Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Třeboň má nové logo

Starosta Třeboně, Jiří Houdek, představil občanům lázeňského města nové logo před zahájením tradičního novoročního ohňostroje na Masarykově náměstí.

Logo bylo promítnuto na stěnu radnice několika stům diváků, kteří jej sice neocenili nadšeným jásotem ani potleskem, ale ani nevypískali.

Symbol v logotypu asociuje rožmberskou růži - znak jihočeského rodu Rožmberků, který je také součástí městského znaku. Ostré rysy lístků by podle starosty měly evokovat gotickou, kamennou rožmberskou růži. Různé barvy představují různé “společnosti” - např. oranžová jako barva informačního centra, modrá je barva lázní, světle modrá pak barva vodohospodářské společnosti atd.

Autorem značky je Michael Ehrlich, jehož návrh byl vybrán z návrhů tří autorů. Za logo a čtyři grafické manuály (pro město, infocentrum, vodohospodářskou společnost a městský úřad), kde se uplatní snad až příliš pestrobarevné lístky růže, zaplatí Třeboň 450 000 Kč, z toho 80 000 Kč je za samotné logo.

Podle nás je logo veskrze dobré, mezi novými městskými logy, které můžete v poslední době vidět na blogu Fontu, rozhodně patří k těm povedeným. Obešlo se bez smajlíků, srdíček, je jednoduché, dobře použitelné a hlavně navazuje na tradiční a známý symbol, který je, společně s rybami (viz náš článek), v Třeboni vidět úplně všude.

Zapracovat by se ještě mohlo na barevnosti. Dva odstíny jedné barvy na každém lístku mohly být méně kontrastní - stačilo přidat vždy několik procent černé ke každému odstínu - zůstal by zachován “plastický” dojem a symbol by působil kompaktněji. Mnohobarevné provedení bude také způsobovat problémy při umisťování na jiné než světlé plochy, viz záhlaví městských webových stránek  - jeden z odstínů modré zaniká). Nebo by pro každou příležitost mohla být celá růže laděna do příslušné barvy.


Pro zvětšení klikněte na obrázek

Typografie neurazí, ale zajímavější a originálnější písmo by prospělo nejen logotypu, ale fungovalo by i samostatně, bez loga, např. na orientačním systému města, lázní atd. Možná se také autor mohl podívat po písmu, které lépe řeší spojení “T” a “ř”.

Cena za kompletní CI nejen města je adekvátní k množství práce, která autora logotypu se čtyřmi manuály uvedených organizací čeká. Oceňujeme i způsob prezentace nové značky u příležitosti vítání nového roku.

Co na třeboňské logo říkáte?

-PS-


zdroje a foto:
http://jindrichohradecky.denik.cz/zpravy_region/logo-trebone-vyjadruje-historii-mesta20120110.html

http://budejovice.idnes.cz/trebon-ma-nove-logo-pripomina-rozmberskou-ruzi-f5a-/budejovice-zpravy.aspx?c=A120103_181652_budejovice-zpravy_alt

www.wikipedia.cz

 

 

Dne 17.1.2012 zaslal autor Michael Ehrlich k doplnění tyto informace:

Grafický manuál zakazuje použití na jiné než bílé ploše /k tomu slouží jíné jednobarevné varianty logotypu/. Bohužel město si opravilo hlavičku webu v rozporu s manuálem, nepovažuji to za standardní a správné užití.

Písmo je Tabac Sans od Tomáše Brousila, oproti Vám ho nepovažuji za neoriginální a nezajímavé.
Horizontální varianta loga v originální barevnosti zaslané autorem. Vyměninli jsme logo také v úvodu článku. Méně kvalitní ukázka byla jediná k dispozici, město Třeboň totiž na žádost o zaslání loga nereagovalo.

 

Ukázky z grafického manuálu k logu města Třeboň.

 


Komentáře k článku

27. 1. 2012 20:18 Mik

napad s petilistou ruzi, to ano, zbytek podprumer, bohuzel nedotazene a bez invence. Spis by se to hodilo v tomto stavu na nakupni tasky shopcentra nebo nejakeho levneho butiku, ale mesta Trenon? ani nahodou... to ale svedci o obecne urovnii a umeleckem vzdelani lidi, kteri o tom rozhodovali. Smutne

25. 1. 2012 14:46 Abu

Teda tentokrát se s redakcí neshodku ani částečně. Tohle logo je festival trendy nádhery... barvičky, rotace a znásilněná pětilistá růže(!:().
Vysledkem je další logo nakupní zóny.

