Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Soutěž o logo Ekologického právního servisu

Ekologický právní servis vyhlásil soutěž na svou novou značku a zpracování grafického manuálu. Jedná se o nevládní, neziskovou a nepolitickou organizaci právníků. Podmínky soutěže jsou sice i zde pro grafiky poněkud nedůstojné, ale s ohledem na neziskovou povahu této organizace snad…

Ze zadání:

Název Ekologický právní servis vznikl spolu s organizací v roce 1995 a v současné době již naši práci plně nevystihuje, přesto jsme po dlouhých úvahách dospěli k tomu, že by nebylo výhodné jej měnit. Jsme si vědomi jeho problematického použití v propagaci a v budoucnu bychom se chtěli prezentovat převážně zkratkou „EPS“ a spojením „právníci EPS“ doplněným obrazovou značkou.

Předmětem soutěže je obrázková značka, která bude použitelná i sama o sobě, logotyp „EPS“ a „Ekologický právní servis“, které budou požívány spolu s obrazovou značkou na propagačních materiálech, tiskovinách apod.

Kritéria hodnocení:

Komise složená ze zástupců EPS a odborníků na propagaci, grafiku a design vybere návrh, který bude nejlépe splňovat následující požadavky:

• originalita, původnost a jednoznačnost
• jednoduchost a funkčnost
• dokonalost grafického projevu a vyrovnanost grafických prvků

Autor vítězného návrhu bude vyzván ke zpracování grafického manuálu, který bude obsahovat: obrazovou značku a logotyp: základní varianta, černobílá varianta, principy užití, barevnou kodifikaci, písmo, hlavičkový papír, vizitky, princip tvorby propagačních materiálů a vyroční zprávy

Datum vyhlášení soutěže: 7. 5. 2008
Datum ukončení soutěže: 9. 6. 2008
Datum vyhlášení výsledků: 19. 6. 2008

Ceny

Náklady, které vznikly soutěžícímu v souvislosti s účastí v soutěži, nese tento soutěžící.

1. místo: 7000 Kč
2. - 4. místo: skicovné 1000 Kč
dopracování grafického manuálu: 15000 Kč

Celé zadání viz PDF (198.0 kB).

Náš komentář

Částky jsou sice asi desetkrát nižší, než u komerčních firem, ale pokud vás napadne zajímavé řešení, myslíme si, že není v rozporu například s Kodexem Unie grafického designu (www.uniegd.cz) se zúčastnit. Ale je to věcí (a chutí) každého z vás. Spíše než "soutěž" by ale měli tuto poptávku na rovinu označit jako "žádost o sponzorský dar – návrh loga".

Neziskovka by také měla jmenovitě upřesnit, kdo jsou ti „odborníci na propagaci, grafiku a design“ v komisi.

-OK-

Zúčastníte se? Připadají vám tyto podmínky "férové"? Mají neziskovky právo požadovat nižší ceny za vaši práci?


Komentáře k článku

14. 8. 2008 22:00 jojo

Alfacomputer: další fake! :)

6. 8. 2008 20:04 Kuky

Omlouvám se za hrubku:)

6. 8. 2008 20:02 Kuky

Zdravím, ještě k Alfa computers soutěži, výtězné logo "trošku" připomíná červenou stuhu A.I.D.S. nadace, nemyslíte?

23. 6. 2008 12:48 Annie

nebo aspoň prosté (a oblíbené) info o rozhodnutí soutěž zrušit bez vyhlášení pořadí... (;

23. 6. 2008 10:38 D. Šípák

..a co takhle vyhlášení výsledků ? :)) ...

21. 5. 2008 20:23 abdul hasan ali hasak...

..a co takhle souteživost ? :)) ...

challenge za 7.000x

18. 5. 2008 20:50 karel

Ivo, že jste zmínila soutěž zoo Praha: zkuste se, prosím, podívat na všechna dostupná loga té soutěže a srovnat je s Cíhlářovým logem samotným. Ano, nebudu jediný, kdo Cihlářův vizuální styl pro zoo považuje za vynikající avšak logo samotné za brilantní zas tolik ne. Samozřejmě, upřednostňuji ucelený korporátní design před samotnou fešáckou značkou. Jak to ale vymyslet, aby se to dalo poznat už v prvním kole, kde vidíte a posuzujete jenom značku? A eventuelní rozvinutí do CD, které je v prvním kole také diskutováno, je však pouze projekcí lomise, ne soutěžícího grafika. Co s tím?

