Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Šumperk má nové logo

V soutěži zvítězil návrh Lukáše Tanečka z Hradce Králové, který do názvu města zapracoval stylizované okno.

„Při tvorbě návrhů jsem přemýšlel, co je pro město nejcharakterističtější. Přestože je velmi zajímavá sama poloha města coby ‚Brána Jeseníků‘, nejvíce mě oslovila šumperská architektura, která se ve městě utvářela velmi intenzivně za přispění vynikajících architektů na přelomu 19 a 20 století, za první republiky i v současnosti – Šumperku se také říká ‚malá Vídeň‘. Chtěl jsem tedy do loga dostat něco z toho množství architektonických, sochařských a štukatérských prvků, které jsou ve městě na malé ploše nakumulované. Zaujaly mě vikýře na věži městské radnice, dominantě města i blízkého okolí. Je to takový maják v krajině. Okny je vidět do všech čtyř světových stran, významná je symbolika otevřenosti, výhledu do světa, do budoucnosti atp. Tvar okna jsem stylizoval, přizpůsobil tvarově zvolenému písmu a nahradil jím literu "m". Červená barva vychází z podkladové barvy historického znaku města Šumperka,“ říká autor.

 

Ukázky z prezentace:

 

 

 

 

 

 

 

 


Komentáře k článku

5. 12. 2012 20:53 Michal

Já z toho loga blinkám pokaždé když ho vidím v novinách nacpané ve slove ŠUMPERK. Samo o sobě ano, namísto M určitě ne, vážně mě z toho vždycky chytne záchvat zuřivosti když to vidím. A taky mi připomíná logo Tábora :-) Měla tam být spíš znázorněna brána nebo ty kopce, kterejma je Šumperk ze všech stran obklopen.. Špatné logo.

11. 7. 2011 13:22 Maara

Jestli se mám pozastavit nad logem, že se mi špatně čte, je dost špatný argument "dobrého loga". M je jako A, typograficky dost nevyvedené. Opravdu na první pohled asociace asijské stavby, možná nějaké partnerské město v Japonsku:-)
A už vůbec nechápu, že stálo 300 000? Vždyť ho dělal jeden člověk, ne 20-členná firma.

Šumperk = Kocourkov

9. 6. 2011 11:24 mz

Kdyby se snad povedlo odstranit háček nad S a smazat posledni pismenko bylo by to...

7. 6. 2011 15:55 Amiga

autor je diletant, peníze ať laskavě dá charitě!!

2. 6. 2011 09:49 marta

Jsem jako patriot ze Šumperka velmi velmi zklamaný. Logo mi přijde hrubé, kostrbaté, rozervané, ubohé, bez myšlenky a to přece v žadném případě nevystihuje Šumperk !!! Autor se odkazuje na architekturu 19-20stol., mě to spíš přijde jako gotika a ke všemu ještě řízlá jakousi mansardou. Koho napadne že je to prvek městské radnice?Je mi líto absence propracovanějších návrhů (třeba od Czekyho), které mají narozdíl od tohoto loga duši. Zároveň se logo zařadilo do řad stereotypních log firem i měst. Kdo předepsal kombinaci červené a bílé, že by značka spotřebičů Miele?Fakt zklamaný.

26. 5. 2011 23:08 hm

aha, no ten symbol je zajmavý, ale působí to nesmyslně......m je m.....teď je to takovej hybrid mezi m a A.....samože se to čte špatně...... třeba dát tu věc vedle Šumperku, normálně.....nebo symbol trochu vytáhnout aby část m byla v řadě.....a.......já nevim......njn.....ale tak, každý město chce svý logo, né každý si ale vybere pěkný.....

7. 5. 2011 13:08 Karel

Nové logo je ošklivé a jen charakterizuje lidi na tamní radnici. Mám s nimi osobní zkušenosti - je to tam samá korupce a jen čistě osobní zájmy. Lidé jako jejich starosta Brož patří do skupiny prodejných holek, stejně jako v poslední době skandál s jejich zastupitelem Muroněm. Nechtěl bych tam bydlet, jsou to křiváci a nechápu, jak se daří všechny ty lumpárny skrývat před veřejností a kontrolními institucemi. Jejich nové logo je stejně pokrytecké, jako celá ta sebranka na šumperské radnici. FUJ !