za mě idea za 5, stylizace 3 -, typografie 2

21. 1. 2012 23:30 Třeboňák

Ještě přidávám odkaz na níže zmiňované logo obchodní akademie Třeboň www.oatb.cz

21. 1. 2012 23:20 Třeboňák

Řadím se mezi Třeboňáky a přesně jako je v úvodu článku napsáno - nezatleskám, nevypískám. Spíš si říkám, že je logo pouze rozmarem radnice. Doposud město jako své logo používalo městský znak, který byl dostatečně reprezentativní. Musím se přiznat, že logo pana Skácela bych rozdýchával daleko více. Nápad s vlnkou se mi sice líbí, ale v prezentaci uváděné další možnosti - jako srdíčko, rybička a cosi co ve mě asociovalo ochlupený penis, mě úplně vyděsilo. Není lehké zavděčit se všem, tak aby bylo logo originální, reprezentativní a nadčasové. Myslím, že se to nepovede ani novému logu, které mi přijde dosti těžkopádné a nemoderní. Daleko použitelněji na mě působí například varianta, kterou za své logo zvolila obchodní akademie Třeboň. Toto logo na mě působí svěže a daleko moderněji. Nerad to říkám, ale škoda toho půl milionu.

19. 1. 2012 12:32 aaape

Souzdruzi z internetového oddělení zřejmě nevzali na vědomí směrnice značky, což je pro tyto soudruhy typické. Měli by více schůzovat s propagačním oddělením zřejmě...

19. 1. 2012 09:33 stepan

V grafickem manualu je zakazano logo na barevnem podkladu (priklad modra barva) a na screrenu z webu je primo na modrem pozadi. kde udelali soudruzi chybu?

18. 1. 2012 11:28 Čenda

2Akrman: ty háky tam mají jistě důležitou komoziční roli :)

18. 1. 2012 10:21 Disgrafik

hlavně ať je to logo barevný, nějaký symbol a zbytek už se vokecá :D jednou jako dobrý, ale recycklace tohohle konceptu s barvami to už je k smíchu.

18. 1. 2012 08:19 akrman

To nikomu z vás nevaděj ty dva brutální, výchozí a nepoladěný HÁKY v Třeboň?

18. 1. 2012 01:23 Lostindream

Za vybrané logo +
Je celkem fajn, i když by asi chtělo mírně doupravit (již zmíněné barvy apod.). Také palec nahoru za logo od DDMEN – líbí se mi možná i víc, než vybrané. Jen ta prezentace působí hůře.

Celkově fajn!

18. 1. 2012 01:02 Lenka

To logo je jak z logobanky, naprosto mdlé. Za 5 let bude absolutně demode. Opět nekompetentnost, opět absnce vkusu a nějakého důvěrihodného arbitra ze strany profesionální grafické veřejnosti.

17. 1. 2012 23:32 der Designer | wodak.cz

Jsou někde k vidění další práce pana Ehrlicha?

17. 1. 2012 17:13 (mj)

To jsou veci... takový trendy, čupr a boží větrník barevnej. No a Skaceluv navrh je ještě božejší - uplne vidim tu namahu zalitou v potu... a ten kapr - čupr.

17. 1. 2012 10:37 Čenda

Jen mi přijde trochu škoda, že je logo použitelné pouze a jen na bílém podkladu. To zrovna moc prostoru pro následné použití nedává... ale zase to není smajlík nebo kopeček, takže proč ne :)

17. 1. 2012 09:40 tesiltouch

Omar: Jen pro upresneni - pokud to tak vyznelo, nemám nic společného se studiem DD.K jejich návrhu jsem se nevyjadřoval - v tom souhlas s tebou. Také netvrdím že výběrko je zmanipulované, jen si dokážu představit ze strany zadavatele lépe zmáknutý tendr na zakázku za půl mega (než oslovit tři nepříliž známé subjekty), i když tento výsledek podle mě není špatný.

17. 1. 2012 09:21 Hana a Hana

Ano, Jana je zlá a plná zášti. Ostatně stejně tak jako většina štvavých příspěvků včetně toho...

17. 1. 2012 00:22 budlix.cz

neeeeee!!!!!!!

16. 1. 2012 23:32 Tea

Jano. S Coconem ten návrh nemá společného kromě nejobecnějších rysů vůbec nic. Cocon je o mnoho komplikovanější, geometricky uvolněnější písmo kresbou si pohrávající se skriptem, návrh pana Skácela je geometrie zcela základní - vše se točí okolo nijak nedeformované kružnice. Když už, opravdu má o mnoho více společného s Bauhausem než s tím Coconem. Celý ten váš výstup spíše poukazuje na vaší neznalost typografie a vaše poslední uštěpačné komentáře, kdy se vůbec nepozastavujete nad tím, že jste na základě vlastního chabého úsudku někoho křivě obvinila ze lži a pak se ani neomluvila, mě docela zarážejí. Mě třeba ten ddmen návrh kvalitní nepřijde, ani typo, ani koncpet, a prezentace sama je při vší úctě na hranici čirého amatérismu, ale nic z toho neomlouvá vaše slabomyslné výpady a následnou absenci vůle přiznat vlastní omyl.