16. 5. 2008 16:46 Eliška Bartošová

Dobrý den,

vyhlásit více vítězů by znamenalo navýšit náklady a v celkovém kontextu by to vyznělo asi dost podivně (mají peníze na to odměnit více návrhů, ale nemají peníze na to odměnit pořádně jednoho), nicméně, jak vyplývá ze zadání, rozhodli jsme se stanovit první čtyři místa a udělit ono symbolické(!) skicovné, což je pro nás forma, jak "odměnit" (byť pouze morálně) více tvůrců. V každém případě děkuji za upozornění a přeji všem pěkný víkend.

za EPS
Eliška Bartošová

16. 5. 2008 16:09 font

Nikoho jste neurazil, je to naopak velmi zajímavá diskuze, která má vazbu i na cíle Unie grafického designu (vychovávat klienty i grafiky k tomu, že zadarmo se pracovat nemá, že jde o duševní práci s nějakou hodnotou - pokud nejde o výjimky typu neziskovka :-)

Stále mi ale vrtá hlavou, kolik z vás vlastně za svou práci pro ESP očekává tu odměnu 7000 Kč... :-)
Smysl debaty byl totiž i o tom, že se bude radovat jen (a to ještě možná, pokud nebude soutěž tradičně zrušena) jeden z vás...
Ale přejeme úspěch vám všem! (pozn. pro ESP - měli byste asi vyhlásit více vítězů)

16. 5. 2008 15:40 Lukáš Bohata

Přečetl jsem si níže uvedené příspěvky a jsem rád že tady jsou dobré názory.
Já jsem sice níže uvedl že i já a moje studio se zúčasníme ale nevím zda jste mě pochopili přesně.

Pokud na logu budu pracovat já jako grafik a zároven jednatel společnosti tak jsou samozřejmě náklady mnohem nižší než když bude na logu pracovat přímo jenom grafik zaměstnanec pro agenturu. Tím chci říci že tyto finance jsou i pro menší studio životně důležité, malé studio nemůže pokud chce přežít odmítat zakázky, samozřejmě limity jsou pod které nejdeme, ale není moc tragických 7000 za logo + 15000 za manuál.

Chtěl bych aby jste pochopili že tak jak píše Iva je 7000 hodně pro zaměstnance stejně jako pro mě, abych každou korunou mohl posunout firmu dále, nejsme Symbio nebo Najbrt abychom si mohli vybírat.

Doufám že jsem někoho neurazil, především redakci, to bych opravdu nechtěl ale jsou témata která jsou pro malé studio velmi důležitá. Děkuji

16. 5. 2008 12:50 Honzík

Já souhlasím s Ivou a jsem na tom podobně. Myslím, že i za 7 000 Kč jsou schopni dostat kvalitní návrh od grafiků jako jsem já a Iva. Tím myslím, že ve výsledku na zakázce mohou pracovat ti samí grafici, jako kdyby bylo osloveno přímo jedno studio a částka by byla třeba 70 000 Kč.
Už je to bohužel tak, že v práci pracujeme na zakázkách za 200 000 Kč (z čehož na výplatní pásce vidíme zlomek) a doma uděláme design i za 7 000 Kč nebo v případě neúspěchu pro radost, zkušenost a zajímavý kousek do portfolia. Já osobně jsem se už podobných soutěží účastnil a musím se pochválit, celkem úspěšně :o)
Jinak o svou práci se nebojím, kvalitních grafiků je stále nedostatek

16. 5. 2008 12:03 Iva

Děkuji za reakci. V minulé diskuzi jsem se jí bohužel nedočkala. Jednalo se tuším o logo Kroměříže.
Už tedy jen v krátkosti. Je mi jasné, že jako studio, by jste návrhy za 7 000 nedělali (i kdyby to nebyla soutěž), možná ale i vaši zaměstnanci stejně jako já si ho ve volném čase rádi udělají. Jednak protože mě práce baví a jednak protože pro nás je to peněz dost.
K logu ZOO - nevšimla jsem si, že by do soutěže přišel aspoň jeden opravdu kvalitní návrh (soudím podle zaslaných log na desigportalu), který by mohl fungovat mnoho let. To považuji za problém veřejné soutěže. To že z těchto návrhů se nic nevybralo neni chyba ZOO, ale grafiků, kteří neudělali kvylitní logotyp.
Iva

16. 5. 2008 11:36 font

Děkujeme ivo za názor, ale přesto - plat od zaměstnavatele je vaše jistota.
Vítězství v podobné soutěži pak spíš jen náhoda (pravděpodobně nedostanete nic, i když i vám vítězství samozřejmě přejeme :-).
Pokud se přihlásí stovky lidí jako vy (viz třeba soutěž zoo), je to pak trochu jako kdybyste si vsadila v loterii. A tím se asi živit nelze...
Zůčastnit se této soutěže pro neziskovku EPS je ok, prosím, každého věc, ale v diskuzi šlo hlavně o princip, aby se podobný trend nerozšířil i do komerční sféry a nebylo běžnou normou chtít návrhy zdarma... Pak by mohl mít váš zaměstnavatel možná s prodejem vaší práce problém a vy byste mohla přijít i o tu svou jistotu pravidelného platu...
Ale to už se opakujeme. Hezký víkend!

