někdo, jaký je rozdíl mezi výrazem "marketingový tah" a slovy jako lež, podvod a klamání? Je zvláštní že se nepozastavujeme nad tím, že spousta firem v rámci propagace značky či výrobků pouští do světa mnoho lží či klamných sdělení a mnoho lidí to ještě s nadšením opěvuje, jaký že to chytrý marketingový tah...

15. 2. 2011 21:30 Branodon

Jáj, keby iba kaviarničky, menšie srandičky ;-)) Pri tejto téme som si spomenul na tender loga pre väčšiu spoločnosť - Coop Jednota Slovensko - bývalá klasická CS jednota, v čase tendra (pár rokov dozadu), bola umiestená okrem SK aj v CZ, HU a PL. Po zverejnení výsledkov súťaže, som sa pýtal riaditeľa Coop, či im nevadí, že používajú ukradnuté talianske logo (!). Odpoveďou bolo konštatovanie, že nie, lebo je dobré, keď sa Coop-y na celom svete na seba podobajú ( ;-))). Čiže - a just máme pravdu my!

Pre porovnanie:
www.coop.sk/
www.e-coop.it/

Je zaujímavé, že si to dodnes nik nevšimol...

15. 2. 2011 20:52 Jitka

Vypadá to jako dobrý marketingový tah zmíněného studenta. Věrohodný důkaz, že nějaká taková restaurace opravdu existuje jsem nenašla. Celé to zavání podvodem, který se mi ovšem líbí :) Pokud by byla pravda co se tady píše, chtělo by to rozhodně důvěryhodnější důkazy.

15. 2. 2011 19:01 Vojtěch

Promiňte, ale pokud se opíráte pouze o 15 dní starou stránku na facebook.com, ve které nejsou uvedeny žádné informace o tom, kde kavárna leží apod. Dalé pak také že na fotografiích údajné kavárny není nikde logo vidět , tak na základě tohoto bych chtěl buď vidět oficiální webovky této kavárny nebo bych zdroj informací hodnotil jako naprosto nedůvěryhodný a je možné že si chtěl klučina jen udělat reklamu. Vyfejkovat 250 profilů na FB a přihodit pár stažených fotek není dneska žádný problém...

(Nechci nikoho urazit jen říkám svůj názor)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.