16. 1. 2012 21:50 Omar

Hmm, hezké hezké. Co se týče loga od DDmen, které tu studio zhrzele promuje tak si o něm opravdu nemyslím, že by bylo dostatečně kvalitní, aby tuto soutěž vyhrálo. Na první pohled působí zastarale a nefunkčně. Je vždy důležité dodat, že pokud se zachází s písmem, musí se s ním zacházet s nejvyšší opatrností a péčí, aby se nenarušila jeho statika. V tomto případě statika písma narušena byla a proto logo od DDmen nepůsobí dobře, konzistentně. Vlnka, která by v logu měla fungovat ikonicky a pozorovatel by ji měl zaregistrovat při prvním pohledu, je v logu utlučena okolním písmem. Logo zkrátka nesplňuje základní pravidla pro funkce loga. Cením DDmen za nápad a některé variace s vlnkou, které, na rozdíl od loga, působí opravdu funkčně. Na druhou stranu ani zpracování prezentace konceptu mě nepřesvědčilo, že by toto studio dokázalo udělat čistý a nadprůměrný vizuální styl. Navíc vítězný návrh nabízí mnohem větší variabilitu. Já vím pánové, že půl mega je půl mega, ale v tomto případě se opravdu nejedná o malou domů pro kámoše jednoho z radních jak se tu nenápadně snažíte naznačit.

16. 1. 2012 17:33 Jana

>speedy. Cocon v tom vidím díky zakončení tahů a celkové kresbě. Jak už jsem psala, nereju do návrhu, ale do jeho obhajoby, která na mě působí nefér vůči ostatním zúčstněným.

16. 1. 2012 17:14 speedy

jana > a vo co vám vlastně de? Když už rejete, tak to spíš vyšlo z Bauhausu... ale to není jádro pudla. Mě se Skácelův návrh líbí, víc než to vítězné.

16. 1. 2012 17:04 tesiltouch

Nemluva: Na tom je problematické to, že v případě např staveb jsou milionové částky vcelku pochopitné (výrazný je podíl ceny materiálu atd), zatímco v případě grafických prací jde celá částka víceméně do kapsy často jen jediné osoby (reálné náklady jsou minimální) a to vyloženě svádí k zneužití. Také kompetentnost městských úřadů je samozřejmě daleko vyšší v posuzování technických projektů, než zakázek z oblasti designu.

16. 1. 2012 16:59 Jan

Jano, ty jsi ale hnidpich :)

16. 1. 2012 16:39 jana

> Petr Skácel. Kdyby jste se tedy více orientovali ve fontech, mohli jste si odpustit toto úsměvné cvičení a použít rovnou ten Cocon.
PS: ještě, že jste si to cvičení po krocích archivovali že :)

16. 1. 2012 16:34 nemluva

>tesiltouch Díky moc za informaci. V tom případě ale nerozumím tomu, že se tu donekonečna všicni tozčilují nad tím, jak moc byla nebo nebyla zakázka veřejná a že je málo průhledná. Nad 2 000 000 Kč se grafické zakázky dostávají minimálně. Je tedy pouze na zadavateli, koho osloví. Na graficích pak to, jak moc se cítí dotčení, že nebyli osloveni.
Logo Michala Erliga je povedené a nadprůměrné.

16. 1. 2012 16:20 Petr Skacel

Děkujeme za pochvalu i diskuzi. Updatovali jsme link http://www.ddmen.cz/trebon/trebon_novelogo.pdf o ukázku z tvorby typografie.

Řešení DDmen v porovnání s řešením třeboňského grafika vítězného návrhu (pana Erlicha) nám připadá hlavně více účinné, praktické a koncepční. Logo pana Elricha je bez fragmentu méně funkční a neoriginální, barevná a jednobarevná varianta jsou vlastně dvě různá loga, vizuálně se místo Třeboně protlačuje pětilistá růže, kterou dle naší studie spojují lidé spíše s Českým Krumlovem, je výrazně nákladnější na implementaci ...

16. 1. 2012 16:12 tesiltouch

Za veřejnou zakázku malého rozsahu se považuje taková veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nepřesahuje v případě dodávek a služeb 2.000.000,- Kč, v případě stavebních prací 6.000.000,- Kč.

16. 1. 2012 16:02 nemluva

Od jaké částky je vlastně ze zákona poviné vyhlásit veřejnou soutěž?