16. 5. 2008 10:03 iva

K této diskuzi mám také malou připomínku. Ke způsobu zadávání už nic psát nebudu, k tomuto tématu bylo myslím řečeno dost a dalo by se o tom diskutovat donekonečna.
Nyní mi jde o výši částky. 7 000 Kč je podprůměrná cena za logo, to samozřejmě vím. Musím však konstatovat, že i za tuto částku, bych logo zpracovala.
Teď napíši něco o svojí situaci a myslím, že je to celkem všeobecný probém. Pracuji v předním grafickém studiu, které již získalo řadu ocenění a myslím, že tomu tak bude i do budoucna. Jsem zde zaměstnaná jako senior grafik, takže pracuji zcela samostatně. Loga za 100 000 jsem také dělala. Ovšem ruku na srdce. Ne každé logo je za 100 000. Některé je i za 250 000, to se ale pak jedná o práci například pro nadnárodní společnosti, kde se jezdí na prezentace třeba do zahraničí atd. Děláme zde samozřejmě loga i levnější, v řádu za 30 000 pro malé firmy. I za tuto částku je odvedena kvalitní práce, ovšem co se času týče nesrovnatelná s prací na lépe placených zakázkách. Chtěla jsem se však dostat k něčemu jinému. Průměrný plat grafiků a designéru pracující na podobné pozici jako já je + - 30 000. Z toho je čistého cca + - 20 000 Kč. Když si uvědomím, kolik bych věnovala času tvorbě loga pro malou firmu já osobně (i kolik času by mě na tuto zakázku dal zaměstnavatel), tak mě s politováním vychází, že 7 000 Kč od EPS (za podmínky, že bych soutěž vyhrála) je nadprůměrný plat. A proto, když si najdu čas, návrh na toto logo udělám, protože 7 000 Kč je pro grafika zaměstnance na HPP slušný peníz. To si prosím vy zaměstnavatelé uvědomte. Pohybujete se v jiných finančních rovinách. Ano, všicni víme, že náklady na zaměstnance jsou strašně vysoké, nemusíte to zde připomínat.
Doufám, že bude pochopeno, co jsem tímto příspěvkem chtěla říct. A raději to zopakuji. Od EPS mohu vydělat za stejný čes více peněz než od zaměstnavatele.
Iva

14. 5. 2008 10:48 Petr Skriečka

V této diskuzi se asi nelze dobrat nějakého výsledku, každý si bude tvrdit svou pravdu, tak jen chci říct, že např. kritizovaná soutěž otevřeným dopisem zadavateli, na vytvoření loga Svět Knihy 2008, kdy první cenou (i za manuál - ale pochybuji, že v tomto případě nějak zvlášť náročný manuál, když jde jen o "jednorázovou akci") byl balík CS 3 Premium + 20 000 Kč na dřevo (celkem tedy cca 80 000 Kč?), dopadla velmi dobře viz http://www.bookworld.cz/userdata/pictures/loga/sklogo2008.jpg

To jen tak pro ukázku, že i když nedojde na přímé oslovení grafického studia, může výsledek dopadnout dobře.

Já si dál budu stát za tím, že veřejná výběrová řízení jsou užitečná právě pro freelancery, studenty atd. A když už si EPS vybere nějakou hrůzu - tak nám všem to může být u ... .

Sám jsem se několika takových soutěží zúčastnil, většinou ne z ekonomocických důvodů, ale třeba z důvodů dlouhodobé nekreativní činnosti v zaměstnání (spíš pro rozptýlení) viz http://www.typo.cz/_pictures/poukaz.jpg :) nebo jsem prostě měl chuť to zkusit.

14. 5. 2008 08:30 Lukáš Bohata

OK nebudu soudit kdo má lepší porfolio, to už je debata uplne o něcem jiném než o principu této debaty.