6. 5. 2011 00:05 David

A přitom by stačilo tak málo...

http://i54.tinypic.com/bgzev9.jpg

5. 5. 2011 15:30 jiří hudec

musím se zařadit do počtu těch, kterým se logo vůbec, ale ani trochu nelíbí. stylizované m připomíná spíš stylizovanou košili nebo něco takového a nesmyslně rozděluje slovo na dvě nesouvisející části, jak už bylo výše řečeno. škoda práce.

2. 5. 2011 19:54 Pepa

No není to špatný, až na to logo a na tu Klaviku :D Explikace tradičně stupidní.

1. 5. 2011 14:03 Rootlet

Na prvni pohled jsem si rikal, hmm, zajimavy logo a na druhy a treti pohled jsem cim dal tim vic byl nadsen
+ ciste, dvoubarevne logo (uz bylo dost poli, cesticek, kvetinek, stromecku apod.)
+ bezproblemu pouzitelne vsude (ikdyz bez nejakeho napadu na umisteni apod., zvladne to pouzit graficky kazdy)
-+ barevnost bych asi zmenil, ale nijak mi cervena nevadi
- "m" porad ctu jako "A", cizinec v tom eMko hledat nebude
- "m" mi spise pripomina japonskou branu a nebo pro starsi hrace her tyto potvukry http://www.oldgames.sk/images/oldgames/action/Space.Invaders/invaders-arcade-003.png
- "m" samostatne vypada vcelku dobre, ale kdyz tento symbol uvidi nekdo nezasveceny, tak jak si to spoji se Sumperkem ? eM jako Sumperk ? Tri obloucky = mesto Sumperk nebo nejaka firma?

Takze opravdu nevim, ma to sve vyhody i nevyhody, ale asi bych toto logo nevybral po delsi uvaze.

29. 4. 2011 20:06 martin

Podla mna je male m na hranici citatelnosti. Miestni si to domyslia ale skuste to dat precitat cudzincovi.

29. 4. 2011 16:49 Montezuma3

3 vteřiny jsem čuměl na toto logo. Poté jsem si přečetl nadpis článku. Aha! Šumperk je to :-)

29. 4. 2011 09:43 DH

A Exler > mě se tedy při vybavení názvů těch měst vybaví jen červená barva. Asi proto, že jí používá většina z nich (Praha, Brno, Budějice...)

28. 4. 2011 17:39 * Karel *

A Exler: Určitá dominantní písmena (zde počáteční) ti evokují určitou barvu. Nejsem si jist, jestli záleží na tvaru těch liter, ale asi ano.

Všimni si skupin: S, Š, S - žlutá; P, P - modrá; B, B - zelená...

28. 4. 2011 15:19 A Exler

Nevím proč tomu tak je ale při vyslovení názvů jako Svitavy, Šumperk, Semily se mi vybaví žlutá barva. Plzeň - modrá, Praha taky modrá. Rumburk černá.
České Budějovice a Brno zelená........nedává mi to smysl:-)

28. 4. 2011 12:00 Pavel Koller

Me to prijde jako zajimava identyta. Pravda je ze kdyby byl pykrogram mimo jak hlavni graficky prvek ze by asi vynikl vic a logo samo o sobe by tak dostalo rpostor pro vetsi variabilitu ale jako napad se mi to libi. nova podoba "brany" muze navazovat nebo asociovat historicky znak. Nemam problem ani s barevnosti. Podle me je logo fajn .

Pavel Koller

28. 4. 2011 08:40 Honza

Logo samo o sobě není úplně špatné, ikdyž spíše než architekturu přelomu 19 a 20 století připomíná renesanční křížovou klenbu. Co je na výsledku špatně je fakt, že komise opět místo kompletního jednotného vizuálního stylu vybrala "hezký obrázek". K čemu je dvoukolová soutěž ? Toto logo není stylotvorné a celý vizuální styl bude tedy tuctovým umístěním loga do nějakého rohu a konec. V celkovém vyznění bude mít město Šumperk obyčejný vizuálně nevýrazný design zaměnitelný s jakýmkoliv jiným městem, které má jedno písmenko v názvu nějak upravené. Manuál pak může klidně dělat nějaký DTP operátor, protože nepůjde o nic jiného, než o formální umístění loga ke kraji plochy. Podkladem loga pro město se stal vikýř jedné budovy, v širším smyslu turistického ruchu absolutně nevýznamné. To mi přijde jako opravdu mělká úvaha pro abstraktní vyjádření města jako celku.
Z obecného hlediska je pro návštěvníky Šumperka rozhodně dominatní geografická poloha města jako brány do Jeseníků, ne marginální architektonický detail. Celkově jde tedy o velmi vydařený piktogram jedné budovy, ale logo města jako základu pro celý vizuální styl to rozhodně není.