16. 1. 2012 15:52 Kanibal

Hledal jsem Michala Ehrlicha a našel jako grafika jen tohoto: http://www.ekdesign.cz/cenik.html ... to se oproti ceníku trochu rozmáchnul (jestli je to on). Proč vlastně navrhovali jen tři grafici (nekritizuji, ale očekával bych nějaký výstup z VŘ)?
Jinak logo se mi líbí, patří k nadprůměru z poslední doby.

16. 1. 2012 15:27 jana

Podivné r je upravené zřejmě z důvodu, aby to hrálo s tou vlnou. Já netvrdim, že návrh ddmenu je špatný, špatná je jeho obhajoba

16. 1. 2012 15:22 tesiltouch

ale Jano... Nemyslím si že je to záměr - spíš náhoda. Já těch rozdílů vidím víc. Třeba to podivné r.

16. 1. 2012 15:10 Jana

http://new.myfonts.com/fonts/fontfont/ff-cocon/

Bylo ho třeba nejdřív trochu nadeformovat že? Slepá opravdu nejsem.
Váš návrh neni špatný, ale todle opíjení klienta rohlíkem by bylo lepší si jednou pro vždy odpustit. Jak k tomu pak přijdou ti, kteří hrají fér?

16. 1. 2012 14:57 Tea

jana: cocon bold to není, a to ani by oko. kdybyste nebyla slepá.

16. 1. 2012 14:51 jana

Petr Skácel > NEVYCHÍZÍ Z ŽÁDNÉHO JIŽ EXISTUJÍCÍHO PÍSMA, jak píšete v obhajobě? Děláte si legraci??? Je to písmo COCON Bold, kde jste poue změnili písmeno e. Kdyby jste aspoň nelhali.

16. 1. 2012 14:45 tenced

- Petr Skacel - to je perfektni, kompletni funkcnost identity... ale chybi barvicky, ty barvicky, tady by pan starosta a jeho rodinka zaplakala...

16. 1. 2012 13:22 Font

Petr Skácel > moc pěkný! V logu města opravdu nemusí být za každou cenu symbol (který se pak může "tlouct" s erbem). Jde o originální formu "podpisu" (jména města) – tedy vaše elegantní typografie plně funguje (a k tomu ty piktogramy z vlnky jsou bezva). :-)

16. 1. 2012 13:05 Petr Skacel

Dobrý den všem, posilam na ukázku řešení našeho studia, které se také zúčastnilo výběrového řízení. www.ddmen.cz/trebon/trebon_novelogo.pdf

16. 1. 2012 12:49 řezáč

Je to nemoc "grafiků". Sedí za svým apllem a žonglují barvama až vyžonglují jedenáctibarevný logo. Dopady je nezajímají, protože sou přeci jen grafici a né nějaký lepiči. Jsem zvědav na celý manuál a to co z loga zbude v jedno, dvoubarvě a negativní verzi. Denně se s tím potýkám a už mě tyhle rychlokvašný umělci nepřekvapí. Rukou to neumí a výrobu ani neznaj. Ach jo.cz

16. 1. 2012 11:32 noaco

Za mě +
Určitě se najdou věci, které by šli ještě odladit, jako např. barevnost značky i typografie (ta modrá je opravdu zvláštní), ale celek působí tak zajímavě retro, že mi to ani nevadí. Možná to chtělo (třeba je) verzi s jednou či dvěma barvami, ale čert to vem. Po těch posledních průšvihách je to fajn.

Mimochodem, na webu je nápis Třeboň pravděpodobně v boldu a vypadá to mnohem hůř.

16. 1. 2012 10:56 Tomáš Galajda

Súhlasím tiež s poznámkou autora o farebnosti, to bolo prvé čo mi vadilo na tomto logu, tá modrá ktorá je v názve mi príde zastaralá...tu by som volil skôr tmavšie odtiene (ak modrou farbou), alebo niečo výraznejšie (ak inou farbou) použitá modrá je skôr (nevieme zloženie...) ladená do svetlofialova...niečo medzi...
Tiež si myslím, že farebnosť grafického prvku je komplikovaná...dala sa vyriešiť určite "čistejšie"... Možno sa dalo ešte aj vyhrať s rozložením a tvarom lístkov ruže... typografia je zaujímavá.

16. 1. 2012 10:20 tesiltouch

Souhlasím s tou připomínkou k barevnosti - je škoda že už je to takto hotové - určitě by se to dalo lépe vyladit. Za mě celkově + za kontinuitu se znakem. Ještě trochu více vědět o výběrku (přeci jen je to dost peněz) - tři autoři se mi zdá dost málo. Kdo byl další - nebyli pouze do počtu?... Může někdo moje spekulace vyvrátit? díky




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.