Pokud se vám moje práce nelíbí, omlouvám se ale klientům se líbí a proto si naše studio sami hledají. Víc k tomu asi nemám co říct, jenom mě mrzí že většina zda píšících lidí, nikdy nědělala obchod a nemá ani trochu lidskou tvář

14. 5. 2008 02:37 RA30412 (.com)

pane Bohato, trochu mě z vašich příspěvků trne. celkově z toho co tu píšete mám pocit, že diskuzi berete jako osobní agitku "obyčejného čestného grafika s lidskou tváří pracující za rozumný peníz", nebo jak to nazvat.
"Pokud budete mít tým EXTRÉMNĚ pomalých grafiků a neschopným obchodních zástupců tak samozřejmě chápu cenu za logo okolo 70.000-120.000.
To ovšem není náš případ, my klienty neobíráme o nesmyslné částky." - navážení se do "zlých", nepochopitelně pomalých grafiků, pracujících na logu třeba i TÝDEN (neuvěřitelné) je z vašich úst úsměvně - při vší úctě, s vaším portfoliem prací nemáte co mluvit: ano, tak jak to děláte to zřejmě jde zvládnout přes noc, ale kvalitní to Není, nezlobte se na mě. Na opravdu kvalitním logu (včetně manuálu) se ve skutečnosti občas pracuje i měsíce a výsledek zásadně ovlivňuje fungovaní společností, mnohé jsou na logu doslova postaveny. na kvalitní řešení doopravdy pouze kvalitní nápad nestačí - vše musí být taky precizně zpracováno, zkoušejí se stovky možností a aplikací, a výroba manuálu je pak kapitola sama pro sebe. ve vašem portfoliu se mi nepodařilo najít jedinou práci, která by oplývala jakýmkoliv samospasitelným nápadem o kterém mluvíte a propagujete, a k formálnímu zpracování vašich log a většiny webů se snad raději ani nebudu vyjadřovat.

nechci nikoho urazit a sám jsem jen amatér fušující do oboru, který přímo nevystudoval, ale hrozně mě vadí, když lidé, kteří to pořádně neumějí nebo je to ve skutečnosti nezajímá, nadávají a napadají podstatu a význam práce jiných. prosím, ze své pozice nezpochybňujte význam i ohodnocení práce špičkových / profesionálních grafických studií, nedozírné rozdíly v kvalitě spočívají často i v detailech a nic na tom nemění, pokud je třeba vy zrovna nevnímate.

13. 5. 2008 23:40 Eliška Bartošová

Dobrý den ještě jednou,

ačkoliv debata se teď rozvíjí směrem, ke kterému již nemám co říci, chtěla bych uvést ještě jeden argument, který nás vedl k vypsání soutěže a tím je poměrně nešťastný název organizace a těžko uchopitelný obsah naší práce. Předpokládáme, že v konečném výběru bude vedle profesionality hrát velkou roli také nápad a zde jsme se chtěli otevřít právě studentům, jednotlivcům a menším firmám. Je-li tato logika na místě, myslím ukáže až uzávěrka. Výsledky "soutěže" rádi poskytneme k diskuzi i z nich vyvodíme případná ponaučení.

Pěkný den

za EPS
Eliška Bartošová

13. 5. 2008 20:55 font

A je to tady - když někdo odmítá jednostranně nevýhodné soutěže, je označen za nafoukaného grafika nebo ješitu (jako v kauze pražské zoo).
Ale je ješitnost, když se nechcete zúčastnit velkolepě vyhlášené soutěže, kde je odměnou pro vítěze tričko? (to je trochu přehnané, ale jde o princip).
Kdyby EPS řekli na rovinu: "jsme neziskovka, máme na to cca 30.000 Kč, pomůžete nám s tím?" jsem si jist, že málokterý skutečný prefesionál by je odmítl. A získali by kvalitní práci, o čemž nyní pochybuji...
Podobné podhodnocené soutěže (ani vítěz nedostane odměnu vyšší než jsou jeho náklady, natož pak ty stovky ostatních, kteří nedostanou vůbec nic) ale bohužel ovlivňují trh a u řady firem to dokonce vypadá, že tímto "postupem" chtějí jen ušetřit a vyhnout se cenám běžným. To jim možná vyjde díky těm, kteří se účastní ochotně za jakýchkoliv podmínek. Často však na úkor kvality. Ani EPS ale přece nejde o množství návrhů, ale o jeden kvalitní...

13. 5. 2008 18:41 Lukáš Bohata

Myslím si že v této debatě se motáme kolem hromady věcí.
Především si myslím že odsuzovat toto výběrové řízení je nesmysl, pokud vám jako profesionálům vadí částka, bylo by fajn kdyby jste se nezúčastnili.