28. 4. 2011 08:08 Pavlína

Mě přijde že znak pro M vubec nezapadá do nápisu a název rozděluje na dvě slo Su ..... perk, mám ráda různé odvážné ozvláštnění loga či typografie, ale tady se to moc nepovedlo, tedy alespon pro mne, také souhlasím s názorem, že logo má nesmyslně červenou barvu. Co se týče samotného znaku pro M, je docela zajímavý, jako samostatná jednotka která by neměla připomínat eM by fungovat mohla.

27. 4. 2011 22:38 Centurion

Jako Šumperák jsem z loga upřímně zklamaný. Červená barva je v tomto případě úplně mimo - nemá se Šumperkem nic společného a samotné vyjádření písmena M mi k Šumperku také vůbec nesedí. Samotný symbol se dle mého názoru hodí k nějaké konkrétní historické památce, nikoliv k městu jako takovému.

Zdařilejší návrhy, které bohužel nepostoupili do výběrového řízení, můžete shlédnout například zde:
http://www.czeky.com/aktuality/navrhy-logotypu-mesta-sumperk.html

Jedná se o návrhy šumperského kreativce, fotografa a designera CZEKYho...

27. 4. 2011 20:33 Tom Laurinec

Btw. jak tu někdo napsal, tak symbol by klidně mohl fungovat i samostatně. Na tiskovinách bych to ocenil především.

27. 4. 2011 20:32 Tom Laurinec

Popravdě poprvé mě logo dostalo, říkal jsem si, že zajímavej pokus a grafik se nebál. S čitelností jsem problém neměl, jde jen o jedno písmeno a město znám. Co mi ale vadí, je červená barva a stylizace M. Při bližším ohledání totiž ani nesedí k fontu. Resp. to co mi od začátku nesedělo byl font. To M možná, ale musí být doplněno fontem, který není tak moderní, když M samotné symbolizuje něco co je součást architektury z doby, kdy se psalo husím brkem. Helvetica by nic nezkazila. Ale oceňuji pokus hrábnout na písmeno uprostřed nápisu. Já bych se bál.

27. 4. 2011 17:25 Petr Vytiska

Poradne dlouhej habitacni proces, ale nakonec to tam je! Puvodne necitelne M vyvstane a spoji se se zbytekem.
Asi s tim bude mit ze zacatku dost lidi problem, ale myslim, ze fungovat bude. Ostatni uz je ciste subjektivni.

27. 4. 2011 17:00 lh

Tiskoviny jsou preplacane, mozna misto Sumperk tam nechat jen to "m". Web je zde opravdu zvlastni.
honza h>neni snad jedno odkud grafik je?

27. 4. 2011 16:59 Johny

Tvar piktogramu mi spíše připomíná pagodu.

27. 4. 2011 16:15 cadis aType

honza h(zavinac)seznam.cz: Nesouhlasim, ze by z toho melo byt patrne, ze jde o logo mesta. Takto by to melo fungovat u komercnich znacek, u mesta uz kazdy clovek z nazvu pozna, ze se o mesto jedna. U loga Brna, Prahy ci NY poznate primo z loga, ze jde o mesto?

Zbyle argumenty - Sumperk mesto mladych s krasnou krajinou nebudu komentovat. (univerzalniho konceptu - zelena louka - uz bylo myslim dost)

27. 4. 2011 16:07 Johny

Takový piktogram by měl být mimo text, potom by to byl zdařilý vizuál...

27. 4. 2011 15:51 Berni

Na první pohled se mi logotyp nelíbil, pak jsem se ale podíval na něj podruhé a špatné už mi nepřišlo. Možná není nejmodernější, ale svůj účel plní. Bohužel se mi poslední dobou zdá, že v českém designu je až příliš mnoho nekonstruktivní kritiky, což mě mrzí.

