Soutěž na logo knihovny – úsměv za 10.000 Kč
Severočeská vědecká knihovna v Ústí představila své nové logo. Vzešlo ze soutěže mezi studenty Fakulty umění a designu ústecké univerzity (FUD).
„Náš záměr byl dostat do návrhu loga optimismus, dobrou náladu,“ popsal Deníku svůj záměr Michal Kukačka (na snímku vpravo). Vlevo spolutvůrce loga Jiří Toman
Logo, které bude knihovna používat, vytvořili Jiří Toman a Michal Kukačka pod vedením Karla Míška. „Symbolizuje hřbet knihy, lidský úsměv i kolébku k navození pocitu domova,“ řekli s tím, že se budou podílet na začlenění loga do života knihovny. „Objeví se na průkazech, hlavičkovém papíře i propiskách,“ tvrdí.
„Prošli jsme knihovnu, zajímalo nás jakou náladu má, jak působí na čtenáře. Vycházeli jsme z toho, co znamená a co v ní je, tedy knihy, lidé a písmenka,“ řekl spoluautor vítězného návrhu Michal Kukačka z Vrchlabí. Závorka a vpravo od ní nápis Severočeská vědecká knihovna symbolizuje pohled na hřbet knihy i úsměv.
Na 1. logu knihovny, které v roce 1991 navrhl její pracovník, ústecký výtvarník Michal Novák, byl vstupní portál do bývalé budovy knihovny a nad ním otevřená kniha.
„Změnu loga zvažujeme 8 let. Z návrhů od tehdejší umělecké fakulty jsme nic nevybrali,“ řekl Aleš Brožek, ředitel knihovny. Nově knihovna kvůli logu oslovila stejnou fakultu. A z ní vyhráli se svým návrhem studenti, kteří uspěli už se svým návrhem interiérů i exteriérů pro hradeckou univerzitu. Připomněl to Michal Koleček, děkan FUD.
Do soutěže přišlo 11 návrhů jednotlivců i dvojic. Vítězové dostali 10 000 Kč.
Zdroj: http://ustecky.denik.cz/zpravy_region/20110601_dts_nove_logo_vedecka_knihovna.html
Více také zde:
Jak se vám úsměv líbí? :)
Komentáře k článku
7. 6. 2011 22:24 martin
7. 6. 2011 15:56 Amigo
7. 6. 2011 09:25 Čenda
6. 6. 2011 17:58 minduser
dvojtečka pomlčka velké "d"
Radim Dvořák
6. 6. 2011 17:23 to minduser
Neboli, skutecne tato prostoducha zavorka (a zavorka to je, primo pouzita za fontu) zpusobi, ze bude prumerny konzument odchazet s pocitem... videl sem, zavorku, videl jsem smejici se logo, videl jsem knihu s hrbetem.. nic vic jsem nevidel....
Nejsem si jist... tot se
6. 6. 2011 13:13 Font OK
Hřbet knihy s textem vytvářejícím její blok je dobrý nápad, ale zasloužil by si před "úsměvem" upřednostnit (resp. nikde onen úsměv položením závorky nevytvářet). Podle aplikací, které autoři drží v rukách (viz recepční pult) se ale může stát, že motiv úsměvu ve vnímání lidí přebije motiv hřbetu knihy a to je škoda...
Za zjednodušující titulek se omlouváme, ale termín "úsměv" jsme vzali z textu a ten nás dosti zarazil. Už je kolem nás nějak přeúsměvováno :-))))
6. 6. 2011 12:15 minduser
Zdá se, že jsem zatím jediný přispěvatel, kterému se logo líbí... Je to přesně ten případ, kdy jednoduchost formy není samoučelná, ale má dobrý obsah navíc přímo vystihující podstatu subjektu.
To už je asi věčný úděl chytrých věcí, že je většina lidí nepochopí (a přitom mají někteří z nich ještě rádi věci "komplikované" :))...
Je to dobré. Autorům a knihovně blahopřeji k chytrému kvalitnímu logu a identitě.
R. D.
5. 6. 2011 18:31 stope
A za druhé - mám jenom já pocit, že od komplikovaných, propracovaných a promyšlených log se celý trh postupně, ale stále rychleji posouvá k maximální jednoduchosti typu "plácneme tam vodorovnou linku a pak to snad ukecáme v explikaci"? Tohle vypadá hlavně jako dost odfláknutá prvotní idea. Sad =(
4. 6. 2011 21:11 Jiří Toman
V první řadě mě trochu mrzí, že když už si první grafický časopis dal tu práci s uveřejněním článku, nezkusil nás či někoho z ateliéru kontaktovat, abychom mohli doplnit nejen např. ukázky aplikací (neboť každé logo je jen startovním prvkem kompletní vizuální identity, o kterou především kráčí), ale upřesnit i informace v článku uvedené a dodat třeba i další soutěžní návrhy. Myslím, že by bylo na co koukat (ač spoluautor tohoto návrhu, osobně jsem například měl jiného favorita, a to návrh Jakuba Konupky).
Nicméně když už to tu v této okleštěné formě je – prvotní ideou je samozřejmě hřbet knihy, nikoliv úsměv. Jsem si plně vědomi, že idea může být pouze takto z logotypu rozpoznatelná až na druhý či třetí pohled, ale to jednak nesleháváme jako negativní aspekt a především se logo bude většinou vyskytovat v rámci celého vizuálního stylu, ze kterého myslím již bystrý čtenář bez obtíží knihu v logotypu rozpozná.
Avšak pochopitelně – použitý tvar má i své další významy, na nichž je v navazující vizuální identitě stavěno; úsměv je jen jedním z mnoha způsobů aplikace. A zcela naokraj dokonce ani není tak docela za 10 000 Kč, jak s mírně bulvárním nádechem hlásá titulek – uvedená částka je pouze cena za 1. místo, neobsahuje cenu za vytvoření díla ani honorář za licenci k užití díla.
Použitý font je, jak mnozí zajisté bez obtíží poznali, RePublic Tomáše Brousila, tedy v roce 2003 zrevidovaná a digitalizovaná verze písma Public (jehož autorem je Stanislav Maršo, písmo vzniklo v roce 1955–1956, nemýlím-li se).
––
Pavle, oslovili přímo náš ateliér, nakonec jsme se rozhodli pro uspořádání takové interní soutěže – takže nehledej v tom žádnou kulišárnu, je to stejné jako Arkadia u vás ;)
4. 6. 2011 16:23 Giovani
4. 6. 2011 15:28 Lostindream
4. 6. 2011 15:21 pavel frič
Kde a jak bylo zveřejněno její vyhlášení? Mám dojem že poněkud neviditelně. Mýlím se?
S pozdravem Pavel (FUD)
4. 6. 2011 14:16 bára
4. 6. 2011 12:32 DN
3. 6. 2011 23:53 Marián
3. 6. 2011 23:26 geek
:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
3. 6. 2011 21:42 lh
3. 6. 2011 16:34 jedno
(KNIHOVNA
navrhuji příště
!SPALOVNA
3. 6. 2011 15:43 cadis aType
Mnohem zajimavejsi mi prijde pouziti knihy, ktere neni bohuzel z tohoto navrhu nikterak patrny. Je to malo navazane, pokud by napriklad text psany bezpatkovym lehkym pismem doplnovali linky stejne barvy a dokreslovali tak listy, nasel bych to v tom. Zbytecne mi prijde i pouziti modre barvy, pokud se ma jednat o jisty celek, navrhl bych jednobarevnou variantu. Takto se to uz vubec nespoji. Neverim v jedince, ktery tam bez explikace knihu najde...