Pro vás tady jsem já i moje studio amatér protože se rád zúčasním, a pokud je někdo dotčený tím že ho neoslovili přímo, tak to se na mě nezlobte ale to je vrchol ješitnosti a u vás mi to obzvlást připadá.

Co se týká toho zda někdo dodá logo v psd a pak neví jak ho dát do křivek, tak to je sice smutné ale od toho již nejsme mi ale vybraná porota aby poznala co půjde a co nepůjde dodělat.

13. 5. 2008 18:20 Filip Blažek

Mám dojem, že se tato debata točí poněkud zmateně kolem několika témat. Pokusím se přidat svůj názor, který jsem v prvním příspěvku zřejmě nevyjádřil jasně.

1) Peníze. Sedm tisíc za logo je málo. Rozpočítám-li náklady na chod grafického studia, tedy nájem, telekomunikace, počítačové vybavení, zaměstnance, software (ano, někteří lidé v branži za software platí!), tato částka pokryje tak tři, s přihmouřenýma očima čtyři hodiny práce menšího studia. Sečtu-li čas potřebný na komunikaci s klientem, generování a ukládání finálních souborů v různých barvách a formátech, kontrolu dat, vyjde mi, že návrhu musím věnovat maximálně dvě hodiny, abych nebyl ve ztrátě. Ale! EPS je neziskovka, její činnost je mi veskrze sympatická, proto by třeba mé studio s radostí logotyp této společnosti sponzorovalo, kdyby se na nás obrátili přímo nebo kdyby vyzvali několik grafiků či studií. Takto vyhlášené soutěže se ale všichni kolegové, se kterými jsem o tom diskutoval (a není jich málo), nezúčastní. Problém proto není v tom, kolik za logo EPS nabízí, ale jakým způsobem chce logo získat. A tím se plynule dostávám k bodu 2.

2) Studenti a amatéři skutečně mohou mít dobré nápady na logo. Kolik z nich má ale zkušenosti s tvorbou profesionálního manuálu? Vždyť nejde jen o to vybrat Pantone barvu a font. Kvalitní manuál - má-li mít smysl - musí být velmi promyšlený a funkční. Obávám se, že v tomto ohledu jsou vyhlídky EPS v této soutěži na profesionální manuál velmi nízké. Kdo chce ušetřit při ošetření chrupu také nejde ke kamarádovi, co má doma vrtačku, ale k zubaři.

3) Účast v neplacených výběrových řízeních zvyšuje cenu za design. Kdybych se zúčastnil deseti výběrových řízení bez nároku na skicovné a v jednom případě vyhrál, pak logicky musím do ceny promítnout fakt, že jsem devětkrát pracoval zadarmo. A to já dělat nechci a nedělám.

4) A jak to mohlo být? Stále jsem přesvědčen, že kdyby EPS oslovil přímo několik grafiků na základě jejich portfolia na internetu, nastínil jim finanční podmínky a vypsal třeba minisoutěž pro tři studia, pak by je to celé stálo stejně (7000 + skicovné), ale měli by velmi vysokou pravděpodobnost kvalitního výsledku a záruku, že manuál by byl profesionální. Teď dostanou 100, možná 200 návrhů, což nejen zabere enormní množství času nějak zpracovat, ale výsledky i při výběru vítězného loga mohou být nejisté: co když vyhraje skvělé logo od studenta I. ročníku střední školy, který ho naskicoval ve Photoshopu a netuší, jak udělat logo v křivkách a už vůbec neví, co je pořádný grafický manuál?

13. 5. 2008 15:37 font

Až na ojedinělé výjimky všechny :-) Spolu třeba se skicovným je to již mnoho let naší podmínkou seriózní a smysluplné spolupráce.
Ale přiznávám, někdy je to boj - přesvědčit o důležitosti této investice třeba postaršího majitele firmy, který si "logo" navrhl před 17 lety sám a přes doporučení svých manažerů si stále není jist potřebou nějaké zásadní kvalitativní změny...

Jinak zde pak rádi uveřejníme výsledky této "soutěže" k diskuzi. :-)

13. 5. 2008 15:11 Lukáš Bohata

Zajímavá otázka, to je ovšem v rukou klientů, pokud se moje práce bude líbit tak veřím že stačí klidně jedno výběrové řízení. Každý den, jsme jako firma ve výběrovém řízení a naše uspešnost je veliká tudíž nemám obavy.

A vy jste prodal kolik takových projektů za vámi požadované finance?