27. 4. 2011 15:41 honza

nemoderní, nemá šmrnc, nečitelné, takový old school logo našich starých profesorů na grafice... s městem to nemá nic společného - nějaký archálský prvek nad oknem radnice??? ubohé, úzkoprsé a o ničem... jak nás vždy učili: 'KAŽDÝ DESIGN CHCE NÁPAD' tady je nápad či kvalitní myšlenka??? odpověď nechám na Vás. Kdo někdy v Šumperku byl, ví, že je to město mladých, kultury a hlavně krásně přírody Jeseníků a hor... KDEPAK TO PANE GRAFIKU Z HRADCE KRÁLOVÉ MÁTE? je to old school logo jako pra.e, nechápu komisi, která toto mohla schválit.. toto město by si zasloužilo moderní stylovou grafiku, hodnou současnosti... omlouvám se za upřímnost, ale nemohu číst pochvaly na něco takového, H

27. 4. 2011 13:34 cadis aType

I kdyz rozvedena typografie napriklad u viztitky je hodne chaoticka. Webovky s pruhem dole jsem nepochopil.

27. 4. 2011 13:32 cadis aType

Hodnoceni stylem libi/nelibi necham jinym. Za me to splnuje vse, co ma. Je to jasne, presto nezamenitelne a s vtipem. To mi u spousty identit mest chybelo.

27. 4. 2011 13:09 Jan Macek

Mně se to M naopak líbí, nelíbí se mi ostatní písmena toho loga.

27. 4. 2011 11:11 Jiric

Mě se to líbí. S čitelností nemám problém.

27. 4. 2011 09:08 Rosťa Weinberger

Super! Čisté, moderní.... NAd barvou by se možná dalo ještě spekulovat, ale líbí se mi to,, M,, Jak už tady bylo řečeno...člověka to přinutí se nad tím pozastavit a zapřemýšlet. Taková loga mám rád :)

27. 4. 2011 00:04 Pavel Jílek

Nechápu použití červené barvy, když heraldicky přísluší Šumperku kombinace modré a žluté barvy (viz vlajka či prapor), odkazovat se na pozadí znaku města je dost samoúčelné a vztahu k heraldice. Tvarově je ale výsledek čistý a moderní.

26. 4. 2011 23:20 * Karel *

Není to špatný logotyp, ale také s ním mám drobný problém...
Ta poznámka o červené barvě je také trefná. Ale je celkově asi nejpoužívanější u všech značek.

26. 4. 2011 22:30 Hamt

podoba stylizace pismene M mi opravdu neprijde uplne zdarila, jak pise Pjenkava - je to space invader... kdyz jsem to videl prvne, myslel jsem si ze je to nejaka space invaderi recese....

26. 4. 2011 20:45 Filip Blažek

Slyšel jsem pár negativních názorů na toto logo, ale mně přijde dobré. Výrazně stylizované M mi přijde v pořádku, logo se nebude objevovat bez souvislostí, bude z kontextu jasné, o co jde. Je to výrazný prvek, který lze dobře – jak je vidět z ukázek – použít v dalších aplikacích. Nečitelnost M mi dokonce přijde jako vhodný tah, který donutí vteřinku se nad nápisem zastavit, přemýšlet, proč je tam tento tvar.

26. 4. 2011 19:30 eler

Oceňuju myšlenku, nápad to určitě špatný není. Ale z M toho moc nezbylo. Zkrátka se to blbě čte, je to A,M nebo co?

26. 4. 2011 19:09 honza | visualscream™

Šuaperk, město space invaderů:)

26. 4. 2011 18:16 Pjenkava

Je to bohužel ŠuAperk a tím to pro mne hasne.

26. 4. 2011 15:55 martin

myslím, že toto logo bude patřit k dalším nevyvedeným logům našich měst, nejen, že je špatně čitelné, to už se bohužel někdy stává, kdy i světová loga mají horší, přesto zajímavou nečitelnost, kterou autor záměrně využívá k zamyšlení, zde nevede k velkému přemýšlení, spíše hledání - zda je to kýč či kvalitní grafický prvek... což o to, další rozvedení loga je pěkně zpracované, ale dobrý základ je přeci to nejdůležitější... na závěr: log jsem viděl hodně a toto mne vůbec nezaujalo, šumperk logo je pro mne velkým zklamáním... m (absolvent VŠ grafického designu)

26. 4. 2011 14:44 lh

Me se to trochu spatne cte. Mozna je v tom "m" moc detailu. Proc uz zase zvitezilo logo mesta s dominantni cervenou barvou?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.