13. 5. 2008 15:07 font

Nejde přece ale jen o "nějaké logo". Mělo by se jednat o promyšlený systém vizuální identity (layouty, piktogramy, ev. maskotek, práce s doplňkovou grafikou a fotografiemi, aplikace na vizitkách, webu atd.) kodifikovaný v grafickém manuálu. Takový funkční manuál ale každý neudělá, proto ta práce musí mít svou hodnotu a respekt! Pak funguje mnoho let a šetří dotyčné firmě peníze.
Nějaký nahodilý "obrázek" ze soutěže dnes nemůže stačit už ani neziskovce... Zde je proto podle mne volba laika (byť se mu samotné logo třeba i povede) rizikem pro celý komplexní projekt zavádění vizuálního stylu do budoucna...
Jako si nenechám operovat slepák od sousedovic syna...

A neřekl jste, kolika takových soutěží se musíte zúčastnit, než dostanete od někoho alespoň těch 7000 Kč. To mne velmi zajímá. :-)

13. 5. 2008 14:43 Lukáš Bohata

Určitě ve vašich slovech vidím jisté sympatie, ale nesouhlasím s částkama okolo 100 tisíc. to prostě sorry ale to neuznávám. Mohu se zeptat kolik takových prací jste vy a vaši kolegové už prodali?

Nicméně také si nemyslím že malé agentury nebo studenti nemohou ukázat mnohem lepší práce než velká studia, tím myslím že velké studio nikdy není 100% záruka kvalitní práce.

Omlouvám se ale ve své praxi jsem několikrát viděl práce loga za 100 a více tisíc, a upřímně vždy se mi z toho chtělo brečet. Navíc ještě jedna připomínka, já kdybych dělal výběrové řízení tak určitě nedám konečnou částku hned přesně stanovenou ale dal bych rozpětí, a peníze podle kvality loga.

13. 5. 2008 14:35 font

Nic proti vašim slovům pane Bohato,
ale na rovinu - kolik podobných soutěží musíte absolvovat, abyste jednou vyhrál a obdržel alespoň oněch 7000 Kč? Pak už přece v součtu nejde jen o týden práce…

Jinak si opravdu myslím, že každá komerční firma (nemluvím tedy o EPS), která má roční obrat alespoň v řádu milionů (což je většina i menších firem), má na to, aby zaplatila grafikům uvedené částky. Sto tisíc investovaných do kvalitního loga a vizuálního stylu je přece důležitá investice na mnoho let (narozdíl třeba od auta, které po pár letech zrezne a přitom jsou ochotni do něj investovat bez uzardění třeba půl milionu). Toto je ale třeba neustále připomínat - jakou má hodnotu duševní práce... Vám ale snad ne, měl byste být na stejné lodi. :-)

EPS by za jiných podmínek jistě rádi pomohli i profesionálové. Do takovéto soutěže se stovkami laiků ale asi většina z nich nepůjde... O peníze zase tolik nejde, spíše o přístup. Nicméně třeba EPS takto získá dobré logo od nějakého studenta, který by to rád udělal i zdarma... Je to jejich volba.
OK

13. 5. 2008 13:58 Lukáš Bohata

Na logu budu pracovat já jako grafik a jednatel společnosti v jedné osobě, a také jedna grafička, pokud vy pracujete na logu celý týden, tak je mi vás líto, na kvalitní řešení je potřeba dobrý a vtipný nápad, nikoliv týden práce od rána do večera, to snad víme všichni.

Pokud máte z praxe zkušenosti že lidi kupují vizuální styly za stovky tisíc korun, byl bych rád kdyby jste mi dal alespon pár typů, my jsme zřejmě tak podprůměrní že takové klienty neznáme, a to máme za sebou několik zajímavých a velkých projektů.

Ještě doplnění ohledně toho zda mě uživí něco jiného, grafické studio které žije jenom z tvorby logotypů neznám, možná opět moje neznalost, připomíná mi to případ jako když budu mít večerku a budu prodávat jenom rohlíky, na tom také nezbohatnu.

Nic proti ale občas mi přijde že lidé v naší oblasti jsou dost často mimo, a možná se ani nevidím tomu že málo jaký klient důvěřuje lidem kolem grafiku, designu a reklamních studiíí, pokud někdo prezentuje svoje názory typem že za logo 7000 je šíleně málo a podobně.

Naše studio žije z toho že se klientům maximálně věnujeme, a zakázku zpracujeme v nejkratším možném termínum, čím ale není ubráno na kvalitě, poté je cíl obchodního oddělení naplnit kapacitu na 100%.

Pokud budete mít tým EXTRÉMNĚ pomalých grafiků a neschopným obchodních zástupců tak samozřejmě chápu cenu za logo okolo 70.000-120.000.
To ovšem není náš případ, my klienty neobíráme o nesmyslné částky.

13. 5. 2008 11:26 font

Horším případem je ale soutěž o nové logo společnosti ALFA COMPUTER CZ, s.r.o. Ceny pro výherce:
1. místo - LCD monitor LG L245WP-BN
2. místo - Trust Wide Screen Design Tablet TB-7300
3. místo - Microsoft Laser Mouse 6000 OEM, USB
4. - 10. místo - DVD film
Více viz: http://www.alfacomp.cz/php/index.php?eid=01F000
Může profesionál, který se tímto oborem musí uživit, pracovat zodpovědně na logu v soutěži, kde pak třeba vyhraje myš (ale spíš nic)?

13. 5. 2008 11:14 font

Nic proti pane Bohato,
kdybyste si ale spočetl práci na návrhu loga a vizuálního stylu (min. týden na kvalitní řešení?), k tomu náklady na prezentaci, tak se dostanete na sumu vyšší, než je celá ODMÉNA pro vítěze.
Pokud máte své studio a zadáte tuto práci zaměstnancovi-grafikovi, z čeho pak zaplatíte jeho mzdu, náklady na kancelář, počítače, elektřinu, telefony, software, písma....atd. ?
Ani kdybyste nakrásně vyhrál - což vám přeji - budete dělat pod cenou a do budoucna za tohoto stavu nemůžete jako profi studio přežít (neživí-li vás něco jiného). To je poněkud nelogické. Navíc vyhrajete tak jednu ze sta soutěží...
A zase tak "prestižní" tato organizace není, aby šlo o výjimku za účelem zviditelnění se... Byť působí sympaticky.

12. 5. 2008 15:04 Lukáš Bohata

Myslím si že reakce paní Bartošové je přesně to co bylo potřeba dodat pro níže uvedené nesmysly typu výše ceny a podobně od níže uvedených pisálků.

Já bych také rád bral 10x vyšší finance než jaké v naší firmě beru, ale jsem realista a rád se budu podílet na jakémkoliv projektu který mě a naší společnost k tomuto cílu dovede.

Myslím že by bylo rozumné kdyby zde lidé před tím než začnou hanit výběrové řízení raději ukázali své práce. Já jsem již kontaktoval EPS, poslal jsem jim odkaz na naše práce a přihlásil jsem se do výběrového řízení.

Děkuji Bohata

12. 5. 2008 14:43 Eliška Bartošová

Dobrý den,

s potěšením sleduji probíhající diskuzi a dovolím si do ní vstoupit. Našim cílem opravdu bylo oslovit studenty, grafiky na volné noze či na mateřské, jak píše pan Skriečka, neboť si myslíme, že i oni jsou schopni odvést profesionální práci. Jsme si vědomi všech rizik z toho plynoucích. Komise, která bude návrhy posuzovat, bude minimálně z poloviny tvořena odborníky na grafický design. V okruhu našich známých se jich několik vyskytuje, i ty jsme však s nabídkou oslovili, pokud se rozhodnou soutěže zúčastnit, nebudeme je moci do komise přizvat a vyzveme jiné, třeba prostřednictvím font.cz. Můžete-li mi poradit, jak to provést lépe, budu ráda.

Na závěr bych ráda dodala, že pracovníci EPS za svou veřejně prospěšnou práci nejsou ohodnoceni tak, jak by mohli být v komerčním sektoru, věříme tedy v jistou solidaritu jednotlivců i firem, pro něž honorář nebude jediným kritériem vstupu do soutěže. Kvalitní prezentace nám umožní lépe získávat prostředky na naši činnost a tedy si budeme moci v budoucnu dovolit ohodnotit práci odborníků důstojněji.

Přeji všem pěkný den

za EPS
Eliška Bartošová

12. 5. 2008 09:50 Petr Skriečka

Takhle těch studií oslovili ale víc, ne?

12. 5. 2008 09:28 Filip Blažek

Pane Skriečko, prosím, přečtěte si ještě jednou můj příspěvek, ale tentokrát až do konce. Najdete v něm totiž odpověď na vaši otázku.

11. 5. 2008 21:14 Petr Skriečka

pane Blažku,
a jak má tedy postupovat organizace, která si prostě nemůže dovolit "utratit" min. 40 000 za logo a dalších min. 40 za manuál? Má být bez loga? Nebo si ho má udělat sama? Chápu, že se toho nezúčastníte, ale na vypsání soutěže nevidím nic nešťastného... Třeba se zúčastní studenti, grafici na volné noze, grafičky na mateřské... Těm sedmička jistě bodne.

11. 5. 2008 16:23 m2s

Podle mého názoru je tato soutěž vhodná výhradně pro studenty Grafického designu, celkem si nedokazu predstavit firmu, ktera by do takove souteze vstoupila s nejakym ocekavanim, jako student se mozna zucastnim jako mozny vlastnik grafickeho studia ci jeho zamestnanec ne. Zasadni problem hlavne vidim ve schvalovaci porote, kde zasedji vicemene amateri, kteri nedokazi vybrat kvalitni navrh, kor kdyz je to neziskovka, s tim mam zkusenosti.

11. 5. 2008 11:19 Michal Sobel

Souhlasim s panem Blazkem, je to vcelku nestastne, protoze vetsinou nizky honorar odrazi i tu uroven vytvorenych praci. Bohuzel take zijeme v zemi, kde se musi platit slozenky :-). Samozrejme i ja jsem se nekolikrat zucastnil tendru z primarniho duvodu prestize a nikoliv ceny. Samozrejme zviditelneni se na takoveto praci se da povazovat za jistou satisfakci vuci cene. Mozna to v podstate poslouzi k rychlemu vyberu vyherce, pokud se zucastni nejaky profesional, ktery do toho da vic nez ostatni, protoze na to ma narozdil od ostatnich zkusenosti.

Co se tyce loga za 40tis. a vice, myslim si, ze tato zeme je stejna svym zpusobem jako kazda jina, kdo si uvedomi a vi, jak je vizualni identita dulezita, tak ty penize do toho da. U nas je to horsi jen v tom, ze spousta lidi s tim neni seznamena a nevi proc by jim to melo pomoct a vlastne vubec jak. Jde o to jen je presvedcit, kdyz firmy vyhodi nekolik set tisic za nove firemni auta, ale nedaji ani tech 100tis. za poradnou identitu, ktera se jim mimojine vrati, narozdil od aut, kde jejich hodnota kazdym dnem klesa, tak to je spatna informovanost. V zahranici na tom jsou "lepe", ale tak zivotni naklady tam jsou trochu vyssi nez u nas, ikdyz i tak na tom jsou stale lepe.

Toho ceho se bojim ja je spis, ze ty male studia do toho daji hodne, aby se ukazali, ale diky tomu, ze zadavatel neposkytl dostatecne financni podminky, tak si bude vice dovolovat a treba to zrusi i pres to, ze tam byly kvalitni navrhy, ktere mnohonasobne prevysovaly nabizene odmeny. Na druhou stranu, bez riskovani neni uspech.

10. 5. 2008 23:06 Lukáš Bohata

Nemyslím si že na této soutěži je něco špatného. Raději bych viděl společnosti ať už s.r.o. nebo a.s. jak dají za tvorbu loga 40000 a více jak by jiště všichni chtěli. Je potřeba si uvědomit v jaké zemi tvoříme grafiku. Až budeme v Itálii nebo Rakousku kde jsou ceny mnohem zajímavější tak ok.

Naopak toto výběrové řízení je schopno dát šanci menším studiím které se chtějí především ukázat veřejnosti. Myslím si že je naprosto normální vyhlásit takovéto řízení byť za cenu toho že se nikdo nevybere a skončí to možná trapně jako logo pro KDU-ČSL.

Velice rád se tohoto řízení zúčastním, cena ostatně není rozhodující faktor zda se přihlásíme či ne. Cílem je představit kvalitní logo pro zajímavou organizaci.
Všem co se také přihlásí přeji hodně štěstí při návrhu nového loga.

Lukáš Bohata
Reklamní a internetové studio HBdesign.cz

10. 5. 2008 19:33 Filip Blažek

Podle mě to je nešťastně vypsaná soutěž. Vzhledem k nízkému honoráři se pravděpodobně soutěže účastní hlavně amatéři, začátečníci a studenti. Organizátor, který evidentně obeslal řadu profesionálních studií, bude zklamán, neboť tato studia se nezúčastní vůbec nebo jen v minimálním počtu. Výsledky budou nevalné, vybrat vítěze bude komplikované, možná bude nutné soutěž ukončit bez vyhlášení vítěze.

Kdyby raěji EPS oslovil s podobnou nabídkou tři čtyři grafická studia, jejichž práce se jim líbí, myslím, že by designéři byli ochotni pro tuto smysluplnou organizaci pracovat i za nízký honorář. A EPS by měl zaručené, že by výsledky byly profesionální a bylo by z čeho vybírat.

Já se nezúčastním, naše studio se ostatně soutěžím tohoto typu vyhýbá.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.